Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

TViXen över internet

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 december 2007 - 09:39

Mr_x
  • Mr_x
  • Lärjunge

  • 290 inlägg
  • 0
I går visade jag min TViX för en bekant(/LinusNätversKunnigVirusExpert) som frågade om man kan nå TViXen från jobbet via internet. Hadde inte tänkt på det, så nu undrar jag om det är någon som har lyckas dela ut sin TViX så man kan sitta på jobbet och lyssna på sinna mp3 låtar och kanse ladda upp några nya låtar som man sen kan lyssna på där hemma. Jag har ännu inte hunnit koppla in TViXen på nätet ännu. Är det någon som har lyckas med konstycket att kunna fjärstyra TViXen och kunna se på HDTV via TViXen över internet till sin arbetsdator. Låter som en omöjlig utmaing. (undrar om man får 5.1 ljud) Men om man har en HCPC kanse man kan fixa det via fjärskrivbord och rätta öppningar i branväggen och rätta rättigheter osv..

#2

Postad 11 december 2007 - 10:26

jofa
  • jofa
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0
Det ända sättet att komma åt Tvixen via nätverk är med FTP. Det går antagligen precis lika bra över internet som hemma. Bara du gör rätt port forwarding i din brandvägg.
FTP kan ju bara hämta och "lämna" hela filer så att strömma något från Tvixen någon annanstans går inte.
Dvs du kan hämta låtar från Tvixen och sedan lyssna på dom. Du kan ladda upp nya låtar på Tvixen.
Du kan inte fjärrstyra, strömma eller spela något.

/J

#3

Postad 03 januari 2008 - 23:52

Hertzberg
  • Hertzberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
jag vill gora precis tvartom, dvs kopa en NAS server som jag delar ut over Internet och ge mina foraldrar en tvix sa dom kan se mina filmer. Fungerar det?

#4

Postad 04 januari 2008 - 12:42

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
TviX kan ju läsa från en utdelad mapp på nätverket via NFS eller samba men den kan inte själv dela ut sin hårddisk annat än via ftp. Har du en NAS som din tvix ansluter mot så skulle kanske dina föräldrars tvix kunna ansluta mot samma NAS på något sätt, t.ex. genom en VPN-tunnel för ett virtuellt nätverk över internet som delas ut i de lokala nätverken, men det skulle kräva väldigt snabba och stabila internetuppkopplingar. En DVD-film kan ju ha bitrate uppemot 10 Mbit/s och då måste ju hela uppkopplingskedjan stödja minst denna hastighet.

Däremot skulle dina föräldrar kunna ansluta med sin dator mot din TviX FTP eller din NAS och ladda hem filer till egna datorn som de sedan tittar på i deras tvix efter att ha laddat ner dom.

Det är nog enklare att köpa en extern USB-hårddisk som du kopierar dina filer till och ansluter den sedan till dina föräldrars tvix. Det är rätt smidigt med sådana där små 2,5-tums externa hårddiskar som klarar att strömförsörjas direkt från USB-porten så slipper man krångla med strömsladdar. Sedan tar du med en till jobbet om du ska lyssna på MP3 där. Dessa hårddiskar är så små så de ryms i en jackficka t.ex.

#5

Postad 06 januari 2008 - 22:52

Hertzberg
  • Hertzberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Tack ronnylov for svaret, det later som det ar mojligt da, men att det troligen kraver lite fler komponenter for att fungera, som router med inbygd VPN client (i vart fall om man valjer tvix alternativet). USB-losningen ar i och for sig bra, men mina foraldrar bor 50 mil bort och det racker inte att jag bara loser det for dom, utan tanken ar att det skall bli en privat "video-on-demand" losning for bade foraldrar och ovriga familj/vanner, dvs inte krava nagra forberedelser eller planering, och anda vara tillrackligt latt for att foraldrarna ska kunna klara av det B) . Ett alternativ till kabel-tv, som anda ofta inte har jatte bra program. 10Mbit/s blir en utmaning, men da for dom nog noja sig med avi filer istallet for full HD :) jag far fortsatta tanka pa hur jag loser det, men NAS hos mig och VPN-router hos foraldrarna borde ju faktiskt kunna racka, sa for dom koppla in laptop i tv:n pa kvallen :P ater igen, tack for hjalpen!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.