Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Halo 5: Guardians

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-11-05

 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 27 oktober 2015              
  • Utvecklare: 343 Industries
  • Utgivare: Microsoft
  • Plattform: Xbox One


H
alo är lika synonymt med Xbox som Mario är synonymt med Nintendo. Och Master Chief är en av de mest ikoniska spelhjältarna som finns. Därför är det lite synd att fokuset i Halo 5: Guardians kampanj inte riktigt ligger på Master Chief längre, utan på specialagent Jameson Locke och hans attackgrupp Osiris. Jag vill ju spela som Master Chief, men man spelar mer med fyra andra spartaner.

Anledningen till detta är att Master Chief vägrar följa orders sedan han fått reda på att SPOILERS FRÅN HALO 4 hans närmaste vän, AI:n Cortana, kanske kan vara vid liv. Han och hans spartangrupp Blue Team ger sig istället av för att försöka leta reda på Cortana, medan Team Osiris skickas ut för att hämta hem Master Chief. Således spelar man med båda grupperna, men klart mest med Osiris.

Storyn är som vanligt i Halospelen inte särskilt lätt att hänga med i på djupet om man inte har spelat tidigare spel, det är trots allt en direkt fortsättning på fyran. Det är även en del referenser till böcker och TV-serier som jag inte ens har läst eller tittat på, så trots att jag har spelat alla spel i serien och sett en 15 minuter lång recapvideo precis innan så förstod jag ibland inte vad eller vem de pratade om. Överlag förstod jag dock förstås, men det är helt klart en story gjord för Halofansen. Storyn är inte svag, men heller inget speciellt. Den lägger mest upp inför fortsättningen och svävar under delar iväg utan att handla om något som för handlingen framåt samtidigt som det är långt mellan höjdpunkterna.

Däremot är den väldigt bra presenterad. Håren stod upp i givakt under den extraordinärt, fenomenalt maffiga inledningsfilmen och varje CG-film känns som julafton, om det bara hade funnits fler, det finns alldeles för få! Förvisso är spelmotorn bra nog nu för att det ska se riktigt bra ut även i mellansekvenser gjorda i motorn, men CG-filmerna är så sjukt snygga att jag hade velat ha en biofilm med dem.

Grafiken i spelet är överhuvudtaget snygg, man spelar i större områden än i tidigare Halospel och bakgrunderna har fått sig ett rejält ansiktslyft. Modellerna ser riktigt bra ut, både fiender och allierade. Det är inte det snyggaste spelet som finns om man jämför med spel på andra plattformar dock, men det flyter på i superstabila 60 FPS vilket gör mycket för spelupplevelsen, särskilt i multiplayer.

Sen har vi ljudet som är nära perfektion. Ett episkt soundtrack, bra röstskådisar förstås och en suverän ljudmix. Jag älskar hur saker låter i Halo 5, vare sig det är vapenljuden, ljudet när man själv blir träffad eller när skotten reflekteras på klippor bredvid en, eller bara vattendroppar som faller från ett grottak. Man kan höra på ljudet var och hur långt borta allt är utan problem. I kombination med det välgjorda skaket i Xbox Ones handkontroll när man t.ex. blir träffad eller skjuter så är det en väldigt inlevelsefull upplevelse.

Jag har som sagt spelat alla Halospel och gjort det i splitscreen med min bror. I snart 15 år (Combat Evolved släpptes 2001) har vi kunnat spela splitscreen, men i Halo 5 erbjuds inte längre coop genom kampanjen. Således fick vi köpa in två stycken Xbox One och spela online. Vilket jag ändå känner är värt det för det blir en helt annan upplevelse att ha dubbelt så stor skärm.

Spelets kampanj håller knappt fem timmar enligt Angry Joe. Well, det må så vara om man spelar på normal och dessutom hoppar över/springer igenom flera fiendeencounters, vilket man förvånansvärt nog kan göra. Men det blir vad man gör det till. Vi körde på den svåraste svårighetsgraden Legendary och det tog oss 20,5 timmar att klara. Och då är det rejält svårt ska sägas. De sista banorna... kändes nästan hopplöst ett tag med tanke på hur lite man tål och hur aggressiva fienderna är.

Kampanjen är överlag en grym coop-upplevelse, speciellt på de stora utomhuskartorna. Fiendeplaceringen gör att man behöver samarbeta och använda alla spelets vapen för att överleva. På Legendary hade vi oftast knappt om ammo så varje skott räknas. Striderna är ibland riktigt tuffa, men ack så skönt när man väl kommer på en taktik som fungerar, t.ex. den ene avleder genom att skjuta framifrån medan den andre går på bakifrån med ett Elitesvärd. Med de två sista banorna gör tyvärr 343 samma misstag som nästan alla spelutvecklare gör, brassar på med spawnrum och vågor av fiender. Någonstans i mitten var det också ett smalt bergspass med snipers långt borta som dödar på ett skott och en tveksamt utsatt checkpoint som fick oss att slita håret, inte särskilt bra design.

Den största bristen i kampanjen är väl annars bossarna. Det finns EN boss, som man möter... sju gånger? Åtta? Fuck you Warden Eternal. Och fordon används på för få banor, samt har dålig fysik. Just ja, medhjälparnas AI är också urusel, för allra bästa spelupplevelse bör man köra fyra pers för de andra två bottarna kan verkligen inte göra någonting själva utan att man beordrar dem och även då är de hopplöst dumma. Om man beordrar dem att skjuta en Elite med svärd så springer de fram till honom och blir massakerade och de har en del beslutsamhetsångest när de ska återuppliva någon av oss. Brukar stå och ta en cigg i en minut innan de agerar.

För att gå vidare till multiplayer så finns här ett nytt läge kallat Warzone som blandar både mänskliga fiender (PvP) och monster (PvM) på samma karta. Massiva slag för 24 spelare på gigantiska kartor där varje match tar 30-40 minuter. Jag testade det, men tyckte det tog för lång tid och var alldeles för rörigt. Man får för mycket poäng för att skjuta bossmonstren dessutom, så det lag som har turen att skjuta ned dem vinner oftast.

Ett annat nytillskott är REQ Packs. Kortpaket som kan köpas för de poäng man får efter varje match (eller för riktiga pengar). Guldpaket är dyrast men kan ge bäst saker, sedan silver och sist brons. I dessa paket ligger vapen, fordon, rustning, med mera som kan användas i Warzone. I de klassiska Halo-lägena som t.ex. Arena kan inte vapen och sånt som låses upp i kortpaket användas, bara estetiska föremål (hjälmar, visir, ec).

Detta är mikrotransaktionsskit som bara förstör för spelarna enligt mig. 343 har lagt en massa tid på en mängd häftiga rustningar, hjälmar, visir, finishers, med mera, men allt ligger låst bakom mikrotransaktioner som tar PÅ TOK för lång tid att låsa upp. Angry Joe menar att det skulle ta 680 timmars speltid att låsa upp allt eller 1 100 dollar. Hur tänkte de egentligen? I Halo 4 gillade jag att göra om min soldats utseende för de saker jag låste upp för att jag SPELADE bra. Men om man ser någon i Halo 5 som har cool armor så vet man att han bara har haft tur med korten, lagt en jäkla massa timmar eller är naivt slösaktig.

Det är riktigt irriterande att lägga timmar på att spela ihop till ett guldpaket och sedan inte ens få någon rustning eller kanske en futtig hjälm medan resterande 10-15 kort är skit som bara kan användas i Warzone. Men jag kan sälja dem? För en spottstyver ja! Och dessutom måste man sälja varenda kort individuellt, vilket bara är humor. Jag har fortfarande enbart hittat ett enda visir utöver det jag började med. Bort med REQ Packs!

Det klassiska arenaläget är dock riktigt kul i multiplayer ska sägas. 4 vs 4 är det som gäller för min del och 60 FPS med dedicerade servrar är gudomligt. Dock finns det bara en handfull kartor och de är dessutom kanske nästan lite för små till storleken. Mer kartor ska komma inom ett halvår och allt DLC är gratis. Ett annat problem är att folk hoppar ur mitt i match, något som sker var tredje eller varannan match kanske. Det måste bestraffas hårdare för att spela 3 v 4 eller 2 v 4 är nästan hopplöst på så små kartor.

Spelmässigt är det lite snabbare än tidigare Halo och har några nya funktioner. Man kan t.ex springa hur länge som helst, klättra upp för kanter, snabbt dodgea åt sidan, flyga och sikta, göra en dödlig attack uppifrån kallad Ground Pound, samt en rushattack. Och med de mindre kartorna kan man inte kalla Halo för långsamt längre, men det är fortfarande Halo och man tål mycket fler skott än i t.ex. CoD vilket jag gillar. Man kan bli skjuten bakifrån och sedan ha tid att vända på steken, medan man i CoD är död för längesedan. Lagspel är dessutom viktigt, springer man själv så råkar man ofta ut för två eller fler motståndare.

 



Slutsats: Halo 5 bjuder på snygg grafik med bra flyt, ljud i yttersta världsklass och en spelmässigt mycket bra kampanj som kunde varit ännu bättre om inte för den kassa medhjälpar-AI:n, de repetitiva bosstriderna, spawnrummen mot slutet och den ojämna storyn. Se till att spela coop med helst fyra spelare bara, spelet är gjort för det. Och kör på legendary eller heroic för att verkligen behöva spela spelet och inte bara springa igenom det. Tänk på att det är friendly fire bara! ;)

Det nya FUT-liknande kortpaketssystemet i multiplayer hindrar mig från att skräddarsy min onlinespartan som jag vill så det får ett stort, rött DENIED av mig. Multiplayer är i övrigt riktigt underhållande; snabbt tempo, dedicerade servrar och 60 FPS! Fler kartor hade dock inte skadat och det kommer så småningom utan extra kostnad. Jag kan bara rekommendera Halo 5, det var huvudanledningen till att jag köpte en Xbox One trots allt.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Download Fysisk utgåva
Genre Racing/Motorsport FPS Krig Sci-fi Fantasy Shooter Förstaperson Action
Rek. åldersgräns 16 år
Serie Halo

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Nej
Online multiplayer Ja

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2015
Utgivare Microsoft Studios
Utvecklare 343 Studios

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.