Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mellandagsshopping av sub...

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
B&W ASW 600 (Subwoofers) 1 8,21 (27) Inga priser
Infinity Beta SW10 (Subwoofers) 1 8,11 (18) Inga priser
Audio Pro Sub Level 110 (Subwoofers) 1 8,7 (53) Inga priser
DALI Basis 100 (Subwoofers) 1 8,53 (14) Inga priser
Argon Audio Sub 12 (Subwoofers) 1 7,5 (3) Inga priser
24 relaterade trådar
B&W-klubben (535 inlägg) 3 år sedan
Dynavoice Definition SW-10 (148 inlägg) 5 år sedan
Audio Pro-klubben (197 inlägg) 6 år sedan
En, två eller fyra basar?? (88 inlägg) 7 år sedan
Dynavoice f-6 vs Audiopro black diamond v.2 (21 inlägg) 12 år sedan
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg) 13 år sedan
Infinity Beta serie? (386 inlägg) 13 år sedan
Djupbas? (39 inlägg) 14 år sedan
Audio pro level 110 (134 inlägg) 15 år sedan
Trevlig allroundsub för max 3000:- (18 inlägg) 15 år sedan
Kan denna sub vara alternativet jag letar efter? (7 inlägg) 15 år sedan
Klickande ljud i "daisy-chain" - Velodyne DD-15 (6 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av musiksub? (7 inlägg) 16 år sedan
AP Sub Level 110 vs. XTZ 99 W10.16 (8 inlägg) 16 år sedan
Ny högtalarserie från Audio Pro - "Level" (52 inlägg) 16 år sedan
Bästa bas just nu för ca 2000kr? (9 inlägg) 16 år sedan
Sub funderingar (34 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsrunda i Stockholm (26 inlägg) 16 år sedan
På väg att beställa hembio (7 inlägg) 17 år sedan
Justera in Sub-nivåer (2 inlägg) 17 år sedan
Infinity SW10 sub, prisvärd? (10 inlägg) 17 år sedan
B&W ASW600 eller Yamaha YST-SW1500? (3 inlägg) 19 år sedan
Subbas till B&W 309 (16 inlägg) 19 år sedan
Infinity Beta SW10 eller Infinity Beta SW12 (2 inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 25 december 2007 - 18:21

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Tänkte bege mig ut i stockholms mellandagshysteri i morgon (annandagen) och provlyssna lite subbar.

* AP Level 110
* Dali Basis 100
* Argon Sub 12
* Infinity Beta SW10

Vilka mer i samma prisklass får jag inte missa? Ös på med förslag ikväll, men gärna subbar som finns inom 08-området.

Vet att det finns en uppsjö av trådar om subbar i denna prisklass men det borde finnas lite fler som är värda en provlyssning i stockholmstrakten.

#2

Postad 26 december 2007 - 22:10

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Hua ja det var ju en del folk på stan, insåg att det var ganska lönlöst att försöka provlyssna något i butik så jag har lånat hem en Audio Pro Level 110. Har inte hunnit testa så mycket idag utan har mest laborerat med delningsfrekvens och placering.

#3

Postad 26 december 2007 - 22:13

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

  • 1 030 inlägg
  • 0
Vad är de på priser på subben nu på mellandagsrean då? letar själv sub och har tänkt slå till på det den dagen det blir ngn jättesänkning på någon eller om man hittar ett riktigt kap beggat.

Känner inte för att pröjsa ordinariepris till något som jag klarar mej rätt bra utan.

#4

Postad 26 december 2007 - 22:39

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Vad är de på priser på subben nu på mellandagsrean då? letar själv sub och har tänkt slå till på det den dagen det blir ngn jättesänkning på någon eller om man hittar ett riktigt kap beggat.

Känner inte för att pröjsa ordinariepris till något som jag klarar mej rätt bra utan.


Hittade faktisk inga rea-subbar förrutom en infinitysub på reference audio. Var någon för mig okänd modell. Dom skulle ha 2000:- för den tror jag. Förmodligen en demoex. Audio pro subben kostar strax under 2500:- och det var inget reapris det. Tycker det är bra ändå även om den varit några hundringar billigare för ett halvår sedan.

#5

Postad 27 december 2007 - 11:36

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Nu har jag lyckats få den att integrera mycket fint med mina stativare. Problemet är att den inte spelar så djupt. Vet inte vad man kan förvänta sig iofs. Visst spelar den några hz djupare än min förra hembygda sub och karaktären är supertorr och snabb.
Har inte testat med någon film än utan bara musik och lite frekvenssvep.

Kollade lite andra subbar och hittade B&W ASW600 som säljs för 4000:- nu. Kan den vara en utmanare?


#6

Postad 28 december 2007 - 09:27

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Nu börjar jag bli lite snurrig i skallen. Ska jag behålla AP´n eller vad? Saknar lite djup i filmupplevelsen men frågan är hur mycket mer pengar man måste lägga för att få lite djupare basåtergivning? Tycker den funkar kanonbra till musik och den saknar inte direkt något förrutom lite mer kraft i botten.
Vad brukar rekommenderas i prisklassen 5-6000 kr?

#7

Postad 28 december 2007 - 17:55

swOOp
  • swOOp
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Jag tycker du ska ta och kolla in XTZ 99 W12 om du vill ha lite mer tryck till filmerna :)

#8

Postad 28 december 2007 - 20:30

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Jag tycker du ska ta och kolla in XTZ 99 W12 om du vill ha lite mer tryck till filmerna :)

Njae trycket var det väl inget fel på men djupet. Hur som helst så testade jag ett annat ex av samma modell och jag upplever som att den går djupare. Visserligen har jag kopplat den på högnivå och valt bort sub i recieverns menyer och jag tycker det blev en klar skillnad, till det bättre. Allt blev bättre så jag har bestämt mig för att behålla denna. :) Xtz i all ära, tror dom gör minst lika bra subbar men svart är inte varken min eller frugans favoritfärg.

#9

Postad 29 december 2007 - 00:52

swOOp
  • swOOp
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0
Vad vart det för audio pro modell då ? :)

#10

Postad 30 december 2007 - 00:26

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Vad vart det för audio pro modell då ? :blush:

Blev en level 110a

#11

Postad 31 december 2007 - 02:24

magicfow
  • magicfow
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Vad vart det för audio pro modell då ? :)

Blev en level 110a


Är det den basen som är snabb torr som du beskrev? Vart hittade du denna????

#12

Postad 31 december 2007 - 11:58

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Vad vart det för audio pro modell då ? :)

Blev en level 110a


Är det den basen som är snabb torr som du beskrev? Vart hittade du denna????

Ja.
Jag testade två ex av Level 110, uppfattade bägge som ganska snabba och torra men det ena exemplaret (det jag till slut valde) tyckte jag gick lite djupare och var lite tajtare. Testade dem inte sida vid sida och den första matades med lågnivå och den jag har hemma nu får signal via högnivå. Kan vara så att det är det som gör skillnaden?!

#13

Postad 02 januari 2008 - 19:16

d-mag
  • d-mag
  • Wannabe

  • 41 inlägg
  • 0
Subban kan inte gå djupare på låg- respektive högnivåutgång. Då är det snarare fel på den ena subban (vilken jag iofs betvivlar). Nivå har i alla fall inget med frekvens att göra.

Snarare kan man betona vikten av att pyssla om signalen hela vägen från källan. Skit in - skit ut, gäller i allra högsta grad. Jag har själv inga som helst problem med lågbasen på min Sub Level 110. Gardinen fladdrar och man känner ljudet från kanoner i ryggen på soffan. Jäkligt bra filmupplevelser, helt enkelt.
Jag kör koaxial digital-kabel från DVD till förstärkaren (sony es1200-någonting) . Den är också känd för sin högklassiga signalbehandling av just basen. Använder Monster subbbaskabel istället för det medföljande lakritssnöret. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Har sedan jobbat en hel del med placering av subban. Det skiljer rejält. Nu står den 20-30 cm från ett hörn. Bra för film, sisådär för musik. Kommer snart att flytta alla grejor till ett annat rum och strunta i musik på hemmabioanläggningen. Svårt att kombinera utan att tvingas skruva och ändra varje gång.

Redigerat av d-mag, 02 januari 2008 - 19:17.


#14

Postad 02 januari 2008 - 20:38

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Subban kan inte gå djupare på låg- respektive högnivåutgång. Då är det snarare fel på den ena subban (vilken jag iofs betvivlar). Nivå har i alla fall inget med frekvens att göra.

Snarare kan man betona vikten av att pyssla om signalen hela vägen från källan. Skit in - skit ut, gäller i allra högsta grad. Jag har själv inga som helst problem med lågbasen på min Sub Level 110. Gardinen fladdrar och man känner ljudet från kanoner i ryggen på soffan. Jäkligt bra filmupplevelser, helt enkelt.
Jag kör koaxial digital-kabel från DVD till förstärkaren (sony es1200-någonting) . Den är också känd för sin högklassiga signalbehandling av just basen. Använder Monster subbbaskabel istället för det medföljande lakritssnöret. Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Har sedan jobbat en hel del med placering av subban. Det skiljer rejält. Nu står den 20-30 cm från ett hörn. Bra för film, sisådär för musik. Kommer snart att flytta alla grejor till ett annat rum och strunta i musik på hemmabioanläggningen. Svårt att kombinera utan att tvingas skruva och ändra varje gång.

Klart att subben inte går djupare (om det nu inte var något fel på den andra). Däremot kan ju signalen från recievern se annorlunda ut beroende på hur den skickas.
Lågbasen är inga större problem, jag hör den ner till 30 hz ungefär men vid dom frekvenserna är inte mycket energi kvar. Kan vara öronen det är fel på :) Placeringen är ca 60 cm från hörn och 30 från vägg, mellan vänster front och center.
Den största skillnaden mellan hög och lågnivåkoppling upplever jag att det blir vid musiklyssning. Subben "hörs" inte...alltså den spelar så bra ihop med mina frontar att jag inte märker av subben förrens jag stänger av den. Då saknas det något! Vet inte vad det beror på men jag har läst att fler upplever skillnad på låg och högnivåkoppling, både på Level 110an och andra subbar. För ca ett år sedan fanns det en mastodonttråd om just detta fenomen har jag för mig. Ska försöka hitta den.

#15

Postad 30 januari 2008 - 17:58

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Subben "hörs" inte...alltså den spelar så bra ihop med mina frontar att jag inte märker av subben förrens jag stänger av den.


Det är ju så man vill ha det.

#16

Postad 21 februari 2008 - 20:00

alex.bergsland
  • alex.bergsland
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
om du upplever att den ena lådan spelar bättre än den andra kan det ju helt enkelt bero på att den ena är inspelad och den andra inte.. men jag kanske missförstod vad det var som skiljde.
nog om detta, jag skulle ju leta info om Dali Basis 100.

#17

Postad 22 februari 2008 - 18:53

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Det resonemanget hade jag köpt om det inte vore för att jag tyckte att den som var ny i kartong lät bättre än demoexet.
Spelar mindre roll nu, jag är toknöjd med min Level 110a...



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.