Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sennheiser HD650 vs AKG K701

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 september 2007 - 13:45

gordon
  • gordon
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
I nuläget tycks det stå mellan dessa två. Kan tillägga att det nog blir uppgradering även av källa och förstärkeri vad det lider. Jag har tyvär ingen som helst möjlighet att lyssna på någon av dem för närvarande så jag uppskattar alla råd.

Jag har alltså lyssnat på Philips SBC-HP890, "Ljudburgaren", från rätt skräpiga källor, i ett antal år och egentligen aldrig varit vare sig helt nöjd eller direkt missnöjd om ni förstår hur jag menar. De har haft ett helt OK ljud enligt mig, lättlyssnat, lite imponatorljud skulle man nog kunna säga. Men nu vill jag ha något bättre som är tydligare i alla register och som har stor detaljerad ljudbild. Jag gissar att egentligen både HD650 och K701 uppfyller dessa krav men de beskrivs av många lite som varandras motpoler när det gäller ljudkaraktär. HD650 verkar ha bas så det räcker till, troligen också kavlitativt bättre än mina Philipslurar, medan K701 verkar vara kungen när det gäller stor och luftig ljudbild. Samtidigt beskrivs HD650 som "mörka", lite beslöjade, medan K701 påstås ha visserligen hyfsat djup men ändå en "tunn" bas. Jag försakar gärna lite baskvantitet om jag vinner på alla andra områden, men jag vill inte ha ett "tunnt" ljud för det. Samtidigt tar jag gärna en bättre diskant än mina "burgare" och större, mer realistisk ljudbild.

Blev lite långt det här! Jag skall försöka formulera några konkreta frågor för att förtydliga:

1. Hur är diskanten och ljudbilden i ett par Sennheiser HD650 jämfört med HP890? Ljudet i övrigt jämfört med HP890, öppenhet, detaljering?

2. Hur står sig basen i AKG K701 mot basen i HP890? Är t.ex. en symfoniorkester i full kräm mindre mäktig på något sätt? Basen i elektronisk musik? Ljudeffekter i film?

Philips HP890 är kanske inte något man i vanliga fall jämför med så pass mycket dyrare lurar, men nu är det dags för en rejäl uppgradering och jag vill inte bli missnöjd. Så om någon kan bidra med erfarenheter så är jag jättetacksam.

#2

Postad 04 november 2007 - 05:11

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Har själv använt Phillips HD890 under många år men senaste året har de glappat så mycket att jag inte orkar med dem. Rör några m.m. på huvet å så försvinner ljudet =(

Beställde just AKG K601 som ju ska låta nästan precis likadant som K701 (om man inte är väldigt petig och har extremt bra källor) fast inte vara lika "lyxiga". Stod mellan dem och Sennheiser för mig med och valde AKG mest på grund av att de sägs ha så bra "luftighet" och "rymdkänsla" vilket jag älskar. Har inte lyssnat på några av dem själv men ska förhoppningsvis bli nöjd. Sen AKG inte har utbytbar kabel är en fördel enligt mig då utbytbara ofta har problem med glapp (något som jag läst även sennheiser har) och jag inte har pengar att kasta ut på någon extra dyr kabel ändå.

Beställde från mp3-player.de som fått bra betyg av de som köpt därifrån. Med den ganska dyra frakten blev det €187 men ändå billigare än i Sverige.

Eftersom du inte kan lyssna på dem kan du ju inte annat än gå på vad folk säger om dem och det har du ju redan skrivit en del om.

#3

Postad 06 november 2007 - 00:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
K701 orna är mycket bra lurar med ett helt oroligt öppet och luftigt ljud.

#4

Postad 06 november 2007 - 02:08

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
Jag var och lyssnade på K701 idag på Lefflers Hi-Fi och tyckte inte de var speciellt luftiga men han sa att de inte hade haft dem så ofta så de kanske inte var inspelade.

#5

Postad 06 november 2007 - 22:03

Tobss
  • Tobss
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
jag anser k701orna ha luftigt ljud, jag är rätt sugen på att importera från amazon.com för 265$ (ca 1700kr)

behöver bara en bra hörlursförstärkare för några tusenlappar också B)

#6

Postad 07 november 2007 - 22:51

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Jag har själv varit på jakt efter nya lurar en längre tid och därför provlyssnat både HD650 och K701. Dessutom äger jag själv ett par HP890.

1. Både diskanten och ljudbilden är märkbart bättre, även om HP890 är OK på det sistnämnda. Dock tycker jag K701 är aningen mer nyanserade i framförallt mellanregistret.

2. Basen i K701 är mycket stramare jämfört med HP890. Kvantitetsmässigt ligger de en bit under HP890 vilket jag uppsakattar då k701 ger en jämnare tonkurva. Jag tycker inte de är tunna i ljudet även om det kan vara mycket individuellt. Jag själv t.ex. blir ganska trött av speicellt basen i Philipslurarna bara efter några minuters lyssning och andra tycker de har underbar bas.

Mitt tips till dig är att lyssna på K601 som jag tycker ger nästan lika bra ljud som k701, fast till lägre pris. Jag upplevde bara små skillnader i diskanten men den merkostnad är inte jag beredd att betala.
Det som ändå talar för 701 är att den har högre känslighet vilket kanske kan vara bra om man har klen förstärkare, men jag upplevde aldrig några problem med 601 tillsammans med de förstärkare jag lyssnade med. Sen tror jag att 701 har ut bytbar sladd till skillnad från 601, men är inte riktigt säker.

Det lättaste är ju om du går och provlyssnar själv. Både Sennheiser och AKG har mycket bra ljud så det handlar mycket om egen smak.

#7

Postad 09 november 2007 - 09:20

Keyser_Soze
  • Keyser_Soze
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Jag var och lyssnade på K701 idag på Lefflers Hi-Fi och tyckte inte de var speciellt luftiga men han sa att de inte hade haft dem så ofta så de kanske inte var inspelade.



Jag har också lyssnat på Lefflers och jag tror inte de var inspelade ordentligt där... åtminstone inte när jag var där!
Har ett par nu som jag håller på och spelar in och vad jag läst så kan det ta upp till 500h innan de låter som de ska.
Efter 100h har det hänt en hel del och det känns som om de kommer låta mycket bra!


MVH Erik

#8

Postad 09 november 2007 - 20:19

gordon
  • gordon
  • Användare

  • 198 inlägg
  • 0
Hade jag haft möjlighet att lyssna på de här olika modellerna hade det nog varit ett mindre problem, men tyvärr... Det finns en viss möjlighet att jag kanske, eventuellt kommer att kunna lyssna på AKG K701/K601 någon gång i framtiden. Allt hänger på om och när min lokala Hifi-handlare inrättar sin "hörlurshörna" med AKG modeller. Får väl se om jag orkar vänta tills dess.

Annars har jag precis skaffat nya lurar till min dator, AKG K-412P. Måste faktiskt säga att dessa känns mer välbalanserade än mina gamla Philips 890. Ljudet är något "mindre" i AKG-lurarna, men det är egentligen den enda hörbara nackdelen enligt mig. Det kan ha med konstruktionen att göra. 890 omslöt öronen helt och hållet och elementet hamnade en bit utanför örat medan 412 ligger direkt på örat. Annars som sagt mer välbalanserat, basen stramare, alla register verkar tydligare, ljudet käns mer "linjärt" på något sätt, iaf jämfört med 890. Jag är nästan nöjd så när som att jag nog vill ha det där stora omslutande ljudet och gärna lite högre upplösning. Om man kan göra någon jämförelse med AKG:s större modeller utifrån dessa småttingar så känns det verkligen lovande. Basen är fullt tillräcklig, det den saknar i djup jämfört med mina Philips tycker jag vägs upp helt och hållet av tydligheten.

Redigerat av gordon, 09 november 2007 - 20:25.


#9

Postad 09 november 2007 - 21:18

Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Koffe_WhatTheFuckHiFi
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Jag menar nog att man faktisk kan "skala" från 412 P till 601/701. Det finns samma klangkaraktär. Och 412 P är löjligt bra för pengarna.

AKG K 412 P - En välljudschock



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.