Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Until Dawn

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-09-07

Betyg: Betyg: 8


 

  • Genre: Skräck
  • Släppdatum: 26 augusti 2015               
  • Utvecklare: Supermassive Games
  • Utgivare: Sony
  • Plattform: PS4


U
ntil Dawn är ett spel i samma anda som Beyond: Two Soulds, Heavy Rain eller Life is Strange, dvs en interaktiv film med mycket mellansekvenser där du kan påverka handlingen utifrån de beslut du fattar. Ska du skjuta en ekorre framför ögonen på en naturvän eller inte? Träffar du med snöbollen eller missar du med vilje? Kollar du upp ett konstigt ljud eller går du med resten av gänget? Gömmer du dig under sängen eller hoppar du över den när du är jagad? Alla dessa beslut får betydande eller mindre betydande konsekvenser och formar din egen berättelse.

Handlingen är klassisk B-skräck. Ett antal kärlekskranka tonåringar åker ut till en övergiven stuga uppe på ett snöigt berg mitt i natten för att festa loss ett år efter att två av deras vänner försvann på samma ställe under mystiska omständigheter. Smart va? Men som vanligt är de inte ensamma... kommer du att ta rätt beslut som får alla att överleva eller kommer du att göra samma misstag som de alltid gör i skräckfilmerna? Beroende på hur man spelar kan alla överleva eller dö och det ger ett bra omspelningsvärde om man vill få fler att överleva eller helt enkelt se fler scener.

Till skillnad från majoriteten av dagens spel som har spelkameran bakom huvudkaraktären så använder Until Dawn sig istället av fasta kameravinklar som i de gamla Resident Evil-spelen, med bakgrunder som ser förrenderade ut nästan. Man går oftast långsamt fram med en ficklampa/fackla i dessa miljöer så det kändes mycket som RE. Sen är spelet fullt av jump scares, jag hoppade till många gånger och har man en Playstation-kamera så spelar den in just de ögonblick när du är som mest rädd.

Atmosfären är riktigt bra mycket tack vare den snygga grafiken. Speciellt ansiktena är gjorda med minituös detalj och man har dessutom tagit hjälp av riktiga skådisar som Hayden Panettiere, Peter Stormare och Rami Malek och jag skulle vilja säga att spel aldrig har porträtterat kändisar bättre. Dock blir det en del uncanny valley ibland med animationerna och tänderna men överlag är det jättebra. Även ljudeffekterna och det fina röstskådespeleriet bidrar till stämningen, även fast dialogen inte har spelats in perfekt.

Det finns en hel del gore/blod med våldsamma dödsscener (om man nu inte räddar alla), men det finns inga sexscener, inte ens alkohol. Vilket är lite förbryllande när hela spelet bygger på romanser som kan påverka handlingen. Som att de inte vågade gå hela linan ut, men det är väl så när man har kändisar i spelet. Jag tyckte de lyckades bra med karaktärerna, vissa vill man ska överleva till varje pris, andra bryr man sig inte om, en del bryr man sig inte om till en början, men utvecklas under spelets gång. Man är inte låst till en karaktär utan spelar som alla vid något tillfälle, vilket gör att man lär känna dem alla mer eller mindre. Så här i efterhand kan jag namn och utseende på alla utan problem.

Från början var det tänkt att Until Dawn skulle vara ett PS Move-spel med rörelsekänsliga kontroller och det alternativet finns fortfarande kvar om man vill, men jag styrde med traditionell handkontroll och det kändes naturligt. Men att det skulle vara rörelsebaserat märks på att man kan plocka upp saker för att vrida och titta på dem, dra ut lådor etc...

Ska tilläggas också att detta är ett perfekt spel att spela ihop med någon annan och kivas om vilket beslut man ska ta. Oftast har man en 5-6 sekunder på sig att bestämma sig och då hinner man snacka ihop sig lite.



 



Slutsats: Until Dawn är ett mycket bra skräckspel som även bjuder på lite relationsdrama och ger en möjlighet att forma storyn som man vill. Kameraarbetet påminner mycket om de klassiska Resident Evil-spelen. Att försöka få alla att överleva är knepigt första rundan, jag själv räddade bara tre av åtta. Bra stämning med jump scares som kommer att få de flesta att hoppa till, snygg grafik och intressanta karaktärer. Lite kort bara med knappa 8 timmar, men i dagens klimat med massiva open world-spel är det inte helt fel heller. Detta formatet kan de använda till fler genrer än B-skräckis så det ska bli spännande att se hur det utvecklar sig och jag hoppas på bra försäljning för den sakens skull.

Ett perfekt spel att försöka få med mindre spelintresserade på dessutom, då det är en smart blandning av spel och film.

 

8/10  Mycket bra



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Fysisk utgåva
Genre Äventyr Strategi RPG Skräck Överlevnad Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 18 år
Serie

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Nej
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2015
Utgivare Sony Computer Entertainment
Utvecklare Supermassive Games

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.