Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Force 530T: Är hårddisken död? Hjälp!

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 16 november 2005 - 10:57

Galex
  • Galex
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag köpte min Force 530T när den kom i januari 2004 och har haft stor glädje av den, även om man fått leva med att den varit allt annat än buggfri. Nu har jag dock fått ett allvarligt problem som gäller hårddisken och därmed allt som har med inspelning att göra.

När jag försöker spela in direkt, använda timeshift eller bara komma in i PVR-menyn för att titta på mina tidigare inspelningar är det enda som händer att en dialogruta dyker upp med texten "Kontrollerar hårddisken. Var god vänta!". Detta har hänt förut men då har rutan bara synts i kanske som mest ett par minuter. Sedan har man kunnat gå vidare med vad man ville göra. Nu händer dock ingenting! Textrutan fortsätter att visas i timme efter timme och det är med andra ord omöjligt att gå vidare. Jag har nollställt mottagaren, laddat hem uppdaterad programvara, stängt av, dragit ur nätsladd etc men inget tycks hjälpa. Jag kan fortfarande programmera en inspelning med timern (och boxen beter sig som om den spelar in) men jag har ingen åtkomst till innehållet på hårddisken. Det hela blir inte bättre av att jag spelat in många saker som jag tänkt spara på lång sikt.

Finns det någon som haft liknande problem? Går det att fixa eller är det bara att reklamera/skrota boxen som gäller? Utan fungerande hårddisk har den ett mycket begränsat värde för mig.

/Galex

#2

Postad 16 november 2005 - 11:12

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Kommer du åt PVR-delen under systeminställningar (kommer inte ihåg exakta namnen på menyerna nu)?

Om du gör det så kan du pröva att radera (nollställa) hårddisken. Detta val finns i samma dialogruta som PVR-upprensning (som du nog också kan testa).
Nackdelen med detta är att man förlorar allt man har inspelat (pvr-upprensning är väl bara en defragmentering dock).

Har själv sett info-rutan ibland. Den verkar mest komma när man "misshandlar" hårddisken. Med det menar jag t ex att man startar mottagaren direkt efter att man stängt av den, dvs när de oranga och blåa status-LED:arna fortfarande lyser. Jag tror att mottagern sparar ner information under den tiden och att starta innan den är klar kan ge problem.

Har dock inte råkat ut för att inte komma åt hårddisken efter ett par minuter.

#3

Postad 16 november 2005 - 11:40

Galex
  • Galex
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Jag minns inte att jag sett alternativet PVR underhåll i system-menyn men jag får kolla när jag kommer hem.

Felet dök upp efter att mottagaren slagits på som vanligt vid hemkomst och så fort jag försökte spela in ett pågående program. Tidigare under dagen var boxen programmerad att göra en kortare inspelning men den har jag alltså inte kunna komma åt för att se om den gick in. Dagen innan hade jag rensat bort några timmars program för att vara säker på att få plats med en ny inspelning (annars har det varit ganska fullt på hårddisken den senaste tiden).

/Galex

#4

Postad 16 november 2005 - 12:53

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Är inte hemma nu så jag kan inte kolla exakt var pvr-underhåll ligger någonstans, men jag tror att det är under meny>system>inställningar>PVR eller något liknande.

#5

Postad 16 november 2005 - 20:20

Galex
  • Galex
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite igen. Det märkliga är att jag omöjligt kan hitta PVR underhåll eller liknande någonstans i menyerna! Överst i huvudmenyn har jag sedan igår en rad där det står PVR och bredvid den står det samma sak som i den tidigare beskrivna textrutan, nämligen "Kontrollerar hårddisken". Vid förflyttning med piltangenterna kan jag inte ens ställa mig på detta ställe i menyn. Kanske medför mitt problem att alla menyalternativ som rör PVR har försvunnit?

På Force's hemsida finns en beskrivning av hur man kan formatera hårddisken med hjälp av att göra vissa knapptryckningar i samband med att man bryter strömförsörjningen . Kanske är detta min sista möjlighet att få ordning på boxen utan att lämna in den. Fler tips eller idéer mottages dock tacksamt.

/Galex

#6

Postad 17 november 2005 - 07:27

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

  • 1 255 inlägg
  • 0
Enligt manualen på force hemsida så finns pvr-underhåll under meny(knapp)->Inställningar->System-PVR-Underhåll.
Vet inte vilken version av mjukvaran den syftar till. Det har ändrats lite i menyerna mellan uppdateringarna.

Kan vara så att menyn inte syns eftersom hårddisken inte anses vara ok.

Annars låter det som du måste göra en total omformattering.

Hoppas det löser sig.

#7

Postad 17 november 2005 - 12:51

Galex
  • Galex
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Nej PVR underhåll fanns som sagt inte som alternativ (mjukvara 64.0) troligen p.g.a. problemen med hårddisken. Till sist valde jag att följa Force instruktioner för att formatera om hårddisken: dra ur nätkabel en stund, sätt in den igen och tryck på fjärrkontrollens av/på-knapp samt PVR-knapp när displayen visar 8888. Man får då frågan om man vill formatera hårddisken. Jag valde OK och efter detta har jag återigen åtkomst till boxens hårddisk och kan spela in etc. Tyvärr har jag ju förstås förlorat ett antal oersättliga inspelningar, men det kan inte hjälpas. Hade jag lämnat in den på service hade man ju sannolikt också bara gjort en omformatering.

Tack för kommentarer och stöd, pgu!

/Galex

#8

Postad 18 november 2005 - 13:39

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

  • 2 791 inlägg
  • 0

Nej PVR underhåll fanns som sagt inte som alternativ (mjukvara 64.0) troligen p.g.a. problemen med hårddisken. Till sist valde jag att följa Force instruktioner för att formatera om hårddisken: dra ur nätkabel en stund, sätt in den igen och tryck på fjärrkontrollens av/på-knapp samt PVR-knapp när displayen visar 8888. Man får då frågan om man vill formatera hårddisken. Jag valde OK och efter detta har jag återigen åtkomst till boxens hårddisk och kan spela in etc. Tyvärr har jag ju förstås förlorat ett antal oersättliga inspelningar, men det kan inte hjälpas. Hade jag lämnat in den på service hade man ju sannolikt också bara gjort en omformatering.

Tack för kommentarer och stöd, pgu!

/Galex

<{POST_SNAPBACK}>


Tråkigt med förlorade inspelningar, men som du skriver så var nog inspelningarna dömda till undergång oavsett lösningssätt. Skönt att boxen funkar nu igen.

#9

Postad 11 juli 2006 - 22:39

Unregistered15345bf8
  • Unregistered15345bf8
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Jag har en med (tror jag) trasig HDD. Jag har den på landet och har inte hunnit testa ännu. OM jag måste byta disk i den, kan jag då bygga filsystem från menyn eller genom RS232 (console-port). Måste jag lägga på något innan?

Frågan är alltså: Finns allt i mjukvaran för att initialisera disken och bygga nytt filsystem?

#10

Postad 11 juli 2006 - 22:48

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 298 inlägg
  • 0
Jag tror det varet uppe många gånger och tyvärr verkar du inte kunna göra bytet själv överhuvudtaget.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.