Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ A100 VS NAD 218THX

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 18 januari 2006 - 00:31

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har ett par dali 909 hemma, vilka jag tycker om väldigt mycket :D

Dom driver jag förnuvarande med en XTZ A100, men jag har även tittat på en nad 218 för att få lite mer kraft!

Så det jag undrar är om ni tycker att jag ska lämmna tillbaka min XTZ och och köpa naden istället?

Vilka är det egentligen som kan driva mina högtalare bäst och få dom att låta bäst?

Prisen är likvärdiga så jag går plus minus noll iprincip.

Hoppas det är någon som känner sig sugen att svara!

MVH Wille.

#2

Postad 18 januari 2006 - 00:44

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Oj vilken jämförelse... Jag tror helt klart att Nad steget ger XTZ´an storpisk, under förutsättning att du har ett försteg av go kvalité.

Mvh
:D Passerati

#3

Postad 18 januari 2006 - 00:51

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Okej, det tror jag nog med, Jag hoppas på fler svar!

NAD 114 blir försteg isåfall.

MVH Wille.

Redigerat av Bladman, 18 januari 2006 - 00:55.


#4

Postad 18 januari 2006 - 01:11

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Den kombinationen med Nad försteg och slutsteg, torde rätt lätt sparka ut alla tänderna ur XTZ´an :D
Personligen skulle jag aldrig tveka över valet, även om test alltid är intressanta.

Mvh
:D Passerati

Redigerat av Unregistered1041101d, 18 januari 2006 - 01:11.


#5

Postad 18 januari 2006 - 10:42

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Den kombinationen med Nad försteg och slutsteg, torde rätt lätt sparka ut alla tänderna ur XTZ´an :D
Personligen skulle jag aldrig tveka över valet, även om test alltid är intressanta.


Personligen så skulle jag tveka, tills jag hört kombon hemma i vardagsrummet under jämförbara förhållanden. A100'an är otroligt kompetent på microdetaljer & upplösning. NAD:en skulle säkert pumpa mera bas.

Skulle råda dig att låna hem NAD:en och prova, får du bara loss slutsteget kan du använda A100'an som försteg.

#6

Postad 18 januari 2006 - 17:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
det är ungerfär som att jemföra en ferrari och en vaz

#7

Postad 18 januari 2006 - 17:43

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

det är ungerfär som att jemföra en ferrari och en vaz

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken är då Ferrarin i dina öron.... :lol:

ps...antalet watt är inte allt för en spinnande skönsång... :blink:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 18 januari 2006 - 17:47.


#8

Postad 18 januari 2006 - 17:56

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

det är ungerfär som att jemföra en ferrari och en vaz

<{POST_SNAPBACK}>


Besynnerligt uttalande. Vad ger NAD:en Ferrari-lika egenskaper och vad är det som ger XTZ A100:an VAZ-liknande egenskaper? :blink:

Ferraris brukar f.ö. utmärka sig med rätt så kass detaljkvalité men mycket kompetenta motorer och chassien. Är det så en NAD 218 uppför sig? Kassa på detaljerna men mycket "motor"? :D

10p till X-12 för dagens mest meningslösa inlägg... :lol:

#9

Postad 18 januari 2006 - 18:08

Gäst_Limpans_*
  • Gäst_Limpans_*
  • 0
Jämförelsen ska väl ses mer åt watt hållet, men den väsentliga skillnaden är den musikaliska.
Vilket en sida vid sida test bäst kan avgöra vilken apparat som passar bäst till bladmans högtalare, musiksmak , volym m.m.
Bra med watt är en bra start men inte allt.

#10

Postad 18 januari 2006 - 18:10

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Jämförelsen ska väl ses mer åt watt hållet, men den väsentliga skillnaden är den musikaliska.
Vilket en sida vid sida test bäst kan avgöra vilken apparat som passar bäst till bladmans högtalare, musiksmak , volym m.m.
Bra med watt är en bra start men inte allt.

<{POST_SNAPBACK}>


Vilket är ungefär vad jag skriver:
"Personligen så skulle jag tveka, tills jag hört kombon hemma i vardagsrummet under jämförbara förhållanden. A100'an är otroligt kompetent på microdetaljer & upplösning. NAD:en skulle säkert pumpa mera bas.

Skulle råda dig att låna hem NAD:en och prova, får du bara loss slutsteget kan du använda A100'an som försteg."

#11

Postad 18 januari 2006 - 18:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

det är ungerfär som att jemföra en ferrari och en vaz

<{POST_SNAPBACK}>


Besynnerligt uttalande. Vad ger NAD:en Ferrari-lika egenskaper och vad är det som ger XTZ A100:an VAZ-liknande egenskaper? :blink:

Ferraris brukar f.ö. utmärka sig med rätt så kass detaljkvalité men mycket kompetenta motorer och chassien. Är det så en NAD 218 uppför sig? Kassa på detaljerna men mycket "motor"? :D

10p till X-12 för dagens mest meningslösa inlägg... :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

herrn skall nog ta och läsa hur tråd inlägget är skrivet

#12

Postad 18 januari 2006 - 18:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 1

det är ungerfär som att jemföra en ferrari och en vaz

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken är då Ferrarin i dina öron.... :lol:

ps...antalet watt är inte allt för en spinnande skönsång... :blink:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

ingen av dom

#13

Postad 19 januari 2006 - 09:48

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

det är ungerfär som att jemföra en ferrari och en vaz

<{POST_SNAPBACK}>


Vilken är då Ferrarin i dina öron.... :lol:

ps...antalet watt är inte allt för en spinnande skönsång... :blink:

Mvh JB

<{POST_SNAPBACK}>

ingen av dom

<{POST_SNAPBACK}>


Bra att du förtydligade dig...då är vi back on track igen... :D

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 19 januari 2006 - 10:11.


#14

Postad 19 januari 2006 - 22:08

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Svårt val, tycker jag med!

Jag är hel nöjd med mitt steg, men tanken att få ur mer kraft ur högtalarna är lockande!

Xtz lämmnar ju 3 veckors "prövo tid" där man får lämmna tillbaka dem om man vill så länge den är i nyskick. Fast den går ut här i dagarna om den inte redan har gått ut vet inte riktigt.

Som sagt så har jag inga egentliga invändningar på mitt steg när det gäller ljudet, det är kraften jag är orolig för kan jag få mina högtalare att låta bättre vill jag ju såklart det.

Att använda den som försteg är en ide.

Det bästa hade varit att köpa ett biligare Nad eller annat märke och sedan brygga, men jag vet inte om det är möjligt?

Lämna gärna förslag på andra steg!

Tack för alla svar! Nu hoppas jag på lite fler!

MVH Wille.

#15

Postad 19 januari 2006 - 23:26

maximm
  • maximm
  • Guru

  • 4 105 inlägg
  • 0
Jag är oerhört nöjd med min amplifix, om du nu kan nöja dig med en integrerad förstärkare. Spelar klart och tydligt utan att ta ifrån eller lägga till något till ljudets karaktär. Nackdelen är att detta får dåliga inspelningar att låta lite tråkiga och mp3 är inte ens att tänka på. Lyssna gärna på denna om du får chansen. Ligger på 6'-7' begagnade. Kolla mitt galleri för bilder.

Glömde att säga att den även ska fungera utmärkt som slutsteg från en surroundförstärkare med pre-out.

Redigerat av maximm, 19 januari 2006 - 23:27.


#16

Postad 20 januari 2006 - 19:45

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Min stora fråga är hur stort lyft tror ni jag får om jag byter till en lite mer kraftfullare förstärkare?

Är det verkligen värt att lämmna tillbaka/sälja mitt nuvande steg för att sedan köpa ett kraftfullare?

Min plånbok är väldigt liten, då jag fortfarande går på gymnasiet!

Tack på förhand alla //Wille.

#17

Postad 20 januari 2006 - 19:52

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Min stora fråga är hur stort lyft tror ni jag får om jag byter till en lite mer kraftfullare förstärkare?

Är det verkligen värt att lämmna tillbaka/sälja mitt nuvande steg för att sedan köpa ett kraftfullare?

Min plånbok är väldigt liten, då jag fortfarande går på gymnasiet!

Tack på förhand alla //Wille.

<{POST_SNAPBACK}>


Du vet hur din A100:a låter med dina nuvarande högtalare. Kan du leva med det? Behåll A100:an. Annars skicka tillbaka den pronto och börja söka efter något som låter bättre för samma pengar.
Vilket jag tror kan bli rätt svårt :)

#18

Postad 20 januari 2006 - 20:37

Bladman
  • Bladman
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Japp, jag vet hur det låter nu och jag är nöjd med ljudet, men just det här att jag kanske kan få ut mer av mina högtalare strör mig lite.

Jag har tagit i kontakt med en kille ang en rotel RB-991, med Audio Analogue Bellini som försteg för ungefär samma pris. Hade detta varit ett bra köp om jag jag nu kan få det för 5000kr

Tacksam för alla svar, MVH Wille.

#19

Postad 20 januari 2006 - 20:48

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Jag har tagit i kontakt med en kille ang en rotel RB-991, med Audio Analogue Bellini som försteg för ungefär samma pris. Hade detta varit ett bra köp om jag jag nu kan få det för 5000kr

<{POST_SNAPBACK}>


Vet ingenting om försteget, men RB-991 brukar säljas begagnat för runt 5000kr, inte helt fel
att få ett försteg på köpet då :)

RB-991 är föregångaren till RB-1080 och de har stora likheter.

Ett par tester:
http://www.hifi-corn...95_991_test.htm
http://www.hifi-corn...el_991_test.htm

#20

Postad 24 januari 2006 - 00:01

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Personligen så skulle jag tveka, tills jag hört kombon hemma i vardagsrummet under jämförbara förhållanden. A100'an är otroligt kompetent på microdetaljer & upplösning.

<{POST_SNAPBACK}>


"microdetaljer & upplösning" :ph34r:
Vet inte riktigt vad jag störde mig på men...

... Microdetaljer? :)

Hur som helst så tror jag din Original cdspelare boostar a100an en hel del...

Redigerat av Christopher, 24 januari 2006 - 00:03.


#21

Postad 24 januari 2006 - 01:31

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Personligen så skulle jag tveka, tills jag hört kombon hemma i vardagsrummet under jämförbara förhållanden. A100'an är otroligt kompetent på microdetaljer & upplösning

<{POST_SNAPBACK}>

"microdetaljer & upplösning" :ph34r:
Vet inte riktigt vad jag störde mig på men...

... Microdetaljer? :)

Hur som helst så tror jag din Original cdspelare boostar a100an en hel del...

<{POST_SNAPBACK}>

Microdetaljer - det är väl dom man inte kan se, va :huh:

Nåja. Tror inte själv på dina Dali, när det gäller kraven för att riktigt kunna riktigt jämföra Dynamik/Transienter/Mikrofoni i anläggningen.

Mvh
Passerati

#22

Postad 24 januari 2006 - 09:50

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Hur som helst så tror jag din Original cdspelare boostar a100an en hel del...

<{POST_SNAPBACK}>


Yepp, å det betyder att bara man matar A100:an med en kompetent signal så levererar den gott. Mao så är inte A100 något filter i min anläggning. Till exempel så låter min Original 2008 Mk2 inte alls lika vackert genom min Dynavice SRA-2100 eller genom den av vissa så hypade T-Ampen.

Matad med en sämmre signal så låter den inte alls lika gott, tex min Momitsu V880N DVD.

Ergo: A100 är en kompetent förstärkare, ge den bara en bra signal så levererar den bra! :)

Den som hävdar annat får gärna förklara vad de inte gillade i sina intryck av A100:an. Men då måste man ju lyssna på den först :ph34r:

#23

Postad 24 januari 2006 - 11:55

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Nåja. Tror inte själv på dina Dali, när det gäller kraven för att riktigt kunna riktigt jämföra Dynamik/Transienter/Mikrofoni i anläggningen.

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>


Mina dali? :ph34r:


Kent ->
Jag är faktiskt helt övertygad över att A100 är en bra förstärkare, speciellt om man kör den i klass A (Något jag själv fått för mig). Om jag förstår dig rätt är A100 m.a.o ganska avslöjande och oförlåtande ?

#24

Postad 24 januari 2006 - 16:09

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Jag är faktiskt helt övertygad över att A100 är en bra förstärkare, speciellt om man kör den i klass A (Något jag själv fått för mig). Om jag förstår dig rätt är A100 m.a.o ganska avslöjande och oförlåtande ?


Nja, skulle inte säga oförlåtande, möjligen att A-läget skänker lite mer "värme" till ljudet och jämnar till eventuell vasshet i inspelningen.

Däremot är den väldigt neutral och skickar "bara" signalen vidare, uppförstärkt förståss.

#25

Postad 25 januari 2006 - 19:09

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Skulle vara kul att få höra den :D Var bor du ngnstns Kent?

#26

Postad 25 januari 2006 - 19:16

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

Skulle vara kul att få höra den :D Var bor du ngnstns Kent?

<{POST_SNAPBACK}>

Förvisso är jag född i Övik, men nu bor jag i Småland...

#27

Postad 25 januari 2006 - 20:12

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Ett småfett alternativ är annars Tonewinners storebror till A100/MAP303 som Hifitrade säljer under namnet Zeberg AD-2, nu för 10150.-

Det steget torde täppa till alla behov på mer "kraft".. :D

#28

Postad 10 februari 2008 - 04:15

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0
xtz som försteg!? ja ägde ett en kort tid till mina CV-V15f å de lät väldigt tomt ingen kraft alls å avsaknaden av tonkontroller var väldigt påtygande trotts att ja körde EQ på det! jag letade försteg men gav upp å inskaffade en gammal pioneer reference series 676
så försteg låter väldigt dumt i mina öron då de inte finns bas/diskant kontroller
fast vad vet jag :lol:

#29

Postad 10 februari 2008 - 14:18

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag skulle hålla mig borta från nad, jag har haft 2st nad214 som jag skulle gissa är rätt likvärdiga men inte fult så kraftfulla.
Jag använde först ett av dem i stereo för att driva ett par stativare jag byggt.
Var väll rätt bra drag i men diskanten lätt nästan som den var trasig, och när jag jämförde med ett annat slusteg
så gick det inte att bytta tillbaka till Naden.
Så jag tänkte använda det sen till att driva ett par scanspeak 10or, men det gick inte heller speciellt bra.
Naden som alla altid säger är så mycket kraft i orkade inte alls driva dem.
Basen blev bara slapp och mullrande.
Nu driver jag basarna samt ett par toppar med en gammal harmankardon från 70-talet tror jag på 2x20w och
de har typ samma tryck och kontroll som 2st nad 214.
SÅ personligen tycker jag Nad är rätt överksatat, iallafall de lite äldre vet inte så mycket om de nyare.

Xtz stärkaren har jag lyssnat på en del eftersom en polare äger en sån, och måste säga att den är riktigt bra för slanten. Den kan bli rätt var däremot efter ett par timmar på kräckhög volym.

#30

Postad 10 februari 2008 - 15:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Jag skulle hålla mig borta från nad, jag har haft 2st nad214 som jag skulle gissa är rätt likvärdiga men inte fult så kraftfulla.
Jag använde först ett av dem i stereo för att driva ett par stativare jag byggt.
Var väll rätt bra drag i men diskanten lätt nästan som den var trasig, och när jag jämförde med ett annat slusteg
så gick det inte att bytta tillbaka till Naden.
Så jag tänkte använda det sen till att driva ett par scanspeak 10or, men det gick inte heller speciellt bra.
Naden som alla altid säger är så mycket kraft i orkade inte alls driva dem.
Basen blev bara slapp och mullrande.
Nu driver jag basarna samt ett par toppar med en gammal harmankardon från 70-talet tror jag på 2x20w och
de har typ samma tryck och kontroll som 2st nad 214.
SÅ personligen tycker jag Nad är rätt överksatat, iallafall de lite äldre vet inte så mycket om de nyare.

Xtz stärkaren har jag lyssnat på en del eftersom en polare äger en sån, och måste säga att den är riktigt bra för slanten. Den kan bli rätt var däremot efter ett par timmar på kräckhög volym.

snacka om genelasering att dra allt över en kam



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.