Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2014-02-22

Betyg: Betyg: 8


 

  • Genre: Plattform
  • Släppdatum: 2014-02-21
  • Utvecklare: Retro
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: Wii U

 

Plattformsspel har alltid varit Nintendos forte och efter New Super Mario/Luigi U dyker nu uppföljaren till 2010 års Wii-spel Donkey Kong Country Returns upp och bjuder inte helt oväntat på mer av det goda.

Mycket är sig likt när man börjar äventyret, vars story är ytterst tunn även jämfört med Mario-spelen. En elak pirat som inte är King K. Rool fryser ned Donkey Kongs kära hemö och blåser iväg aporna till en ö långt därifrån. Det är upp till dig att ta dig igenom sex öar med olika teman samtidigt som du plockar så många bananer som möjligt. Och dör en eller fem hundra gånger.

Detta är då inget barnspel när det kommer till svårighetsgraden. Det krävs mycket tålamod för att ta sig igenom hela spelet och nå slutbossen. Ens extraliv sjunker ner som en krokodil i kvicksand; titt som tätt faller man nerför ett stup eller blir träffad två gånger av fiender/hinder fastän man gör sitt yttersta för att plattforma sig igenom banorna. Allra värst är det på banorna där man styr en gruvvagn eller flygande tunna och måste ha omänskliga reaktioner för att undvika alla hinder. Det går alltså för det mesta inte så istället blir det trial-and-error tills man kan banorna utantill. Precis som i DKC Returns alltså, fast snäppet värre. Som tur är kan man köpa extraliv och andra hjälpmedel för bananmynt om man har svårt att klara en speciell bana.

Banorna känns mycket större än i föregångaren, vissa är helt enkelt enorma med mängder av checkpoints och saker att samla. Det är nog lite det som gör spelet svårare också, för när man får slut på liv måste man börja om banan från början, och man har oftast inte direkt överflöd av liv. Men det är kul och ganska otroligt att se hur mycket de har lyckats få in i en och samma bana. Pusselbitar och KONG-bokstäver återfinns även i detta spelet och om man samlar alla låser man upp bonusbanor. Det finns även hemliga utvägar som leder till alternativa banor. Dessa är väl gömda då vi bara hittade en enda hemlig utväg under den första genomgången, och kräver som oftast en speciell Kong-medlem för att nås.

Denna gången kan man spela som fyra olika Kongs: Donkey, Diddy, Dixie och Cranky. Fast det är inte helt sant - kör man två spelare så måste förstaspelaren alltid köra med Donkey Kong av någon oförståelig anledning. Det ironiska är att Donkey är den sämsta apan utan någon som helst speciell egenskap förutom att vara tjock och klumpig. Både Diddy och Dixie kan sväva i luften och Cranky kan studsa på sin käpp a la Farbror Joakim i DuckTales. Dixie kan även simma snabbare i vatten och var den apan jag körde nästintill exklusivt med då hon kan nå i princip vad som helst och gör plattformsmomenten mycket enklare. En till sak som är helt oförståeligt är att man inte kan byta apa när man vill utan man måste avsluta och starta om spelsessionen för detta, vilket tar rätt lång tid.

Dixie och Cranky är i alla fall nya jämfört med DKC Returns och man har även en slags ny combo move som förvandlar alla fiender på skärmen till föremål, men vi förstod inte hur man gjorde den förrän i slutet så den användes egentligen aldrig. Annars känns kontrollerna igen från föregångaren och tyvärr måste man fortfarande vifta febrilt med sina WiiMotes när man vill rulla/banka i marken/simma snabbare etc, om man nu inte väljer att spela med en GamePad. Inte för att det skadar med lite motion men det är lite svårt att sätta rullningarna rätt när det som mest behövs.

Tropical Freeze ser mycket bra ut med många varierande miljöer och tack och lov är serien äntligen för första gången i HD. Egentligen är det ingen stor uppgradering från Jungle Beat/Returns som redan var ett snyggt spel men saker som vattnet och diverse effekter har förbättrats rejält. Särskilt bakgrunderna ser grymma ut med flera lager och mycket som händer överallt. Även apornas päls är nu så fluffig som man vill ha den. Och att spela i 60 FPS är alltid en fröjd.

Musiken är även den väldigt mysig då originalkompositören från DKC-spelen till SNES har återvänt och gjort en riktigt bra insats. De flesta av låtarna är helt nya men passar perfekt in i Donkey Kong-stämningen, och många låtar är det. Även efter att vi spelat igenom spelet och började låsa upp bonusbarnor hittade vi nya melodier - riktigt bra! Soundtracket kryddas på av en del remixar av de klassiska låtarna som undervattens- och gruvbanan, vilket ger en skön retrokänsla.


Slutsats
: Donkey Kong Country: Tropical Freeze är egentligen precis vad man kan förvänta sig av en uppföljare till Wii-spelet. Egentligen allt har trappats upp ett snäpp inklusive svårighetsgraden, även om jag stör mig lite på att flerspelarläget, precis som i många andra plattformsspel, skulle kunna vara bättre anpassat. Mer samarbete och mindre restriktioner med att förstaspelaren tvingas att köra med Donkey Kong och att man inte kan byta apa på ett smidigt sätt hade välkomnats. Men det är ett mycket bra plattformsspel som håller länge även för de erfarna spelarna, att klara spelet till 100 % tar sin tid, och när man väl har klarat det möts man av det mycket kontroversiella slutet som lär sätta en och annan banan i halsen.

Kort sagt, ett måste för er som gillar plattformsspel och coop.

8/10 –  Mycket bra



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Barn Äventyr Plattform Arkad
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 2 spelare
Rek. åldersgräns 7 år

Spellägen

LAN-stöd Nej
Lokal multiplayer Ja
Antal spelare per dator/konsol 1 2 spelare
Spellägen på en dator/konsol Co-Op
Online multiplayer Nej

Övrigt

Lanseringsår 2014
Utgivare Nintendo
Utvecklare Retro Studios

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.