Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Inställningar av Sony Full-HD

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony Bravia KDL-40D3550 (TV) 1 8,92 (12) Inga priser
Sony Bravia KDL-40D3500 (TV) 1 8,73 (21) Inga priser
31 relaterade trådar
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 13 år sedan
Sony KDL-46D3500 vs Samsung LE46M86 (56 inlägg) 15 år sedan
Sony KDL-40D3500 - Problem med digital inställning (0 inlägg) 15 år sedan
Ytterligare en "Vilken TV?"-tråd (6 inlägg) 15 år sedan
Sony KDL40D3500 och Sony KDL 40V3000AEP (3 inlägg) 15 år sedan
"Over-all" TV, <40", 1080p och 3xHDMI (0 inlägg) 15 år sedan
TV för PS3 (51 inlägg) 15 år sedan
Sony 40D3500 problem, grynighet samt flimmer vid Blu-Ray (9 inlägg) 15 år sedan
LISTA på TV:s med MER än DVB-T-"SD"; mao TV-tuners (11 inlägg) 15 år sedan
Sony FHD: X3n00, W3000, V3000, D3nn0, T3500; (929 inlägg) 15 år sedan
Sony D3500 9999 kr hos Marrakezh (0 inlägg) 15 år sedan
Byta min nyinköpta Sony KDL-40D3550 (22 inlägg) 15 år sedan
Sony KDL-D3550 vs Sony KDL-V3000 (34 inlägg) 16 år sedan
Åsikter om Sony KDL-40D3500AEP (37 inlägg) 16 år sedan
Packard Bell och sony (2 inlägg) 16 år sedan
Sony D3000 vs D3500/D3550 (16 inlägg) 16 år sedan
KDL-40D3400 (32 inlägg) 16 år sedan
Bildvisning på Sony D3000, D3500 och W3000 (3 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig i LCD-djungeln (7 inlägg) 16 år sedan
LCDs och störande ljud (18 inlägg) 16 år sedan
Samsung LE-40M86BD,Sony KDL-40D3500,Panasonic TH-42PZ70 (46 inlägg) 16 år sedan
Ändra inställningar butik på 40M86 & D3500 (0 inlägg) 16 år sedan
Ny TV (LCD,F-HD) samt Blu-Ray spelare (22 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40D3500 el W2000 eller Samsung M86 (8 inlägg) 16 år sedan
Problem med Sony 40d3550 som datorskärm (3 inlägg) 16 år sedan
Sony KDL-40W2000 & KDL-40D3500 (13 inlägg) 16 år sedan
Är Sony KDL-40W2000 föråldrad (19 inlägg) 16 år sedan
Köpt Sony Kdl-3550 (13 inlägg) 16 år sedan
Full HD eller HD-ready 100 hz motionflow? (8 inlägg) 16 år sedan
m86/m87 eller 40D3550/3500 (10 inlägg) 16 år sedan
TV Inställningar (3 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 11 januari 2008 - 22:09

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Tänkte att vi som har Sony Full-HD kan dela med oss av våra inställningar i denna tråd.

Jag har ingen kalibreringsskiva (ännu) men efter att ha hämtat tips från HDTVtest så kör jag just nu följande på min D3550.

Bildinställning Bio
Bakgr.belysning 1
Kontrast 85
Ljusstyrka 50
Färg 60
Färgtemperatur Varm 1
Skärpa Min
Brusreducering Av
Brusred. MPEG Av

Svartkorrigering Av
Avanc. kontr. Av
Gamma Av
Klarvit Av
Färgomfång Standard

#2

Postad 12 januari 2008 - 01:11

Unregistered4546b37c
  • Unregistered4546b37c
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Bildinställning: Standard
Bakgrundsbelysning: 4
Kontrast: 85
Ljusstyrka 55
Färg: 45
Färgtemp: Varm1
Skärpa: 15 (mitten)
Brusreducering: Av
Brusreduc. för MPEG: Av

Svartkorrigering: Av
Avanc. Kontrastförbättringar: Låg
Gamma: Av
Klarvit: Av
Färg Dagsljus: Av
Färgomfång: Brett

Redigerat av Unregistered4546b37c, 12 januari 2008 - 01:12.


#3

Postad 05 februari 2008 - 07:55

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Har nu bytt färgtemp till Varm2 för DVD och Blu-Ray. Oftast Varm2 för analog TV.

#4

Postad 06 februari 2008 - 07:40

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Har köpt en Sony KDL46D3500. Nån som har en kalibreringsskiva och labbat med
inställningar till tv.n med en sådan ? Vad är era inställningar ? Försöker få lite input här
så att man kan testa litet. Har beställt DVE men inte hunnit få den ännu ....

#5

Postad 06 februari 2008 - 16:21

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Har D3500 reglage för vibalans? Dvs RGB Gain/Bias (Contrast/Brightness) eller liknande.

#6

Postad 06 februari 2008 - 17:40

Ulysses
  • Ulysses
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Har D3500 reglage för vibalans? Dvs RGB Gain/Bias (Contrast/Brightness) eller liknande.


D3500 har följande inställningsmöjligheter:

Bakgrundsbelysning
Kontrast
Ljusstyrka
Färg
Färgton
Färgtemperatur
Skärpa
Brusreducering
Brusreducering för MPEG
Svartkorrigering
Avancerad kontrastförbättrare
Gamma
Klarvit
Färg dagsljus
Färgomfång

Något som är trevlig är att man kan justera inställningarna för bild/ljud etc för varje enskild ingång eller för samtliga samtidigt.

#7

Postad 08 februari 2008 - 08:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Oki, tack Ulysses.

Lite kefft att det saknades. Har fått i uppdrag att hjälpa en polare att köpa en tv och jag undrar om inte D3500 är en het kandidat för hans behov...

#8

Postad 08 februari 2008 - 09:51

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Oki, tack Ulysses.

Lite kefft att det saknades. Har fått i uppdrag att hjälpa en polare att köpa en tv och jag undrar om inte D3500 är en het kandidat för hans behov...

D3500 har *säkerligen* samma service meny som D3000 och där finns inställningarna.
Separata Bias/Gain för resp Colour Temperature preset: Cool, Neutral, Warm 1, Warm 2.
Warm 2 i kombination med Picture Mode: Cinema är den som ligger närmast 6500 by default.

#9

Postad 08 februari 2008 - 09:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Jo jag vet, men servicemenyer är oxå keff. :( Jajja, bättre än inget.

#10

Postad 08 februari 2008 - 10:09

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

  • 1 228 inlägg
  • 0

Jo jag vet, men servicemenyer är oxå keff. :( Jajja, bättre än inget.

WTH... det enda du kan ändra där är just vitbalansen....
men be han köpa en W3000 eller X3000/X3500 då. Där finns motsvarande i den normala menyn...

#11

Postad 08 februari 2008 - 10:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Vad jag mena var att jag helst skulle vilja undvika att gå in i SM.

Ja han borde köpa W3000 minst, då pengar finns så det räcker, men jag gissar att två-stegs vitbalans inte är argument nog för den övertalningen... :(

#12

Postad 09 februari 2008 - 11:42

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
inställningar för min 3550 vid SD tittande:
Bildinställning: Standard
Bakgrundsbelysning: 3
Kontrast: 80
Ljusstyrka 54
Färg: 50
Färgtemp: Varm2
Skärpa: 2
Brusreducering: Av
Brusreduc. för MPEG: Av

Svartkorrigering: Låg
Avanc. Kontrastförbättringar: Av
Gamma: Av
Klarvit: Av
Färg Dagsljus: Låg
Färgomfång: Brett

Filmläge Av

#13

Postad 02 mars 2008 - 13:02

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Har hittat "hem" nu med inställningarna :P
Provade en kille från avforums inställningar. Perfekt bild!!

"power saving high (disables backlight sets it to min i think) - this gives blackest blacks..

picture mode: cinema
contrast: max
brightness: 50
colour: 50
sharpness: 5
colour temp: neutral
noise reduction off
mpeg noise reduction off
black corrector off
advanced contrast enhancer - off
gamma - low
clear white off
live colour low
colour space wide

with my service menu settings at:


R Drive 272
G Drive 244
B Drive 218

R BKG 508
G BKG 507
B BKG 495"

#14

Postad 02 mars 2008 - 14:52

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Själv har jag filat mycket på mina inställningar och har just nu enligt bifogad bild nedan. Men jag skall testa med det nya förslaget ikväll när det är mörkt igen. AndyBell, har du gått in i service-menyn?

Edit: Jag använder Dagsljus eller Standard för analog TV och Standard eller Biograf för DVD/Blu-Ray.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  D3550.jpg   32,93K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Wachtel, 02 mars 2008 - 15:00.


#15

Postad 02 mars 2008 - 15:28

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Yes har ändrat där oxå. Bilden känns optimal just nu för inbyggda boxen. För xbox 360 via komponent e den kanske lite för mörk då kör jag låg enrigspar och 2 bakgrundsbelysning

#16

Postad 09 mars 2008 - 00:28

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Jag äger förhoppningsvist TV:n snart och kom över en tråd där en person visst kalibrerat TV:n och han delade med sig av sina inställningar här dessutom bifogade han någon s.k. "hcfr profile file" som övergår mitt förstånd.

Ni som vet/har TV:n kanske kan testa med dessa inställningar och se om det blir någon superbra bild?

#17

Postad 09 mars 2008 - 00:45

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Hej !

Snälla skriv modell överst i samband med att ni presenterar era inställningar så
tex jag som är lite trög :) fattar vilken tv ni håller på att rekommedera
inställningar till.

#18

Postad 09 mars 2008 - 00:52

ischi
  • ischi
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Jag äger förhoppningsvist TV:n snart och kom över en tråd där en person visst kalibrerat TV:n och han delade med sig av sina inställningar här dessutom bifogade han någon s.k. "hcfr profile file" som övergår mitt förstånd.

Ni som vet/har TV:n kanske kan testa med dessa inställningar och se om det blir någon superbra bild?


Tjena,

Blir nog att ge mig in i den där servicemenyn snart, inte för att färger är dåliga precis men nyfikenhet. Visst är det lite "läskigt", men det var det att pilla i bios med datorn också i början, nu leker man där :)

Jaja, blir väl det snart, inte ikväll men imorgon när man har tråkigt.

Gjorde allt annat han beskrev och tyckte det gröna tog över lite lite mer i bilden, dock verkar det som han försökt dra ner på det i servicemenyn.

Googlade lite på Spyder 2 och HCFR. Spyder är tygligen något man lägger på TVn och kaliberar med och HCFR är nog ett program som mäter kaliberingen, tror han skulle visa något resultat eller något?

#19

Postad 09 mars 2008 - 01:07

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

/../Mina inställningar/../


Såg just att de inställningarna du postade är exakt samma som jag länkade till i min post nedan, han reggade sig alltså på hdtvtest.co.uk forumet och postade dem där också :D

Hur trivs du med dem inställningarna, hur blir bilden?

En dum fråga kanske men hur kommer man in i servicemenyn och finns det någon "reset" ifall man råkar sabba någonting där?

Blir bilden markant bättre / "naturligare" ifall man korrigerar de inställningarna i servicemenyn eller blir skillnaden försumbar?

Får man ingen garanti/support kvar alls om man råkat göra något i menyn eller kan tekniker återställa den till "default" läge?

Tjena,

Blir nog att ge mig in i den där servicemenyn snart, inte för att färger är dåliga precis men nyfikenhet. Visst är det lite "läskigt", men det var det att pilla i bios med datorn också i början, nu leker man där :D

Jaja, blir väl det snart, inte ikväll men imorgon när man har tråkigt.

Gjorde allt annat han beskrev och tyckte det gröna tog över lite lite mer i bilden, dock verkar det som han försökt dra ner på det i servicemenyn.

Googlade lite på Spyder 2 och HCFR. Spyder är tygligen något man lägger på TVn och kaliberar med och HCFR är nog ett program som mäter kaliberingen, tror han skulle visa något resultat eller något?


Tjena!

Riktigt roligt, återkom gärna hur det blev och skriv ner inställningarna som de var från början för dig själv ifall du behöver ändra tillbaka dem och ta det försiktigt :blush:

Precis, förstod det så också, har du testat att ladda ner filen?

Ska testa det och återkomma, hoppas den inte kalibrerar min datorskärm nu :D

Inte för att filen kommer säga mig så värst mycket men.....

Edit:

Mycket intressant ! B)

Programmet heter "HCFR Colormeter" och återfinns här och hans inställningar (nedladdningsbar fil) återfinns här.

I senaste nummret av "Hemmabio" så testar de D3550 och exakt samma grafer etc. återkommer där (och i alla andra magasin/siter etc. så det är ju antagligen en standard av hur man mäter färghantering m.m.) och med tidningen i knät nu och hans grafer etc. framför datorn blir jag inte mycket klokare hehe :D

Det trodde jag inte att jag skulle bli heller men riktigt kul att hitta programmet och hans inställningar iaf. :)

Det är ju en skillnad men jag vet ju inte vad som är "rätt" eller "fel" eller hur resultatet blir, "Hemmabio" skriver någolunda fritt citerat (s. 26 i Nr 3, Mars 2008):
"pga. hur 40d3550 hanterar färger tvingas du välja mellan två olika lägen med viss obalans"
"problemet med 40d3550 är den obalans som råder hos färghantering"

Dock får den ändå "Bra köp" och resultatet är positivt:
"Omdöme:
Plus:
Bra bild från alla bildkällor. Teknisk säker.
Minus:
En del småskavanker."

Så kan man korrigera den ev. obalansen med dessa inställningar är det ju "happy days"

Tacksam för svar - TheSwede86

Redigerat av TheSwede86, 09 mars 2008 - 01:21.


#20

Postad 09 mars 2008 - 18:48

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

/../Mina inställningar/../


Såg just att de inställningarna du postade är exakt samma som jag länkade till i min post nedan, han reggade sig alltså på hdtvtest.co.uk forumet och postade dem där också :)

Tacksam för svar - TheSwede86


Att fibbla med servicemenyn iaf RGB e inga problems. Standard värdena ser du ju innan du ändrar så ingen kan någonsinn veta att du varit där om du ändrar tillbaka om du skulle få nått fel
.. Ja bilden blev mycket bättre färgmässigt efter att jag ändrat i Sericemenyn.. Visst det kan säkert bli nån procent bättre om man kalibrerar själv då alla tv´s är olika,även om det är likdan modell

Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i+, 5 , volym + och slutligen på on(den gröna)
Sen trycker du bara en gång neråt tror jag så kommer du till de 6 inställningarna sen ändrar du och tar colour save. Done

Redigerat av AndyBell, 09 mars 2008 - 18:53.


#21

Postad 09 mars 2008 - 18:51

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

/../Mina inställningar/../


Såg just att de inställningarna du postade är exakt samma som jag länkade till i min post nedan, han reggade sig alltså på hdtvtest.co.uk forumet och postade dem där också :)

Tacksam för svar - TheSwede86


Att fibbla med servicemenyn iaf RGB e inga problems. Standard värdena ser du ju innan du ändrar så ingen kan någonsinn veta att du varit där om du ändrar tillbaka om du skulle få nått fel
.. Ja bilden blev mycket bättre färgmässigt efter att jag ändrat i Sericemenyn.. Visst det kan säkert bli nån procent bättre om man kalibrerar själv då alla tv´s är olika,även om det är likdan modell

Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i, 5 , volym + och slutligen på on


Tackar för det ska testa det när jag får den i veckan.

Så:

"Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i+, 5 , volym + och slutligen på on(den gröna)
Sen trycker du bara en gång neråt tror jag så kommer du till de 6 inställningarna sen ändrar du och tar colour save. Done"

Hur ändrar jag inställningarna, skriver jag in siffror som t.ex. knapp 2 knapp 7 knapp 2 för värdet 272 eller använder jag vol + eller kanal + eller är det "hjulet" upp eller "hjulet" höger osv.?

Redigerat av TheSwede86, 09 mars 2008 - 19:05.


#22

Postad 09 mars 2008 - 19:15

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Killen har ändrat lite grann nu oxå:

"finalised settings - (any more tweaking and i'm being thrown out of the house )

now using colour space standard and live colour off (this brings the green more in line with reference on the CIE Colour Diagram for calibration).

I've found with these settings that it takes the tv a while to warm up (probably because its on power save high) but if you give it 15-20 minutes things are grand.. This usually isnt an issue for me as the tv is almost always on with the kids during the day - but for some reason it was off yesterday so the picture looked a bit dull when i first switched on the set..


power saving high (disables backlight sets it to min i think) - this gives blackest blacks..

picture mode: cinema
contrast: max
brightness: 50
colour: 50
sharpness: 5
colour temp: neutral
noise reduction off
mpeg noise reduction off
black corrector off
advanced contrast enhancer - off
gamma - low
clear white off
live colour off
colour space standard

with my service menu settings at:


R Drive 272
G Drive 244
B Drive 220

R BKG 508
G BKG 507
B BKG 497"

En sak dock som jag inte lyckats få in. Dessa inställningar e optimala för den inbyggda boxen men inte rikitgt 100 för xbox 360 via komponent. Lirar fifa 08 och får lite suddig bild då och då när kameran panorerar.
Nån som vet om HDMI gör saken bättre?

#23

Postad 09 mars 2008 - 19:21

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0

/../Mina inställningar/../


Såg just att de inställningarna du postade är exakt samma som jag länkade till i min post nedan, han reggade sig alltså på hdtvtest.co.uk forumet och postade dem där också :)

Tacksam för svar - TheSwede86


Att fibbla med servicemenyn iaf RGB e inga problems. Standard värdena ser du ju innan du ändrar så ingen kan någonsinn veta att du varit där om du ändrar tillbaka om du skulle få nått fel
.. Ja bilden blev mycket bättre färgmässigt efter att jag ändrat i Sericemenyn.. Visst det kan säkert bli nån procent bättre om man kalibrerar själv då alla tv´s är olika,även om det är likdan modell

Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i, 5 , volym + och slutligen på on


Tackar för det ska testa det när jag får den i veckan.

Så:

"Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i+, 5 , volym + och slutligen på on(den gröna)
Sen trycker du bara en gång neråt tror jag så kommer du till de 6 inställningarna sen ändrar du och tar colour save. Done"

Hur ändrar jag inställningarna, skriver jag in siffror som t.ex. knapp 2 knapp 7 knapp 2 för värdet 272 eller använder jag vol + eller kanal + eller är det "hjulet" upp eller "hjulet" höger osv.?

hjulet höger och vänster ändrar inställningarna

#24

Postad 09 mars 2008 - 19:24

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

/../Mina inställningar/../


Såg just att de inställningarna du postade är exakt samma som jag länkade till i min post nedan, han reggade sig alltså på hdtvtest.co.uk forumet och postade dem där också :)

Tacksam för svar - TheSwede86


Att fibbla med servicemenyn iaf RGB e inga problems. Standard värdena ser du ju innan du ändrar så ingen kan någonsinn veta att du varit där om du ändrar tillbaka om du skulle få nått fel
.. Ja bilden blev mycket bättre färgmässigt efter att jag ändrat i Sericemenyn.. Visst det kan säkert bli nån procent bättre om man kalibrerar själv då alla tv´s är olika,även om det är likdan modell

Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i, 5 , volym + och slutligen på on


Tackar för det ska testa det när jag får den i veckan.

Så:

"Du når service menyn genom att sätta tvn i standbyläget..sen trycker du i+, 5 , volym + och slutligen på on(den gröna)
Sen trycker du bara en gång neråt tror jag så kommer du till de 6 inställningarna sen ändrar du och tar colour save. Done"

Hur ändrar jag inställningarna, skriver jag in siffror som t.ex. knapp 2 knapp 7 knapp 2 för värdet 272 eller använder jag vol + eller kanal + eller är det "hjulet" upp eller "hjulet" höger osv.?

hjulet höger och vänster ändrar inställningarna


Tack, upp och ner går mellan de olika inställningarna antar jag.

#25

Postad 09 mars 2008 - 19:34

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
japp det stämmer

#26

Postad 10 mars 2008 - 14:09

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Jag äger förhoppningsvist TV:n snart och kom över en tråd där en person visst kalibrerat TV:n och han delade med sig av sina inställningar här dessutom bifogade han någon s.k. "hcfr profile file" som övergår mitt förstånd.

Ni som vet/har TV:n kanske kan testa med dessa inställningar och se om det blir någon superbra bild?


Tjena,

Blir nog att ge mig in i den där servicemenyn snart, inte för att färger är dåliga precis men nyfikenhet. Visst är det lite "läskigt", men det var det att pilla i bios med datorn också i början, nu leker man där ;)

Jaja, blir väl det snart, inte ikväll men imorgon när man har tråkigt.

Gjorde allt annat han beskrev och tyckte det gröna tog över lite lite mer i bilden, dock verkar det som han försökt dra ner på det i servicemenyn.

Googlade lite på Spyder 2 och HCFR. Spyder är tygligen något man lägger på TVn och kaliberar med och HCFR är nog ett program som mäter kaliberingen, tror han skulle visa något resultat eller något?


Har du testat med inställningarna ischi?

Återkom gärna med dina åsikter.

Som AndyBell skrev så har han visst uppdaterat inställningarna så kolla in de uppdaterade också som finns i tråden, de kanske är bättre.

Redigerat av TheSwede86, 10 mars 2008 - 14:19.


#27

Postad 11 mars 2008 - 12:00

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Nu har han gjort små justeringar igen... Backlight upp 3 snäpp och Ljus ner till 48...Har inte testat själv men har 2 på backlight på xbox360 så blir nog att ändra på tvn oxå..

#28

Postad 11 mars 2008 - 16:07

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Nu har han gjort små justeringar igen... Backlight upp 3 snäpp och Ljus ner till 48...Har inte testat själv men har 2 på backlight på xbox360 så blir nog att ändra på tvn oxå..


Kan du länka till tråden som du följer, där du ser hans förändringar / nya settings?

Tackar på förhand ;)

#29

Postad 11 mars 2008 - 17:59

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
http://www.avforums........7075&page=9

#30

Postad 11 mars 2008 - 20:02

ischi
  • ischi
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Nu har han gjort små justeringar igen... Backlight upp 3 snäpp och Ljus ner till 48...Har inte testat själv men har 2 på backlight på xbox360 så blir nog att ändra på tvn oxå..


Kan du länka till tråden som du följer, där du ser hans förändringar / nya settings?

Tackar på förhand :(


Såja, fixat o klart.
Fan denna menyn var som vanliga inställningarna, var exajt sin Andybell skrev, in ut :lol:
Tycker också att färgerna har förbättrats, speciellt det gröna som innan kunde vara lite åt neonhållet som nu är kanoners! :blush:

#31

Postad 11 mars 2008 - 22:45

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Japp dom e bra =). Nu söker jag bara efter perfekta inställningar för 360 via komponent. Bilden för sd amazing

#32

Postad 11 mars 2008 - 22:57

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Riktigt härligt grabbar att de är bra inställningar, köper den i veckan så riktigt härligt att bra inställningar är postade.

En kanske dum fråga men:

Om jag ex. ställer in dessa för TV:n och sedan kör in en PS3:a, kan jag då ändra bildinställningar utan att SD-inställningarna störs?

Att den har flera bildminnen tror jag det heter, alltså:

1 för SD
1 för HDMI 1
1 för HDMI 2
1 för Komponent

osv.

Fungerar det så?

Redigerat av TheSwede86, 11 mars 2008 - 22:57.


#33

Postad 11 mars 2008 - 23:26

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Japp du kan välja att ändra för en utgång eller för alla

#34

Postad 14 mars 2008 - 20:18

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0
Jag vågar mig på en sammanfattning :blink:
Håll till godo:

TV Sony KDL-46D3500

Ingångar: HDMi 1
Bildinställning: Biograf
Bakgrundsbelysning: 1
Kontrast: Max
Ljusstyrka: 50
Färg: 50
Färgtemp: Neutral
Skärpa: 5
Brusreducering: Av
Brusreducering för MPEG: Av

Avancerad kontrastförbättrare:
Svartkorrigering: Av
Gamma: Låg
Klarvit: Av
Färg dagsljus: Låg
Färgomfång: Brett

Servicemenyn: *** ( Std=Fabriksinställningarna)
R Drive: 272 ( Std 256 )
G Drive: 244 ( Std 256
B Drive: 218/220 ( Std 256 )
R BKG: 508 ( Std 512 )
G BKG: 507 ( Std 512 )
B BKG: 495 ( Std 512 )

***
Du når service menyn genom att sätta tv.n i standbyläget. Därefter trycker du: i+, 5 , volym + och slutligen på on ( den gröna). Därefter trycker du en gång nedåt så kommer du till de 6 inställningarna. Ändra, och därefter trycker du på "colour save".

Det rekommenderas att låta Tv.n stå på en stund och värma upp sig innan
man gör detta. ( Någon skrev 20 minuter )

Lycka till !

Redigerat av SunfireTHX, 14 mars 2008 - 20:19.


#35

Postad 14 mars 2008 - 21:34

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
E det dina egna eller e det från avforumets? Dom e ju nästan identiska iaf förutom att han numera har färgdagsljus av och färgomfång standard. Sen några snäpp där på bakgrundsbelysning och ljus..
Man kan nog inte få så mycket bättre bild än via den inbyggda boxen och dessa inställningar. Amazing

#36

Postad 14 mars 2008 - 22:30

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

E det dina egna eller e det från avforumets? Dom e ju nästan identiska iaf förutom att han numera har färgdagsljus av och färgomfång standard. Sen några snäpp där på bakgrundsbelysning och ljus..
Man kan nog inte få så mycket bättre bild än via den inbyggda boxen och dessa inställningar. Amazing


Det är en sammanställning av de tidigare inläggen, men jag kan ju ha missat nån detalj :blink:

Det var bara för att förtydliga inställningarna man kommit fram till
på ett och samma ställe enkelt och läsbart för alla utan att behöva hoppa till andra
forum/eller bläddra upp och ned i tråden.

#37

Postad 14 mars 2008 - 23:05

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Aha ,jo jag undrade mest bara om det var dina egna mixade med hans eller om du ville skriva hans exakta..No offence!
Jag letar fortfarande efter bra inställningar till xbox 360 via komponent.Nån som har några?
Fan vilken bra ###### bild det e på filmer nu med den inbyggda boxen(com hem) o dessa inställningar.. Ser fan ut som HD...Eller antagligen bättre än comhems HD om man använder "den berömda" Humax boxen

Redigerat av AndyBell, 14 mars 2008 - 23:08.


#38

Postad 14 mars 2008 - 23:38

SunfireTHX
  • SunfireTHX
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Aha ,jo jag undrade mest bara om det var dina egna mixade med hans eller om du ville skriva hans exakta..No offence!
Jag letar fortfarande efter bra inställningar till xbox 360 via komponent.Nån som har några?
Fan vilken bra ###### bild det e på filmer nu med den inbyggda boxen(com hem) o dessa inställningar.. Ser fan ut som HD...Eller antagligen bättre än comhems HD om man använder "den berömda" Humax boxen


Mjae .. :blink: Det vär väl ett försök att återspegla de som rekommederats här på forumet
i kombination med de som rekommederats i andra trådar som figurerat i denna tråd.. Sedan
skall det väl erkännas att jag fingrat "lite" på inställningarna med hjälp av DVE och eget tänk
och lite andra trådar från olika av forum från detta klot .....

Känner mig dock inte riktigt varm i kläderna ännu för att redogöra mina egna åsikter
ännu samt att jag saknar en riktigt bra högupplöst källa (BD-Spelare) dessa släpps
tyvärr inte förrän i sommar eller senare t ex Panasonic DMP-BD50 eller för den delen
Sony BDP-S550. Kortfattat: vill ha rätt ljud, profil etc etc också. :blink:
DVD har jag naturligtvis...

Källor:
http://forums.hdtvte...msg2340#msg2340
Inlägg #22 i denna tråd
Inlägg #23 i denna tråd
http://www.avforums........7075&page=9

Redigerat av SunfireTHX, 14 mars 2008 - 23:40.


#39

Postad 15 mars 2008 - 14:34

Unregistered5fd8ccc4
  • Unregistered5fd8ccc4
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag har inte spenderat alltförmycket tid med att ställa in tvn, men gav det några minuter med nvidias konfigapp.

KDL-40W3000

Ingång: VGA (DVI->VGA från datorn, 1080p)
Bildinställning: biograf (flytta upp)
Bakgrundsbelysning: min
Kontrast: 80
ljusstyrka: 45
Färg: 50
Färgtemp: Varm 1
Skärpa: 25
Svartkorrigering: av
avancerad kontrastförbättrare: av
gamma: av
klarvit: av
Färgomfång: standard
Färg dagsljus: av
Kantförstärkning: av

#40

Postad 15 mars 2008 - 16:35

henkeo
  • henkeo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 1
Hej,

Jag får inte igång min service meny. Jag trycker i+ knappen högst upp till vänster sedan 5 och sedan vol + och sedan den gröna. Men teven går ju inte gång. Ska man hålla alla knappar intryckta samtidigt? Eller ska man trycka on på teven?

/Henke

å bara därför fick jag igång den.

#41

Postad 16 mars 2008 - 07:57

Unregisteredba5975fd
  • Unregisteredba5975fd
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Jag har inte spenderat alltförmycket tid med att ställa in tvn, men gav det några minuter med nvidias konfigapp.

KDL-40W3000

Ingång: VGA (DVI->VGA från datorn, 1080p)
Bildinställning: biograf (flytta upp)
Bakgrundsbelysning: min
Kontrast: 80
ljusstyrka: 45
Färg: 50
Färgtemp: Varm 1
Skärpa: 25
Svartkorrigering: av
avancerad kontrastförbättrare: av
gamma: av
klarvit: av
Färgomfång: standard
Färg dagsljus: av
Kantförstärkning: av

Vad använder du för kabel att överföra ljudet från pc till tv?

#42

Postad 16 mars 2008 - 12:14

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Underbar TV :lol:

Ställt in den med inställningarna som nämnts i den här tråden och de är perfekt!

Frågan är:

Ska jag använda dessa även till min PS3:a via HDMI eller ska jag köra på TV:ns "default" inställningar?

Någon som vet bra inställningar till PS3 via HDMI?

Såg Blade Runner på Blu-Ray (PS3) med TV:ns inställningar på "default" och det såg toppen ut :)

#43

Postad 16 mars 2008 - 21:03

henkeo
  • henkeo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu när jag äntligen kommit in i service meny då har min knapp för att ändra skärmläge(16:9 14:9 4:3 zoom) där står det nu test när jag trycker. Någon som vet vad jag ska göra? Måste man göra något för att spara inställningarna som man gjort i service meny.

/Henke

#44

Postad 16 mars 2008 - 21:16

henkeo
  • henkeo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Nu när jag äntligen kommit in i service meny då har min knapp för att ändra skärmläge(16:9 14:9 4:3 zoom) där står det nu test när jag trycker. Någon som vet vad jag ska göra? Måste man göra något för att spara inställningarna som man gjort i service meny.

/Henke

#45

Postad 16 mars 2008 - 22:11

ischi
  • ischi
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0

Nu när jag äntligen kommit in i service meny då har min knapp för att ändra skärmläge(16:9 14:9 4:3 zoom) där står det nu test när jag trycker. Någon som vet vad jag ska göra? Måste man göra något för att spara inställningarna som man gjort i service meny.

/Henke


Vad gör du för inställningar?

Om det är färgerna du klyddar med är det: in i service menyn -> tryck en gång neråt på "hjulet" -> ändra inställningarna på alla genom höger/vänster på "hjulet" [fjärrkontrollen] -> tryck spara/save färginställningarna [längst ner i "färgmenyn"] -> stäng av TVn genom gröna knappen -> Sätt igång TVn genom gröna knappen -> Vióla!

#46

Postad 17 mars 2008 - 17:35

CustOM_20
  • CustOM_20
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Hej.

Som det har nämnts om tidigare i denna tråd så vore det kul om nån hade kommit fram till en optimal bild inställning för PS3:an genom Hdmi ingången

MVH

#47

Postad 17 mars 2008 - 17:44

Wachtel
  • Wachtel
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0
Optimal vet jag inte men jag kör enligt mina tidigare postade inställningar för både PS3 och DVD via HDMI.

Servicemenyn har jag inte vågat mig in i ännu, fast jag är å andra sidan rätt nöjd med bilden som den är. Avvaktar en riktig kalibreringsskiva innan jag gör mer.

#48

Postad 17 mars 2008 - 23:02

TheSwede86
  • TheSwede86
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Optimal vet jag inte men jag kör enligt mina tidigare postade inställningar för både PS3 och DVD via HDMI.

Servicemenyn har jag inte vågat mig in i ännu, fast jag är å andra sidan rätt nöjd med bilden som den är. Avvaktar en riktig kalibreringsskiva innan jag gör mer.


Så i din förra post är det alltså "Standard" eller "Biograf" du använder på PS3 via HDMI?

Underbar TV och undebar bild iaf. :)

SD är riktig bra bild på (Boxer) och Blu-Ray inte att tala om ens :)

Kör med de kalibrerade inställningarna och ändrat i servicemenyn och de är riktigt bra nu, dock aningen mörkt kanske.

#49

Postad 18 mars 2008 - 20:32

CustOM_20
  • CustOM_20
  • Amatör

  • 73 inlägg
  • 0
Jag håller med TheSwede86 om att bilden är en aning mörk med dom inställningarna, är det meningen att det ska vara det eller är det mest smak och tycke?

#50

Postad 18 mars 2008 - 21:01

AndyBell
  • AndyBell
  • Användare

  • 133 inlägg
  • 0
Man kan uppleva bilden som lite mörk i början..Hans första var ännu mörkare men nu med bakgrundsbelysning 3 och ljusstyrka 48 tycker jag absolut inte att den e för mörk...Kontrasten e ju på max oxå så..Man vänjer sig definitivt om det är det enda felet!

Redigerat av AndyBell, 18 mars 2008 - 21:02.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.