Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Super Smash Bros. for Wii U

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2014-12-16

Betyg: Betyg: 9


 

  • Genre: Fighting/Party
  • Släppdatum: 28 november 2014
  • Utvecklare: Bandai Namco/Sora
  • Utgivare: Nintendo
  • Plattform: Wii U


F
örsta gången jag såg Super Smash Bros var i någon butik där de hade satt upp en monter med N64-spelet för en herrans massa år sedan. Jag och min klasskamrat provade det och blev stående ett bra tag. Det slutade med att vi gick dit nästan varje dag efter skolan och fördrev timmarna.

När Super Smash Bros: Melee sedan kom till Gamecube flera år senare köpte jag och mina bröder det på lanseringsdagen och spelade det i hundratals timmar. Vi sa då att, tänk om det här gick att spela online, vi hade inte behövt något annat spel.

Smash Bros: Brawl till Wii hade visserligen online, men det var en teknisk soppa.

Så ända sedan Wii U-versionen utannonserades har jag väntat på den i hopp om att det skulle bli den definitiva versionen. Den stabila Internetupplevelsen i Mario Kart 8 verkade lovande för spelet, som är så beroende av en smidig och flytande onlineupplevelse. Det är nu äntligen här – och det är precis så roligt som jag hade hoppats på, med ett par skavanker.

För den oinvigda är Super Smash Bros ett fightingspel där en drös med kända Nintendokaraktärer pucklar på varandra på banor tagna ur Nintendospel med målet att slå ut varandra. Ju mer skada man tar desto högre procent får man och desto lättare flyger man iväg. Ett genialiskt koncept.

I årets upplaga finns det hela 49 karaktärer att välja bland, allt från Mario och Link till mer okända som King Dedede från Kirbyspelen och Lucas från Mother, till de som inte klassas som rena Nintendokaraktärer, som Mega Man och Pac-Man. Utbudet är stort, varierat och tillräckligt bra balanserat. Alla kommer att hitta sin favorit. Det går dessutom att välja bland runt sju-åtta olika skins/färger på karaktärernas dräkter.

Grafiskt är det ett steg upp mot tidigare titlar vad gäller karaktärer, banor och animationer, men det viktigaste är underbara 1080p i 60 FPS. Det är dessutom fullproppat med flera hundra Nintendolåtar.

Offline är Smash Bros Wii U fortfarande roligt lokalt, man kan spela fyra eller till och med nu åtta personer samtidigt för totalt kaos. Det går att spela alla mot alla, en mot en, två mot två och anpassa reglerna som man vill. Däremot är singleplayerdelen inte lika bra som i Melee där det fanns ett utfläskat ”storyläge”. Nu finns bara events, all-stars och något slags Mario Party-liknande brädspel där man inte ens får välja sin egen karaktär. Man behöver spela dessa om man vill låsa upp troféer att kolla på i muséumet (statyer av olika Nintendokaraktärer) men det är en långsam och repetitiv process mot datorn, även om man är två som samarbetar. Helt klart är Smash bäst online eller med flera, att spela själv offline är inte att rekommendera, något som kunde vara roligt i Melee.

Det är också så dumt att man inte låser upp nya karaktärer för att spela matcher online. Jag har 350 matcher spelade men har inte låst upp alla karaktärer. Ofattbart i ett spel som bygger på onlinespel.

Vill man spela online så väljer man bara om man vill spela själv eller tillsammans med en annan två mot två och kör igång. Av någon förkastlig anledning måste man spela på samma konsol om man vill köra två vs två, vill man spela på var sin Wii U så går det bara att köra två vs två mot de man har på sin vänlista! Visserligen är det klart roligare att vara i samma rum, men kom igen? Vad är det för arkaisk speldesign?

Väntetiderna mellan matcherna är korta vilket är extremt viktigt. Varje match varar två minuter och man är sedan snabbt inne i nästa och det går att byta karaktär mellan matcherna. En annan mycket bra grej är att om man droppar ur matchen mitt i, vilket jag gjorde en gång för att jag glömde välja min profil och därmed inte körde med rätt kontroller, så bestraffas man med 10 minuters väntetid innan man kan spela nästa match, oavsett om man stänger av konsolen. Ingen jag har mött har droppat ur så det fungerar ju perfekt. Det går även att kolla på andras matcher och satsa guldmynt på vem man tror kommer att vinna. Mynten används för att köpa troféer.

När man spelar online får man välja mellan att köra ”For Fun” eller ”For Glory”. I ”For Glory” kör man på en liten och plan plattform utan föremål. Det enda som avgör vem som vinner här är hur skicklig man är på att slåss. Här räknas också vinster och förluster och läggs samman till en vinstprocent, men tyvärr, tyvärr finns inget rankningssystem vilket spelet hade mått bra av på lång sikt. Ett märkligt designbeslut med tanke på att Smash Bros ÄR kompetitivt och de ändå nu trots allt har gjort ett läge utan föremål och annat trams som bara gynnar spelskicklighet och tävling. Det hade också varit kul att se vinstprocenten på de man möter före eller efter matchen.

En annan brist är att man måste köra tvåminutersmatcher istället för läget Stock, där varje karaktär har ett visst antal liv. Detta leder till att man kanske inte hinner få ut vissa som har fått hög procent med några sekunder kvar och skulle ha dött om det var Stock, så även om man får in mer träffar och gör klart mer skada, så kan det sluta i Sudden Death (förlängning när det blir lika) där en träff innebär att man flyger åt h-vete. Också ett konstigt val av Nintendo för alla vet att Stock är det som gäller i tävlingsinriktade matcher.

I ”For Fun” däremot räknas inga vinster och förluster, banorna är större och innehåller faror och andra spelförstörande saker (enligt mig), som att banan vänds upp och ner eller att en stor boss kommer och anfaller. Och så faller det ner massa föremål som man kan använda till sin fördel. Exempelvis Pokémonbollar med slumpmässig Pokémon som attackerar motståndarna, en Nintendodog som täcker hela skärmen och skymmer sikten, eller en guldhammare som slår ut motståndaren direkt, bland mycket, mycket annat. Här ska man spela om man är nybörjare och bara vill ha kul. Motståndet är även mindre kvalificerat här enligt egen erfarenhet. Fast enligt mig är det inte lika roligt här eftersom föremålen och banorna bara kommer i vägen för fightingspelet Smash Bros.

Överhuvudtaget är banutbudet av varierande kvalitet. De som har återanvänts från Brawl och framförallt Melee är för det mesta bra men flera av de nya som har tillkommit är direkt dåliga, som Pac-Mans sidoscrollande bana eller Donkey Kongs där man slåss i bakgrunden, eller alla de där marken ständigt försvinner under fötterna på en så man tvingas koncentrera sig mer på det än att slåss. Och så finns det enorma banor där det tar en halvminut bara att komma till motståndaren. Som tur är så har man inte dessa problemen i ”For Glory”.

Lagget online varierar, ibland kan det hacka ordentligt, men för det mesta är det nästan som att spela offline, vilket förstås är mycket positivt. Gäller bara att man köper en LAN-adapter och utnyttjar nätverkskabel, för Wii U:s WiFi är inte det bästa. Man bör också spela med antingen en Pro Controller eller en Gamecubekontroller (kräver dock adapter som väl är slut överallt vid det här laget) för bäst kontroll. Gamepaden funkar dock också om man inte kör så tävlingsinriktat. Till och med Wiimotes och 3DS fungerar, vilket kan vara nödvändigt när man vill få ihop ett party på åtta spelare, om än inte optimalt på något sätt.

Nu till spelets djup. Många kanske kollar på en video och tänker att det verkar bara vara en massa frenetiskt knapptryckande, vad är det för kaosslumpat strunt som händer på skärmen? Och det stämmer förvisso att det är lätt att komma in i Smash Bros,
vem som helst kan välja en karaktär och börja spela.

Men under ytan gömmer sig strategi och teknik. Nu är spelet förvisso långsammare och lite mer förlåtande än Melee, men om man står öga mot öga med en motståndare finns det många saker man kan göra. Man kan springa fram och greppa eller attackera. Låta honom anfalla, blocka och sedan greppa eller kontra. Rulla eller dodgea och kontra. Hoppa och attackera från luften. Göra en laddad långsammare Smashattack eller svagare och snabbare. Använda någon av de 49 karaktärernas fyra unika specialattacker. Samus Aran från Metroid skjuter t,ex. raketer, bomber, plasmaskott eller spinattack uppåt. Alla har sina egna så man måste lära sig dem utantill.

Det finns även knep för att komma tillbaka om man håller på att flyga ur skärmen (det är ett minispel i sig när man hänger på kanten och försöker komma tillbaka på arenan utan att bli attackerad, eller om man är i motsatt position och försöker slå ut den som ligger i underläge). De har tagit bort Edge Hog, vilket innebär att man nu inte längre kan slå iväg någon och hänga sig på kanten så att den som man slog iväg själv inte kan hänga på kanten och därmed faller mot sin död. Så det är lättare att komma tillbaka nu.

Vilka beslut man tar bland alla dessa möjligheter avgör hur bra det går och det är därför det gäller att kunna läsa av motståndaren precis som i schack med skillnaden att allt måste ske i realtid. Det är som vilket fightingspel som helst, Tekken eller Street Fighter. Och i 2 vs 2-matcher som jag föredrar att spela läggs ytterligare ett lager av strategi på där man också måste kunna samarbeta och hjälpa varandra, samt ha split vision i och med att det är två man måste hålla koll på.

Men det fina är att om man inte vill bemästra spelet eller spela för att vinna så går det utmärkt att bara lattja med familjen, vänner eller helt själv online. Det är roligt det också. Den bästa typen av spel är de som är lätta att komma in i men svåra att bemästra och det är sant om Smash Bros.

Och den bästa grejen av allt: man snubblar inte längre slumpmässigt som man gjorde i Melee! =)

 

Slutsats: Smash Bros till Wii U blev precis som jag hade hoppats på för 12 år sedan. Det må ha sina brister i singleplayer men som i Battlefield och CoD är det onlinedelen som är grejen. Och det finns inte mycket roligare i spelväg än att dra igång en 2 vs 2 och bara köra fem timmar på raken med närapå perfekt kontroll, oftast bra flyt, och strategisk fighting. Alla Wii U-ägare bör fundera på om det inte är läge att börja spela Smash Bros. Som en annan recensent sa, man måste vara allergisk mot skoj om man inte gillar detta.

Spelmässigt är det solklart 10/10 men jag tvingas dra av en poäng för att man inte kan spela 2 vs 2 mot randoms i olika hushåll, för att det saknas leaderboards och för att man måste spela offline för att låsa upp saker.

 

9/10 – Fantastiskt



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Äventyr Fighting Plattform Beat 'em up
Max antal spelare (oavsett spelsätt) 4 spelare
Rek. åldersgräns 12 år

Spellägen

LAN-stöd Nej
Lokal multiplayer Ja
Antal spelare per dator/konsol 1 8 spelare
Spellägen på en dator/konsol Teams Co-Op Competitive
Online multiplayer Nej

Övrigt

Lanseringsår 2014
Utgivare Nintendo
Utvecklare Namco Bandai

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.