Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Call of Duty: Infinite Warfare

Skriven av: Freezard  |  Datum: 2016-11-16

 

  • Genre: FPS
  • Släppdatum: 4 november 2016
  • Utvecklare: Infinity Ward
  • Utgivare: Activision
  • Plattform: PC/PS4/Xbox One


C
all of Duty-serien fortsätter framåt med Infinite Warfare och försöker denna gång ta ett litet större kliv än vanligt. Dessutom får vi denna gång två spel då utvecklarna har lyssnat på fansen och lite oväntat släppt en remaster av Modern Warfare.

Kampanjen i Infinite Warfare är den största förändringen gentemot tidigare delar i serien. Denna gång är det ett science fiction-tema och det hela utspelar sig i rymden. Människan har koloniserat olika planeter i vårt solsystem och två olika fraktioner är i krig med varandra. Inget man aldrig hört förr direkt och första intrycket jag fick var att det bara var en fasad för samma spel som vanligt - ”CoD in space”. Men efter den långsamma inledningen så växer kampanjen ordentligt och jag kan inte låta bli att säga att det faktiskt kan vara den bästa kampanjen i serien.

Influenserna i storyn och miljöerna märks tydligt. Man spelar en Tom Cruise-liknande kapten och mellan uppdragen håller man till på sitt skepp Retribution, där man kan gå runt och småprata med sin bemanning, läsa om olika saker, se på nyheterna, och välja uppdrag på en rymdkarta. Det hela känns väldigt Mass Effect-liknande, fast inte så mycket RPG då och det finns tyvärr för lite saker att göra på skeppet. Förutom huvuduppdragen kan man välja sidouppdrag som kommer i två skepnader: rymdstrider och uppdrag där man infiltrerar skepp. För att klara uppdrag får man perks som kan vara att man siktar bättre eller regenererar hälsan snabbare, samt att man kan hitta nya vapen och uppgraderingar. Vapen skannas nämligen när man plockar upp nya och kan sedan användas när man väljer sin uppsättning inför varje uppdrag.

Uppdragen är varierade och det märks att man har lagt mycket energi på att det ena inte ska kännas det andra likt. Huvuduppdragen är riktigt mastodontiska och cinematiska med många mellansekvenser och skriptade händelser. Budgeten måste vara utomjordisk. Det ser riktigt snyggt ut och inte bara på planeterna och månarna (som ismånen Europa, det klassiska ökenliknande Mars, eller en asteroid i omlopp kring Merkurius) utan även på alla slags rymdskepp. Ett skepp måste man smyga sig igenom, ett annat är man helt öde på och det blir helt plötsligt skräck med en atmosfär som tagen från Dead Space. Även Halo och Battlestar Galactica har utvecklarna inspirerats mycket av. Men mitt favorituppdrag är det kring Merkurius där det blir dag och natt var 30:e sekund, och man ser hur enorma solen ständigt dyker upp och steker ihjäl allt som inte håller sig i säkerhet.

Återkommande teman är rymdstriderna där man styr ett stridsskepp och när man är ute i själva rymden i tyngdlöshet. Rymdstriderna är faktiskt roliga och påminner starkt om Ace Combat, och även om det inte är huvudläget så är det bra mycket bättre än till exempel Star Fox eller motsvarigheten i Ratchet & Clank. Tyngdlösheten är också häftig eftersom man är helt fri och kan ta skydd lite varstans, plus att man kan använda en änterhake för att ta kål på fiender. Alla dessa olika typer av miljöer kombineras också ofta vilket gör att det hela känns mer på riktigt, till exempel kan man starta i tyngdlösheten utanför ett rymdskepp, infiltrera skeppet och köra mer klassiskt gameplay, och till sist fara iväg med ett stridsskepp för att spränga ett torn eller liknande.

Multiplayer tänker jag tyvärr inte skriva så mycket om. Dels har jag aldrig riktigt gillat multiplayer i CoD, dels känns det inte som att det har hänt så mycket på den delen överhuvudtaget. Alla de vanliga spellägena återfinns i Infinite Warfare, med ett nytt läge som heter Defender och är som Halos Oddball – man får poäng genom att bära ett föremål och det gäller alltså för ens lag att skydda bäraren. Visst, banorna utspelas på olika planeter och det finns tyngdlöshet på vissa ställen, och man kan väggspringa och använda jetpack precis som i kampanjen, men det är klassiskt CoD framförallt.

Mitt favoritläge är ändå Frontline, som är som TDM fast man spawnas alltid hemma i sin bas, så man slipper att spawnas framför en motståndare som dödar en på en halvsekund hela tiden. Dock tog det lång tid att hitta spel i det läget, något som kan ha att göra med att folk som köpte spelet på Steam och Windows Store inte kan spela med varandra, så det är inte så mycket aktivitet som det borde vara. Activision har sagt att de ska fixa det, men det har ännu inte kommit någon patch till PC. Annars känns multiplayer väldigt mycket som en grindfest; det finns en mängd olika vapen och föremål som man kan låsa upp, antingen genom att gå upp i nivå eller genom att köpa lådor som innehåller slumpmässiga föremål av olika kvaliteter. Nu är jag inte så insatt, men det känns som att de som har låst upp det mesta har en större fördel än nya spelare, och jag möter ständigt spelare på level 50, så det är lite irriterande.

Zombieläget är annars det multiplayerläge som jag tycker är klart roligast. Man kan spela det ensam, men det blir betydligt roligare med andra spelare. Det finns bara en bana vilket känns lite märkligt, men den är verkligen enorm och det finns hur mycket som helst att göra. Banan är ett nöjesfält som utspelar sig på 80-talet, komplett med David Hasselhoff och skön 80-talsmusik. Även i zombieläget kan man låsa upp en mängd saker på samma sätt som i multiplayer, och det finns en del riktigt svåra achievements där man måste vara bra organiserade för att klara av. Har man inte spelat zombieläget sedan introduktionen i World at War kommer man ändå känna fullt igen sig, det har byggts ut ordentligt men det är mest smågrejer som har ändrats - det har blivit större helt enkelt. Det är fortfarande inget Killing Floor, men CoD har kopierat en del bra grejer från det sedan dess, och är perfekt att köra då och då när man känner för det.

Modern Warfare Remastered säljs just nu inte separat men går att köpa för 20€ extra. Både singleplayer och multiplayer ingår, båda är originalen trogna till minsta placering av stekpanna, men grafiken har förbättrats rejält. Det är kanske inte lika snyggt som Infinite Warfare, men det känns verkligen som ett modernt spel och inte som många andra halvdana remasters.

Det är verkligen starka kontraster när man kommer från kampanjen i IW och sedan går till MW. MW är klassiskt CoD och utspelar sig framförallt i nutida Mellanöstern och Ryssland, och är mer politiskt inriktat. Kampanjen var banbrytande när den kom och är fortfarande lika relevant som den är legendarisk. Soap MacTavish och Captain Price är några av de mest ihågkomna karaktärerna när det gäller FPS-spel, och uppdragen är klassiska. Miljöerna är också helt annorlunda med skogs- och lantmiljöer och mycket träsk och vatten. Det enda negativa är att det inte verkar vara särskilt optimerat, då bilduppdateringen inte är den bästa jämfört med IW som flyter i 60 fps för det mesta. Det kan också ha att göra med att det är mer öppna miljöer och synfältet är väldigt långt. Utvecklarna är dock medvetna om detta, och man får hoppas att det förbättras i en patch.



Slutsats: Är du mest intresserad av singleplayer så kan jag varmt rekommendera Infinite Warfare samt Modern Warfare Remastered. Här får du nämligen de två bästa kampanjerna i CoD-serien, båda vilka bjuder på helt annorlunda upplevelser. IWs story är storslagen med karaktärer som engagerar och till och med berör, något jag inte har känt på länge när det gäller CoD. Rymden är häftig och innehåller massor av godis för science fiction-älskare, medan MW tar en tillbaka till jorden och en mer realistisk miljö. Grafiken är i världsklass och produktionen överträffar det mesta när det gäller att ge en episk, filmisk upplevelse. Zombieläget är vad man kan förvänta sig, mer av det goda. Däremot är multiplayern utan många nyheter så om du inte redan älskar multiplayern så är kan du lika gärna köra de äldre spelen eller helt enkelt skippa. Men IW och MW är värda ett köp enbart för de lagom långa kampanjerna.



Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.