Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Ryckig bild i min LCD

10 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 juni 2006 - 21:04

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
HallÄ!

Jag har en Samsung LE-40R51 och tÀnkte njuta av fotbolls-VM framför den i sommar. Jag blir dock lite störd för nÀr det Àr fotboll sÄ "rycker" det i bilden ibland, som om den inte hÀnger med riktigt. Det Àr inte jÀtte mycket men tillrÀckligt för att jag skall mÀrka det och har man lagt ca 20 000 kr vill man ju att det skall vara perfekt. Jag kör vanlig antenn till digitalbox, inte HD alltsÄ. Jag har en kÀnsla av att det kan bero pÄ att upplösningen pÄ bilden inte Àr sÄ bra och att "ryckningarna" skulle försvinna om man sÄg HD-TV upplöst bild, stÀmmer detta? NÀr jag kopplar frÄn datorn och ser en film med inte sÄ bra upplösning "rycker" det ocksÄ. Med DVD sÄ Àr bilden perfekt och har inte upplevt nÄgra "ryckningar". NÄgon som vet vad som kan göras eller Àr det fel pÄ TV:n, sÄ att jag borde gÄ tillbaka till affÀren och klaga?

Tacksam för svar.

#2

Postad 11 juni 2006 - 22:29

induce
  • induce
  • LĂ€rjunge

  • 388 inlĂ€gg
  • 0
Hej och vÀlkommen till forumet.

Det första jag kommer att tÀnka pÄ Àr att det kan vara nÄgon funktion i TV-apparaten som Àr tÀnkt att förbÀttra t ex vanliga TV-sÀndningar men som istÀllet försÀmrar detta. Tror att det kan vara sÀrskilt uppenbart dÄ det Àr nÄgot som rör sig snabbt pÄ skÀrmen och som inte bildprocessorn hinner med att behandla. T ex vid fotboll har jag upplevt att bollen rycker fram nÀr det slÄs en lÄngboll, vet inte om det Àr nÄgot sÄdant du menar.

LÀs i manualen och kolla om du hittar nÄgot om "bildförbÀttrande" funktioner som du kan testa att slÄ av under en match och se vad för skillnad det gör.

#3

Postad 11 juni 2006 - 22:50

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
Hej igen!

Tack för dit svar!

Det Àr inte bollen som "rycker" utan hela bilden som rycker till liksom, men det sker oftast nÀr det Àr en lÄng boll och kameran fÄr flytta sig snabbt. Det hÀnder dock ocksÄ ibland nÀr det Àr korta passningar och kameran inte behöver förflytta sig snabbt.
Jag har testat att slÄ av Digital Noise Reduction, en funktion för att reducera störningar och spökbilder, men jag tycker inte det blir mycket bÀttre. NÄgra andra bildförbÀttrande funktioner kan jag inte hitta. Jag kanske ska ta kontakt med sÀljaren igen och höra med honom. NÄgon annan som vet vad som Àr fel eller har nÄgra förslag?

MVH Marcus

#4

Postad 12 juni 2006 - 13:24

christersjo
  • christersjo
  • Wannabe

  • 14 inlĂ€gg
  • 0
Det kan ha nÄgot att göra med att det sker en "deinterlace". Har sjÀlv mÀrkt ryckighet vid dÄligt eller felaktigt "deinterlacing". Prova och se om det finns nÄgon funktion och se om det gÄr att modifiera i boxen eller i TV:en.

#5

Postad 12 juni 2006 - 15:35

ponna1
  • ponna1
  • Amatör

  • 90 inlĂ€gg
  • 0
Hej!

Har en 32 :a som din och har samma probelm!
Det som jag har förstÄtt sÄ ligger problemet i bildförbÀttrings Dnie och det gÄr inte att stÀnga av.
Detta enligt service verkstad dÀr jag har haft min tv inlÀmnad bla för detta problem.
SÄ detta Àr nog en sak du fÄr leva med..i allafall med denna model.
P.s hockey kan vara Ànnu ryckigare Àn fotboll det kan jag lova.

Pontus

#6

Postad 12 juni 2006 - 16:55

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
Ok, tack för svar!

Det stÀmmer att det rycker Àven under ishockey... NÀr jag frÄgade i affÀren om den var bra lÀmpad för sport sade att det inte skulle vara nÄgra problem, jag hade ju hört att vissa LCD kunde ha efterslÀpningar sÄ att man aldrig sÄg bollen eller pucken. Nu funderar jag pÄ att gÄ och klaga, de sade ju att den var bra till sport. Köpte TV:n för fem mÄnader sedan sÄ det kan vÀl bli svÄrt att hÀva köpet men de ska fÄ veta att jag inte Àr helt nöjd, kan ju hoppas att man blir kompenserad med nÄt!
NÀr jag har besök och tittar pÄ fotboll och frÄgar mina besökare om de mÀrker nÄgot sÄ sÀger de att de mÀrker det lite nÄgon gÄng, inte lika ofta som jag, men de trodde att det berode pÄ sÀndningen. Det Àr vÀl mest jag sjÀlv som mÀrker det, vill ju att det ska vara perfekt!

Vad tror ni, lönar det sig att gÄ tillbaka och klaga?

#7

Postad 12 juni 2006 - 19:04

ponna1
  • ponna1
  • Amatör

  • 90 inlĂ€gg
  • 0
Samma hÀr det Àr mest jag som mÀrker det...men nÀr man har börjat störa sig sÄ Àr det svÄrt att lÄta bli att störa sig pÄ det...
Lite HJÄLP se nedan
Jag har stÀllt ner skÀrpan till noll
det hjÀlpte lite och sedan sÄ har jag vid ishockey dragit ner lite pÄ kontrast och ljusstyrka och det har hjÀlpt lite enligt min uppfattning.
Har Àven bytt antennkabel till en med bÀttre klass Àn biltemas
Digital tv ger Àven det en avsevÀrd bÀttre bild Àn analog.

Pontus

#8

Postad 13 juni 2006 - 10:41

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

  • 1 743 inlĂ€gg
  • 0
VÀrdelöst att man inte kan stÀnga av "bildförbÀttrings"-funktionen! Bra att det kommer ut sÄ att fler inte köper dessa apparater. De anses ju vara bland de bÀttre annars sÄ det Àr bra konstigt.

Vad hjÀlper det med LCD som inte har sÄ mycket efterslÀpningar om de har en bildförbÀttringsfunktion som inte gÄr att stÀnga av som gör att bilden rycker?

Ibland sÄ Àr sÄdana funktioner (som XD-engine pÄ min LG) avstÀngda pÄ vissa ingÄngar. t.ex. VGA. Testa att titta pÄ nÄgon fotboll frÄn datorn och se om problemet löser sig.

Kanske löser det sig ocksÄ med HDTV om bildförbÀttringen bara Àr pÄ vid interlaced material?

#9

Postad 13 juni 2006 - 16:40

Wolves82
  • Wolves82
  • Wannabe

  • 17 inlĂ€gg
  • 0
Japp, det borde gÄ att stÀnga av bildförbÀttringen, inte bra!

Jag tÀnkte se pÄ filmen GOAL pÄ DVD. Den handlar ju om fotboll och dÀr bör det ju vara mycket "rörliga" bilder och fotbollssekvenser. Min DVD kan spela 720p och 1080i. Om det skulle visa sig att bilden inte rycker nÀr det Àr fotboll i filmen, skulle det i sÄ fall innebÀra att det inte rycker om man skulle ha HDTV-sÀndning? Den upplösningen som Àr pÄ min DVD, det Àr vÀl den upplösningen som HDTV sÀnds i, eller har jag fel?
Jag skall kolla pÄ filmen sÄ fort som möjligt och se om jag upptÀcker nÄgra ryckningar, Äterkommer sÄ fort som möjligt!

#10

Postad 13 juni 2006 - 20:48

ponna1
  • ponna1
  • Amatör

  • 90 inlĂ€gg
  • 0
Vi fÄr vÀll gÄ samman och trycka pÄ Samsung..och deras mycket..."""Fina Support"""
Det Àr inte aceptabelt det kan jag hÄlla med om..
Pontus

#11

Postad 14 juni 2006 - 15:06

jonzy
  • jonzy
  • LĂ€rjunge

  • 266 inlĂ€gg
  • 0
Beror inte problemet pÄ att du har svag mottagning pÄ digitalboxen istÀllet? DÄ fÄr Ätminstone jag de klassiska ryckningarna i bilden dÄ och dÄ. Kolla signalstyrkan i boxen och se om antennen mÄste justeras. Bara sÄ att du inte missat en sÄdan idiotgrej.

Min kompis har en ny Samsung 40R73 och jag har sett flera VM-matcher pÄ den, bÄde via Boxer samt via en HD-box för marknÀtet, och dÀr har jag aldrig sett nÄgot ryck. SÄ antingen Àr hans Samsung bÀttre pÄ detta eller sÄ Àr det din mottagning som sagt.

Just my 2 cents...



0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.