Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sonus Faber Grand Piano Domus

27 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sonus Faber Domus Grand Piano (Golvhögtalare) 1 9,14 (6) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 11 juli 2006 - 18:32

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Hej!

Har äntligen köpt hus och känner att mina stativare ska bytas ut mot golvare. Har fått en bra deal på Sonus Faber Grand Piano Domus.
Jag har i dagsläget Monitor Audio GS10 och har funderat på största golvaren GS60. Men nu kan jag få SF Grand Piano Domus för samma pris som GS60, vilket gör mig lite sugen då det är en väldigt elegant högtalare med ett betydligt högre ordinarie pris.

Frågan är dock, hur låter SF GPD? Klangkaraktär m.m.
Ska drivas med min Marantz SR12-s1, som jag hörde av en säljare att SF använde som drivning när dom tog fram Domus-serien.

Tacksam för upplysningar, upplevelser och recensioner av Er som hört dem då erbjudandet gäller en begränsad tid :rolleyes:

Mvh Andreas

#2

Postad 13 juli 2006 - 12:12

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Jag har hört dem på REF då de drevs med både Musical Fidelity och Marantz feta monoblock och jag måste säga att det lät riktigt trevligt. En nästan magisk känsla att spela lite lugnare musik, liksom klassiskt och jazz. De är nog inte så mycket för hårdrock, men jag tror inte du lyssnar så mycket på det om du vill ha dessa? Med i princip all annan musik får man en mycket generös och väldefinierad ljudbild. Klangen går åt det varmare och mer romantiska hållet och det är lätt att förföras av dessa vackra skapelser - både estetiskt och musikaliskt.

Om du kan få tag på dessa till ett bra pris är mitt råd: köp dem!! Du kan svänga förbi REF om du har möjligheten och lyssna på dessa. De fanns iaf uppställda på REF i Götgatsbacken i Stockholm när jag lyssnade på dem för ett tag sen. Nu vet jag inte var i landet du bor men det kan vara bra att ha lyssnat på dem innan du köper dem, vilket du kanske redan gjort? Men jag tror säkerligen att du kommer bli nöjd med dessa, jag skulle bli väldigt glad om jag hade dessa stående i mitt rum, det är en sak som är säker. :)

//David

#3

Postad 13 juli 2006 - 16:19

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Skall så dyra högtalare verkligen ha en uttalad klang? Strävar inte tillverkarna efter en neutral återgivning av alla register (bl.a.) när de bygger påkostade grejor?

#4

Postad 13 juli 2006 - 18:55

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0

Strävar inte tillverkarna efter en neutral återgivning av alla register (bl.a.) när de bygger påkostade grejor?


Nej, det gör inte alla. Vienna och Sonus Faber är två exempel på högtalartillverkare som strävar efter ett varmt och lite romantiskt ljud snarare än ett neutralt. En del människor föredrar det ljudet framför ett mer korrekt. Focal och Audiovector är tillverkare som strävar mer åt det analytiska eller neutrala idealet.

#5

Postad 13 juli 2006 - 19:25

clevername
  • clevername
  • Beroende

  • 1 088 inlägg
  • 0
Vad är analytiskt och varmt ljud rent tekniskt i en högtalare? Låg, respektive hög mekanisk dämpning i högtalarmembranet?

#6

Postad 14 juli 2006 - 07:09

matte76
  • matte76
  • Forumräv

  • 929 inlägg
  • 0

Vad är analytiskt och varmt ljud rent tekniskt i en högtalare? Låg, respektive hög mekanisk dämpning i högtalarmembranet?


Ingen som helst aning, jag vet bara hur varmt respektive analytiskt/ljust ljud låter.

#7

Postad 14 juli 2006 - 08:00

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

  • 865 inlägg
  • 0

Skall så dyra högtalare verkligen ha en uttalad klang? Strävar inte tillverkarna efter en neutral återgivning av alla register (bl.a.) när de bygger påkostade grejor?

<{POST_SNAPBACK}>


Sonus Faber har väl till och med utalat sig om att de "utnyttjar" lådans resonanser för att uppnå sitt ljud. Labborera med olika träslag, tjocklek på lädret m.m.

#8

Postad 14 juli 2006 - 17:14

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Idag slog jag till, blev ett par Grand Piano Domus i Teak. Får dom om 1,5 vecka :)

Angående neutral återgivning så spelar det ju ingen roll om högtalaren är neutral när den ändå kommer att påverkas iaf i mitt fall av rummets akustik som inte kommer vara helt neutralt. Jag tycker att en högtalare med lite varmare ljud kompenserar till det neutralare i mitt rum, eftersom jag tycker det är svårast att få till dämpningen av diskant/mellanregister, vilket kan få det låta lite ljust och skarpt.

Men det visar sig så småningom om man sitter nöjd eller inte :D

#9

Postad 14 juli 2006 - 23:37

tiger99
  • tiger99
  • Forumräv

  • 519 inlägg
  • 0
Härligt, härligt :) Skriv gärna några rader om dina intryck när du fått dem. Alltid intressant och roligt att läsa.

//David

#10

Postad 28 juli 2006 - 18:32

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Köpte själv ett par Grand Piano Domus nyligen. Jag ska få dem i slutet av nästa vecka. Spännande! Det var ett rackarns svårt val. Hoppas att jag gjorde rätt. Det lät i butik sämre än min nuvarande anläggning.

#11

Postad 28 juli 2006 - 19:24

JesperB
  • JesperB
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Har du provlyssnat dem Booster_?
Gillar du ljudkaraktären som de återskapar så låna hem dem, de flesta seriösa butikerna tillåter en att låna hem produkter. För även om de låter bra i butiken så är det viktigt att man först och främst kollar upp om de passar i sitt lyssningsrum. Till små rum så kanske stativare passar bättre, så att basen inte äter upp hela ljudbilden ;) . Sonus Faber högtalarna är riktigt läckra och enligt mig så är det lika viktigt att det estetiska stämmer överens med ens krav som att ljudbilden skall passa en.

#12

Postad 28 juli 2006 - 21:40

antonx
  • antonx
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Sonus Faber er nok den høytaleren (hørte Conserto Domus) som har skuffet meg mest. Langt i fra nøytral etter min mening. Mørk klang som ikke kommer helt ut. Litt innstengt og nasalt vil jeg beskrive lyden. Som om de synger med hendene ved siden av munnen. Og manglet litt på oppløsning. Jeg og selgeren prøvde mange forskjellige forsterkere og CD-spillere inklusiv min egen forsterker. Lydkarakteren endret seg litt men SF lyden var alltid til stedet. Selgeren var en musiker som jobbet i operaen men som var sommervikar og han var helt enig. Hørte også mot Linn som er en ganske så nøytral høyttaler og det var virkelig stor forskjell. Jeg lurte litt på Om SF hadde vært like populær om den hadde hatt utseende til Linn.

Tross hard kritikk fra meg tror jeg det er en høyttaler man liker eller ikke liker! Liker DU den er jo alt fint!

Redigerat av antonx, 28 juli 2006 - 21:42.


#13

Postad 28 juli 2006 - 21:43

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
Hej!
Har fått hem mina Grand Piano Domus och är väldigt nöjd än så länge ;) Känns helt klart som jag tog ett steg närmare Nirvana vad gäller mitt ljudideal. Väldigt torr tight bas, ett mellanregister som lyfter fram röster på ett underbart sätt och en något avrundad diskant som är helt fri från kantigt o hårt ljud, men ändå lyfter fram alla detaljer, så skulle jag beskriva karaktären.

Har ett ganska dåligt rum än, men snart så flyttar man och får ett bättre rum att jobba med :P

Doublefix: Vart köpte du dina Grand Piano? Vad fick du ge för dom? Vilka var det mer du valde mellan?

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 28 juli 2006 - 21:44.


#14

Postad 28 juli 2006 - 21:50

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Sonus Faber er nok den høytaleren (hørte Conserto Domus) som har skuffet meg mest. Langt i fra nøytral etter min mening. Mørk klang som ikke kommer helt ut. Litt innstengt og nasalt vil jeg beskrive lyden. Som om de synger med hendene ved siden av munnen. Og manglet litt på oppløsning. Jeg og selgeren prøvde mange forskjellige forsterkere og CD-spillere inklusiv min egen forsterker. Lydkarakteren endret seg litt men SF lyden var alltid til stedet. Selgeren var en musiker som jobbet i operaen men som var sommervikar og han var helt enig. Hørte også mot Linn som er en ganske så nøytral høyttaler og det var virkelig stor forskjell. Jeg lurte litt på Om SF hadde vært like populær om den hadde hatt utseende til Linn.

Tross hard kritikk fra meg tror jeg det er en høyttaler man liker eller ikke liker! Liker DU den er jo alt fint!

<{POST_SNAPBACK}>


Conserto och Grand Piano har ju en hel del olikheter så det kanske inte är rättvisst att döma Grand Piano efter hur Conserto presterar men...

Klangen är lite mörkare än dom flesta andra högtalare jag lyssnat på, men det tycker jag är mer rätt i mitt ljudideal. Jag tycker många högtalare idag är alldeles för ljusa och jobbiga att lyssna på i längden. Jag tycker inte att ljudet är instängt, inte hos mig med min anläggning iaf. Tvärtom, röster har myckt kropp och styrka vilket gör att rösterna är klara o tydliga.

Men alla har vi ju olika smak så ;)

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 28 juli 2006 - 21:52.


#15

Postad 28 juli 2006 - 21:59

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Det som jag föll för var spelglädjen. Jag får höra hur resten tar sig, men det ska nog inte vara några problem. Innan jag köpte dem (Reference Audio, 37 tkr) lyssnade jag på Audiovector Mi3 Signum (dynamiska och med fint rum, men lite kyliga), BC Acoustique ACT 2 (värmen någon överdriven och viss lådkaraktär), Amphion Athena (mellanting mellan Audiovector och BC med utan "det") och B&W 804s (fin harmoni och kontroll, magiska på viss musik men hade ibland lite separationsproblem i ljudbilden på röster vilka stundtals lät brukiga). Den kritik jag främst hade mot Sonus Faber var att ljudbilden kändes lite ihoptryckt och att det övre mellanregistret var något ljust, men lyssningsrummet är inget vidare på Reference. Mina högtalare kommer att stå mycket längre i från varandra i ett större rum. Det fixar nog det hela och jag är inte övertygad om Nordosts förträfflighet.

#16

Postad 28 juli 2006 - 22:07

antonx
  • antonx
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
[quote name='Booster_' date='Jul 28 2006, 22:50 ']
[quote name='antonx' date='Jul 28 2006, 22:40 ']

Klangen är lite mörkare än dom flesta andra högtalare jag lyssnat på, men det tycker jag är mer rätt i mitt ljudideal. Jag tycker många högtalare idag är alldeles för ljusa och jobbiga att lyssna på i längden. Jag tycker inte att ljudet är instängt, inte hos mig med min anläggning iaf. Tvärtom, röster har myckt kropp och styrka vilket gör att rösterna är klara o tydliga.

Men alla har vi ju olika smak så ;)

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

:P Er jo bra at vi har forskjellige idealer. Jeg liker høyttalere som er mere åpne og nøytrale. Jeg fant mitt ideal gjennom ProAc D15 (og ProAc generelt). De er veldig musikalske med litt varme, veloppløste og med en meget fin romgjengivelse. Behagelige å høre på også. Det eneste jeg savner er litt mere bassnivå i mitt oppsett.

#17

Postad 28 juli 2006 - 22:12

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Jag var inne tidigare på ett neutralt ljud utan färgning. Läckert, men värst vad alla konserter är varmt färgade och så lite punktformiga instrumenten är. Jag kanske fortfarande är inne på att hitta något neutralt...

#18

Postad 28 juli 2006 - 22:18

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Det som jag föll för var spelglädjen. Jag får höra hur resten tar sig, men det ska nog inte vara några problem. Innan jag köpte dem (Reference Audio, 37 tkr) lyssnade jag på Audiovector Mi3 Signum (dynamiska och med fint rum, men lite kyliga), BC Acoustique ACT 2 (värmen någon överdriven och viss lådkaraktär), Amphion Athena (mellanting mellan Audiovector och BC med utan "det") och B&W 804s (fin harmoni och kontroll, magiska på viss musik men hade ibland lite separationsproblem i ljudbilden på röster vilka stundtals lät brukiga). Den kritik jag främst hade mot Sonus Faber var att ljudbilden kändes lite ihoptryckt och att det övre mellanregistret var något ljust, men lyssningsrummet är inget vidare på Reference. Mina högtalare kommer att stå mycket längre i från varandra i ett större rum. Det fixar nog det hela och jag är inte övertygad om Nordosts förträfflighet.

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, dom behöver mycket utrymme. Jag utgick från den placeringen jag hade på mina gamla högtalare (MA GS10), men fick direkt lov att flytta isär dom säkert 30 cm till för att få till det. Just nu har jag ca 70 cm från bakvägg till framkant på högtalarna (elementen) och ca 195 cm mellan. Och invinklade med axis alldeles bakom lyssningsplatsen. Avstånd mellan högtalare o lyssningsplats är ca 2,8 m.

#19

Postad 28 juli 2006 - 22:20

antonx
  • antonx
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0

Den kritik jag främst hade mot Sonus Faber var att ljudbilden kändes lite ihoptryckt

<{POST_SNAPBACK}>


Det var ført og fremt det som gjorde at jeg mislikte den.

#20

Postad 28 augusti 2006 - 20:52

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Herreje vad de var tröga att spela in. Nu har de öppnat upp sig och spelar finfint. Äntligen har instrumenten och rösterna värmen de skall ha och rummet känns verkligen där. Det är inte riktigt så luftiga som Magneplanarna jag hade tidigare, men vilka är det? Jag har dock vissa problem med lite för mycket bas i bland, men tror att justering av placering och en fet matta kan hjälpa lite.

#21

Postad 28 augusti 2006 - 23:51

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Herreje vad de var tröga att spela in. Nu har de öppnat upp sig och spelar finfint. Äntligen har instrumenten och rösterna värmen de skall ha och rummet känns verkligen där. Det är inte riktigt så luftiga som Magneplanarna jag hade tidigare, men vilka är det? Jag har dock vissa problem med lite för mycket bas i bland, men tror att justering av placering och en fet matta kan hjälpa lite.

<{POST_SNAPBACK}>


Härligt! Samma här, har spelat en hel del nu och allt börjar falla på plats. Nu har jag äntligen flyttat till huset, så nu börjar placeringslabbandet om från ruta ett igen :)

Vad är det för basproblem du har? Hur har du dina placerade?

Du har inte hört nå vibrerande missljud från dina basar? Hade det på en av basarna i båda högtalarna, så nu ska jag få två nya...typiskt min otur att råka ut för måndagsex...

Redigerat av Unregistered9d54ba4f, 28 augusti 2006 - 23:53.


#22

Postad 29 augusti 2006 - 01:18

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Gratulerar till era inköp och välkommen in i S.F-klubben :)

Har varit Sonus Faber Cremona ägare i dryga 2,5 år.Har hört många som påstår att Sonus Faber är lite "romantiska" eller "mjuka" i klangen.Kan inte riktigt känna igen mig på den punkten.Missmatcha dom och då protesterar dom garanterat.Men mata dom med något som passar,kanske hellst någon rör-historia=fantastiskt!Men visst fokuserar dom på musiken i återgivningen,dom är inte överanalytiska på det sättet.Men ska man tro hifi&musik,och det ska man INTE i det här fallet,så är det bara att slänga in vad som hellst i elektronikväg och det funkar.Det stämmer absolut inte.Ni blir garanterat belönade om ni bemödar er med att hitta en förstärkare som passar som hadn i handske.

För mig är Sonus Faber återgivning lika med dynamik och bra detaljeringsgrad utan att det går ut över musiken samt engagemang!Det är ALDRIG tråkigt att lyssna på musik över ett par S.F!

Generellt har jag fått det rådet att Sonus Fabers högtalare ska stå ganska brett isär med en rejäl invinkling.På så vis brukar Audionord rigga dom på mässor t.ex.

/n.o

#23

Postad 29 augusti 2006 - 09:12

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0
New Order:

Håller med dig helt o hållet. Jag tycker också att dom är väldigt dynamiska och spelglada, med fokus på musiken, inte på att överdriva framgrävning av detaljer, som gör att det bara blir jobbigt att lyssna på. Allt finns där utan att överdrivas eller sticka ut, man bara sitter där och lyssnar på "musiken". Jag kör med Marantz SR-12s1 receiver och tycker den funkar perfekt med SF GPD. Var en säljare som sa att SF använde den när dom tog fram domus serien i biosetup, om det stämmer vet jag inte men dom passar då ihop enligt mig :)

Angående placering så har jag också märkt att dom behöver mycket utrymme, så jag fick ställa mina betydligt mer isär än vad jag hade mina tidigare högtalare. Sen har jag vinklat in dom så att axis är ca 3 dm bakom öronen, då blev det bäst för mig. Vinklade jag in dom helt vart det lite för energirikt o komprimerat på nåt vis, men dom ska helt klart vara rejält invinklade.

#24

Postad 29 augusti 2006 - 09:56

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

New Order:

Håller med dig helt o hållet. Jag tycker också att dom är väldigt dynamiska och spelglada, med fokus på musiken, inte på att överdriva framgrävning av detaljer, som gör att det bara blir jobbigt att lyssna på. Allt finns där utan att överdrivas eller sticka ut, man bara sitter där och lyssnar på "musiken". Jag kör med Marantz SR-12s1 receiver och tycker den funkar perfekt med SF GPD. Var en säljare som sa att SF använde den när dom tog fram domus serien i biosetup, om det stämmer vet jag inte men dom passar då ihop enligt mig :)

<{POST_SNAPBACK}>


Skoj att du är nöjd Booster!
Vet inte om S.F har använt Marantz produkter när dom lyssnat fram de nya GPD.Något som dom med stor sannolikhet använt är denna pjäs....
Postad bild
Sonus Faber Musica.
Enligt rykten så ska Marantz Hifi-Guru Ken Ischiwata vara inblandad i konstruktionen av Musican...Vill du veta lite mer om Sonus Faber och staden som de byggs i så kolla gärna in reportaget som Timbre gjort på Euphonia.Länk HÄR.

Redigerat av Unregistered1084, 29 augusti 2006 - 09:58.


#25

Postad 29 augusti 2006 - 10:37

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Ah, uppgradering. Masken har spritt sig i mig, men jag kan inte bestämma mig för vilken väg jag skall ta. En renodlad femkanalsanläggning är lockande, men att hitta något som låter bättre än min tvåkanalare blir ordentligt dyrt och utbudet är ganska skralt. Dessutom rusar utvecklingen på området. Att fortsätta med en integrerad tvåkanalsförstärkare som kan användas som rent effektsteg i hembion är nog en bra lösning. Det finns dessvärre inte så många sådana. Tydligen skall Krell 400xi kunna användas så och efter vad jag läst kan den nog passa mina behov. Kanske parad med cd:n Krell 280.

#26

Postad 29 augusti 2006 - 11:02

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

  • 928 inlägg
  • 0

Vet inte om S.F har använt Marantz produkter när dom lyssnat fram de nya GPD.Något som dom med stor sannolikhet använt är denna pjäs....
Postad bild
Sonus Faber Musica.

<{POST_SNAPBACK}>


Musican är väl tvåkanal, dom lär ju ha använt nån flerkanalsmaskin när dom tog fram dom som biosetup iaf :)

#27

Postad 29 augusti 2006 - 11:17

Unregistered1084
  • Unregistered1084
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0

Musican är väl tvåkanal, dom lär ju ha använt nån flerkanalsmaskin när dom tog fram dom som biosetup iaf :)

<{POST_SNAPBACK}>


Ahaa,tänkte inte på det... :D :blink:

#28

Postad 08 november 2006 - 19:07

Doublefix
  • Doublefix
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0
Jag såg just att Reference Audio har höjt priset på våra kära ljudlådor till 38 990 kr för ett par i teak.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.