Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stereoförstärkare med lite klass max 5000 kr?

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HK 3470 (Stereoförstärkare) 1 7,67 (2) Inga priser
Vincent SV-129 (Stereoförstärkare) 4 8,17 (5) Inga priser
Harman Kardon HK 630 (Stereoförstärkare) 0 7,33 (5) Inga priser
5 relaterade trådar

#1

Postad 23 augusti 2006 - 12:40

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Så, nu skall det gamla skrället ut. Jag talar om min reciver Harman Kardon HK343470.
Fattar inte jag stått ut med den så pass länge. Kopplade in min gamla HK630 som stått
och dammat i kontoret och t o m den låter bättre.

In skall en ny förstäkare och en ny radio. Radion får bli en Marantz ST-4000. Skall bara skvala lite rundor ibland. Inga högre krav på den. Men den är väll ok?

Jag är inte så intresserad av suround, men om nu någon kan propsa på mig en suroundförstärkare med lika bra ljud som en
vanlig tvåvägare så..

Nåväl, såhär ser min anläggning ut i övrigt:

CD-spelare: Arcam Alpha 6 (lite till åren skall väll bytas en dag också, men kan te x en Marantz CD5400 slå Arcam på fingrarna?
DVD-spelare: Harman Kardon DVD 15

Högtalre: Heco Argon 50 (dom gillar jag som fasen, bra alroudhögtalare).

Subbe: Audio Pro Subzone (mest blomsterställ, men kul att banga på med ibland, så länge grannarna tål den).

Jag vill ha varmare ljud, mer öppet ljud, tydligare och klarare röster främst. Basen bör finnas där, fast och fin men behöver inte gräva monsterdjupt.
Lite bättre tryck kan man ju också önska sig.

Jag lyssnar på det mesta, från progresiv rock till vivaldi, men det skall vara främst för rock.

Priset för förstärkaren skall helst inte överstiga 5000 kr.
Den får ju gärna se nått ut för världen också. :D
Jag har spanat in följande förstärkare inom budgeten:

Marantz PM4400 OSE
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93730
- Ser trevlig ut ju, :angry: men inte många watt att hänga i julgranen? Valuta för watten ändå kanske?

Advance Acoustic MAP103
https://www.prisjakt...ukt.php?p=25877
- Här verkar det vara power, :D men är den inte lite åt det ljusa tonala hållet?

G&W TW-268LM
https://www.prisjakt...ukt.php?p=62310
-Snygging, enligt mig. :angry: verkar ha sina välförtjänta watt. Har dock inte läst någon om den.
Saknar möjlighet för mig at koppla till subben, ingen pre out alls. Kanske skall offras för dtta priset?

Vincent SV-129
https://www.prisjakt...dukt.php?p=2464
- Lite sexig, men är det lönt? :D Sjunger hon som hon ser ut eller 2100 unejefärliga kronor till och...

SPRÄNGA BUDGETEN ALTERNATIVET:

Vincent SV-226
https://www.prisjakt...dukt.php?p=2465
- Dream on baby dream on... ingen radio då eller? :lol:

Förvirringen är nästintill total för min del!

Tackar på förhand för all experthjälp!

#2

Postad 23 augusti 2006 - 12:52

ATz
  • ATz
  • Användare

  • 184 inlägg
  • 0
Du har ju: Marantz PM-7001 för knappt 5000kr. Den levererar ett i mitt tycke varmt ljud. Personligen valde jag bort den p g a det varma ljudet så jag tror att den kan uppfylla dina krav.

Redigerat av ATz, 23 augusti 2006 - 13:31.


#3

Postad 23 augusti 2006 - 13:16

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Ja det alternativet har jag missat. Men Marantz PM-4400 OSE skall vara en något förfinad version av den vanliga Marantz PM-4400, som skall låta något bättre. Frågan är hu mycket bättre. Kanske ett riktigt bra alternativ du kom med där för fler watt brukar ju göra sitt, åtminstone inom samma märke och produktsortiment.

Något sugen på Vincent är jag dock. Finns det någon som jämfört Vincent med Marantz tro (i samma prisklass, enligt förslagen här i tråden)?

#4

Postad 23 augusti 2006 - 13:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Vincent SV-226 är en riktig pärla. Varmt och gosigt rörljud, snygg som få och mycket kraft. Spara 2000:- till och köp den, du kommer aldrig att vilja byta ut den.

#5

Postad 23 augusti 2006 - 14:02

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Jo Vincent SV-226 verkar vara rejäl på alla sätt och vis.
Nu är det ju så att man skall vara i studentfattigdomen ett år till så om man kan hitta ett likvärdigt ljud
för lite mindre pengar är det ju tacksamt. Å anra sidan, skrotar man radion, eller köper nått begagnat
så länge, skulle man väll kunna tvinga ur sig lite skatteåterbäring och sparkapital för denna finingen.

Undrar bara hur man skall hålla reda på vilken ingång som är till vad, står bara beteckningar på
baksidan (s1, s2, s3 osv), men på fjärkontrollen står det CD, DVD osv? Gäller att koppla rätt, hoppas instruktionsboken är mer detaljerad, annars blir det lite springande fram och åter innan man kopplat rätt, he!
:blink:

Baksidan:
http://www.vincent-t...26MK_back_3.jpg

Fjärkontrollen:
http://www.vincent-t...g/SV226fb_2.jpg

Skulle vara kul med en kommentar från någon som kan göra en jämförelse mellan modellerna jag listat.
Någon som lyssnat på flera av dem?

#6

Postad 23 augusti 2006 - 14:16

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0
Vågar man tipsa om begagnatmarknaden? :blink:

Nä, men skämt "å sidå", så finns det ju så grymt mycket prisvärda komponenter där ute till väldigt rimliga priser. Har du flyt kan du säkert hitta t.e.x en Primare I21 för 6.000:- Det finns ju även en hel del Marantz som säljs i gott skick, då just Marantz verkar vara ett populärt märke.

Men visst. Det är alltid ngt speciellt att köpa nytt och få exakt det man är ute efter. Ungefär som med en ny bil, men man sparar ju in ganska många tusenlappar om man är villig att se sig om i begagnatdjungeln samtidigt som man måste ha lite tid för att hitta rätt "produkt".

Lycka till!

#7

Postad 23 augusti 2006 - 14:35

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Begagnat är ju också alltid ett alternativ. problemet är säkerhet när det gäller överföring av pengar samt kvaliteten på det man köper. :blink: Framför allt när det rör sig om summor kring 5000-7000 kr. Man skall helst då kunna höra på förstärkaren först, samt kunna hämta den. Tycker också jag stått i begagnat ringhörnan några år nu, så nu får det nog räcka.

Men men, valen är många och kronorna trånga, detta är ju inte ett så dumt pris, och till Malmö kan man ju ta sig lätt för min del:

http://www.hifimagas...?annonsID=27641

Tack för lyckatillandet! ;)

#8

Postad 23 augusti 2006 - 15:49

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0
Skulle tipsa om en Rotel RA-02....dock är den med nuvarande pris på 3500 kr på BestSound kanske FÖR billig... :blink:

Det är dock inte speciellt varm, lite varmare än H/Kn dock, men mindre varm än Vincent...men den spelar rent med mkt god pondus.

http://www.bestsound...st.aspx?c_id=48

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 augusti 2006 - 15:50.


#9

Postad 23 augusti 2006 - 16:08

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Nja, har haft Rotel försteg och Arcam effektsteg en gång i tiden (sent 90-tal).
Tyckte det var lite sterilt ljud på något vis. Ville inte riktigt komma ut ur "burkarna"
(nu var det inga burkar utan ett par Magnepan smga i och för jag nyttjade på den tiden, men ändå).

Lite av vad Stereophile skriver såhär om just den Rotel förstärkaren:

... the music was a bit mechanical and lacking in flow, and with a bit of aggressiveness in the textures of horns, strings, bells, and cymbals (which is to say, everything).

Ur följande artickel:
http://www.stereophi...885/index2.html

Nåja, man skall inte låta sig skrämmas av gamla spöken, det är kanske något att ta en titt på också.
Skall ut en runda och lyssna lite sen i dagarna. Tackar för tippset trots allt!

#10

Postad 23 augusti 2006 - 16:09

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Upptäckte att länkarna för Marantz och Advance Acoustic ovan har "bytt plats". Så här skall det vara:

Advance Acoustic MAP103
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93730
- Här verkar det vara power, ph34r.gif men är den inte lite åt det ljusa tonala hållet?

Marantz PM4400 OSE

https://www.prisjakt...ukt.php?p=25877
- Ser trevlig ut ju, rolleyes.gif men inte många watt att hänga i julgranen? Valuta för watten ändå kanske?

PS! Världens snobbatidskrift Stereophile i och för, inte mycket som duger där för att få plus i kanten, he!

Redigerat av Klasw, 23 augusti 2006 - 16:23.


#11

Postad 23 augusti 2006 - 16:26

Gäst_Korn_*
  • Gäst_Korn_*
  • 0
Nej, jag håller med om detta, just därför har jag bestämt mig för att lägga till ett par tusenlappar till för en Primare I21 istället för Rotels RA-06 just för att slippa det kalla hårda ljudet.

Om du vill ha ett varmt ljud i denna prisklass bör du nog välja en Marantz eller Vincent som nämns ovanför.

#12

Postad 23 augusti 2006 - 16:35

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Är inne på det också, mer och mer, att valet står mellan Marantz och Vincent. Men det finns en outsider som lurar i buskarna, nämligen G&W TW-268LM. Är väll en sådan där Kina förstärkare, eller?.
Förutom att vi inte har pre-out där alls ser jag nu. På deras hemsida skryter de om att den...

är något av ett kap för dig som söker en seriös förstärkare under 10000 kr.

http://ihifi.jetshop....aspx&prodid=57

Sant eller reklammakeri? :blink:


För övrigt, kul att det var full fart på tråden så snart, man tackar!

#13

Postad 23 augusti 2006 - 18:00

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

  • 5 548 inlägg
  • 0

Upptäckte att länkarna för Marantz och Advance Acoustic ovan har "bytt plats". Så här skall det vara:

Advance Acoustic MAP103
https://www.prisjakt...ukt.php?p=93730
- Här verkar det vara power, ph34r.gif men är den inte lite åt det ljusa tonala hållet?

Marantz PM4400 OSE

https://www.prisjakt...ukt.php?p=25877
- Ser trevlig ut ju, rolleyes.gif men inte många watt att hänga i julgranen? Valuta för watten ändå kanske?

PS! Världens snobbatidskrift Stereophile i och för, inte mycket som duger där för att få plus i kanten, he!

<{POST_SNAPBACK}>


Advance Acoustic låter inte åt det ljusa tonala hållet, snarare lite varmt och mjukt. Inte så konstigt i o f s eftersom den kör Klass A en bra bit.

Jag skulle dock hellre rekommdendera storebror MAP303 eller systermärket XTZ ClassA100 ...som i stort är samma stärkare som MAP303 men lite billigare.


Angående Rotel, dagens Rotel spelar med lite mer värme än 90-talet (hade Rotel då) men visst, vill du ha lite varmare och mjukare ljud så är det inte det bästa alternativet. Tänkte mest på att det var en stereostärkare med lite klass för ett mkt bra pris.

Angående Primare i21...mitt tips...hitta en sån beggad...det spelar ruggigt bra, t o m ganska varmt, men inte lika varmt som Vincent, men bättre/mer naturligt enligt min åsikt.

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 23 augusti 2006 - 18:05.


#14

Postad 23 augusti 2006 - 19:00

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Är begagnat OK, så har du en rätt kraftig för- och slutstegskombo för 2 loppor här:

http://www.blocket.se/vi/9164129.html

Har ett sådant slutsteg (D1200) själv om du har frågor. Försteget kan jag däremot inte uttala mig om.

Blir hur som helst lite slantar över för CD-skivor...

#15

Postad 23 augusti 2006 - 19:42

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
He, här snackar vi historia ! Min första förstärkare jag köpte för egna intjänade slantar var en Proton integrerad! Min inte vad den hette men kostade en 3500 i mitten på 80-talet. Tyvärr rasade den.

Låter ju som en brasklapp åt det ickekomersiella hållet, att handla ihop bättre ljud sådär för två lakan... men som sagt, jag är ruskigt sugen på nått nytt! Något måste ju hänt på förstärkarfronten på 4-5 år och jag dubblar ändå "instatsen" i förhålande till min gamla HK3470, så jag hoppas på ett rejält lyft .

Men det är ju alltid som så att det är trevligt med pengar över till annat än just förstärkaren.
Då börjar det ju bubbla för en ny CD-spelare också, om man får ner priset under 3500.. hmm. :blink:

Nåväl summa i budget ligger fast på max 7000 kr för "allt" och för förstärkaren 5000 kr max.
Verkar i alla fall som om ni i stort godkänner mina valalternativ förutom att Roteln dykt upp i sälskapet också då. Nu skall man bara hitta ett avgörande moment i den här förstärkarsoppan ;)

#16

Postad 23 augusti 2006 - 21:12

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0

He, här snackar vi historia ! Min första förstärkare jag köpte för egna intjänade slantar var en Proton integrerad! Min inte vad den hette men kostade en 3500 i mitten på 80-talet. Tyvärr rasade den.

<{POST_SNAPBACK}>


Gissar på att det kan ha varit en D540. Har själv haft kvalitetsproblem med NAD (som lät Proton stå för en del av sin produktutveckling under en period - det finns NAD/Proton-apparater som är väldigt lika under skalet) men konstigt nog inte med Proton (än så länge...).

Men inte har det hänt något på förstärkarfronten de senaste 4-5 åren om vi bortser från klass D-stärkarna.

Hoppas du hittar något som passar dig.

#17

Postad 25 augusti 2006 - 18:07

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Precis, beteckningen med D540 tjänner jag igen nu!

Som sagt, det skall väl ut och lyssnas innan inköp.

Vore dock kul med lite fler jämförelser rent teoretiskt här innan man betämmer sig också.

#18

Postad 26 augusti 2006 - 06:27

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

  • 953 inlägg
  • 0
Du kanske ska testa en Rörförstärkare, Finns ju Yarland på Ihifi som verkar klart intressant. Och bli inte lurad av dom låga watten. Rörwatt är inte jämförbart mot Transistorwatt.

Annars har du Zeberg Ad-66 för 1900kr, Verkar vara endel som tycker om Zeberg maskiner.
http://hifitrade.se/...&products_id=64

Redigerat av zlay3r, 26 augusti 2006 - 06:29.


#19

Postad 26 augusti 2006 - 21:03

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Du menar exempelvis Yarland FV-34CIII på 7 rörWatt då kanske?

Ser ju spännande ut i och för.
Nu är jag en lat en i mellanåt, som därför önskar mig en fjärkontroll att justera ned ljudet med så alla förstärkare utan sådan lär gå bort ur valmaskineritet nu. Dasgs att sålla på några parametrar, sen får vi se vad för "gris" som blir kvar i säkcken.

Således går Zeberg bort och även då G&W TW-268LM. Vet inte om Vincent SV-129 har fjärkontroll, troligen inte (ingen bild på en på deras hemsida).

Marantz PM4400 OSE går bort för den saknar guldpleterade kontakter.

Marantz PM-7001 är fortfarande en stark kandidat. Då blir det vettig radio också. Marantz ST-6001 hittar man för 2800 kr. I och för 800 sammanlagt över budget men vad gör man?. Nåja radion kan ju bli en Marantz ST-4000 likväl för 1800 kr.

Det andra valet är ju då Vincent SV-226 och är ju readan budgetpajjare för konseptet med en radio också. Marantz ST-4000 får då duga som radio då, lite senare vid juletid eller nått .

Men jag köper förstärkaren först tror jag, och kollar samlade bokrabbater på nätet inför i höst innan radion inhandlas (andra sidan rätt skönt att ha radioskval i bakrunden när man pluggar) ;)

Börjar räta ut sig lite nu, men söndra för mig gärna om ni vill! Det är bara kul!
:rolleyes:

Redigerat av Klasw, 26 augusti 2006 - 21:04.


#20

Postad 27 augusti 2006 - 18:52

Ringback
  • Ringback
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Vad sägs om Andersson R2?

Kan den stå sig i konkurensen mot dom tidigare nämnda?

#21

Postad 27 augusti 2006 - 22:46

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Många bra stärkare har redan nämts. Dock ska den pass just Dig, och därför är det viktigt att du lånar hem och lyssnar, med din egen utrustning.

#22

Postad 27 augusti 2006 - 22:58

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Vad sägs om Andersson R2?

Kan den stå sig i konkurensen mot dom tidigare nämnda?

<{POST_SNAPBACK}>


Andersson R2 är en 7-kanals analog receiver. Var väl stereoförstärkare som det frågades efter?

Jag skulle då inte köpa Andersson...

#23

Postad 31 augusti 2006 - 09:25

Klasw
  • Klasw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Då har man slagit till och beställt!

Blev en Vincent SV-129! Blev i och för "grisen i säcken" men den reas ju ut just nu!
Blev en i silver (endast rea på), så nu får jag väll handla radio och senare CD-spelare också i silver, he!
:)

Jag återkommer med ett omdömme om förstärkaren sen!

Tack för alla tips och råd här!

:)

#24

Postad 31 augusti 2006 - 10:35

Lust
  • Lust
  • Veteran

  • 1 707 inlägg
  • 0
Ska bli intressant att höra vad du tycker om den och hur utvecklingen på förstärkarfronten fortskridit de senaste 4-5 åren.

Själv tycker jag att det är ett lite tveksamt val när du använde ordet "klass" i rubriken. Fast det är rätt oväsentligt hur jag tolkar ord, hoppas att den passar dig perfekt!

#25

Postad 31 augusti 2006 - 12:24

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

  • 2 049 inlägg
  • 0

Då har man slagit till och beställt!

Blev en Vincent SV-129! Blev i och för "grisen i säcken" men den reas ju ut just nu!
Blev en i silver (endast rea på), så nu får jag väll handla radio och  senare CD-spelare också i silver, he!
:lol:

Jag återkommer med ett omdömme om förstärkaren sen!

Tack för alla tips och råd här!

B)

<{POST_SNAPBACK}>



KUL! :) Återkom som sagt med tankar och omdömen om just denna receiver när du hunitt känna på den liter mer.

Lycka till!

mvh
multimeda



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.