Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gauntlet

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2014-10-01

Betyg: Betyg: 7


 

  • Genre: Hack and slash
  • Släppdatum: 23 september 2014
  • Utvecklare: Arrowhead
  • Utgivare: Warner Bros
  • Plattform: PC


G
auntlet är ”remaken” av det klassiska arkadspelet från 1985. Det är ett  hack and slash sett uppifrån utan loot som är gjort för att spelas i coop med två till fyra personer.

Det finns fyra olika karaktärer att välja på, samma som i arkadspelet: krigare, trollkarl, valkyrie och bågskytt. De har alla distinkt spelstil, krigaren har den klassiska snurrattacken, valkyrien kan blocka/reflektera med sin sköld och bågskytten har ett oändligt antal pilar och spelas som en twin shooter där man använder båda spakarna på gamepaden (rekommenderas inte att köra med kb + mus trots att det är PC-exklusivt. Det är gjort för gamepad).

Trollkarlen är den mest avancerade och integrala spelaren med sina nio olika attacker. Dessa utförs genom knappkombinationer, så trycker man på YY så kastar man en eldboll, YX är en slags brinnande teleportering och YB slungar kraftfullare eldklot. Han har även tre olika is- och elattacker på samma sätt. Spelar man på den svåraste nivån, Unfair, som vi gjorde så måste man memorera attackerna så att man kan rabbla dem i sömnen och sedan ha koordinationen att kunna använda rätt attacker under stressiga förhållanden. Med andra ord, jag gillar wizard! Det märks att det är utvecklarna bakom Magicka som ligger bakom.

Spelet har ingen story att tala om, man kastas bara in i grottor/dungeons och ska ta sig till målet, genom att klara rum efter rum. På vägen möter man fiender, massor med fiender. Återigen på Unfair, på de lättare nivåerna är det glesare. Fienderna kommer ofta från spawnande torn som man måste förstöra för att lätta på trycket. Det krävs strategi, tålamod, kommunikation och samarbete för att fixa detta. Det finns inget sätt att få upp sina liv, på de lättare nivåerna kan man käka maten som man hittar här och var, men Unfair är orättvist på det sättet. Alla delar på en gemensam pool med liv så det gäller att slakta fiender för att få extraliv och inte dö för ofta själv.

I arkadspelet handlade det mycket om att förstöra för sina kompisar, eller man kunde ju göra det om man ville j-vlas i alla fall. Det går nu också genom att t.ex skjuta sönder maten när polaren håller på att dö, så kan man ta dennes pengar sedan. Men pengar är ändå inte särskilt nödvändigt, man får lätt det man behöver för att köpa ett par reliker (två är max man kan utrusta sig med), vilket är hjälpmedel som kan aktiveras när det behövs som mest och ge lite andrum.

2002 blev meningen ”Red warrior needs food badly!” från arkadspelet utsedd till det tredje bästa spelcitatet genom tiderna i Electronic Gaming Monthly. De säger samma saker i nya Gauntlet och just detta med att de behöver mat... badly (vilket är meningslöst att säga på Unfair där man inte kan käka maten ändå), eller att ens lifeforce håller på att ta slut är upprepningar som har plågat oss under spelets gång. Men men, det var andra tider 1985, det håller inte idag.

Utöver den tjatiga kommentatorrösten finns en del andra problem som drar ned intrycket. Vid ett antal tillfällen kastades mina medspelare ut, det har även låst sig så att vi har fått spela om flera banor. Det finns ingen voicechatt, eller ens text tror jag, så man får lösa det via Steam eller liknande. Kameran kan kännas väldigt utzoomad till en början men den vänjer man sig vid. Däremot är den jobbig pga att den inte visar bra vad man har framför sig hela tiden, alla spelare har samma kamera och måste därför befinna sig på samma skärm och gränssnittet kan ibland vara i vägen.

Det större ”problemet” är väl dock att det inte finns någon känsla av utveckling. Man måste förvisso lära sig att spela bättre på de högre nivåerna och komma på nya strategier, det är jäkligt roligt. MEN, det hade kunnat bli så mycket bättre om man hade kunnat sätta ut skillpoints. De skills man har från början är de man spelar med resten av spelet. Det hade varit fantastiskt att få exp för att döda fiender och kunna utveckla sin karaktär som i Diablo. Banorna är också rätt generiska och fiendevariationen är inte direkt överlägsen så det finns utrymme för förbättring.




Slutsats: Ett underhållande och utmanande coopspel med arkadkänsla är vad detta är. Det har sina problem men är väldigt kul med vänner. Rekommenderas att spela på Hard eller Unfair för att få ut mesta möjliga av spelet, det är då det lyser när man måste utnyttja taktik och samarbeta. Det håller också längre, annars tar det slut på kanske 5-6 timmar. Tänk också på att det inte är ett fullprisspel, kostar runt 20 euro.

 

7/10 – Bra



 Medelbetyg:
Allmän produktfakta

Allmänt

Expansion (kräver grundspelet)
Format Download Fysisk utgåva
Genre Äventyr RPG Fantasy Arkad Action
Rek. åldersgräns 16 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Ja

Systemkrav

Operativsystem Linux Windows Vista Mac OS X Windows 7

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2014
Utgivare Warner Bros. Interactive Entertainment
Utvecklare Arrowhead Game Studios
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.