Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2014-03-19

 

  • Genre: Action/Stealth
  • Släppdatum: 20 mars 2014
  • Utvecklare: Kojima Productions
  • Utgivare: Konami
  • Plattform: PS4/PS3/Xbox One/Xbox 360

 

Ground Zeroes är en försmak av Metal Gear Solid V: Phantom Pain, en slags prequel. Men det känns mer som en epilog till PSP-spelet Peace Walker. Ground Zeroes utspelar sig nämligen strax efter Peace Walker. Om man känner att man inte har koll på storyn i Metal Gear-universumet så rekommenderar jag att man tittar på följande sammanfattning. Det är fem delar och förklarar väldigt pedagogiskt vad som har hänt i stora drag och de viktiga personerna, ända från början i kronologisk ordning. Jag hade ingen jättekoll innan, men jag kollade på den och känner att jag har en bra översik av det hela.

I Ground Zeroes har två av huvudpersonerna från Peace Walker, Chico och Paz, blivit tillfångatagna och förhörs på en amerikansk militärbas på Kuba. Ditt uppdrag som Big Boss är att befria dem och extrahera via helikopter. Mer än så är det inte.

När jag satte igång att lira ägnade jag första timmen åt att lyssna på kasettband från Peace Walker. Det var intressant att höra Paz historia framförallt. Kasettbanden är välgjorda och det finns fler gömda på militärbasen som spelet utspelas på.

När jag sedan skulle börja spela på riktigt så var jag klar på 90 minuter. Spelet är chockerande kort, jag trodde att de skämtade när credits började rulla. Jag trodde spelet började, men det var slut. Det är helt sjukt kort. Jag hade hört innan att det bara var två timmar, men ändå. En kille har speedrunnat igenom på under
10 minuter och det förvånar mig inte, det är bara en bas man springer över, hämtar en fånge, lämnar till helikopter, hämtar nästa fånge, lämnar till helikopter, cutscene, slut. Mycket få mellansekvenser överhuvudtaget, även om de som finns är välgjorda.

När man klarat storyn så låser man upp 4-5 extrauppdrag, men de känns mest som utfyllnad (döda dessa två vakterna, förstöra alla antiairguns, skjut från helikopter..) och utspelar sig i samma militärbas, fast på olika tider på dygnet.

För att gå igenom spelmekaniken så har Kojima sagt att tidigare Metal Gear kändes för linjära, så han vill göra det öppnare. Phantom Pain kommer att vara open world, detta är det inte men ger ändå en liten försmak av öppenheten. Militärbasen är en öppen fyrkant och det är upp till en själv hur man spelar. Man kan smyga, eller så kan man stjäla en tank och börja skjuta. Båda metoderna fungerar.

Att smyga är faktiskt svårt, och överlägset stealthmekaniken i t.ex. Thief. Soldaterna är hyfsat smarta, de ser långt, de har vakttorn som scannar av området, de skickar ut patruller för att kolla om de tyckte de såg något och de hör bra. Samtidigt är de dumma ibland, en gång föll jag ner för ett vakttorn och låg kvar på rygg medan killen i vakttornet klättrade ner. Han riktade pistolen 10 cm från mitt ansikte och sprang sedan iväg och gömde sig bakom en vägg 20 meter bort...

Man har en kikare som kan användas för att studera omgivningen och markera hot. Man är också mycket rörligare än tidigare, det går att kasta sig fram och dyka ner på marken, springa, huka sig och kräla mycket smidigare än tidigare, tar skydd automatiskt mot en vägg, osv. Man kan förhöra eller döda de vakter man tar stryptag på, förhör man dem så får man info om gömda vapen som raketkastare eller sniper som man annars har svårt att hitta, och man kan även få ammo eller info om samlarföremål. Om man knockar dem eller söver ned dem så vaknar de efter hyfsat kort tid.

Det är även smidigare att skjuta och sikta nu än tidigare om man hellre vill ta den rutten och man kan köra diverse olika fordon. Gillar dock inte hur det känns att skjuta, känns lite arkad och det går inte att förstöra så mycket i miljöerna i det här läget. Hade även problem med sövningspistolen, som inte verkade registrera träffar ibland. När man blir upptäckt så går det i slowmotion och man har chansen att skjuta den som såg en (om han är nära). Detta kan stängas av om man vill, men jag anser att det är bra för att man slipper slösa tid på att springa undan och gömma sig och vänta, det flyter på bättre. Men man gör som man vill.

Angående ljuddelen så är Kiefer Sutherland Snake. Jag.. tycker ändå det är bra. David Hayter lät alldeles för raspig/grov i senaste spelet, han behöver vila upp rösten.

Till sist ser Fox Engine bra ut. Man ser att det är ett spel som är byggt för 360/PS3 (vegetationen är sisådär även om den blåser omkring...), men förbättringarna till PS4 utmärker sig. Dräkten man har på sig blir blöt i regnet och reflekterar ljuset snyggt. Tälten blåser i vinden. Ljus och skuggor ser bra ut. Och den inledande mellansekvensen är riktigt snygg. Dessutom går allt i 1080p/60 FPS, frameraten är oklanderligt mjuk. Det enda jag ogillade var att grafiken blir suddig när man försöker studera big boss i spelet med kameran, en effekt förstås, men en konstig sådan.

Och det bästa av allt, vi slipper codec calls. Allt i radion sker live. Tack och lov, inget mer ringande och ned på knä för att lyssna på struntprat.




Slutsats: De blir inget sifferbetyg på detta eftersom jag inte anser att det är ett helt spel. Det är ett demo där man leker runt lite och testar spelmekaniken i det nya Metal Gear. För 300 spänn som det kostar så skulle jag aldrig köpt det. Då måste man vara en riktig Metal Gear-fan. Men det som finns är bra och ger mersmak inför Phantom Pain. Synd att det är så långt bort bara.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.