Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Fallout 4

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2015-11-26

 

 

  • Genre: Action/RPG
  • Släppdatum: 10 november 2015          
  • Utvecklare: Bethesda Game Studios
  • Utgivare: Bethesda Softworks
  • Plattform: PC/PS4/XB1



H
ajpen för Bethesdas postapokalyptiska RPG har varit massiv, kanske större än något annat spel i år. Själv har jag faktiskt aldrig fastnat för serien av någon anledning. Men efter 40 timmar med Fallout 4 så har det äntligen klickat.

Inte tack vare rollspelsdelen dock, för det tycker jag är spelets svagaste punkt. Huvudstoryn som handlar om att man ska leta efter sin förlorade son är inte intressant eftersom man bara får en kvart på sig att lära känna sin familj innan man skiljs från dem. Så vem bryr sig?

Dialogvalen är också allt för simpla, fyra val som kan kortas ned till ”Ja”, ”Nej”, ”Sarkastisk”, ”Mer info”. Man kan sällan påverka någonting och nästan vad man än svarar så blir det samma utfall. Man kan inte vara genomelak som i t.ex. Dragon Age: Origins eller tidigare Falloutspel. Senare i spelet får man ta fler beslut, men det är inte i närheten av exempelvis Mass Effect. Protagonisten kan nu prata, men det känns som att han är så uttråkad att han kan somna när som helst.

Så i tron att det var ett rollspel valde jag en karaktär med hög karisma för att kunna slippa slåss och istället snacka mig ur situationer. Vilket inte visade sig vara särskilt smart eftersom man sällan har något annat val än att just slåss. Och världen i Fallout 4 är farlig; supermutanter, plundrare och monster vandrar omkring i ödemarken, vattnet är inte drickbart och går inte att bada i utan hälsorisker och ibland sveper radioaktiva gröna stormar in och tvingar en att ta skydd. Så min karismabuild får det tufft inledningsvis.

Men det finns nog inget annat spel som har gett mig en sån upptäckarlust som FO4. Sakta men säkert fylls listan med uppdrag från diverse typer jag träffar på, men ”problemet” är att det alltid finns något spännande att upptäcka som leder mig på villovägar. Det är sällan en rak linje till nästa uppdrag, avstickare är snarare normen än undantaget. Det kan vara ett radiotorn man ser i horisonten, ett fartyg som har kapsejsat mot en bro eller en sliten bensinmack. En ny faktion att gå med i eller en signal efter hjälp som radion snappar upp. Eller en travbana med robotar istället för hästar. Allt sånt måste kollas och barskrapas på skatter! Det är spelets största styrka, bara ett uppdrag till, ett område till eller en level till. Det är en ständig jakt på att försöka hitta bättre vapen eller rustning så att man kan döda fienderna snabbare och höja svårighetsgraden ytterligare för att få chans att möta fler legendariska fiender som ger specialvapen.

FO4 har dessutom bättre realtidsstrider än tidigare spel, det fungerar helt okej som ett vanligt FPS. Vill man så kan man använda VATS och sakta ner tiden för att träffa specifika kroppsdelar, men det är inget jag har använt mig av mycket. Ett bra utbud av traditionella vapen och närstridsvapen samt en del roliga specialvapen gör skjutandet rätt underhållande och alla perks man kan låsa upp kombinerat med att det inte finns något nivåtak gör att jakten på nästa nivå är tillräckligt beroendeframkallande.

Grafiskt har det fått en del klagomål, vilket jag överlag inte håller med om. Karaktärerna är absolut utdaterade och animationerna är skrattretande och detta bidrar också till att jag inte bryr mig om storyn. Texturarbetet är också ganska dassigt. Men på PC åtminstone så är grafiken annars rätt så snygg, ljussättningen och miljöerna framförallt. Solens strålar (god rays) som snyggt skiner genom trädkronorna är extra imponerande och så även vattnet och interaktionen med den. Spelet har även en trevlig dag-/nattcykel. Konsolversionen når inte riktigt samma nivå, särskilt bristen på skuggor gör att det ser mer platt ut, och har dessutom klart längre laddningstider.

Laddningstiderna är för övrigt något av ett problem. Ofta ser det ut så här om man vill göra ett nytt uppdrag. Teleportera till närmaste upplåst område (laddningstid), gå till uppdraget som nästan alltid är inomhus (laddningstid), har man otur så kan man behöva åka hiss (laddningstid). Sedan gör man uppdraget och när det är klart måste man först gå ut ur huset (laddningstid) för att sedan direkt teleportera till uppdragsgivaren (laddningstid). Det känns inte direkt sömlöst. Bilduppdateringen är också ett problem, till och med på PC, där det varierar kraftigt från 60 ner mot 30 även med dyra grafikkort.

Ljudet är lite hit and miss. Dialogen är inte alltid den bästa som sagt, medan
bakgrundsmusiken är riktigt stämningsfull. Huvudtemat är väldigt bra. Vapenljuden är tveksamma, men det går att fixa på PC via mods.

Sen är en stor del av Fallout 4 samlandet av resurser som kan användas för att förbättra ens vapen och rustning. Nästan allt man ser kan användas som råmaterial; hinkar, cigaretter, kvastar, tejprullar, basebollar... det finns så mycket att jag har svårt att inte OCD:a och samla allt som ligger och skräpar. Vilket är ett problem när man har så begränsad bärkapacitet i inventoryt. Något som jag också löste med mods i och för sig.

Man kan även använda resurser till att bygga utposter/hus åt diverse karaktärer man träffar på under spelets gång eller för att stasha sina grejer. Man kan bygga riktigt komplicerade höghus och stora städer om man tycker det är roligt, men vill man inte syssla med sånt så behöver man knappt lägga någon tid alls på det. Förutom två gånger under huvudstoryn, där den senare kräver att man är atomfysiker... Jag är inte så mycket för att bygga men jag har i alla fall upprättat ett hörn till min power armor med en discokula som lyser upp härligheten på natten.

Power armorn är en fet robotdräkt som man kan kliva in i för att ta sig an extra tuffa fiender. Även den kan uppgraderas och anpassas utseendemässigt och den tål dessutom radioaktivitet bättre än människohud förstås. Man träffar även på följeslagare genom äventyret som slår följe med och hjälper en. Den första jag träffade på var en trofast hund, men det finns även robotar, supermutanter och kärleksintressen. Ja, man kan romantisera andra karaktärer genom att göra handlingar som de gillar, men förvänta er inget Witcher 3, det enda man får i slutet är en perk. Också detta ett underutvecklat kapitel.
 



Slutsats: Storyn griper inte tag i mig alls och rollspelselementen är för simpla, men upptäckarlusten i Fallout 4 är riktigt beroendeframkallande tack vare en fantastiskt detaljerad värld. Det finns så otroligt mycket att upptäcka bara genom att utforska den massiva kartan och skjutandet är solitt nog för att det ska hålla i många timmar. Vissa tycker att det är för likt Fallout 3, men då jag inte spelade det särskilt länge så är detta som ett nytt spel för mig. Det kommer säkert bli minst en hundra timmar i detta då jag har många sidouppdrag kvar och stora delar av kartan outforskat. Rekommenderas.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.