Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lego Star Wars: The Force Awakens

Skriven av: Zoiler  |  Datum: 2016-07-14

 

  • Genre: Actionäventyr
  • Släppdatum: 28 juni 2016                    
  • Utvecklare: TT Fusion
  • Utgivare: Warner Bros
  • Plattform: PC/PS4/PS3/Vita/XB1/360/Wii U/3DS


N
ytt Legospel, denna gången baserat på den senaste Star Wars-filmen The Force Awakens. Jag som själv har tröttnat på konceptet sedan länge har dock ändå sett litegrann fram emot just Force Awakens då jag tycker Star Wars gör sig bäst av alla Legoadaptioner. Kanske för att de karaktärer man låser upp har så relativt skilda förmågor eller för att Star Wars är Star Wars, men också för att spelet enligt marknadsföringen skulle ha bakgrundsstory som inte visades i filmen – uppdrag som skulle brygga händelserna mellan Return of the Jedi och Force Awakens.

Dessa sex extrauppdrag låser man upp genom att samla guldbrickor och de ger lite insikt i hur det t.ex. gick till när Han Solo och Chewie fångade ”bläckfiskarna” från filmen eller hur C3PO fick sin röda arm. Kul när spel lägger till canon-story till filmer även om det är minimalt. Annars spelar man i vanlig ordning genom en parodiserad variant av filmen och låser upp nya karaktärer på vägen som kan användas i freeplay för att lösa tidigare oöverkomliga pussel.

Jag gillar att spelet är mycket mer strömlinjeformat än t.ex. Lego Jurassic World som hade stora hubbvärldar eller Lego Marvel Avengers öppna värld. I Force Awakens väljer man bara bana eller utför något enkelt pussel på hubbvärlden innan man kan köra vidare.

Annars är det två ”stora” nyheter i Force Awakens. 1) Det finns ”covershootersegment” där man tvingas gömma sig bakom skydd för att poppa fram och döda fienderna. Störttråkigt, hoppas de tar bort det. Och 2) ”Multi-Builds”. Normalt, i tidigare spel, så ligger en mängd legobitar på marken och så håller man in en knapp för att bygga. Det nya nu är att man kan välja mellan att bygga 2-3 olika saker. Det enda det tillför egentligen är att man måste gissa vilken sak man ska bygga först och bygger man fel så måste man förstöra den och testa med en annan. Kanske ett koncept att vidareutveckla, men inte på det här sättet iaf.

Sen finns också luftstrider, men tbh, de är inte särskilt bra. Inte utmanande, inte snygga, och de känns självspelande då skeppen kör mer eller mindre automatiskt i de svårare sektionerna. Men det är väl förståeligt då styrningen inte är optimal. Även fordonen på marken skulle behöva klart bättre styrning. De sidouppdrag som finns där man ska leka luftstrid på marken med miniskepp är söndriga. Medspelarskeppet är programmerat att åka in i spelarens skepp märkligt nog och fiendeskeppen stannar ibland upp och låter spelaren skjuta dem sönder och samman.

Ljudet är i vanlig ordning felmixat, så rösterna låter knappt någonting jämfört med musiken och man kan inte sänka det ena eller det andra, vilket leder till att man får välja mellan hög musik eller knappt hörbara röster. Höjer man rösterna så kan det komma plötsligt ljudtoppar från musiken som skrämmer slag på en. Men kul att de har alla originalkaraktärer och att stjärnor som Harrison Ford och Carrie Fisher t o m har spelat in ny dialog. Dialogen är ändå klart bättre rippad än i Lego Jurassic World.

För att vara ett Legospel så är det imponerande att vi (i co-op) tog oss igenom det och dessutom låste upp guldbrickorna som krävdes för extrauppdragen, det säger en del om hur det står sig mot andra Legospel. Storyn visste vi redan om men den är ju lite roligare i parodiformat, plus att man får lite ny story från extrauppdragen på nya planeter, och karaktärerna är roliga att låsa upp och testa. Snyggt är det också. Tycker även banorna bjöd på mer variation än normalt, vilket kanske inte säger mycket då det trots allt är ett Legospel där allt ju går ut på att slå sönder Lego och bygga upp igen.



Slutsats
: Egentligen är jag trött på Legospelskonceptet men Force Awakens var ganska bra, tycker nog att det är det bästa Legospelet sedan första Lego Star Wars t o m. Gillar att de går ifrån de större öppna världarna de har försökt med på senare tid och gör ett mer strömlinjeformat spel. Möjligheten att spela bonusuppdrag som förklarar vissa händelser från filmen gjorde också att vi orkade låsa upp de guldbrickor som behövdes. Så med Legomått mätt är Force Awakens ett av de bättre köpen.



Allmän produktfakta

Allmänt

Format Fysisk utgåva
Genre Barn Äventyr Sci-fi Plattform Arkad Shooter Tredje person Action
Plattform PlayStation 4
Rek. åldersgräns 7 år
Serie Star Wars

Funktioner

Funktioner

Spellägen

Lokal multiplayer Ja
Online multiplayer Nej
VR-Utgåva Nej

Övrigt

Keyword
Lanseringsår 2016
Utgivare Warner Bros. Interactive Entertainment
Utvecklare Travellers Tales

Länkar

Varumärkets produktsida
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.