Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med förstäkar val upskattas.

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon AVR 335 (Surroundförstärkare) 1 8,69 (35) Inga priser
Harman Kardon 330C (Stereoförstärkare) Rapporterad 0 7,4 (4) Inga priser
Onkyo TX-SR603E (Surroundförstärkare) 1 8,8 (14) Inga priser
Onkyo TX-SR503E (Surroundförstärkare) 1 7 (1) Inga priser
Denon AVR-2106 (Surroundförstärkare) 1 8,65 (25) Inga priser
Marantz SR5600 (Surroundförstärkare) 1 8,45 (19) Inga priser
35 relaterade trådar
Marantz-klubben! för oss med känsla för kvalité (393 inlägg) 3 år sedan
* Officiell tråd - Onkyo 502E/602E/702E * (574 inlägg) 7 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Onkyo tx-sr603e (0 inlägg) 11 år sedan
Hur uppgraderar jag mitt system? H/K, Kef och Audio Pro (9 inlägg) 12 år sedan
Denon 2106, LG BD390, analogt 5.1, sprakar illa (12 inlägg) 13 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 13 år sedan
Denons magnifika AVR-2106 (141 inlägg) 13 år sedan
Denon AVR-2106 med XTZ 99W12 spelar avstängd. (2 inlägg) 15 år sedan
Vad skall jag köpa H/K 335 eller H/K435? (16 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare med zon 2 under 5000 (10 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
Hemmabioförstärkare val!? (24 inlägg) 17 år sedan
Val av HÖGTALARPAKET! (2 inlägg) 17 år sedan
Marantz SR7400 Eller SR5600 till Kef 2005.2 (7 inlägg) 17 år sedan
HJÄLP (6 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon AVR-335 vs Pioneer VSX-1016V (2 inlägg) 17 år sedan
Pioneer VSX-1015 vs Marantz SR 5600 (4 inlägg) 17 år sedan
Val av Surroundförstärkare! (5 inlägg) 17 år sedan
SR5600 vs AVR-335 (23 inlägg) 17 år sedan
AVR-2106 vs T753v2 (13 inlägg) 17 år sedan
Problem starta receivern! (3 inlägg) 17 år sedan
Denon 2105 (130 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon HKTS11 + Denon 2106? (0 inlägg) 17 år sedan
PHILIPS PLASMA BRILLIANCE 42# BDH4222V (7 inlägg) 17 år sedan
Paket: Vad tycks om detta? (7 inlägg) 18 år sedan
Prisvärt? Bra? Kombinationen? Tyskarna? (12 inlägg) 18 år sedan
Vilken tycker ni? (20 inlägg) 18 år sedan
Uppgradera recivern eller utöka med billig 2-kanal (22 inlägg) 18 år sedan
Marantz SR 4600/5600 (17 inlägg) 18 år sedan
Ny förstärkare (13 inlägg) 18 år sedan
Denon AVR-2106+DVD1920 eller NAD753v2+T524 (3 inlägg) 18 år sedan
Vilken ska jag välja? (17 inlägg) 18 år sedan
Nu är Onkyo TX-SR603E snart här (12 inlägg) 18 år sedan
Harman & Kardon 335 eller 435? (14 inlägg) 18 år sedan

#1

Postad 02 februari 2006 - 20:33

P_A
  • P_A
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej ny här på forumet och jag ska nu skaffa mig en förstärkare och börja bygga mig en hemmabio.
Jag har kollat runt lite här på forumet men har ärligt talat inte blivigt något klokare på ämnet.

Till att börja med så kan jag meddela att nu har jag farsans gamla grejjer vilka består av en gammal Yamaha förstärkare A-07 och 4 st golvhögtalare från Yamaha och 2 nyare Sony från 1998 eller nått.
högtalarna har följande specs (gäller Yamaha då jag inte hittade något om sony)
4st Yamaha NS-s07
70w
20-20000Hz
Impedance 8ohm

någon bas har jag inte ännu men det kommer att inskaffas näst efter recivern.

Då vi nyligen skaffade en ny dvdspelare Yamaha S557 Titan som jag lade beslag på och slängde ut min gammla till mor och far :blink: så tänkte jag att nu när bilden var riktig att jag skulle ta tag i det där med reciver och speakers. Så jag har kollat runt lite dock så vet jag som sagt inget om ämnet och har fått för mig att Yamaha ska ha bra saker men det skulle inte förvåna mig om allt är helt åt skogen.
så på komplett.se hittade jag följande recivers som värkade intressanta.
Yamaha 557 http://www.komplett....=310750&cks=PRL
Yamaha 757 http://www.komplett....=310748&cks=PRL

Priset på förstärkaren får inte överstiga 5000:- isåfall får det vara en bra en och högtalarna får duga sålänge dom kommer jag att byta ut vid ett senare tillfälle. Recivern ska också hälst vara Titan eller silver då det passar bäst med tv boxer och dvd.
Jag har även varit inne och hos HiFiKlubben i växjö och kollat läget lite och snubben där snackade väldigt varmt om Denon vilket är ett märke jag alldrig hört talas om :(.

Så jag skulle verkligen upskatta om ni kunde hjälpa mig till ett klokt val för jag är verkligen helt borta. Sen så om det är några speciella kablar som man ska använda sig av för att få så bra bild till
tv'n och ljud som möjligt så skulle jag även upskatta tips om detta.

Tack för all hjälp

P-A

Redigerat av P_A, 02 februari 2006 - 20:37.


#2

Postad 02 februari 2006 - 21:02

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
:blink:
RX-V757 är ett mycket bra val priset ligger runt 4500- 5000 kr på nätet. sedan beror det vad för denon han pratar om? för alla denon under 2106 kommer inte i närheten i varken teknik el kraft i jämförlse med en Yamaha 757. har själv 757an och bättre ljud har jag aldrig haft och tekniken för ljudet är helt otrolig. En viktig sak att komma ihåg är att om du har möjlighet att lyssna på en yamha och denon så gör det för att bilda en egen uppfattning.

Jag talar varmt om 757an men glöm inte att kolla 657an med för om du INTE har skivspelare då räcker det med 657an för allt det andra finns utom Phono-steget + att det är 95 watt,8ohm istället för 100 watt(RMS) ,8ohm.
Ha det. :(

Redigerat av Unregistered1113, 03 februari 2006 - 00:12.


#3

Postad 03 februari 2006 - 02:22

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Hej ny här på forumet och jag ska nu skaffa mig en förstärkare och börja bygga mig en hemmabio.
Jag har kollat runt lite här på forumet men har ärligt talat inte blivigt något klokare på ämnet.

<{POST_SNAPBACK}>

Förstår att du inte blivit klokare genom att läsa här på forumet, tyvärr. Det blir rätt många olika bud då nästan alla rekommenderar sin egen reciver som "det bästa" utan att egentligen inte hört/jämfört med något annat.

Hmm...inte så konstigt att säljare på Hifiklubben snackar väl om Denon eftersom det är det eras eget märke och det märke de har mest marginal på... :(

Några recivrar i denna prisklass är dock steget bättre än andra.

Kolla:

H/K AVR135/235

Marantz SR5600

Yamaha RX-V657/757

Om du kan tänka dig handla ifrån Tyskland, som många gjort och berättar om in andra trådar, skulle jag även ge alternativet Onkyo TX-SR603E, som säljs riktigt billigt i Tyskland.

Men var beredd på att ingen surroundreciver i denna prisklass kommer att ge dig speciellt mkt bättre ljud i alla fall i stereo/musik jämfört med din gamla Yamaha A-07.

Lycka till.... :blink:

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 03 februari 2006 - 02:29.


#4

Postad 03 februari 2006 - 02:59

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Priset på förstärkaren får inte överstiga 5000:- isåfall får det vara en bra en och högtalarna får duga sålänge dom kommer jag att byta ut vid ett senare tillfälle. Recivern ska också hälst vara Titan eller silver då det passar bäst med tv boxer och dvd.
Jag har även varit inne och hos HiFiKlubben i växjö och kollat läget lite och snubben där snackade väldigt varmt om Denon vilket är ett märke jag alldrig hört talas om :blink:.

<{POST_SNAPBACK}>


Hej på dig !

Då är det så dags att du tar reda lite mer om detta märke.
Allt beror på vad du vill ha och vad du prioriterar.
I den prisklass du nämner finns det massor att välja på och du får vad du betalar för.
Så länge du inte skall koppla LCD skärmar och Projjar genom Receivern klarar du dig
bra. Du kan få ganska bra "stuns" från en Receiver för 5-6000 kr och de jag kan
rekomendera är Onkyo - HK - Denon - Marantz

Gå in på prisjakt och titta på dessa i de prisklasser som passar dig och sök sedan på det
trådar som är kopplade till dessa. Läs dig till vad andra har för erfarenheter och fråga
gärna.
Du får aldrig bättre ljud än vad du har högtalare, så det är nog där du skall lägga
tiden och penarna om du skall bli riktigt nöjd i framtiden.

Ett tips, är att du tittar mer på Denon 2106 i alla jämförelser med de andra märkena.
Den står oftast uppkopplad i HiFi Klubbens affärer så det är inga problem att få lyssna
på den, men som sagt, allt beror på vad du har att släppa ut ljudet ur.

Lycka till !

MaVeRiC :(

Ps. Det tog mig 2 månader att fatta mitt beslut och många timmars läsande, lyssnande och inte
minst att ställa frågor till alla vänliga själar på detta forum.

#5

Postad 03 februari 2006 - 20:19

P_A
  • P_A
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
tackar för svaren!

Är det kanske bättre att gå upp ytterligare en pris klass för att få så bra möjligheter till att fortsätta bygga ut med högtalare osv och för att få så bra ljud som möjligt då främst till DVD då det är det jag anänder mäst men det blir att man lyssnar på en och annan skiva då och då med. Men man vill ju hällst klara sig ett bra tag framöver med recivern och kunna bygga till med bra högtaler och få fint ljud
så att det inte i förstahand är att man köpt en sämre reciver som sätter gränserna för vad man kan uppnå. Vilka pris tycker ni som har koll på saker och ting är skäliga för att få en rikigt bra reciver för då dvd och cd?

#6

Postad 03 februari 2006 - 21:34

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0

Är det kanske bättre att gå upp ytterligare en pris klass för att få så bra möjligheter till att fortsätta bygga ut med högtalare osv

I den prisklass du tänkte från början så har receivrarna som regel "pre-out" vilket gör att du kan uppgradera med ett steg (eller 2kanalare) för att driva de viktigaste högtalarna - frontarna - om behovet skulle dyka upp senare.

Om du tex väljer en Yamaha 657 så kostar den nu 3800 kr. Den har hävdat sig bra i flera tester med motståndare upp till 5000 kr. Förbättringen vid ett köp av receiver i klassen 7-8000 kr TROR jag inte är överdrivet tydlig (mycket beroende på vilka högtalare du matchar till). Däremot är jag nästan säker på att en motsvarande mellanskillnad (ca 3500 kr) på högtalarna (frontarna) har stora förutsättningar att märkas positivt.

Då skillnaderna är tydligast mellan högtalare så tycker jag du skall försöka lyssna dig fram till något trevligt där, för att därefter matcha med lämplig receiver. Jag gjorde tyvärr inte detta själv.

När det gäller kablar så tycker jag att det viktigaste är att hålla sig borta från det allra billigaste. Högtalarkablar för 10-30 kr/m och signalkablar för ca 100-150 kr/m räcker för de flesta. Blev nöjd med signal- och scart kablar från Kjell&co (ClickTronic). Scartkabeln gjorde att störningar på tvn försvann.

#7

Postad 03 februari 2006 - 22:15

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
:) Hej
Jag rekomenderade yamaha av egen erfarenhet men har även lyssnat på andra "märken" och som jag skrev i ett tidigare inlägg så tycker jag att Denon 2106 är en mycket prisvärd stärkare och var på väg att köpa en men så tittade jag på yamaha 757an och ser en tydlig skillnad nämligen tekniken i stärkaren och att det även är ett skönt ljud i den och detta avgjorde saken.

Visst rätt högtalare är viktigt men det är det är lika viktigt att köpa rätt stärkare och INTE bara titta till nuet utan till framtiden med, för vad kommer du att använda i framtiden? ska du köpa en mindre stärkare nu och sedan upptäcka att den inte "räcker till " och sedan jaga en stärkare till bara för den första inte var bra. Som jag ser det så måste det vara bättre att göra RÄTT köp första gången istället för att lägga pengar på dåliga köp. så jag håller helt med andra här att lyssna på både stärkare och högtalare för att höra vad DU tycker låter bäst, och en sak till TA GOD TID PÅ DEJ för stressa fram ett beslut gör att det riskerar att bli ett förhastat val.

Lycka till.
Ha det :D

#8

Postad 03 februari 2006 - 22:55

P_A
  • P_A
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
har nu även kolat lite på Infinity Beta 50 vilka jag tycker värkar vara mysiga :) har även hört dom hos en polare och ljudet var rätt nice. ska in på hifiklubben i veckan med och kolla lite. Blev lite smått intresserad av deras DALI Blue 8008 Högtalare duger Yamaha 657/757 och denon 2106 till dessa eller ska man upp ett snäpp till för att högtalarna ska känna sig som hemma rent teoretiskt :D??
sen om ni har nått tips på bra musik eller film man kan ha när man test lyssnar för bas diskant och allt .

#9

Postad 03 februari 2006 - 23:06

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

har nu även kolat lite på Infinity Beta 50 vilka jag tycker värkar vara mysiga :) har även hört dom hos en polare och ljudet var rätt nice. ska in på hifiklubben i veckan med och kolla lite. Blev lite smått intresserad av deras DALI Blue 8008 Högtalare duger Yamaha 657/757 och denon 2106 till dessa eller ska man upp ett snäpp till för att högtalarna ska känna sig som hemma rent teoretiskt :D??
sen om ni har nått tips på bra musik eller film man kan ha när man test lyssnar för bas diskant och allt .

<{POST_SNAPBACK}>


:D
Jag vet inget om Dali mer än vad jag har läst så det får du kolla upp, lika så gäller detta infinity så jag kan inte säga vad som kommer att vara bra? detta får du försöka att testa med varje stärkare och höra vad resutatet blir.
Yamaha rx-v657,757 är väldigt kraftiga stärkare lika så 2106an är absolut inga dåliga grejer så några problem med att dom inte räcker till dom högtalare som du tar upp här tror jag inte.
Ha det. ;)

#10

Postad 04 februari 2006 - 12:25

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

har nu även kolat lite på Infinity Beta 50 vilka jag tycker värkar vara mysiga :) har även hört dom hos en polare och ljudet var rätt nice.

duger Yamaha 657/757 och denon 2106 till dessa eller ska man upp ett snäpp till för att högtalarna ska känna sig som hemma rent teoretiskt :D??
sen om ni har nått tips på bra musik eller film man kan ha när man test lyssnar för bas diskant och allt .

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skrivit ihop lite utav mina erfarenheter kring Infinity Beta i denna tråden (började en gång med Yamaha RX-V6xx). Jag har varit ägare till dem i lite mer än ett år nu och är forfarande riktigt nöjd, men är inte riktigt klar med drivningen till dem än (i mina öron, läs mer i inledningen på mitt galleri för att få min uppgraderingsplan för tillfället)
Infinity Beta är ingen REN Hifi-högtalare med allt vad det innebär, men det är trevlig och behaglig att lyssna på enligt mig och har möjlighet att göra musik, såväl som film till ett nöje. Läs igenom tråden jag länkade till och fråga om det är något mer du vill veta.

//Loofy

#11

Postad 04 februari 2006 - 19:49

haze61
  • haze61
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0
Om du vill gå upp några tusenlappar så är det kanske du skall titta på Pioneer VSX-AX2AV-S med finesser såsom HDMI och MCACC.

Eller vad säger ni andra? :)

#12

Postad 04 februari 2006 - 23:05

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Om du vill gå upp några tusenlappar så är det kanske du skall titta på Pioneer VSX-AX2AV-S med finesser såsom HDMI och MCACC.

Eller vad säger ni andra? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Kan ju vara en idé, men han kommer forfarande saknar krämen. Jag skulle förvaltat mellanskillnaden på ett externt slutsteg istället.

//Loofy

#13

Postad 08 februari 2006 - 23:42

P_A
  • P_A
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
har nu varit inne på hifiklubben och lyssnat lite på Denon AVR-2106 och måste säga att jag tyckte ljudet var riktigt nice. Men så när jag sökte lite i forumet då jag fortfarande har svårt att bestämma mig så var det en väldans massa som haft problem med dess föregångare men jag har inte hittat något liknande om AVR-2106 betyder det att de problemen är lösta eller är det bara jag som inte har kunnat hitta några fel på AVR- 2106 maskinen? Såg också vissa skilnader vad det gäller utgångar på Denon och Yamaha som var följande.
Analog RCA och Video RCA och då även en föjd fråga vad är analog rca och vad är video rca skillnad och vad används dom till?
Sen slog det mig även att mina högtalare är från sten åldern och kopplas till förstärkaren med "vanlig" kabel SE HÄR kommer det över huvud taget att fungera och koppla in mina nuvarande högtalare till en reciver eller måste jag skaffa nya i samma veva??
Sen så läste jag också i det lilla produktbladet HiFi klubbens försäljare var vänlig att ge mig att man kunde koppla in dvd, cd, playstation osv till recivern och sen till tv'n med en enda s-video kabel. är det bra eller dåligt eller rent utav att föredra?
och slutligen är det någon ide att ta försäkringen ifall något skulle vara fel på förstärkaren?

Redigerat av P_A, 08 februari 2006 - 23:43.


#14

Postad 09 februari 2006 - 21:54

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
:D Hej.
Tja du kan använda högtalarna, frågan är vad du kommer att få för ljud?? och detta kan man bara få reda på genom att testa.
Ja det är en vanlig högtalar kabel med koppar tråd och det går ju att uppgradera till nyare kabel.
Kan du lossa kabeln på högtalaren? om inte? så sitter du med dom högtalarna el så är det dags att även uppgradera detta med.

Ha det. :lol:

#15

Postad 12 mars 2006 - 15:15

Steff66
  • Steff66
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Rekommenderar www.mediaran.de deras Onkyo+kef 2005.2 paket. 8600 kr med frakt och allt.
Det kallar jag utmärkt nybörjar paket. Med kraft så det räcker och blir över. Inte allt lull lull men bra ljud och ett paket som passar tillsammans. Man ska undvika de förstärkare med ett ljust ljud.
Som Yamaha och Pioneer till KEF.
Mendan om man väljer canton eller så, så spelar det mindre roll.

#16

Postad 26 oktober 2006 - 22:06

Unregisteredbd549db5
  • Unregisteredbd549db5
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Om du vill gå upp några tusenlappar så är det kanske du skall titta på Pioneer VSX-AX2AV-S med finesser såsom HDMI och MCACC.

Eller vad säger ni andra? :P

<{POST_SNAPBACK}>


Om han ska på några tusen lappar hade jag inte köpt Pioneer (tunt/klent). När jag skulle köpa själv så höll jag på och titta runt länge. Jag var inne och prata med dom på Hifi Center, men ingen av dom eller andra här på forumet rekommendera Pioneer. Själv blev det en HK435 för mig. Hade för bara tänkt mig en stärkare för max 5000, med det sluta på 8000.

Jag föreslår HK, Marantz, Onkyo eller Yamaha. Har haft Pioneer en gång, och aldrig mer. Ingen bas för fem öre!!!

#17

Postad 26 oktober 2006 - 22:09

Unregisteredbd549db5
  • Unregisteredbd549db5
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Om du vill gå upp några tusenlappar så är det kanske du skall titta på Pioneer VSX-AX2AV-S med finesser såsom HDMI och MCACC.

Eller vad säger ni andra? :P

<{POST_SNAPBACK}>



Tänk på att om du inte behöver HDMI, så köp inte en med det det kostar bara massa pengar extra. T ex THX, det är bara logon som kostar. Fler logos där är, mer kostar den :D

#18

Postad 31 oktober 2006 - 11:26

zeba
  • zeba
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vad är skämtet?
Beställde precis en ny Onkyo TX-SR503E för 1800kr från www.hirschille.de
Billigaste priset på prisjakt 3995:- och då jag kollade här i Finland där jag bor, var priset det samma.
Har dessutom läst att förstärkaren är bra :/

Beställde också ett par Jamo S708 för 1400kr :)

Företaget hade 33.000 positiva feedbacks på ebay (där dom också säljer) , och läste här på forumet att folk fått sina grejor de beställt därifrån.
Så har inget problem med pre-payment.

Dessutom svarar dom på engelska mail inom 24h ;)

Beställde samma set åt min kompis, och postkostnaden blev 1400kr.
Trots att det är högt, blir totala priset på grejorna sjukt mycket billigare än i hemlandet :lol:

Ha de bra!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.