Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

40M61B Vs 42LB1R

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 maj 2006 - 14:14

La_Ludd
  • La_Ludd
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Nu har jag i allafall bestämmt mig för LCD. Anledningen är att jag kommer sälja min PC och köra HTPC från soffan istället. Skönt också att slippa oroa sig för inbränningar.
Men man vill ja ha så stor och bra bild som möjligt. Nu e frågan... Vilken skulle ni ta?

Har hört att LG´n ger en blåaktig bild från sidan och att text-TV´n e buggig. Men den e snygg som fan! Av de man kan läsa på deras hemsida så verkar den va grym! Den e ju lite större också 42" :D Kommer med ett vridbart bordställ också, De e ju ett plus...

Samsungen är ju riktigt bra på alla punkter. Nu när jag tänker på de så har ja inte läst nått speciellt negativt om den ;) . Men de behöver inte betyda nått.

Så va tror ni om uppstickaren RZ-42LB1R? Eller ska man gå på Samsung?





EDIT: Fixa live pris-tag //Jonas

Redigerat av jonasbonde, 18 maj 2006 - 07:39.


#2

Postad 17 maj 2006 - 13:25

Spac3case
  • Spac3case
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
M61an fick pris för bästa LCD tv. så jag skulle köra på den

dock kör jag den nyare varianten sen några dagar tillbaka: LE40R75 som jag är riktigt nöjd med! den kommer säkert få nästa pris <_<

samsung Ftw!

#3

Postad 17 maj 2006 - 14:02

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Det blir nog M71 som får nästa pris <_<

#4

Postad 17 maj 2006 - 14:26

stix
  • stix
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Röstar på LG:n, pga av den klarar nativeupplösning i 50hz via HDMI (enl folk i den officiella tråden).
Det gör inte Samsungen.

#5

Postad 17 maj 2006 - 14:29

La_Ludd
  • La_Ludd
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Nativeupplösning i 50hz via HDMI? Vad e de?

#6

Postad 17 maj 2006 - 14:39

stix
  • stix
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Att man kan mata panelen med sin "naturliga" upplösning, dvs 1366*768 istället för 1280*720 som är hdmi-standard. De flesta tillverkare håller benhårt på denna standard (Samsung, Sony bl a). LG gör det inte. Läste till och med om nån som hade kört sin LP1:a (den gamla modellen) i native 48HZ!!!

#7

Postad 18 maj 2006 - 07:33

La_Ludd
  • La_Ludd
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Att man kan mata panelen med sin "naturliga" upplösning, dvs 1366*768 istället för 1280*720 som är hdmi-standard. De flesta tillverkare håller benhårt på denna standard (Samsung, Sony bl a). LG gör det inte. Läste till och med om nån som hade kört sin LP1:a (den gamla modellen) i native 48HZ!!!

<{POST_SNAPBACK}>



Men om man ska koppla in datorn i den så gör man ju de på VGA porten. HDMI ingången tar inte emot data-signal. E du säker på att man inte kan fixa 1366*768? Inte ens om man använder Powerstrip?

#8

Postad 18 maj 2006 - 09:46

brn2rn
  • brn2rn
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Att Samsungen fick pris för bästa lcd INNAN Lg:n var ute på marknaden kan ju också spela roll...

Skitsamma om Volvo vinner årets bil för 240 1975 ungefär kanske?

Sen säger jag inte att Lg:n är bättre, men att Samsung inte tar datasignal via dvi/hdmi är ju nästan pinsamt.

#9

Postad 18 maj 2006 - 11:46

stix
  • stix
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Men om man ska koppla in datorn i den så gör man ju de på VGA porten. HDMI ingången tar inte emot data-signal. E du säker på att man inte kan fixa 1366*768? Inte ens om man använder Powerstrip?

<{POST_SNAPBACK}>


Ska försöka förklara vad jag menar:

Du kan säkert köra 1366*768 via vga på Samsungen och du kan säkerligen även köra 1280*720 via hdmi.
Den senare har ju nackdelen att TV:n måste då skala upp bilden från 1280*720 till 1366*768 vilket inte är det optimalaste. Vga är ju analogt med något brusig bild som följd.
LG:n däremot klarar 1366*768 direkt via hdmi, <_< vilket är en fördel när 1080i/p-material ska skalas ner, då datorn sköter all nerskalning direkt till native utan mellansteg :)

Edit: Kom på att TV:n oxå kan skala ner 1080 till native men datorn är nog bättre på det.

Redigerat av stix, 18 maj 2006 - 13:26.


#10

Postad 18 maj 2006 - 13:36

La_Ludd
  • La_Ludd
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Ok.
Jag har läst en massa inlägg om folk som har M51:an och har lyckats få bild på TV
från DVI --> HDMI. E de bara M61:an dom tagit bort den funktionen? E de nån som testat att koppla DVI --> HDMI med M61:an som kan säga om de funkar eller ej?

#11

Postad 18 maj 2006 - 13:42

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Finns öht inget brus alls via VGA på Samsungen kan jag meddela. Givetvis ska man använda en lite bättre VGA kabel än absolut billigaste skitet.

Dock finns en annan STOR nackdel som jag är besviken på angående VGA på M61, och det är att inte ljussenorn är aktiv via VGA ingången. Detta resulterar i en, enligt mig, för ljus bild vid filmtittande. Som det är nu ser jag alla DVD filmer på min DV-490 och alla xvid tv-serier via VGA.
Ska nån gång när jag orkar, testa att mata 720p DVD>HDMI via datorn och se hur det blir.
Men med tanke på hur bra bild jag får nu med dvd-spelaren så finns egentligen ingen direkt anledning att trixa vidare, för så bra kan aldrig en dator mata ut ändå.

edit: ursäkta att det bli lite OT. Har tyvärr ingen aning om hur LG'n presterar.

Redigerat av PerssonsPack, 18 maj 2006 - 13:47.


#12

Postad 18 maj 2006 - 14:26

stix
  • stix
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Finns öht inget brus alls via VGA på Samsungen kan jag meddela. Givetvis ska man använda en lite bättre VGA kabel än absolut billigaste skitet.

Dock finns en annan STOR nackdel som jag är besviken på angående VGA på M61, och det är att inte ljussenorn är aktiv via VGA ingången. Detta resulterar i en, enligt mig, för ljus bild vid filmtittande. Som det är nu ser jag alla DVD filmer på min DV-490 och alla xvid tv-serier via VGA.
Ska nån gång när jag orkar, testa att mata 720p DVD>HDMI via datorn och se hur det blir.
Men med tanke på hur bra bild jag får nu med dvd-spelaren så finns egentligen ingen direkt anledning att trixa vidare, för så bra kan aldrig en dator mata ut ändå.

edit: ursäkta att det bli lite OT. Har tyvärr ingen aning om hur LG'n presterar.

<{POST_SNAPBACK}>


Alltså, VGA duger nog för dom flesta inklusive mig. MEN ska man ändå köpa en ny TV och ha den ihop med en HTPC så varför inte köpa en som stöder native digitalt? :)

#13

Postad 18 maj 2006 - 14:53

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Dumt att hänga upp sig på digitalt som inte per automatik = bättre.
MEN ska man köra uteslutande HTPC så hade jag nog kikat på LG'n då valmöjligheterna är bättre.

Hur man än vänder och vrider på det får man bättre bild och strulfri filmtittning från en 1500kr dvd spelare än vilken htpc som helst i dagsläget, så jag fattar inte hur folk orkar faktiskt. Men alla har ju olika läggning :)

#14

Postad 28 maj 2006 - 03:44

oyken
  • oyken
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Dock finns en annan STOR nackdel som jag är besviken på angående VGA på M61, och det är att inte ljussenorn är aktiv via VGA ingången. Detta resulterar i en, enligt mig, för ljus bild vid filmtittande. Som det är nu ser jag alla DVD filmer på min DV-490 och alla xvid tv-serier via VGA.

Satt precis och meckade lite i servicemenyn. Efter att ha sökt information på nätet utan resultat bestämde jag mig för att ta saken i egna händer.

Jag gick in i servicemenyn (standby - info, menu, mute, power on) och hittade en sak som hette Ana_Dimm_Max under "8. Adjust". Testa att ändra värdet för denna så kommer ljusstyrkan att justeras likt genom ljusstyrkesensorn. Defaultvärdet: FEH ligger väldigt nära maxvärdet och därav extremt ljus bild (minvärde: 00H, maxvärde FFH).

Detta kändes lite för bra för att vara sant och nog återställdes ljusstyrkan när man stängde av och satte på TV:n. Dock så var värdet samma i servicemenyn. :\

/ Rasmus

Redigerat av oyken, 28 maj 2006 - 04:03.


#15

Postad 15 augusti 2006 - 12:22

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Står precis och funderar på dessa 2 lcd apparater. Kommer att köra HTPC och jag behöver råd. Läste dock Hemmabio's test igår och dom var inte så förtjusta i LG'n vilket gjorde mig besviken då den verkar fungera bäst med HTPC. Någon som har någon kommentar?

#16

Postad 16 augusti 2006 - 10:51

Unregisteredd2bf7634
  • Unregisteredd2bf7634
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
PerssonsPack var ju litet skeptisk till HTPC så sent som i maj, men verkar nu ha kommit på bättre tankar.

Så här skriver han i alla fall i den officiella M61-tråden

En liten uppdatering angående DVI > HDMI på vår kära TV eftersom det har varit mkt frågetecken kring det i tråden. Har precis testat och fått till det och det var inge svårt alls ju!

Körde såhär för att få det att funka:

DVI > HDMI adapter kjell o co
5m Profigold HDMI kabel
Geforce 7800GS grafikkort
Drivrutin 84.xx
Inställning på DVI porten = "Treat DVI as HDTV" och jag kör 720p
Kör "Full screen video" alternativet ut på TV'n.


Resultatet är fullkomligt häpnadsväckande, jag körde igång Chronicles of Riddic i 1080 inspelat från HDTV med ca 14mbit/s och har aldrig sett något så bra tidigare. Svärta, färger och skärpa och krispighet sitter som ett smäck, helt makalöst alltså!! Långt över DVD! Tills skillnad från VGA ingången har jag ju nu tillgång till alla inställningar för färger och skärpa och allt som man vill åt dessutom, och den förbenade backlighten ställer ner sig så svärtan blir bra.

Nu längtar jag verkligen till HD-DVD.....  :)

<{POST_SNAPBACK}>



#17

Postad 16 augusti 2006 - 12:10

PerssonsPack
  • PerssonsPack
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag ska förtydliga mig.

Tycker fortfarande HTPC är "mekigt", men iaf. är BILDEN via DVI>HDMI helt kanon vid filmtittande även på M61 (gäller även DVD, inte bara HDTV inspelat material som jag beskrev i andra tråden)

Många påstod ju att det inte ens gick att få bild från dator till HDMI ingången, då det inte supportades av Samsung. Men det kan vi ju beviserligen dementera nu. :)

Har ännu inte testat äkta HTPC, typ med MCE eller liknande, så där kan jag inte uttala mig.

#18

Postad 16 augusti 2006 - 13:57

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Låter som att det blir en Samsung M61 för mig i alla fall då. Vore kul om någon med äkta HTPC har någon kommentar till hur det går att köra med denna tv.

#19

Postad 17 augusti 2006 - 10:13

mrspurs
  • mrspurs
  • Amatör

  • 91 inlägg
  • 0
Läste denna frågan från en anna tråd

"Är det inte så att Samsung-LCD:er bara tar 60Hz på VGA-ingången, vilket innebär att TV-sändningar blir "ryckiga" eftersom de är 50Hz? Eller är det bara vissa modeller? "

Är det någon som kan svara på det?

#20

Postad 14 september 2006 - 21:46

cuki
  • cuki
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Ok.
Jag har läst en massa inlägg om folk som har M51:an och har lyckats få bild på TV
från DVI --> HDMI. E de bara M61:an dom tagit bort den funktionen? E de nån som testat att koppla DVI --> HDMI med M61:an som kan säga om de funkar eller ej?

<{POST_SNAPBACK}>



#21

Postad 15 september 2006 - 09:31

Joopy
  • Joopy
  • Lärjunge

  • 342 inlägg
  • 0
Med anledning av nedanstående.

Men med tanke på hur bra bild jag får nu med dvd-spelaren så finns egentligen ingen direkt anledning att trixa vidare, för så bra kan aldrig en dator mata ut ändå.


HTPC vs DVD spelare

Kanske är ute och cyklar men den här artikeln gjorde att jag fått blodad tand och funderar på att införskaffa en HTPC efter det att en 40" LCD står på plats hemma i v-rummet. Mina funderingar cirklar kring de två lcd:er som nämns här. Även den nya lgn som är på ingående under hösten.

LGs 1920x1080 LCD riktigt snygg i mina ögon, dock lite synd på högtalarna på sidan... :) :o

Nu ser jag att PerssonsPack också har kommit på andra tankar, eller iallafall anar jag ett gillande.

#22

Postad 15 september 2006 - 10:01

coyern
  • coyern
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0

Hur man än vänder och vrider på det får man bättre bild och strulfri filmtittning från en 1500kr dvd spelare än vilken htpc som helst i dagsläget

<{POST_SNAPBACK}>


Strulfri är nog mycket möjligt men bättre? Knappast! Här är en sammanfattning på ett test mellan high-end dvdspelare och en ordinär dator.

Redigerat av coyern, 15 september 2006 - 10:01.


#23

Postad 24 september 2006 - 19:45

preddan
  • preddan
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0

Hur man än vänder och vrider på det får man bättre bild och strulfri filmtittning från en 1500kr dvd spelare än vilken htpc som helst i dagsläget

<{POST_SNAPBACK}>


Strulfri är nog mycket möjligt men bättre? Knappast! Här är en sammanfattning på ett test mellan high-end dvdspelare och en ordinär dator.

<{POST_SNAPBACK}>


Länken pekar fel?

#24

Postad 23 oktober 2006 - 20:25

noby
  • noby
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Vilken lcd blev det tillslut?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.