Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lords of the Fallen

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2014-10-28

Betyg: Betyg: 5


 

  • Genre: Action RPG
  • Släppdatum: 28 oktober 2014
  • Utvecklare: Deck13 Interactive/CI Games
  • Utgivare: Bethesda
  • Plattform: PS4/XB1/ PC


D
et är mycket tydligt vilket spel Lords of the Fallen har inspirerats av. De tämligen okända europeiska utvecklarna Deck13 och CI Games hymlar inte om det heller, de gillar Dark Souls. De vill lägga sig mellan spel som är för enkla och för svåra och rikta sig till de som gillar Dark Souls men tycker det är för svårt.

Man känner igen sig i mycket från Souls-serien. Man har en uthållighetsmätare som spenderas när man blockerar, rullar eller slåss. Om man dör måste man gå och hämta sin exp, dör man två gånger är den förlorad. När man expar upp sina förmågor så krävs det mer och mer exp för varje nivå. Man gör mer dmg om man backstabbar. Sättet man dricker potions på är samma. Man springer och hoppar som i DS. Man kan till och med rulla in i bokhyllor/tunnor och se träbitarna flyga precis som i DS (fast med bättre fysik).

De har kommit på lite egna saker dock, bland annat en multiplikator som ökar varje gång man dödar en fiende, upp till max 2. Så dödar man tillräckligt många kan man få dubbel exp, ända tills man dör eller levlar upp, då nollställs den. Detta gjorde att jag väntade med att levla upp och försökte undvika att dö så mycket som möjligt för att tjäna mer exp. Sättet att få liv på är också annorlunda. Istället för att hitta potions, så hittar man flaskor som sedan fylls på vid sparpunkterna. När man mot slutet har 10-12 potions att dricka så ska det mycket till för att man ska dö. En annan ny sak är att man kan dricka en viss potion för att få tillbaka expen om man dör utan att behöva hämta den, finns dock begränsat med dessa av naturliga skäl.

Men kan verkligen två utvecklare, där de första är mest kända för äventyrsspel som Ankh och Jack Keane och de andra för Sniper: Ghost Warrior, imitera mästarna på actionäventyr, From Software? Nej inte enligt mig, men det är ändå ett ganska bra försök. I många timmar gillade jag verkligen Lords of the Fallen, men spelets brister blev mer och mer uppenbara ju längre jag spelade.

Till att börja med är striderna inte riktigt lika bra som i DS. I början har man inte så bra vapen och rustning så då är fienderna hyfsat utmanande och striderna känns utmanande och roliga. Men efter 5-6 timmar när jag hade hittat bra utrustning handlade det bara om att köra stark attack + svag attack – upprepa och efter 10 timmar behövde jag knappt akta mig, bara svinga mitt runbestyckade great sword och döda nästan allt på en smäll med minimal skada på mig. Fiendevariationen är dessutom liten, det finns i stort sett en dryg handfull varianter. Man rör sig också ganska segt; rullar hälften så snabbt som i Dark Souls med lättaste rustningen och man svingar de tyngsta vapnen långsammare. Däremot straffas man inte alls lika mycket för att få slut på stamina när man blockerar slag. Man ryggar tillbaka lite, men mätaren går snabbt upp igen.

Det är synd att det finns så få olika fiender för det känns bra att slå på dem, bra tyngd, det känns och hörs att man träffar och när man dödat dem så används trasdocksfysik vilket kan leda till coola situationer som att de bara faller livlöst bakåt och blir sittandes mot väggen.

Bossarna är.. tråkiga, tyvärr. De har oftast två attacker som de kontinuerligt upprepar och sedan någon ny när man fått ner liven på dem. Det gäller bara att cirkla med skölden uppe och vänta på att de ska göra den attack som lämnar dem mest öppna för kontring och då få in några slag. Det kändes mer som ett jobb att döda dem än en häftig tvekamp. Striderna är långdragna utan att vara särskilt utmanande, de tar bara tid för att det är så sällan man får chansen att attackera säkert. Den tredje bossen har dessutom en one-hit-kill som folk kommer ha väldigt svårt att se komma och hur man undviker den.

Men det största problemet är bandesignen. Allting utspelas bland tempel, slott och palats i något snöigt bergslandskap där färgerna går i svart, vitt och brunt. Jag skulle gärna vilja se en 3D-karta över spelkartan för det känns inte som att områdena verkligen hänger ihop med varandra, dvs vissa dörrar känns inte som de borde gå till vissa ställen. Det är väldigt förvirrande att springa runt bland smala gångar i katakomberna eller fängelseceller. Jag kände mig som att jag var en mus i en labyrint, som att spelet gjorde sitt yttersta för att jag skulle komma bort. Många rum ser också likadana ut.

Och det finns ju ingen karta eller waypoints heller. De bara säger, gå till secret xxx i xxx valley, utan att man ens har varit där eller har någon karta som visar vad saker och ting heter nu när alla platser ändå påminner om varandra. Finns även tonvis med låsta och blockerade dörrar och att utforska delar som inte är tänkt att utforskas ännu är bara att glömma, det är låst. För att få möta en av de sista bossarna måste man klara ett pussel med att dra i massa spakar. Varför? Det är ingen som tycker det är kul, vi spelar såna här spel för att få slåss mot monster, inte för att gissa vart vi ska. Ge oss i så fall en karta eller ha distinkt och minnesvärd bandesign med olika miljöer.

Och varför saknas teleportering? Det leder enbart till mer backtracking och gynnar ingen.

Storyn är inget man kommer att minnas. Huvudpersonen Harkyn är helt generisk, en före detta fängslad bad-boy med skägg och ärrat ansikte som släppts lös nu för att ”bekämpa eld med eld”. Resten av galleriet är inte bättre. Dialogvalen man kan göra är inga dialogval, det spelar ingen roll vad man säger alls, förstår inte varför de finns eller hur de tänkte med detta tbh. Det enda de är till för är för att välja att acceptera sidouppdragen eller inte. Souls-spelen har inte heller någon story som tilltalar mig, men där finns i alla fall mystik och karaktärer som ”verkar” intressanta.

Röstskådisarna når absolut inte upp till dagens standard och de har sådana där överdrivna animationer i mellansekvenserna som fanns förr i tiden. Ibland säger de saker, t.ex. ”Psst, here he comes”. Och går man då tillbaka och dit igen så upprepar de sig. Det finns en linje som aktiverar dialogen, oavsett hur många gånger man går förbi.

Men looten kanske är bra? Kan man inte hitta häftiga vapen och utrustning? Alltså... i stort sett allt är förutlagt av utvecklarna. Jag slösade bort nio attributpoäng på LUCK för att det stod att det ger större chans att fienderna släpper vapen eller armor när de dör. Det var totalt verkningslöst. Jag startade faktiskt om spelet efter 2,5 timmar första gången eftersom jag hade valt helt fel kombination på min karaktär och slängt bort all min erfarenhet på fel val. Men den första gången jag spelade hittade jag ändå mer utrustning av fienderna (två grejer) än vad jag gjorde på 15 timmar när jag hade nio fler poäng i LUCK. Riktigt irriterande, nio poäng är rätt mycket och det var helt bortkastat, jag hittade EN enda grej för de attributpoängen, och den sög dessutom. Det enda man får av fienderna är små runor eller potions.

Och det man hittar av det som är förutlagt... jag hittade ett svärd med plats för tre runor ganska tidigt i spelet som jag sedan använde även mot slutet. Jag sprang för det mesta omkring i samma rustning efter de första timmarna. Känns inte särskilt utvecklande, i Dark Souls har man kanske en dolk i början och hittar ett litet svärd, man har på sig sin läderrustning och enkla plåthjälm och jobbar sig upp mot riddarutrustning. I Lords of the Fallen, om man väljer krigaren, så börjar man med full krigsrustning och ser ingen större skillnad mot den rustning man får senare i spelet. Hittar även ett megastort svärd snabbt.

Grafiken är ganska bra, men variationen på miljöer skadar även den, många objekt återanvänds. Designen gillar jag inte heller, känns som World of Warcraft. Frameraten är inte den bästa och screentearingen var helt bedrövlig innan Dag 1-patchen som är större än själva spelet. Tycker fortfarande det ser konstigt ut när man snurrar kameran, det hackar på något sätt.



Slutsats: Jag hade faktiskt kul med detta i kanske 2/3 av spelet, jag var peppad på att spela vidare, men det blev bara tråkigare och tråkigare. Ju längre jag kom desto jobbigare var det att orientera sig och behöva backtracka. Jag hade trott att det skulle vara massa annorlunda miljöer senare i spelet men allt såg likadant ut. Fienderna blev mer och mer bekanta. Bossarna var inte roliga. Jag var nästan osårbar och dödade det mesta på ett eller två slag. Och storyn motiverade mig knappast att spela vidare. Är man verkligen sugen på mer Souls-liknande spel så kan man ju ge det en chans dock, finns många som gillar det också.

 

5/10 – Mediokert



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.