Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Logitech Harmony One vs. Philips SRU-8015

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 19 februari 2008 - 08:51

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Min Philips SBCRU-865 har efter många år givit upp och jag söker dess ersättare. Just nu står det mellan Logitech Harmony One och Philips SRU-8015. Min gamla SBCRU-865 har dock skämt bort mig med sitt s.k. Home Cinema-läge som gör att man inte behöver byta enhet utan alla enheter kan styras från ett-och-samma läge (t.ex. ingen risk för att man oavsiktligt höjer volymen på TV:n istället för på receivern). Detta går vad jag sett tyvärr inte att få tag på längre. Vilken av de två nämnda tycker Ni är bäst, samt varför?

#2

Postad 19 februari 2008 - 12:42

_tompa_
  • _tompa_
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Min Philips SBCRU-865 har efter många år givit upp och jag söker dess ersättare. Just nu står det mellan Logitech Harmony One och Philips SRU-8015. Min gamla SBCRU-865 har dock skämt bort mig med sitt s.k. Home Cinema-läge som gör att man inte behöver byta enhet utan alla enheter kan styras från ett-och-samma läge (t.ex. ingen risk för att man oavsiktligt höjer volymen på TV:n istället för på receivern). Detta går vad jag sett tyvärr inte att få tag på längre. Vilken av de två nämnda tycker Ni är bäst, samt varför?


Jag har en Harmony One och har bara erfarenheter från den, men där funkar det så att allt är styrt av aktiviteter, som att "titta på tv", eller "titta på dvd" och för varje sådan kan man välja exakt hur man vill att ex. volymknappen ska fungera. Ska den tex gå mot förstärkare eller digitalbox - bara att välja. Tycker det funkar kanon!

/Tomas

#3

Postad 19 februari 2008 - 15:03

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Tack för svaret _tompa_.

Aktivitetskonceptet låter snarlikt det jag söker ju - inte helt dumt. I Philips-fallet tror jag mig behöva definiera en virtuell enhet där jag via nos-mot-nos härleder olika knappar till olika fysiska enheter, som ett sätt att slippa byta enhet på fjärrkontrollen hela tiden?

Jag tror mig iofs tycka det estetiska uttrycket på Philps:en vara bättre än på Logitech:en!? Min TV har en del pianolack-insalg som Philips:en dessutom kanske matchar... men den dagliga användningen är viktigare än det estetiska uttrycket.

Har inte bestämt mig ännu.

#4

Postad 19 februari 2008 - 15:17

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Såg just att om jag inte handlar från jag-tar-dina-pengar-mot-en-trasig-vara-och-skrattar-ljudligt-företaget så är ju Logitech:n nästan 1 000:- dyrare än Philips:en.

Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 19 februari 2008 - 15:17.


#5

Postad 19 februari 2008 - 17:33

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

  • 878 inlägg
  • 0
Harmony-konceptet bygger ju på att du skall slippa byta enhet hela tiden. Den är s k "aktiviteststyrd" istället för "apparatstyrd". Väljer du exempelvis att titta på dvd så sätt tv:n på på rätt ingång, dvd:n startar och receivern sätt på rätt ingång. Sedan styr volymknappen receivern och chapterknappen dvd:n o s v. Detta kan du konfigurera hur du vill så att du aldrig skall behöva byta enhet på fjärren.

Sedan finns det såklart möjlighet att styra varje apparat var för sig genom att trycka på "device-knappen" och välja vilken apparat man vill styra. Men tanken är ju att man inte skall behöva göra det om man programmerat fjärren rätt.

Trycker du sedan på "off" så stängs alla apparater av. Vad som skall stänga av bestämmer du också själv ifall det skulle vara så att du vill ha någon apparat påslagen hela tiden. Jag stänger t ex aldrig av min Dreambox.

#6

Postad 20 februari 2008 - 09:05

_tompa_
  • _tompa_
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Såg just att om jag inte handlar från jag-tar-dina-pengar-mot-en-trasig-vara-och-skrattar-ljudligt-företaget så är ju Logitech:n nästan 1 000:- dyrare än Philips:en.


Ja priserna varierar kraftigt. Jag åkte ut till el-giganten i lördags och fick min för 1490 efter lite diskussion, samma dag som dom hängt upp den på hyllan till priset 1995. Jag tror man kan förvänta sig att den sjunker en del under den närmsta tiden eftersom den precis släppts till butik.

När det gäller det estetiska så tycker jag att min Harmony matchar min pianolackade Sharp-TV alldeles utmärkt, men det är ju enbart tycke och smak som styr där förstås...

#7

Postad 21 februari 2008 - 10:29

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Det lutar mer o mer åt Philips:en. Det som känns mest avgörande till Philips:ens fördel just nu är:

+ Jag har bra erfarenheter av Philips multifjärrar sedan tidigare
+ Jag tycker den är mer estetiskt tilltalande (inte så mycket pianolacken men mer knapplayouten och formen)
+ 800:- billigare och jag kan inte hitta några större funktionella skillnader eller skillnader i interaktion (aktivitetskonceptet finns t.ex. hos båda)
+ Är inte beroende av separat mjukvara eller användarkonton på tillverkarens websida

Nackdelar verkar dock finnas, som t.ex.:

- Överkänslig scroll-ring
- Långsamt uppvaknande
- Ordningen av enheter och kommandon kan inte editeras (kunde inte göras på min förra Philips multifjärr heller, vilket jag iofs inte störde mig på)
- Den har inte Logitech:ens till synes häftiga dockningsstation
- Kan inte uppdateras samtidigt som den använder information som är just starkt tidsberoende (såsom t.ex. loggor för TV-kanaler, statiskt bibliotek av enheter, etc.)
- Den har inte ett explicit Home Cinema-läge (skam åt Philips för att de har övergett detta briljanta koncept)

Redigerat av Unregisteredfd0a25da, 21 februari 2008 - 10:30.


#8

Postad 04 mars 2008 - 11:14

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Har några funderingar innan köpet på en harmony one. Har en samsung lcd tv och alla vet att de har den här irriterande source knappen som göra att man måste stega sig fram till hdmi 3 tex. kan harmony one lösa det här?
Sen att man pratar om att man ska programmera den låter skrämmande i mina öron eftersom jag inte är jätte vass på programmering, är det riktigt komplicerat eller är det något som man borde kunna läsa sig till och klura sig fram till själv? Någon som kan förklara kort hur det går till?

#9

Postad 04 mars 2008 - 16:59

Post
  • Post
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Det lutar mer o mer åt Philips:en. Det som känns mest avgörande till Philips:ens fördel just nu är:

+ Jag har bra erfarenheter av Philips multifjärrar sedan tidigare
+ Jag tycker den är mer estetiskt tilltalande (inte så mycket pianolacken men mer knapplayouten och formen)
+ 800:- billigare och jag kan inte hitta några större funktionella skillnader eller skillnader i interaktion (aktivitetskonceptet finns t.ex. hos båda)
+ Är inte beroende av separat mjukvara eller användarkonton på tillverkarens websida

Nackdelar verkar dock finnas, som t.ex.:

- Överkänslig scroll-ring
- Långsamt uppvaknande
- Ordningen av enheter och kommandon kan inte editeras (kunde inte göras på min förra Philips multifjärr heller, vilket jag iofs inte störde mig på)
- Den har inte Logitech:ens till synes häftiga dockningsstation
- Kan inte uppdateras samtidigt som den använder information som är just starkt tidsberoende (såsom t.ex. loggor för TV-kanaler, statiskt bibliotek av enheter, etc.)
- Den har inte ett explicit Home Cinema-läge (skam åt Philips för att de har övergett detta briljanta koncept)


Är du säker på att Philpsen har samma aktivitetsupplägg som harmony har? Jag vet att de har macron för att starta rätt apparater mm, men just aktivitetsupplägget trodde jag verkligen harmony var ensamma om. Med aktiviteter menar jag att knapparna på kontrollen styr olika apparater utan att jag behöver säga vilken apparat de ska gälla. T.ex att volymknapparna styr förstärkaren och kanalknapparna styr digitalboxen. Om det nu är så på Philipsen, varför är då enhetsväljarringen så i fokus. Om man har logitechs aktivitetsupplägg så behöver man ju aldrig välja enhet när man använder fjärren.

#10

Postad 04 mars 2008 - 17:06

Post
  • Post
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Har några funderingar innan köpet på en harmony one. Har en samsung lcd tv och alla vet att de har den här irriterande source knappen som göra att man måste stega sig fram till hdmi 3 tex. kan harmony one lösa det här?
Sen att man pratar om att man ska programmera den låter skrämmande i mina öron eftersom jag inte är jätte vass på programmering, är det riktigt komplicerat eller är det något som man borde kunna läsa sig till och klura sig fram till själv? Någon som kan förklara kort hur det går till?


Om du har tur så finns det "dolda" kommandon som din tv förstår men som man aldrig satte matchande knappar till på fjärren. Jag vet att det inte är helt ovanligt, men jag kan inte svara för om det är så just på din tv. Om det finns så finns de säkerligen med i logitechs databas iaf. Det skulle i så fall innebära att du kan gå direkt till en input utan att stega, men som sagt vet jag inte om det gäller din TV.

Vad gäller programmeringen så kräver det en del tid, men det är verkligen inte svårt. Det är ett enkelt "välj alternativ"-system helt utan programmering i vanlig bemärkelse. Det är busenkelt, men det kan ta tid att få allt att göra som man vill då det finns massor med alternativ att pilla med. Så läs inte "programmering" utan snarare inställning.

#11

Postad 04 mars 2008 - 18:15

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Har några funderingar innan köpet på en harmony one. Har en samsung lcd tv och alla vet att de har den här irriterande source knappen som göra att man måste stega sig fram till hdmi 3 tex. kan harmony one lösa det här?
Sen att man pratar om att man ska programmera den låter skrämmande i mina öron eftersom jag inte är jätte vass på programmering, är det riktigt komplicerat eller är det något som man borde kunna läsa sig till och klura sig fram till själv? Någon som kan förklara kort hur det går till?


Om du har tur så finns det "dolda" kommandon som din tv förstår men som man aldrig satte matchande knappar till på fjärren. Jag vet att det inte är helt ovanligt, men jag kan inte svara för om det är så just på din tv. Om det finns så finns de säkerligen med i logitechs databas iaf. Det skulle i så fall innebära att du kan gå direkt till en input utan att stega, men som sagt vet jag inte om det gäller din TV.

Vad gäller programmeringen så kräver det en del tid, men det är verkligen inte svårt. Det är ett enkelt "välj alternativ"-system helt utan programmering i vanlig bemärkelse. Det är busenkelt, men det kan ta tid att få allt att göra som man vill då det finns massor med alternativ att pilla med. Så läs inte "programmering" utan snarare inställning.



Lysande. Precis det jag ville höra. Men hur tar jag reda på om min samsung le-37m86bd har dolda kommandon som de varit för lata för att sätta en knapp extra på fjärren?

#12

Postad 05 mars 2008 - 08:17

Unregisteredc31ecfb7
  • Unregisteredc31ecfb7
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Har några funderingar innan köpet på en harmony one. Har en samsung lcd tv och alla vet att de har den här irriterande source knappen som göra att man måste stega sig fram till hdmi 3 tex. kan harmony one lösa det här?
Sen att man pratar om att man ska programmera den låter skrämmande i mina öron eftersom jag inte är jätte vass på programmering, är det riktigt komplicerat eller är det något som man borde kunna läsa sig till och klura sig fram till själv? Någon som kan förklara kort hur det går till?


Skulle tippa att Harmony One inte har några problem att stega mellan ingångarna på din Samsung. Har en Hyundai LCD med liknande upplägg (source-knapp samt meny för val av input) och kontrollen stegar i menyerna automatiskt vid behov. Det har hänt att den har fastnat på fel input ett par gånger men det löser sig väldigt smidigt med Help-funktionen.

#13

Postad 05 mars 2008 - 15:44

Unregisteredfd0a25da
  • Unregisteredfd0a25da
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Är du säker på att Philpsen har samma aktivitetsupplägg som harmony har? Jag vet att de har macron för att starta rätt apparater mm, men just aktivitetsupplägget trodde jag verkligen harmony var ensamma om. Med aktiviteter menar jag att knapparna på kontrollen styr olika apparater utan att jag behöver säga vilken apparat de ska gälla. T.ex att volymknapparna styr förstärkaren och kanalknapparna styr digitalboxen. Om det nu är så på Philipsen, varför är då enhetsväljarringen så i fokus. Om man har logitechs aktivitetsupplägg så behöver man ju aldrig välja enhet när man använder fjärren.


Nej, jag är inte helt säker på att begreppet Aktivitet innebär detsamma på båda fjärrkontrollerna. Jag är också intresserad av att få source-stegning att fungera smidigt, då min LG-plasma också fungerar på detta sätt. Jag har dock beställt Philips-fjärren och hoppas få den på fre (7/3 -08) och kan nog återkomma typ i början på efterföljande vecka med hur Philips:en fungerar i dessa avseenden. ...mitt tips är att jag kommer att lägga upp en virtuell enhelt på första plats som jag döper till hembio, där ala mina fysiska enheter finns representerade med sina basfunktioner (alltså inte nyttjar aktivitetskonceptet, om det inte visar sig vara oväntat enkelt och kraftfullt).

#14

Postad 27 mars 2008 - 10:26

Unregisteredda0da775
  • Unregisteredda0da775
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0

Har några funderingar innan köpet på en harmony one. Har en samsung lcd tv och alla vet att de har den här irriterande source knappen som göra att man måste stega sig fram till hdmi 3 tex. kan harmony one lösa det här?
Sen att man pratar om att man ska programmera den låter skrämmande i mina öron eftersom jag inte är jätte vass på programmering, är det riktigt komplicerat eller är det något som man borde kunna läsa sig till och klura sig fram till själv? Någon som kan förklara kort hur det går till?


Om du har tur så finns det "dolda" kommandon som din tv förstår men som man aldrig satte matchande knappar till på fjärren. Jag vet att det inte är helt ovanligt, men jag kan inte svara för om det är så just på din tv. Om det finns så finns de säkerligen med i logitechs databas iaf. Det skulle i så fall innebära att du kan gå direkt till en input utan att stega, men som sagt vet jag inte om det gäller din TV.

Vad gäller programmeringen så kräver det en del tid, men det är verkligen inte svårt. Det är ett enkelt "välj alternativ"-system helt utan programmering i vanlig bemärkelse. Det är busenkelt, men det kan ta tid att få allt att göra som man vill då det finns massor med alternativ att pilla med. Så läs inte "programmering" utan snarare inställning.



Lysande. Precis det jag ville höra. Men hur tar jag reda på om min samsung le-37m86bd har dolda kommandon som de varit för lata för att sätta en knapp extra på fjärren?


Hej
Jag har en Samsung LE-46m och jag hittade koder på remotecentral som gjorde att jag kunde skifta direkt mellan HDMI1-3 och Component. De koderna vet jag dock inte om man kan lägga in i en Harmony. Jag har själv testat med min Pronto Pro 9600 där jag bara kopierar från hemsidan och lägger in i programmeringen.

#15

Postad 14 juni 2008 - 15:33

StarChild
  • StarChild
  • Lärjunge

  • 297 inlägg
  • 0

Lysande. Precis det jag ville höra. Men hur tar jag reda på om min samsung le-37m86bd har dolda kommandon som de varit för lata för att sätta en knapp extra på fjärren?


Hej. Jag la till din TV på min logitech one fjärr för att kolla ingångarna. Du kan välja på inputAB, inputAntenna, inputComponent 1, inputComponent 2, inputComponent 3, inputDVI, inputDVI1, inputDVI1, inputDVI2, inputDVI3, inputHDMI1, inputHDMI2, inputHDMI2V2, inputHDMI2v3, inputHDMI3, inputNext, inputRGB, inputSvideo, inputSviseo2, inputSvideo2v2, inputSvideo3, inputVideo, inputVideo1, inputVideo2, inputVideo2v2, inputVideo3, inputVideo3v2.

Du kan även ha en knapp för servicemenyn såg jag ;)

mvh StarChild

Redigerat av StarChild, 14 juni 2008 - 15:38.


#16

Postad 22 juli 2008 - 16:54

Jouchims
  • Jouchims
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0

Hej. Jag la till din TV på min logitech one fjärr för att kolla ingångarna. Du kan välja på inputAB, inputAntenna, inputComponent 1, inputComponent 2, inputComponent 3, inputDVI, inputDVI1, inputDVI1, inputDVI2, inputDVI3, inputHDMI1, inputHDMI2, inputHDMI2V2, inputHDMI2v3, inputHDMI3, inputNext, inputRGB, inputSvideo, inputSviseo2, inputSvideo2v2, inputSvideo3, inputVideo, inputVideo1, inputVideo2, inputVideo2v2, inputVideo3, inputVideo3v2.

Du kan även ha en knapp för servicemenyn såg jag :D

mvh StarChild



Tack StarChild! Riktigt schysst att du kunde testa. Ska lägga in en beställning nästa vecka då jag hunnit få mina andra grejer. Köpte 40" istället för 37" men det är ju samma sak så det ska nog inte vara någon skillnad. Får hem en onkyo606 och ett par canton 409, sen köpte jag för några veckor sen samsungs bd1500 och jag hoppas att det inte ska bli alltför svårt att få ihop allt till en fjärrkontroll :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.