Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

The Order: 1886

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-02-21

Betyg: Betyg: 6


 

  • Genre: Cinematiskt TPS
  • Släppdatum: 20 februari 2015
  • Utvecklare: Ready at Dawn
  • Utgivare: Sony
  • Plattform: PS4


S
ony letar fortfarande efter sitt exklusiva flaggskepp till PS4. InFamous: Second Son var ett riktigt bra launchspel men inte något som skriker att man måste ha konsolen. Och därutöver existerar ju knappt något, det har varit väldigt sparsmakat med exklusiva spel från Sonys sida. Driveclub får väl anses vara lite av ett fiasko med dess turbulenta launch. Spelen från tredje part har burit konsolen helt och hållet och den säljer förvisso grymt bra tack vare det.

Men i år är det tänkt att det ska bli ändring, med bland annat kommande Bloodborne, Until Dawn, Uncharted 4 givetvis och så då The Order 1886. En tredjepersonsskjutare i ett fiktivt London där varulvar och andra mytologiska varelser lever bland människorna.

Här försvaras kronan av The Order och riddarna av runda bordet, en kvarlevnad som gått i arv ända sedan King Arthurs kamp mot varulvarna. De moderna riddarna bär samma titlar som de gamla legenderna, men är förstås inte samma personer. Spelaren antar rollen som Sir Galahad, en burdus Ian McShane-kopia som omges av sin mentor Sir Perceval, sin adept Lady Igraine, samt den livsnjutande fransmannen med sinne för humor, Marquis de Lafayette.

Det märks klart och tydligt vad utvecklarna hade för avsikter, de ville göra ett väldigt styrt spel med mycket filmsekvenser och en dramatisk berättelse. Men någonstans på vägen har de glömt av spelet. Vad man måste ha i åtanke är att Ready at Dawn som grupp har inte gjort något eget konsolspel förut. De har jobbat uteslutande med PSP och där har de lyckats göra mycket bra versioner av redan existerande IP:n som God of War och Daxter. Men detta är deras första egengjorda IP och det märks att de har tittat väldigt mycket på Naughty Dogs spel och att de själva saknar erfarenhet av den här typen av spel.

Som film är det en helt okej rulle, det är flera timmar av mellansekvenser. Jag älskar inte karaktärerna i The Order, men jag gillar dem och jag tycker storyn blev intressant efter halva spelet ungefär, innan dess stod den mest och stampade och jag förstod inte så mycket pga brist på exposition. Storyn är dessutom inte färdig, utan upplagd för uppföljare, vilket är allt annat än garanterat vid det här laget. Men visst, trots mycket seg inledning blev den intressant tyckte jag och den är ytterst välpresenterad grafiskt och dialogmässigt, om man bortser från allt frustande, stönande och tunga andningsläten som alla verkar lida av till den grad att det blir komiskt.

Jag har inget emot mycket mellansekvenser, inte alls. Men, de ska inte rycka sönder spelupplevelsen totalt som de gör i The Order. TEMPOT är spelets största svaghet och misstag. Spelet övergår i olika faser hela tiden, det är väldigt sällan man får bara spela eller bara kolla på mellansekvenser. Först kommer en mellansekvens, när som helst kan du tvingas trycka på någon knapp så du måste vara beredd med kontrollen, sedan tvingas du gå, krypa eller åla dig fram långsamt genom en korridor där spelet hindrar dig från att springa. Jag HATAR när spel saktar ner mig avsiktligt och det händer nog oftare här än i något annat spel. Sedan mellansekvens följt av gå långsamt. Efter det ska du klättra upp för lite plattformar (som på räls). Hjälpa någon att putta en vagn. Mellansekvens. Sedan får du om du har tur spela lite, en skjutsekvens, kul! Mellansekvens följt av långsam gång, följt av att du får ett objekt i handen som du ska vrida och vända på för att studera av någon anledning. Dyrka upp ett lås (inte så jätteroligt minispel) följt av trycka på knapp som du trycker fel på så att du för börja om. Överbelasta ett elektriskt system får man också göra en handfull gånger i ett meningslöst minispel.

Värsta var när jag behövde leta efter en viss låda bland hundra andra lådor eller öht när man ska leta efter saker.

Alltså, det blir så sjukt, sjukt ryckigt med alla dessa minispel och QTE och långsamma gångruttar eller vänta på att någon ska öppna en dörr eller ta sig upp för plattformar att jag bara blir less.

Och det är så synd för faktum är att jag tyckte storyn och karaktärerna var intressanta, särskilt om de hade gjort en komplett story och inte lagt upp för uppföljare. Och skjutsekvenserna är för det mesta bra. Det är förvisso lite av en Gears of War-klon fast med tråkigare vapen där man skjuter fiender bakom skydd i trånga rum, men det är oftast roligt att skjuta dem trots att de hade tjänat på att ha mer öppna ytor. Dock märker man även här att de saknar erfarenhet, för de släpper i ett fåtal fall lös alldeles för många fiender. Det kan komma 30-40 fiender med dödsångest i vissa fall och det rimmar ganska illa med den seriösa tonen de har i storyn. Inte fasen skulle de man skjuter kasta bort sina liv på det sättet. Det känns åtminstone som att utvecklarna överlag börjar fatta att man inte ska gå i fällan med att slänga fiender mot en, t.ex. The Last of Us hanterar det rätt bra. Men Ready at Dawn har inte lärt sig detta ännu, det står klart tidigt.

Men när det inte kommer fullt så många fiender och man kan glida in bakom skydd a la Gears of War och sätta skott som fienderna reagerar på med naturliga animationer samtidigt som krukor och kastruller flyger omkring så är SPELET roligt att SPELA. Tyvärr är det alltså så sällan man får göra detta, kanske tio-tolv gånger genom hela äventyret. Vapnen är blandad kompott, vissa känns bra att använda medan andra (oftast pistolerna som saknar tryck) inte gör det. De futuristiska vapnen får man sällan använda men de är inte särskilt roliga ändå.

En lustig detalj är att man är odödlig när man rullar undan för granater genom att trycka på X, oavsett om den briserar precis intill.

En annan brist är fiendevariationen. Det finns människor, människor med rustning (hata!) och varulvar. Varulvarna är en tråkig historia, striderna mot dessa utspelar sig alltid i samma miljö, typ ett lager, där de springer mot dig i en spikrak linje. Skjut på dem och undvik deras attack med X innan du går fram och avslutar dem. Ingen utmaning, finess eller variation. Som tur är möter man för det mesta människor. Striden mot den enda bossen som finns är en besvikelse då det bara handlar om att trycka på knappar på skärmen, och exakt samma bosstrid återkommer två gånger fastän det inte är samma person.

Det som Ready at Dawn lagt mest tid på är grafiken och det vet väl alla vid det här laget. Svinsnyggt är vad det är, väldigt mycket detaljer i ytterst stabila 30 FPS. På många sätt som att få gå omkring i ett techdemo. Extrem detalj i ansiktena, saker som att hår blåser i vinden, när man står nära ett snurrande stort metallhjul så blåser kappan av luftdraget (!), man kan t o m se skruvarna i botten av geväret på ryggen. Miljöerna, även om de är rätt enformiga, är ruskigt läckra. Vilket också får mig att bli lite fundersam på genomspelningstiderna som rapporterats. Alla säger att det är det snyggaste spelet de sett, men ändå får de korta speltider. Jag kanske är sjuk i huvudet, men om spelets främsta kvalitet är dess grafik så spenderar jag gärna tid med att kolla in den riktigt noga. Så för mig tog det mer än de 5-6 timmar som vissa har klagat på, åtminstone 8-9, men då satte jag inte heller tiduret och sprang igenom det för att skriva en snabb recension utan tog mig tid att njuta av grafiken och spelade på hard, där man dör av annat än bara Quick Time Events. Tips för de som vill ha mesta möjliga av spelsekvenserna för övrigt. Faktum är att utmaningen i ett parti på slutet blir rätt hög då och att irriterande plåtnissar med hagelbössa eller granatkastare som tål flera direktträffar i huvud och lem är en kunglig pina i baken.

Dock får man ha i åtanke att det inte är någon öppen värld. Man går i trånga, linjära utrymmen. Och trots att det går att förstöra och interagera med småsaker som vaser, krukor och burkar så blev jag besviken på hur lite man kan påverka världen. Det går inte ens att skjuta sönder lampor. Hur kul är det med en sån realistisk värld och sedan går det inte ens att skjuta sönder en fjuttig lampa? Finns massa andra saker som inte går sönder, väggar är ju bara att glömma. Syns knappt kulhål när man skjuter på tegel eller andra saker. Det är precis som med XB1-spelet Ryse i mångt och mycket en opåverkbar men vacker kuliss man går igenom.

Plus att det inte känns som att man är delaktig i världen. Det går inte att prata med folk och de reagerar inte på att du är där. Se Dying Light där invånarna pratar med eller följer dig med blicken. Invånarna i början av The Order står och pratar för sig själva med en dialog som upprepar sig/loopar i all evighet med jämna mellanrum. Oavsett om du redan hört dem så fortsätter de, kusligt nog, en halvminut senare trots att du står och stirrar iskallt på dem. En kvinna vid en butik säger att hon hoppas få se en riddare för att hon tycker de är så stiliga, samtidigt som jag (som ju är en riddare) personligen står precis bredvid och frustar och stånkar henne i örat så att mustaschen nästan blåser av. En man blir nedslagen av fyra idioter men man kan inte göra något åt det och de ignorerar ens existens. Man har inte ens en spegelbild för tusan.

Sen ger spelet dig nästan aldrig några valmöjligheter, förutom i knapptryckarsekvenser där det spelar mindre roll (ska jag slå i magen eller i huvudet? Choises, choises). Det finns inget smygsystem direkt, Galahad smyger när spelet vill att du ska smyga och det är väldigt ytligt. Blir du upptäckt så dör du på momangen. Det finns bara ett par smygsekvenser dock och de är inte svåra alls men inte roliga heller. Vapen får man inte välja själv i början av varje bana, man har de man har sedan kan man plocka upp fiendernas tack och lov. Finns inga dialogval, storyn går inte att påverka. Gör inte mig något iofs.

Kan tycka att det är synd att The Order inte har något multiplayer. Grundstommen i skjutandet finns där som sagt, det är Gears of War Lite med tråkigare vapen. Det hade kunnat bli kul faktiskt, jag tror det. De hade väl aldrig hunnit med det dock, tiden rann ut. De skulle haft en längre och mer komplett berättelse också om det funnits tid. Men de har haft fem år på sig och med facit i hand har de kanske inte fördelat den tiden på rätt saker. Skulle de få grönt ljus för en uppföljare dock så har de ju motorn klar nu och kan koncentrera sig på att förbättra bristerna.






Slutsats: Gillar ni inte mellansekvenser är det bara att skippa detta direkt. Det är ett filmiskt spel med timmar av story. Du kollar på film mer än du skjuter på saker, vilket inte kan sägas om många spel.

Själv tycker jag det var en godkänd upplevelse. Jag hade inte betalat 600 spänn men ett reaspel är det. Grafikgodis påverkar mig och The Order är rent tekniskt kanske det bästa som finns just nu, även om miljöerna gärna hade fått vara mer varierade. De få skjutsekvenser som finns är hyfsat roliga när man lär sig systemet men hade mått bra av mer öppna banor där man kan experimentera mer, samt mer än två-tre olika fiender. Storyn och karaktärerna blir till slut intressant efter en seg inledning, men det klart största problemet är den jobbigt ryckiga upplevelsen som gör att man aldrig hittar något flyt och får vänta länge mellan de roliga bitarna. Jag vill ANTINGEN spela ELLER kolla på film, jag vill INTE hamna i något slags limbo där min tid slösas bort av tråkiga minispel eller att jag hindras från att kunna springa. Om jag vill gå och ta in atmosfären så gör jag det själv. Hoppas på en uppföljare som förbättrar bristerna som sagt, potential finns om de tänker om en del.

 

6/10  Godkänt



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Äventyr FPS Fantasy Plattform Shooter Tredje person Action
Format Fysisk utgåva
Plattform
Rek. åldersgräns 18 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Nej
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2015
Utgivare Sony Computer Entertainment
Utvecklare Ready at Dawn

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.