Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Knappt någon bas i Jamo D590 (högtalare)

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Jamo D 590 (Golvhögtalare) 1 9 (24) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 20 juni 2006 - 21:11

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0
Jag har precis installerat mina nya högtalare, Jamo D590 och har knappt någon bas alls.. När jag kopplar in mina gamla högtalare från sent 80-tal (8 ohm, ~1500 kr) så låter det bätrre.

spec jamo D590

Woofer: 203 mm
Power handling: 200/280w (longterm/short term)
Impedance 4 ohm


Jag driver högtalarna med Onkyos receiver TX-8511

Spec:  100 W/Ch, Continuous 4 Ω,1 kHz, DIN
Sensitivity (dB - 2,8V / 1m)  88  90 
http://www.eu.onkyo....t_en_43267.html


Högtalarkabel: Audison cable (60 kr/m)

Kan någon hjälpa mig att hitta basen?

Är receivern för tunn?

Om man läser i den här tråden så ska det åtminstone vara lite bas: https://www.minhembi...showtopic=36050

När jag stoppar in handen i hålet på baksidan (bashål?) känner jag att det finns skumgummi där inne (motsv ljuddämpare i datorlådor) - ska de vara där..?

Redigerat av liddes, 20 juni 2006 - 21:58.


#2

Postad 20 juni 2006 - 22:32

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Har du kollat ordentligt så att du inte har fasvänt någon högtalare för då kan basen försvinna en del och kolla även så att högtalarna inte står på SMALL i recievern för då skickas ingen bas ut till frontarna.

#3

Postad 20 juni 2006 - 23:06

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Har du kollat ordentligt så att du inte har fasvänt någon högtalare för då kan basen försvinna en del och kolla även så att högtalarna inte står på SMALL i recievern för då skickas ingen bas ut till frontarna.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har dubbelkollat att + går till + och - till - (kabeln är färgkodad så det är lätt att se).

Jag hittar ingen inställning receivern om small/large.
Var brukar den finnas? Notera dock att TX-8511 inte är hemmabioreceiver utan en "vanlig" stereoförstärkare (dock med A/B högtalarutgångar).

Det är ett ganska stort rum, men samtidigt ger mina gamla, mindre högtalare mer bas.
Det känns inte bra.

#4

Postad 21 juni 2006 - 10:02

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Har du märke och betckning på dina "gamla" högtalare?

#5

Postad 21 juni 2006 - 10:50

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0

Jag hittar ingen inställning receivern om small/large.
Var brukar den finnas? Notera dock att TX-8511 inte är hemmabioreceiver utan en "vanlig" stereoförstärkare (dock med A/B högtalarutgångar).



Jaha det är en tvåkanalare det handlar om. Klickade på länken och tyckte att den såg ut som en bioreciever.

Kanske det är så att den helt enkelt är för klen för dina högtalare men jag tycker att det skulle bli lite bas iaf.

#6

Postad 21 juni 2006 - 10:58

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

  • 1 364 inlägg
  • 0
Är högtalarna nya så kanske dom måste spelas in . Har du provat att placera om högtalarna kanske står för nära väggen .

#7

Postad 21 juni 2006 - 11:42

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Har du märke och betckning på dina "gamla" högtalare?

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, dessa är nog No-name och köptes i paket med Hitachi förstärkare på den tiden när det viktigt med antal watt. Dessa är 150-wattare och 8 ohms motstånd, ca en halvmeter höga (till skillnad från D590 som är dryga metern).


Är högtalarna nya så kanske dom måste spelas in . Har du provat att placera om högtalarna kanske står för nära väggen .

D590 ska tydligen kunna stå nära vägg då basen är riktad nedåt, men jag har flyttat runt den. Men jag klurar på om högtalaren är sönder eftersom basen är så himla klen. Jag skulle på något sätt vilja se om basmembranet rör sig överhuvudtaget.

Kanske det är så att den helt enkelt är för klen för dina högtalare men jag tycker att det skulle bli lite bas iaf.

Jag kollade med receiverförsäljaren och det ska inte vara något problem. Och jag håller med, det borde ju komma lite bas även om den inte orkar driva fullt ut (vilket den ska kunna göra enligt spec).

Det lutar åt att jag ska reklamera högtalarna, de kanske har blivit transportskadade.

#8

Postad 21 juni 2006 - 11:56

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Skaffa en sub till dom där högtalarna.

Mvh
Passerati

#9

Postad 21 juni 2006 - 12:41

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Skaffa en sub till dom där högtalarna.

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan väl inte vara sämre bas i dessa "kolosser" än i mina medelstora 80-talare?
Har du också D590?

Jag köpte stora högtalare för att få bas. Jag hade uppe alternativet med små högtalare + bas, men det passade inte bra. Eftersom D590:n enbart är till musik känns det som overkill.

#10

Postad 21 juni 2006 - 12:46

Iqulah
  • Iqulah
  • Lärjunge

  • 375 inlägg
  • 0
Skall inte behövas sub till de högtalarna. Någonting verkar vara fel. Receivern borde kunna spela relativt högt och med hyfsad bas.

#11

Postad 21 juni 2006 - 13:09

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Skall inte behövas sub till de högtalarna. Någonting verkar vara fel. Receivern borde kunna spela relativt högt och med hyfsad bas.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack, det var det förstärkarsäljaren sa också.

Jag avvaktar svar från högtalarfirman angående reklamationen. Snacka om antiklimax - midsommarafton i antågande och man har inga högtalare..

#12

Postad 21 juni 2006 - 15:26

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

  • 3 254 inlägg
  • 0
Du har inte testat att ta bort blecket mellan de övre och undre högtalarkontakterna och prova med kablar enbart till basen. Hörs det något? För det är inte så att blecket/kopplingen är borta och du har kopplat kablarna till diskanten/mellanreg. enbart väl?

Har själv uppgraderat nyligen och en stor skillnad är mindre fyllighet. Kan nog uppfattas som brist på bas men den finns där när den behövs (märks på en del filmer). Mycket är nog relativt till vad man haft innan (som någon nog antydde tidigare).

Redigerat av Unregistered1013, 21 juni 2006 - 15:28.


#13

Postad 21 juni 2006 - 19:30

Stefan_halland
  • Stefan_halland
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0
tjena jag har sådana med och det är grym bas! när jag höll på å koppla å greja så trodde jag först ena
va sönder fast för mej var det diskanten som saknades å jag tänkte FAAAN nu då?
men det var så enkelt att sladdarna å bleckena inte var tillräckligt åtskruvade=dålig kontakt,enkelt!
kör nu bi-wire istället funkar prima! lite vass i diskanten fortfarande men ska nog bara användas mer

#14

Postad 21 juni 2006 - 19:51

zeppelin
  • zeppelin
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Har du provat att köra med Bi-wiring? Jag körde ifrån början mina Infinity Alpha 50 med bleck för att sedan ta bort dom och köra med Bi-wiring jag upplevde omedelbart en tydligare och tajtare bas. Jag lånade hem ett par Supra ply 3,4S av en polare för att jämföra den mot mina Qed och körde enbart med den samt bleck igen jag upplevde då att basen försvann ja den vart iaf väldigt tunn. Jag provade därefter bi-wiring igen och den kom tillbaka, Så nu kör jag Qed silver anniversery till diskant mellan och Supra ply 3,4s till bas jag tycker att det fungerar ypperligt för mina högtalare. Provade även Qed till bas och Supra till diskant men det sistnämda låter för mina öron bättre. Om du inte har provat med Bi-Wiring så tycker jag att det kan vara värt ett försök

#15

Postad 21 juni 2006 - 20:02

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0

Har du också D590?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, jag har ett par aktiva Mirage OM men en bekant har likadana Jamo som du och han köpte till en sub rätt omgående.

Mvh
Passerati

#16

Postad 21 juni 2006 - 21:48

liddes
  • liddes
  • Wannabe

  • 38 inlägg
  • 0

Du har inte testat att ta bort blecket mellan de övre och undre högtalarkontakterna och prova med kablar enbart till basen. Hörs det något? För det är inte så att blecket/kopplingen är borta och du har kopplat kablarna till diskanten/mellanreg. enbart väl?

Har själv uppgraderat nyligen och en stor skillnad är mindre fyllighet. Kan nog uppfattas som brist på bas men den finns där när den behövs (märks på en del filmer). Mycket är nog relativt till vad man haft innan (som någon nog antydde tidigare).

<{POST_SNAPBACK}>

Ahh, jag är, minst sagt nybörjare vad det gäller högtalare eftersom mitt senaste inköp var 1987 om man bortser från inköp av pc-högtalare :D
Nu förstår jag vad det där blecket gör. Blecket sitter kvar där emellan, jag har provat att skruva fast kabeln både upp och nere men med samma reslutat.
Jag har nu lyckats provlyssna på ett par andra D590 med min förstärkare och ja, det finns basresurser att hämta.


tjena jag har sådana med och det är grym bas! när jag höll på å koppla å greja så trodde jag först ena
va sönder fast för mej var det diskanten som saknades å jag tänkte FAAAN nu då?
men det var så enkelt att sladdarna å bleckena inte var tillräckligt åtskruvade=dålig kontakt,enkelt!
kör nu bi-wire istället funkar prima! lite vass i diskanten fortfarande men ska nog bara användas mer

Jag ska dubbelkolla att blecket verkligen sitter tajt. Jag fick även tips om att dra högtalarkabel emellan "uppe och nere" (bas/diskant?)

Om inte det funkar att dra åt dem mer så är uppenbarligen min D590 sönder.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.