Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Call of Duty: Black Ops III

Skriven av: Filip_M  |  Datum: 2015-12-09

 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 6 November                    
  • Utvecklare: Treyarch
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PC/PS4/XB1/PS3/X360


M
ed imponerande säljsiffror - 550 miljoner dollar – under spelets tre första dagar så sprängde sig Black Ops 3 in i folks medvetanden, under premissen att spelserien återvänt större, starkare och bättre med mer innehåll. Jag är benägen att hålla med om att BLOPS III är på en bra plats just nu sett till multiplayer, men bihangen som ligger i periferin är dessvärre inget värt att nämna. Jag gör det dock ändå.

Först och främst: kampanjen. Det är kul att man kan köra co-op (upp till 4) och jag applåderar den dramaturgiska satsningen som bjuder på en ganska mäktig twist, utan att jag avslöjar något, men vägen till slutet på berättelsen är ofantligt tråkig och består utav en ”shooting gallery” utan dess like, med få variationer utanför ”skjut dessa robotar som var och en tar 50 skott”. Tråkiga korridorer som står i vägen för den faktiskt vackra inramningen, tråkiga karaktärer och tveksamt röstskådespeleri räddar inte en för genren ambitiös berättelse.

Zombies-läget faller in i ungefär samma fåra då det utannonserades med pompa och ståt att spelläget skulle innehålla en full narrativ berättelse med kritikerrosade skådespelare, men när jag väl sätter igång Zombiesläget och förväntansfullt väntar på en upplevelse som skiljer sig från när jag först spelade World at War så lämnas jag ändå besviken. Var är berättelsen? Jag och min medspelare kastades bara rakt in i en mörk gränd utan någon story innan dess och det enda jag märker av berättelse är att ibland säger karaktärerna någonting som man ska ha tur för att höra. Inte alls så storyfokuserat som det framgick av trailers.

Sedan är det alldeles för svårt nu. Spawnpunkterna är märkliga, man kan inte sätta brädor för de flesta av dem vilket gör att man saknar kontroll över inflödet - och inflödet är enormt. Zombierna är snabba och slår hårt medan banorna är små, trånga och innehåller massa dead ends så till slut övermannas man. Svårighetsgraden stegras inte balanserat som förr, det är lätt i början och sedan blir det oförlåtande svårt. Och varför är det en massa andra fiender än zombies? Utomjordingar som inte har där att göra förstör min zombieshooter.

Multiplayer är dock där allt sker och visst finns det inte mycket att klaga på när det kommer till Black Ops eller Modern Warfare. CoD har sedan länge perfektionerat FPS-genren och BLOPS III bygger bara på ett redan starkt fundament.

Nytt för spelserien är dynamiska rörelsescheman/animationer, och föregångarens galna känguruskuttande med hjälp av jetpacks har bytts ut mot lite mer konservativa versioner, samtidigt som man kan springa på väggar och har tillgång till olika klasser som har sina respektive specialkrafter.

Klasserna lägger faktiskt till ett mindre men ändå intressant element i multiplayerdelen som redan plågas av löjliga air strikes, drönare som söker ut dig och spränger dig till bitar och rullande bomber. Klasserna vägleder visserligen spelaren i vilken spelstil man ska adoptera, men jag kan känna en viss obalans mellan klass och klass – vem är starkast mellan en klass vars specialkraft är en superladdad pilbåge och en klass vars stora kraft är osynlighet, eller att dunka marken som sedan exploderar och dödar allt i närheten? Till skillnad från killstreaks så gäller det dock för alla och man kan med klasserna kristallisera sin egen spelstil – exempelvis har jag blivit ännu mer Ramboartad nu när min klass i princip går ut på att vara i ansiktet på folk.

I övrigt är Black Ops så som man kan förvänta sig att Black Ops ska se ut. Högoktanig action, twitchshooting, spelare som på något vis har omöjliga reaktioner och laserprecision, killstreaks i mängder, spawnkills och andra bittra sanningar som hör till FPS-världen.

Det finns dock ett spelläge för alla och vill man inte köra traditionella TDMs så går det bra med Capture the Flag, Domination eller liknande lägen som klingar bekant för FPS-spelare. Något som stör mig i synnerhet, dock, är att Barebones-läget, som tog bort killstreaks och dylikt utan att göra det till ett Hardcoreläge, fortfarande lyser med sin frånvaro. Varför? I första Black Ops vill jag minnas att det var ett relativt populärt läge för många spelare.


Slutsats: Styrkan i Black Ops 3 ligger som vanligt i multiplayer, som jag personligen tycker är bland de bättre på senare år, så om det är detta man brukar gilla så är det värt ett köp. Zombieläget tycker jag dock de har förstört i år och storyläget är bland de klart sämre, vilket är synd då det har varit helt okej de senaste åren. Så spelar man inte online är det enligt mig inte värt ett köp. Kanske är det läge att släppa framtiden snart och gå tillbaka till dåtiden?



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.