Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Project Cars

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-05-19

 

  • Genre: Racing
  • Släppdatum: 7 maj 2015
  • Utvecklare: Slightly Mad Studios
  • Utgivare: Slightly Mad Studios
  • Plattform: PC/PS4/XB1/Wii U


P
roject Cars är ett gräsrotsfinansierat racingspel som tar någorlunda realism till konsolerna. Forza och GT6 i all ära, men även om de kallar sig simulatorspel så ligger de inte på samma nivå som Project Cars. Kan förvarna om att jag själv gillar arkadbilspel som Need for Speed eller Burnout mer och har inte särskilt stor erfarenhet av simulatorbilspel egentligen, så recensionen skrivs med de förutsättningarna. Kör dessutom med handkontroll istället för ratt. Jag har kört med de flesta hjälpmedel av.

Till skillnad från de flesta andra bilspel så är alla 60+ bilar upplåsta från början i Project Cars. Man kan välja att börja karriären från noll med gokarts och jobba sig upp, men man kan också spela på högsta nivån Formel 1 på en gång. Jag började från början och bekräftade snabbt att spelet inte är Need for Speed. Här måste man bromsa ganska tidigt i svängarna för att inte åka ut i sandlådan. Ännu tuffare blev det när jag kom till de små superkartbilarna som flyger iväg ut i skogen så fort man snuddar gräsmattan utanför banan och som är tuffa att kontrollera med handkontrollens ryckiga känslighet, men jag lärde mig till slut och lyckades vinna på nivån 70 som jag hade ställt in svårighetsgraden på, vilket jag är medveten om inte är någon större prestation. Körkänslan är verkligen bra, men man måste lägga ner mycket tid på att lära sig varje bil.

Just att man kan ställa in så mycket är väl både negativt och positivt. Å ena sidan kan man ställa in svårighetsgrad, handkontrollens känslighet, hjälpmedel, kameran, visuella effekter, om bränsle ska slösas, om däcken ska slitas och ALLT MÖJLIGT som ni kan komma på efter eget tycke och därmed alltid vinna och ta sig vidare. Å andra sidan är det inget ”spel” på så sätt att spelet inte ger dig några klara mål eller utmaningar, de får man sätta själv och belöningen blir istället att bli bättre på själva spelet genom att klara högre svårighetsgrader och bemästra nya bilar.

Men för att vara ett spel som ger så många valmöjligheter så är karriärläget väldigt låst. När man väl har valt en grupp att köra i så måste man vinna flertalet race med samma bil i samma typer av lopp tills man erbjuds kontrakt i högre nivåer. Verkligare, ja, men roligare? Beror på vem man frågar. Ibland inbjuds man förstås till andra typer av lopp för att man ska få lite variation, men då dessa ligger utom tävlan känns det inte meningsfullt att åka dem, för mig iaf. Och om det är en bil man ogillar att köra så måste man ändå genomlida massa tävlingar med den och vinna för att kunna byta. Alternativet är att starta om på ny säsong.

Jag vill ogärna tvingas köra lopp med flertalet långa varv och obligatoriska depåstopp som jag måste göra i vissa grupper. I Forza hade man kunnat skippa dem och köra vad man vill, de hade väl räknats som endurancelopp. För att dra en liknelse är Forza som one-night stands, du kör många bilar men spenderar inte mycket tid med dem, medan Project Cars är som ett äktenskap där du kör samma bil under lång tid. Tanken är förstås att man ska lära sig bilmodellen för att utvecklas och bli bättre då alla bilar faktiskt känns annorlunda att styra, men det gör kanske inte spelet roligare imo.

Sedan är det också så att för att man verkligen ska lyckas på de högre nivåerna måste man både öva och kvalificera sig innan det riktiga loppet startar. Att ha nivån på 100 och sedan börja på plats 20 av 20 funkar inte. Så man måste åka samma lopp flera gånger för att klättra i startfältet. Något som jag absolut inte orkar med, men som är enda metoden som funkar om man inte vill köra med AI:n på dagisnivå.

Vill man ha mer variation är det online som gäller, första gången jag prövade de snabbare bilarna online blev en lärorik upplevelse. Inte bromsa hårt i en kurva och sedan gasa direkt efter, räta ut bilen först annars blir det överstyrning och snurr omgående, de snabba bilarna som McLaren är väldigt känsliga för detta. Jag lärde mig också att folk som vanligt gillar att krocka, i mitt allra första onlinerace sänkte jag farten lite lätt i första kurvan och sekunden efter flög min bil in i reklamskyltarna 30 meter bort då bromsarna på bilen bakom tyvärr inte fungerade.  Så jag blev sittandes ute på gräsmattan i förarstolen + fyra hjul, som var det enda som återstod av bilen. Att ta genvägar funkar i karriärläget (beroende på vilka regler man använder, allt är anpassningsbart som sagt), men online straffas man med lägre fart som i Driveclub.

Spelet är inte helt buggfritt, i ovanliga fall har ljudet fallit bort (löses genom att starta om), och något som är ganska vanligt är att jag helt plötsligt ligger sist av alla trots att jag egentligen leder och jag kommer inte ur första varvet. Tror att det är en bugg i alla fall, det har hänt när jag inte har gjort något regelvidrigt. Och man kan också fråga sig varför spelet som standard sätter markören på att man ska starta om loppet efter ett lopp, istället för på fortsätt. Samma som att markören sätts på att man ska avsluta säsongen istället för att fortsätta den. Småsaker som irriterar men som såklart kan fixas lätt med patcher.

Den tekniska biten har utvecklarna Slightly Mad Studios dock absolut fått till. Spelet ser väldigt snyggt ut på PS4, mycket snygga effekter som regn på rutan eller vattenstänket från bilarnas däck, och solljuset som bländar en eller den gassande värmeeffekten på banan när det är hett. Alla effekter kan som sagt stängas av, men jag tycker det är häftigt att köra under ”realistiska” förutsättningar och låter dem vara på. De som kör i verkligheten
har det ännu tuffare. Alla olika kameravinklar man kan köra ur ska de också ha ett stort plus för. Det är kul att testa olika, men jag föredrar den detaljerade inre vyn för det mesta, eller inifrån hjälmen. Och ljudet håller världsklass, fantastiskt motorljud och bra låtar i menyerna. Mekanikern som pratar i PS4-handkontrollens högtalare är däremot jäkligt irriterande, honom stängde jag av. Jag vet att loppet börjar nu, du behöver inte vråla GREEN GREEN GREEN mitt i natten, när jag ser och hör att loppet börjar på minst tre andra audiovisuella sätt.

AI:n är bra, iaf jämfört med Driveclub. De kör inte som att det är destruction derby och kan göra egna misstag. Ett stort plus för att det inte är någon förinställd gummibands-AI som alltid hänger på en oavsett vad man gör, kör man bra så kan man vinna med mycket (på lättare nivåerna i alla fall...)

Laddningstiderna är lite sega, det kan ta 30-40 sekunder att starta och 20-25 sekunder att lämna ett race, och ännu värre online. Menyerna är också rätt dåliga på så sätt att om man vill ändra inställningar på bilen eller annat under ett race så går inte det, man måste tillbaka till huvudmenyn.





Slutsats: Jag är ingen simulatorfantast, men tycker ändå att Project Cars är ganska kul. Det är synd på karriärläget att man är så låst till den grupp man har valt, men det går ju att spela online, även om det inte är fulländat på något vis. Simulatorfans prisar det bevisligen som synes på recensionerna. Arkadfans som jag kanske spelar det sporadiskt och längtar till annat än lopp på platta racerbanor i samma bilar, så det beror helt på vilken typ av bilspel man gillar. Det funkar att spela med handkontroll, men är inte optimalt och en del inställningar kan behöva göras.

I slutändan är det dock ganska enkelt, om man vet att man gillar mer orealistiska bilspel så kan det nog vara en bra idé att vänta med köp och kanske satsa på årets Need for Speed beroende på hur bra det blir. Gillar man mer realistiska bilspel däremot så är Project Cars det mest realistiska som finns på konsol i nuläget och med tanke på den stora bristen på bilspel överlag den här generationen så lär det vara ett givet köp även om man inte har någon ratt.

I och med att jag inte direkt gillar eller har erfarenhet av genren så känns det inte rättvist att sätta något betyg, men texten kan vara en bra vägledning för den som lutar mer åt arkadbilspel.



Allmän produktfakta

Allmänt

Genre Barn Äventyr Simulator Racing/Motorsport
Format Fysisk utgåva
Plattform
Rek. åldersgräns 3 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2015
Utgivare Namco Bandai Games
Utvecklare Slightly Mad Studios

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.