Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

MediaCenter eller vad?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Pinnacle ShowCenter 200 (Mediaspelare) 1 6,86 (28) Inga priser
Packard Bell Store & Play 3500 320GB (Mediaspelare) 1 3,5 (1) Inga priser
Popcorn Hour A-100 (Mediaspelare) 5 8,17 (199) Inga priser
Icy Box IB-MP302S (Mediaspelare) 1 (0) Inga priser
25 relaterade trådar
* Officiell tråd - Popcorn Hour A-100 * (8037 inlägg) 10 år sedan
Popcorn hour A-100 23,976 24p (2 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd- Pinnacle Showcenter 200 * (431 inlägg) 11 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 14 år sedan
Popcorn hour A-100 med Windows7 ? (3 inlägg) 14 år sedan
Streama PC-ljud (t.ex. Spotify) till media extender (0 inlägg) 14 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 15 år sedan
USB Keybord (3 inlägg) 15 år sedan
Problem med "Setup-knappen" (0 inlägg) 15 år sedan
Hjälp! Min popcorn hour hittar inte hårddisken! (21 inlägg) 15 år sedan
PCH A-100, Problem med intern disk (0 inlägg) 15 år sedan
Windows media-stream eller Real audio-stream i Popcorn Hour (0 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour och Oneforall URC 8308 ? (3 inlägg) 15 år sedan
PopCorn Hour - Streama musik? (8 inlägg) 15 år sedan
Kan nån förklara på ett enkelt sätt, tack (3 inlägg) 15 år sedan
Hur når jag HDD:n? (18 inlägg) 15 år sedan
Lämnar tillbaka min Popcornhour igen (25 inlägg) 15 år sedan
Nätverkssirap! Routern vs Popcorn (0 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 15 år sedan
* Officiell Tråd - Terratec Noxon Audio (15 inlägg) 15 år sedan
Bästa mediaspelaren? (10 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 15 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 15 år sedan
Hjälp (15 inlägg) 16 år sedan
XBMC alternativ som klara 720p x264 samt rar (51 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 27 december 2007 - 02:11

svante58
  • svante58
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Hej

Är helt ny på detta med mediacenter och vet inte vad som skulle passa mig. Vill kunna spela upp mina mediafiler som finns på PC'n på vår LCD-skärm som skall stå i rummet bredvid datorn.

Har snokat runt här i forumet lite men är lite villrådig.
Har kollat lite på dessa men skulle vilja ha tips från er som är duktiga på området.

ICY Box MP302S
Packard Bell Store&Play 3500 320GB 3.5" HDD USB2.0
Pinnacle Showcenter 200
POPCORN HOUR A100

Skulle någon vilja ge mig nackdelar och fördelar på dessa maskiner.

#2

Postad 27 december 2007 - 09:45

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Du får nog fundera på vad du vill ha ut av din Mediaspelare, så kommer du se skillnaderna. Det som är grymt viktigt är att du köper en spelare som har bra support och utvecklas. Alla spelare har buggar och när man haft sin spelare lite så hittar man begränsningarna mer o mer.

Packard Bell Store & Play 3500, ej HDMI/DVI, ej senaste HD-filformaten, ej Nätverk
Pinnacle Showcenter, ej HDMI/DVI, ej senaste HD-filformaten
Popcorn Hour A-100, klarar H.264/MKV (senaste filformat, mkt vanligt), inbyggd nätlagring NAS, SMB (windows standard), Upnp, mkt ny produkt= något instabil men därför mer framtidssäker

Så Popcorn Hour piskar skiten ur alternativen, den klarar mycket mer o har en större öppenhet hur du kan jobba med den mot dina datorer osv.

Sök på på respektive produkt, så hittar du enskilda trådar om dessa! Där har du mer info!

:)

#3

Postad 28 december 2007 - 02:05

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0
Dessa kan du ju titta på:






Dvicon är kanske "bäst" i specarna (den spelar ju upp .flac vilket är ett stort plus), men de andra är ju snyggare i designen och det är en viktig faktor för mig. Alla är ju definitivt intressanta, Helios t.ex är ju en mer klassisk look som man har i elektronikskåpet. Riktigt svårt detta.

Å andra sidan är det snack om att DViCO TViX kommer med M7000 efter nyår med native hårdvarustöd för 1080p/x264 i .mkv container. För bra för att vara sant.

Dock vill jag ha MINST hdmi 1.2 på den enhet jag köper så egentligen är inte någon av dessa utan M7000 som gäller, vilken jag inte har någon mer info om tyvärr. Någon som har mer info? Hursomhelst angående dess hdmi-version så bör den ju ha hdmi 1.3

Fast ni som har DViCO 5100 idag, är det hdmi-uppgradering i mjukvaran också när man uppdaterat firmware? 1.3 är väl en mjukvarufråga snarare än hårdvara...

Hoppas det hjälpte. Mig har det inte hjälpt än iaf :)

PS till nån mod, vore trevligt om denna tråd kunde göras till en officiell mediacenter-alternativ eller så (med annan rubrik på tråden, tack :-) .. då många är ute efter kompetenta alternativ om man inte känner för att punga upp 10-15k för en HTPC. Tack på förhand!

#4

Postad 29 december 2007 - 22:31

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0
Förresten, ni som har en DViCO ... klarar den 1080p/24fps? Vet ju att den klarar 1080p men tror inte jag har läst i vilken framerate.

#5

Postad 29 december 2007 - 22:44

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

  • 366 inlägg
  • 0

Förresten, ni som har en DViCO ... klarar den 1080p/24fps? Vet ju att den klarar 1080p men tror inte jag har läst i vilken framerate.

4100 och 5100 klarar bägge 1080P/24 och 1080P/50 och 60 , den nya tvixen som är på gång heter 6500 och den har hdmi 1.3 , man kan inte uppgradera hdmi versionen bara genom fw uppdatering utan hårdvaran måste stödja det också och 41-5100:s hårdvara stöder inte hdmi 1.3

#6

Postad 29 december 2007 - 23:29

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
shuriken:

Angående maskinerna du raddar upp:

Tomacro LimHD 200i, köp inte den!! De har haft mycket problem och har fortfarande. Långsamma på uppdatering och buggar i mängder!! Varning!! Sigma 8622/3

NeoDigits Helios X3000 HD, lite äldre modell, mycket bra komponenter, bra ljud, bild osv. Dock så utvecklas inte mjukvaran längre till den. Sigma 8620

Pixel Magic Systems HD Mediabox MB-100, även denna mycket bra framförallt bild, men även ljud. Har fått lite pisk angående buggar osv. Sigma 8620

DViCO TViX HD M-5100SH, en höjdarmaskin, många nöjda användare, mycket bra leverantör, Sigma 8622/3

Popcorn Hour A-100, märket nytt, men levarntören har gjort mjukvara åt massor tex Helios. En maskin med ovanligt mycket funktioner o enkel att köra över nätverk. Sigma 8635

DViCO Tvix HD M-6500, en ny maskin som kommer i februari/mars (gissningsvis). En konkurrent till Popcorn A-100. Sigma 8635

Vadå Sigma? Snabb processor guide:

Senaste chipet: Sigma 8634/5, klarar alla nya format H.264, MKV osv, bra kapacitet
Näst senaste chipet: Sigma 8622/3, klarar H.264, MKV dock inte alla, inte lika kraftfull som den senaste
Lite äldre chip: Sigma 8620/1, klarar lite äldre HD-format tex WMV-HD, Xvid/Divx-HD osv

Naturligtvis klarar de nyast chippen allt som de äldre klarar i filformat. Ju nyare spelare desto bättre funktioner för nätverk osv... Så det finns lite att klura på!!

:blush:

#7

Postad 31 december 2007 - 00:02

janbjo
  • janbjo
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Vilka mediacenter har en så enkel sak som Browser ?
Känns som de jag tittat på inte har det eller måste man skaffa sig en riktig HTPC för att få en browser till TVn ?

/Janne

#8

Postad 31 december 2007 - 00:09

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
janbjo:

Svaret är: Popcorn Hour A-100 har det och även alla tidigare Syabas brukar ha det, de gamla är dock inget vidare bra. Man ska ha klart för sig att även PCH browser inte är lika bra som en PC/Mac, finns ju inte så mycket instick, flash osv osv... Men för enklare info är det perfekt.

Dessutom har du ju MSP (Media Service Portal) som är en Webtjänst, där materialet anpassas för TV bättre, där hittar du Youtube, Google Video o massor med annat. Du hittar mer om denna funktion på NMT-forumet, där finns en separat tråd om MSP.

:)

#9

Postad 31 december 2007 - 01:56

svante58
  • svante58
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Har snappat upp lite här och var.
Det jag skulle vilja göra är att enbart spela upp mina MP3or och kolla på mina "rippade" DVD.

För enkelhetens skull passar det mig bäst om man kunde lagra filerna på datorn och streama dom därifrån till en mediaspelare. Har inte så höga krav på 1080i/p H.284 och allt vad det nu är. Vill enbart lyssna och se på mina filer.

Ingen som testat ICY Box MP302S, billig maskin för ca 900kr, dock får man visst docka den till PCn och skicka över filerna och sedan flytta den till TVn om jag uppfattat det rätt.
Men frågan är om det kan sköta sitt jobb utan att hacka?

Har sett att ICY box även de kommer med en ny maskin men har inte hört om den på något forum.
Icy Box-MP303S-B
Hur ser speccen ut på denna ni som kan tyda detaljerna?

#10

Postad 31 december 2007 - 10:07

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

  • 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!

Många OEM tillverkar ju Mediaspelare åt andra, ICY box verkar mycket lik Packard Bell Store & Play 3500 eller Macpower. Macpowers modell verkar h utgått, de har flera andra snarlika.

Men tro mig, detta är inte en vanligt DVD-spelare, allt är inte riktigt färdigt, buggar finns! Då är det synd att välja en produkt som är billig nu, men kanske inte så bra. Du tjänar max 1000kr. Köp hellre en produkt via sverige, om du får problem!

Absolut bäst pris/prestanda har definitivt Popcorn Hour A-100, oslagbar i dagsläget. En grymt bra spelare dessutom! Du behöver inte kompromissa med det du själv nämnde, kunna streama från din dator!

Specen på ICY boxen ser väl ok ut, inget speciellt alls, den kan vara bra/dålig, det är smådetaljar i mjukvaran som avgör... Fjärren suger duktigt... (jag har den, en PB S&P 2500). Så jag hade utan tvekan lagt till lite istället, det kommer betala sig!

Länkar:

Packard Bell Store & Play 3500 på Prisjakt
JME data har bla PB Store & Play 3500 mfl.

#11

Postad 03 januari 2008 - 03:18

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

  • 591 inlägg
  • 0

Hej

Är helt ny på detta med mediacenter och vet inte vad som skulle passa mig. Vill kunna spela upp mina mediafiler som finns på PC'n på vår LCD-skärm som skall stå i rummet bredvid datorn.


Din PC är ju bäst som mediacenter så om du kan, dra en vga eller dvi-hdmi kabel från datorn till din TV så kan du spela upp precis allt fast du bör vara medveten om vilka upplösningar dina portar på teven klarar av. Troligtvis får du bara ut max 1360x768 via VGA men det kanske räcker?

Redigerat av Chippe, 03 januari 2008 - 03:20.


#12

Postad 03 januari 2008 - 19:04

svante58
  • svante58
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
VGA hade räckt för mina krav men känner att det är inte så jag ville ha det. Känns lite obekämt att behöva springa in i annat rum för att "ställa" in detaljerna.

Mina tankar idag är att jag kommer att köpa en Popcornmaskin men då dessa ej finns i lager (som vanligt) så kan man spåna lite efter andra lösningar och vidga sina vyer. (Så får man lite mer lull-lull på köpet, priset är lagom för min budget).

En annan lösning för mig skulle kanske kunna vara att köpa en DVD med USB-port,
Finns det någon bra DVD som är bra nog för att hantera detta.
Hade själv en Eltax DVD med HD-inspelare tidigare men den hängde sig så fort man kopplade in en extern HD, plus att maskinen förde oväsen och att den pajade 1 år efter inköp.

Redigerat av svante58, 03 januari 2008 - 19:05.


#13

Postad 16 januari 2008 - 10:21

joslse
  • joslse
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0
Bättre sent än aldrig.....
Med dina krav så finns det bara ett alternativ moddad xbox...
Vad är då detta ?(om du inte vet)jo en xbox som är chippad och med inlagd mediacenter programvara...
nämligen XBMC = xboxmediacenter...
Enda minuset är att den inte orkar att spela upp hd material...men verkar du inte ha något intresse av så de spelar ingen roll. Jämfört med en dvd me usb ingång så fullkomligt förnedrar xboxen dvd`n....TOTALT..dvd är inte ens i närheten!
Med en xbox behöver du aldrig mer packa upp rar filer!! de e så jäkla bekvämt
Även grym på musik uppspelning.
Det som ligger på datorn kan du spela direkt på xboxen...dvs streamning.....den rockar helt enkelt :)

Sök på xbmc på youtube så ser du hur det ser ut...finns många klipp där folk använder det

Finns inte nya att köpa, däremot begagnade på blocket o tradera....eventuellt någon affär som har någon kvar...

Mvh Jonas

#14

Postad 17 januari 2008 - 09:59

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

  • 851 inlägg
  • 0

Bättre sent än aldrig.....
Med dina krav så finns det bara ett alternativ moddad xbox...
Vad är då detta ?(om du inte vet)jo en xbox som är chippad och med inlagd mediacenter programvara...
nämligen XBMC = xboxmediacenter...
Enda minuset är att den inte orkar att spela upp hd material...men verkar du inte ha något intresse av så de spelar ingen roll. Jämfört med en dvd me usb ingång så fullkomligt förnedrar xboxen dvd`n....TOTALT..dvd är inte ens i närheten!
Med en xbox behöver du aldrig mer packa upp rar filer!! de e så jäkla bekvämt
Även grym på musik uppspelning.
Det som ligger på datorn kan du spela direkt på xboxen...dvs streamning.....den rockar helt enkelt :)

Sök på xbmc på youtube så ser du hur det ser ut...finns många klipp där folk använder det

Finns inte nya att köpa, däremot begagnade på blocket o tradera....eventuellt någon affär som har någon kvar...

Mvh Jonas


Japp, XBMC är världens bästa mediacenter till det den klarar av. När hårdvarustöd för 1080p på DViCO TViX kommer så tar den nog tronen.. även om den inte har en optisk enhet..

#15

Postad 17 januari 2008 - 22:47

svante58
  • svante58
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Det låter intressant med XBOX som mediaspelare + att man får en spelmaskin oxå :-)

Då kommer min fråga - Är det skillnad på XBOX (äldre och XBOX 360 som mediaspelare eller det kanske bara går med 360 ?

#16

Postad 17 januari 2008 - 23:06

yaneku
  • yaneku
  • Amatör

  • 59 inlägg
  • 0
Det är jättestor skillnad mellan xbox och xbox360. Du kan inte köra xbmc med 360 utan det måste vara den gamla xboxen. Nackdelen med xbox/xbmc är om nu ingen nämnt det, att den inte klarar av HD-material.

Redigerat av yaneku, 17 januari 2008 - 23:06.


#17

Postad 18 januari 2008 - 09:07

svante58
  • svante58
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
Oki, skall alltså vara XBOX.
Om man hittar en begagnad maskin är det viktigt med vilket chip den är chippad, eller det går bra med vad som.

Är inte intresserad av HD-material, hade varit ok men är definitivt inte ett krav.
Vill kunna kolla DVD (Streama eller lagra tillfälligt i Xbox), MP3 m.m på plattskärmen i annat rum

#18

Postad 18 januari 2008 - 16:29

dgordon
  • dgordon
  • Forumräv

  • 671 inlägg
  • 0
Vad ska man ha för nåt för att titta på film (jag kör med Squeezeboxar för musik) på tv:n - filmerna ligger på en hårddisk i en LINUX-baserad NAS (QNAP TS109) som bla har inbyggd Twonky-server och UPNP om det nu hjälper...?
Jag vill helst köra över mitt trådlösa nätverk.
Jag vill spela upp både DVD:er och divx/xvid med undertexter.
Tacksam för tips!

Redigerat av dgordon, 18 januari 2008 - 16:36.


#19

Postad 11 juni 2008 - 20:19

Unregistered1d4cdcc2
  • Unregistered1d4cdcc2
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0
En puckad fråga kanske, men kan jag föra över filmer trådlöst från datorn? Och hur stor hårddisk kan jag ha i xboxen? Filformat?

Tacksam om någon orkar svara!

Redigerat av Unregistered1d4cdcc2, 12 juni 2008 - 17:48.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.