Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hearthstone: One Night in Karazhan

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2016-08-30

 

  • Genre: Strategi
  • Släppdatum: 12 augusti 2016
  • Utvecklare: Blizzard
  • Utgivare: Blizzard
  • Plattform: PC


N
är Hearthstone slog igenom för ungefär 2.5 år sedan blev det snabbt en megasuccé och folk som aldrig ens rört ett liknande kortspel innan blev helt plötsligt beroende och kunde inte sluta att cruncha nummer och bygga diverse galna kortlekar. Ungefär så var det för min del också. Numera känns det nästan som en vardagssyssla att göra sina dagliga uppdrag och med nya expansioner och äventyr varje år så vet man att det alltid finns något att se fram emot i horisonten. Just äventyren har nu kommit fram till det fjärde i raden och det är ännu en raid från World of Warcraft i fokus – One Night in Karazhan.

Äventyren är fokuserade på singleplayer-upplevelser där man möter olika bossar i en slags kampanj, till skillnad från expansionerna där det mest är nya kort som gäller. Man låser dock upp nya kort i äventyren också, 45 till antalet i ONiK. Kampanjen består av fyra sektioner som låses upp varje vecka plus en prolog som man får gratis. Varje sektion består av tre bossar och man låser upp alla för 17.99€ alternativt 2 800 guld. Jag rekommenderar dock att man köper med pengar eftersom det ger mer valuta, så kan man lägga guldet på annat istället.

I klassisk Hearthstone-anda så är storyn och korten väldigt komiska och lättsamma. Denna gång är man inbjuden till ett party av självaste Medivh och får möta alla hans medhjälpare, som Moroes och Barnes, fast på ett helt annorlunda sätt än i WoW. Dock försvinner mystiskt nog Medivh och det är upp till spelaren att hitta honom och återställa kaoset som råder i tornet Karazhan.

Av det jag har spelat så tycker jag att det har varit en rolig upplevelse och Blizzard har som vanligt lyckats hitta på nya sätt att fräscha upp bossarna med knasiga mekaniker. Många köper bara äventyren för att få korten men det finns en charm i att köra ensam i lugn och ro också. Bossarna på normal klarar man enkelt med en vanlig ladder-kortlek om man har en hyfsad samling, men det är på heroic som det blir riktigt utmanande och man måste pröva olika kortlekar och ofta även bygga egna för att klara av bossarna. Jag är dock lite besviken på den andra sektionen som är den enklaste av alla äventyr hittills, jag behövde knappt mixtra något alls med olika kort. Schackspelet från första sektionen är inte heller min favorit då det krävs en hel del tur för att vinna, även om det var en innovativ idé så funkar det inte så bra på pappret. Men den magiska spegeln som kopierar minions tyckte jag var riktigt kul och det tog många försök att klara av. Även sista bossen i tredje sektionen var intressant eftersom den bara kunde skadas genom att döda demoner, som ständigt återupplivas.

Korten är en blandning av intressanta och mer vanliga. De som jag gillar är Ivory Knight (Paladin) som låter en upptäcka en spell, Onyx Bishop (Priest) som återupplivar en minion, Deadly Fork (Rogue) som lägger till ett 3/2-vapen till din hand, samt Fool’s Bane (Warrior) – ett 3/4-vapen som inte kan träffa motståndarens hjälte men som kan användas flera gånger på en och samma tur. Av de mer irriterande har vi Moroes (neutral) som är en 1/1 med stealth som skapar nya 1/1s efter din tur.

Det har dock varit en del kontroverser kring korten i ONiK. Mage, som alltid har legat i toppen i arena-läget, har fått ett riktigt kraftfullt kort som heter Firelands Portal. En 7-mana-spell som gör 5 skada och samtidigt skapar en en slumpmässig 5-mana minion. Även i värsta fall är det ett bra kort, och med lite tur kan man få väldigt bra valuta för kortet. Å andra sidan har Priest, som är bland den sämsta klassen i både ladder och arena, fått ett tämligen värdelöst kort i Purify – en 2-mana-spell som silencar en av dina egna minions och drar ett kort. Uppståndelsen var hög kring just Purify och det slutade med att Hearthstones huvuddesigner erkände att de begått ett misstag med kortet och att det som följd inte ens kommer att dyka upp i arena, något som aldrig har hänt tidigare. Blizzard har nu gått ut med att de ska balansera arena för sig och ändra hur ofta vissa kort dyker upp när man skapar sin kortlek, vilket är en riktigt god nyhet för mig som i princip bara spelar arena. De har nämligen aldrig rört arena sedan spelet släpptes, men med de runt tusen kort som numera finns i spelet är det på tiden.



Slutsats: One Night in Karazhan är ännu ett roligt äventyr som är ett måste för alla Hearthstone-fans. Många av de nya korten är tämligen ograciösa, men det finns såklart en del unika och ovanligt många som är roliga i arena. Låtarna i Karazhan är riktigt bra och festliga, och som i alla äventyr finner man ett nytt bräde att leka med, denna gång med tema magi. Hearthstone fortsätter att utvecklas och det var inte längesedan ladder skakades om helt och hållet i och med det nya standardformatet som bara tillåter vissa kortuppsättningar, och det ser ut som att det kommer att fortsätta på den vägen med balansering av arena som nästa stora grej alltså.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.