Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köp av hörlurar 2-3.000kr klassen

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sennheiser HD 650 Over-ear (Hörlurar) 9 9,27 (94) 3 990:-
Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm Over-ear (Hörlurar) 5 8,82 (39) 1 589:-
Beyerdynamic DT 770 (Hörlurar) 1 7,75 (3) Inga priser
Beyerdynamic DT 880 250 Ohm Over-ear (Hörlurar) 3 9 (12) 1 804:-
Beyerdynamic DT 990 Edition 250ohm Over-ear (Hörlurar) 3 8,94 (16) 2 188:-
AKG K701 Over-ear (Hörlurar) 5 8,81 (30) 1 690:-
Pro-Ject Head Box II (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,64 (32) Inga priser
34 relaterade trådar
Sennheiser-klubben! (3 inlägg) 7 år sedan
Min egna musikhörna.. (0 inlägg) 8 år sedan
Hörlursförstärkare till hd650 (6 inlägg) 10 år sedan
Dac? (3 inlägg) 11 år sedan
Hörlurar 2000 kr (3 inlägg) 11 år sedan
Sugen på ett par AKG Q701. (21 inlägg) 11 år sedan
Är Sennheiser HD598 grymt bra? Lyssningsintryck och följdfrågor (20 inlägg) 12 år sedan
Hörlursförstärkare till K701? (12 inlägg) 12 år sedan
Beyerdynamic DT770 PRO (10 inlägg) 12 år sedan
Vilka och varför (17 inlägg) 12 år sedan
Beg. AKG K701 1500:- VS Nya AKG Q701 3100:- (3 inlägg) 12 år sedan
Pro-Ject Head Box MkII (57 inlägg) 12 år sedan
Sennheiser HD-600 vs. HD-650 (60 inlägg) 12 år sedan
Behöver tips för ett par lurar+förstärkare! (25 inlägg) 12 år sedan
DT770Pro Öronkuddar (2 inlägg) 12 år sedan
beyerdynamic DT990 vs. DT990PRO (2 inlägg) 12 år sedan
Hörlursförstärkare (1 inlägg) 12 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 12 år sedan
Införskaffning av hörlurar, råd uppskattas (25 inlägg) 12 år sedan
Pro-Ject's Box-Serie (0 inlägg) 13 år sedan
Pro-Ject Head Box II + Creative X-fi Extreme Gamer (9 inlägg) 13 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 13 år sedan
AKG K 701 (63 inlägg) 13 år sedan
Hörlursförstärkare till AKG K701? (7 inlägg) 14 år sedan
Kommentarer till Head-Fi riggen av lovek (11 inlägg) 14 år sedan
Sennheiser HD-650 (14 inlägg) 14 år sedan
Valet och kvalet (2 inlägg) 14 år sedan
Pro-Ject Head Box II frågor (5 inlägg) 14 år sedan
DAC i min Marantz sr5002? (4 inlägg) 14 år sedan
Hörlursförstärkare vs. hemmabioreceiver (0 inlägg) 14 år sedan
Ny hörlursanläggning (0 inlägg) 15 år sedan
HD-650 till datorn, vad bör jag ha? (11 inlägg) 15 år sedan
Sennheiser HD650 vs AKG K701 (8 inlägg) 16 år sedan
Hörlurar något bra för under 2500kr? (26 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 21 januari 2007 - 02:07

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Hallå, ja behöver hjälp med att hitta ett par bra hörlurar i 2-3.000kr klassen.

Kar kollat på AKG K 701, Beyerdynamic DT 990 och Sennheiser HD 650.

Sennheiser är dom enda ja lyckats lyssna pga att de är dom enda ja hittat här i Västerås.
Dom låter bra men ja tycker basen är lite tanig när man lyssnar på musik med litem er tung bas så som trance,
dance och hip-hopp (iofs inge ja lyssnar jå mycke på men det händer ju).
Har ett par Koss Porta Pro nu till min iRiver som ja gillar starkt , bra bas för när man lyssnar på lite mer åt Trance och annan musik med lite mer tung bas.
Dom skulle ju funka men ja vill ha ett par Fullstora hörlurar att sitta hemma och lyssna med.

Någon som har förslag o gärna om det finns att lyssna på någonstans i Västerås eller Stockholm?

#2

Postad 21 januari 2007 - 17:16

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

  • 320 inlägg
  • 0
Om du endast skall sitta hemma och lyssna så kan jag rekommendera Beyerdynamics halvslutna lur DT-880. Det ska vara en analytiskt och detaljrik lur med fast och rapp bas. Om du istället vill ha mera kräm och djup i basen, så är den "mindre" varianten DT-770 ett alternativ. Den är inte riktigt lika neutral i ljudet då den drar lite åt det mörkare hållet. Fördelen med DT-770 är att den, i och med att den är sluten, fungerar perfekt att ha på jobbet/bussen/utomhus då du varken stör eller blir störd.
Båda är väldigt bra lurar båda ljudmässigt och kvalitets-/byggnadsmässigt - skall själv köpa en DT-770 när lönen kommer .

Notera att det finns olika varianter utav DT-770 luren.
Det finns både en äldre variant och en nyare där den äldre finns i 80 respektive 250ohm, och den nyare i 32, 80 och 250ohm. Den äldre varianten DT-770 Pro/80ohm är vad jag läst den mest uppskattade luren ljudmässigt då den nya tenderar att vara för skrikig i de övre registerna.
Tänk också på att den luren liksom DT-880 kan vara svår att driva fullt ut direkt ur de flesta bärbara spelarna som t.ex. Ipod, så en portabel hörlursförstärkare är att föredra om du vill uppleva så mycket som möjligt på vandrande fot.

PS.
Varning för DT-770 M varianten!
Det är en studiolur för trummisar som inte passar för musiklyssnande.


/Chopha

Redigerat av Chopha, 21 januari 2007 - 17:40.


#3

Postad 22 januari 2007 - 00:16

davjac84
  • davjac84
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Kan hålla med Chopha där ang. DT-770. En fin lur enligt mitt tycke, köpte för ngr veckor sedan, den nya varianten. Vet att en del har klagat på det där med att den kan vara lite "skrikig" som Chopha skrev, dock har jag inte märkt av det, tycker den låter toppen.

Jag har 80 ohm:s varianten, den är inte så svår att driva som vissa fått för sig att den är. Visst, för att få allt ur den så behöver man ju gärna hörlursförstärkare, men även från portabel spelare går det helt okej.

Precis som dig har jag ett par porta pro, tycker om dem skarpt också, så om du gillar dem så kan jag tänka mig att du kan tycka om dessa, de har åtminstone rikligt med tryck från de nedre frekvenserna, mer än porta.

- david

#4

Postad 22 januari 2007 - 05:13

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Dom ska enbart användas i hemmet, eller det är de ja köper dom för sen kan man ju alltid använda dom någon annanstans tex. tåget när man far till Stockholm etc.

DT-880 låter ju intressant, aningen billigare ön DT-990 också.

Vet ni någonstans där man kan provlysna i stockholms området eller gärna Västerås
eller om ni vet en onlinebutik som tillåter en att prova på öppenköp.
Många vill ju ha ouppbruten förpakning för att öppetköp ska gälla.

#5

Postad 22 januari 2007 - 07:49

Juzam
  • Juzam
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Jag tror det var ljudmakarn jag var inne hos på drottninggatan i Stockholm och lyssnade igenom en hel del lurar. De har ett särskilt rum för hörlurar och de hade Beyers.

#6

Postad 22 januari 2007 - 08:11

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
får ta mig dit o lyssna någon dag.
Ser även att DT990 gått ner till 1995 kr från 3295 kr

..
Hm.. ser ju att dom verkar ju ha en del hörlurar, tror ja fåt ta mig tid nu till helgen och åka till Stockholm och lyssna igenom lite. Kanske även testa de där med Hörlursförstärkare som många verkar tycke va bra.

Redigerat av Threepwood, 22 januari 2007 - 08:15.


#7

Postad 28 januari 2007 - 20:07

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
AKG "k 701" är riktigt grymma och har en nästan omöjligt fin och exakt bas,
det är otroligt mycket rymd i ljudet och en mer öppen och luftig ljud karaktär får du leta efter !!

mitt råd till dig är att åtminstone provlyssna dom, det gjorde jag & nu sitter jag här
med ett stort lende på läpparna =)

#8

Postad 04 februari 2007 - 11:10

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Det blev ett par Beyerdynamic DT880, hörlursförstärkare kommer på torsdag =)

#9

Postad 04 februari 2007 - 12:38

Unregistered15cc4baf
  • Unregistered15cc4baf
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Threepwood:
Kul ;)
Jämförde du dem mot DT990 ?
Isf. vad tyckte du?

Har börjat titta på lurar för max 2000 kr och DT770/DT990 passar ju perfekt i den budgeten :D
(egentligen så är det lite för mycket pengar men det brukar alltid sluta med 'lite för dyra prylar' i slutändan ;))
Sen behöver jag nog nytt grafikkort och ev. en hörlursförstärkare också - men det får jag inte tänka på nu för då blir det för dyrt - bättre att sprida ut utgifterna så känns det bättre ;)

Finns ju några modeller som har Pro efter sig, ex. DT990 Pro, dessa verkar mycket billigare ;) Antar att det är någon budgetversion?

edit:
http://www.audiorevi...57_2750crx.aspx

open- meaning there will be spill (pro model only)

Men vanliga DT990 är väl öppen också?

Redigerat av Unregistered15cc4baf, 04 februari 2007 - 12:41.


#10

Postad 05 februari 2007 - 03:31

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Testade 990:ian i stockholm när ja va där men fick ingen uppfattning hur dom va jämtimot 880 för att 880 fanns inte där då.

Testade 880 här i Västerås mot ett par 531or och ja tyckte ljuden va likvärdigt och ljudmässigt skulle nog 531 va mer prisvärda (1.100kr mot 2.950kr) men ja gilla inte hur dom satt o så va dom så otroligt plastiga, gilla det inte alls.

Kostar totalt med förstärkare och kablar till den ca dubbla priset, ca 2000kr mot ca 4000kr, när ja köpte 880 men ja tycker det va värt det.
Ljudet va kanske bara lite bätre men dom satt så mycke skönare.
Sen va ju matrialet roligare i dom också, metal mot 531:ornas plast =p


Återkommer med bilder o dyligt när allt är på plats =)

Redigerat av Threepwood, 05 februari 2007 - 03:47.


#11

Postad 05 februari 2007 - 16:24

Juzam
  • Juzam
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Ja kul att du hittade något du gillade! Vad var det för förstärkare du skaffade dig?
Som sagt, återkom med rapport sedan ;)

#12

Postad 08 februari 2007 - 16:07

Threepwood
  • Threepwood
  • Lärjunge

  • 331 inlägg
  • 0
Förstärkaren blir en Pro-ject Head Box MKII (silver för o matcha Marantzerna =p )
Skulle ha hämtat den i dag men den va glömd att beställa så det får bli på lördag, inte hela världen.

#13

Postad 11 februari 2007 - 19:08

joakim123
  • joakim123
  • Forumräv

  • 733 inlägg
  • 0
Jag skulle lyssna på Grado 325i reference... de kickar alla de där, iallafall om man går efter mitt ljudideal. OM du inte skulle gilla dom, så är HD650 grymmt prisvärda. Det viktiga är att ha en bra förstärkare till dem bara...

#14

Postad 13 februari 2007 - 19:24

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Ultrasone Proline 2500 för öppet eller 750 för sluten?

Får min i morrn hört många på head fi som lagt undan sina Sennheisers 650 för 2500 :).

De här går att få bra mycket billigare än 650 dessutom. Eftersom du saknade bas så borde de här va ypperliga. Då de har låg tight bas men dessutom utmärkt treble från vad jag har hört.

Varningsflagg är att de är väldigt krävande. Man hör saker med dom man inte hör med andra lurar så ställer högre krav på inspelningarna.

Samt att Titanium drivarna sägs kräva 150h burn in åtminstone innan de riktigt börjar låta optimalt.

#15

Postad 21 februari 2007 - 21:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Ok haft dem i en vecka nu så här kommer mina första intryck

Har kört in dem med pink noise i runt 50-60h skulle jag tippa Sedan har jag nog en 30h lyssnande med dom. Ljudet ändrar sig fortfarande konstant vilket kan göra en smått förvirrad.

Har aldrig märkt att burn in haft en sådan effekt på vare sig mina DT 770 PRO och A900 innan. De har varit mer ärliga i det fall att ljudet inte ändrats så markant.

De här har ju Titaniumdrivare antagligen det som gör det förutom S-logic som faktiskt är ett helt nytt sätt att lyssna på hörlurar...

För att förklara vad som gör det så svårt så kan vi säga.

Dag 1: OMG OMG OMG vilket ljud vad fasen är allt snack om att de behöver en massa burn in och att du måste vänja dig vid dem...

Dag 2: Vart fasen tog all bas vägen jag hör ingen bas?

Dag 3: Basen tillbaka nu sjunger de definitivt ännu bättre än tidigare. Mindre metalliskt ljud på sina ställen.

Dag 4-5: Blir om möjligt ännu smidigare.

Dag 6: Va f-n nu är de mer bottentunga än DT 770? Helt sinnessjukt bara bas och inget övre register... Basen 10 ggr än starkare än nånsin förut.

Dag 7: Betydligt varmare nu, övre registret tillbaka. Basen går lägre och minst lika stark som dag 1... Ger ett väldigt luftigt intryck som att lurarna inte behöver anstränga sig för fem öre när de sjunger.

Det är så man blir förvirrad för mindre...

De här hörlurarna behöver man inte anstränga sig om man vill koncentrera sig på något speciellt i musiken om det är gitarr, fiol, trumpet, distortion de är ärliga hörlurar helt klart. De förstärker inte något speciellt om det inte är förstärkt vid inspelningen. I vissa MP3 kan man t.o.m höra kompressionen. Vill du ha något som är mer förlåtande får du testa HFI-2200 eller Proline 650 det här är referenslurar.

Dessutom hör jag historier om att 2500/750 verkligen KRÄVER en förstärkare som ger mycket volt och ström som Heed CanAmp för att riktigt leverera...
Och såna förstärkare kräver 250h burn in sägs det också....
Så får återkomma när jag fått min då borde jag ha åtminstone 3 veckor till med hörlurarna.

Men om jag ska göra ett försök att beskriva dem. Uppiggande skulle jag vilja säga snarare än tillbakalutade. DT 770 är tillbakalutade i jämförelse och kan således ibland kännas lite tråkiga. Aldrig med 750. Ljudet är välbalanserat utan att offra bas. Basen går riktigt lågt och ger ett riktigt bra tryck. Diskanten är riktigt bra, kristallklar och nästan ingen sibilance alls. Men denska inte va fullfjädrad förrän om 200h mer burn in sägs det...

Jag vill påstå att den går lägre och ger bättre tryck än mina DT 770 PRO som har 55mm drivare jämfört med de 40 Prolines har. Det fina i kråksången för en med begynnande tinnitus är att man även utan förstärkare inte behöver kräma på för att få ut max av basen eller övriga detaljer.

Med de här fungerar det nästan tvärtom du tappar bas om du krämar på för mycket. Faktum är att jag med denna lur inte boostar basen något alls på mitt X-Fi. bas och diskant på neutral verkar för mig va den bästa balansen med de här hörlurarna. Volymen är under 50 % på mitt X-fi

Den är väldigt tight och kontrollerad generellt men beroende på inspelningarna så kan den vara boomig också. Blev rent löjligt när man såg senaste prison break avsnittet... DT 770ns bas verkade till och med tajtare med det trots att 750n sopar banan med den i tighthet normalt sett... Att den här luren är oförlåtlig mot dåliga inspelningar ska väl sägas men de låter aldrig dåligt på något sätt tvärtom, men ju bättre inspelning ju mer får du ut av dem. Man kan säga att den saknar katalysator. De färgar inte ljudet för att ta bort avgaser. Bilar utan katalysatorer ger ifrån sig mer skit men kan också ge lite högre effekt :P Kör du med etanol behöver du inte katalysator. Det här är definitivt lurar för musikproducenter som vill höra hur deras musik verkligen låter.

Presentation:
Det här är något av det häftigaste med hörlurarna. Hur de presenterar musiken. Varje instrument får liksom sin egen plats i universumet runt ditt huvud. Inte bara höger och vänster utan framåt och bakåt och lite varstans. Beror återigen mycket på inspelningarna till vilken grad men det känns snarare som man sitter mitt i musiken än betraktar den. Då man först riktigt upplevde detta spelandes Brothers in Arms med Dire Straits var en riktig Aha-upplevelse. Sångare och trummor framför en och gitarrer bakom en.

Detta har även sina fördelar vid filmtittande. DT 770 PRO och A900 i sin ära men det kändes verkligen som att man satt med sina hörlurar och tittade på film snarare än ens 5.1 högtalare. Med dessa verkar ljudet komma överallt ifrån förutom där de kommer ifrån. Och med sin högtalare representation så tenderar röster och sådant framför dig. Detta har gjort filmtittande ännu roligare när jag slipper störa mig medvetet eller omedvetet att rösterna kommer från sidorna snarare än framför mig.

Angående ljudfältet så är det brett. Svårare få bättre soundstage med stängda hörlurar skulle jag tro som fortfarande isolerar så bra. A900 hade bättre men de läckte in ljud så mycket jag skulle kalla dem halvöppna.... Ska bli ännu bättre med förstärkare utlovas det men du känns inte allt för "instängd" med dem såsom du kan göra med en del stängda hörlurar.

Komfort:
Här är väl akilleshälen. De klämmer åt om skalpen emellanåt. Till skillnad från DT 770 och A900 så känns det att du har haft hörlurar på dig när du tar av dem efter några timmars lyssnande. Öronsnäckorna är av velour så de får inte dina öron att svettas.

Vinner måhända inga designpris heller om du är fåfäng.

#16

Postad 22 februari 2007 - 11:01

Juzam
  • Juzam
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0
Tack för dina intryck såhär långt :lol:
Tycker det låter som ett par spännande lurar, gärna några jag skulle testat på.
Återkom du när du fått mer timmar bakom dom och ev lurstärkaren också.

#17

Postad 01 mars 2007 - 21:04

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
En sak jag har märkt med de här lurarna... Röster får ofta spela andra fiolen efter instrumenteringen...

Antar det har något med dess vida soundstage att göra svårt att säga. Men röster är betydligt mer framträdande med DT 770 ex jag hade innan. De är otroligt tydliga så det är inte så man har svårt att höra dem men som sagt att de spelar andra fiolen är ofta en bra beskrivning generellt även om det beror mycket på inspelningarna...

Har nog sitt att göra med att de är så detaljerade.
Blev uppenbart när jag spelade Enya och testade AKG 240 lurarna också... Det lät mer Enya om AKG lurarna om man säger så med dess varma midrange.

#18

Postad 14 mars 2007 - 22:14

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0
Inte fått Heeden än kommer nästa vecka men jag har nu avverkat ett X-meridian och bytt upp mig till ett Elite PRO i stället.

X-meridian är ett helt okej kort. Bytte OPAMPS till det men det var fortfarande lite för "varm" för min smak. Gillar X-fis ljudsignatur bättre. Fick dessutom lite crackles även med X-meridian så bytte tillbaks det då jag fann CMSS3D bättre än Dolby headphone överlag...

Hur som helst Elite PRO nu och förstärkaren var det tydligen absolut noll fel på.
Körandes med lurarna direkt ur ljudkortet bara det var en klar förbättring och med förstärkaren så är det ren magi vilken förbättring!

Ljudet är så fylligt nu. Tidigare fann jag ibland att mellanregistret dränkte sångare litegrann men nu är allt perfekt integrerat. Man vill ju fan börja böla när man spelar Celin Dion i lurarna lol.

Helt klart så har både ljudkälla och förstärkare enorm betydelse med de här hörlurarna hur mycket du får ut av dem.

Ångrar nästan att man beställde Heed Canamp förstärkarn. Svårt att höra att ljudet kan bli bättre men det sa jag ju även innan när jag körde utan :(



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.