Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur bygga en *"hushbox" (till Z3)

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 november 2005 - 09:14

Maze13
  • Maze13
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej

Jag har just köpt en Z3, och är mycket nöjd med bildkvaliteten.

Jag vill gärna minska fläktljudet, som trots allt hörs alltför tydligt (även i Eco-mode) i tysta filmpartier.

När jag sökt i forumet har jag stött på "hushbox", vilket verkar vara vad jag är ute efter, men inga förslag på hur man bygger dem.

Jag hade tänkt bygga en låda men undrar hur stora hår man bör ha för att få luftgenomströmning i kylningen.

Lämpligt ljudisolermaterial som inte dammar.

Projjen stör på en separat konsolhylla på bakvägg, ca 40 cm från taket. (Inga restriktioner där, förutom estetiska...).

Tacksam för svar :angry:

/Maze13

#2

Postad 02 november 2005 - 12:14

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

  • 5 782 inlägg
  • 0
Helt otroligt vad folk är bortskämda idag! :angry:

Hushbox till en Z3 som är bland de tystaste projjarna på marknaden, och i princip helt tyst... :angry:

#3

Postad 02 november 2005 - 12:27

Emilito
  • Emilito
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Va??!

Har själv en Z3:a, och har aldrig lyckats höra den under filmtittande... Och då har jag den hängande 1 m ovan skallen. Hör den knappt utan bakgrundsljud...

Du har inte möjligtvis något fel på din Z3:a, eller har jag väldigt taskig hörsel?

#4

Postad 02 november 2005 - 12:38

Maze13
  • Maze13
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hmm, jag är inte känd för särskilt bra hörsel (fråga min fru...).

Jag skall kolla med leverantören för jämföra min projj med andra innan jag "bygger bort" mitt problem i onödan.

Dessutom är väl risken att hushboxens fläktljud oxå stör om det är mina öron som inte vant sig vid ljudet ännu.

Jag har förresten hittat en tråd på dvdforum som belyser byggandet av hushbox om det skulle bli aktuellt.

#5

Postad 02 november 2005 - 12:42

Emilito
  • Emilito
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Du kan ju ev. ha ett problem med resonans. Om projen står på en hylla, så kanske träet i hyllplanet förstärker fläktljudet. Kan kanske vara värt att försöka ställa projen på något vibrationsdämpande material?

#6

Postad 02 november 2005 - 12:45

Emilito
  • Emilito
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Annars kan man ju alltid höja volymen rejält när man ser på film... :angry:

Funkar alltid - jag skulle inte höra om ett tåg for rakt igenom min lgh när jag kollar film. Än mindre eventuella knackningar/skrik från grannar som tycker att deras kaffekoppar vibrerar lite väl mycket...

#7

Postad 02 november 2005 - 12:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Annars kan man ju alltid höja volymen rejält när man ser på film... :D

Funkar alltid - jag skulle inte höra om ett tåg for rakt igenom min lgh när jag kollar film. Än mindre eventuella knackningar/skrik från grannar som tycker att deras kaffekoppar vibrerar lite väl mycket...

<{POST_SNAPBACK}>

vad nu det hjälper i "tysta filmpartier"... :angry: :angry:

#8

Postad 02 november 2005 - 13:01

Emilito
  • Emilito
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Hmm, ok. Håller med om att det inte hjälper vid helt "tysta filmpartier".

Men alltid är den nån jäkla gråsparv som kvittrar i bakgrunden på filmen ;D

#9

Postad 02 november 2005 - 13:29

Gonk
  • Gonk
  • Användare

  • 249 inlägg
  • 0
Har haft min Z3a ett tag nu, och ljudnivån är helt klart för hög för att inte störa.

Har bestämt för mig att det här diskuterades tidigare i år i forumet och känslan var att olika projektorer låter olika mycket, kanske pga byte av fläkt eller något sådant. Har tyvärr inte hittat vilken tråd det var...

Mitt ljud är helt klart inte resonansljud utan luftströmningar från fläktrotorn och stör - inte bara i helt tysta partier - utan även i dialoger. Funderade också tidigare att bygga en enkel hushbox, men det har aldrig blivit av...

Jag hör min på flera meters håll när den är på utan tvekan - även om det är lite normalt ljud runtomkring. Så att den knappt hörs 1m ovanför huvudet är helt otänkbart - utan tvekan pratar vi om olika projektorer - eller snarare varianter av den.

#10

Postad 02 november 2005 - 13:34

Emilito
  • Emilito
  • Användare

  • 111 inlägg
  • 0
Ja, specen kanske är olika på våra Z3:or.

Min beteckning är iaf PLV-Z3S. Vet inte vad S:et står för... Färg, uppdaterad modell?

Den är c:a 1 månad gammal.

#11

Postad 03 november 2005 - 12:34

Maze13
  • Maze13
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Jag har vaarit i butiken med min Z3, och det får nog skrivas upp på överkänslighet.

Det är lika tyst som Z4 vi jämförde med, och mycket tystare än en DLP på ca 27dB.

När det är tyst så hörs den, men är jag "inne" i filmen så märker jag den inte. Så det verkar snarare vara att jag nu när allt är nytt lyssnar efter projjen, snarare än ser på filmen...

/Maze13



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.