Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gigabyte GA-MA78MG-S2H

433 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 februari 2008 - 09:27

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0


Nu är det snart här. Tyska handlare jag talat med har fått leveransdatum som ligger runt månadsskiftet. Enligt Gigabytes svenska kontakt så kommer det till cebit mässan officiellt som är i mitten av Mars.

RS780 chipsettet visar grymma resultat med sin HD3200 grafik och AVIVO HD med UVD+

Ett test jag sett gav 20% CPU belastning vid 1080p bluray i ~28 mbit bitrate på en AMD Athlon 3500+ (enkelkärnig.)

Strömsnålare, billigare, bättre, tystare HTPC-möjligheter blir möjliga med detta chipset! Drivrutinerna kommer säkert vara buggiga i början men kortet stödjer full hd audio ur HDMI m.m.

Återkommer med vad jag tycker när min tyska leverantör har fått in kortet. Enligt uppgift 27-28/2 så runt månadsskiftet smäller det.

#2

Postad 22 februari 2008 - 09:52

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Inga kommentarer på årets hetaste HTPC moderkort??? :)

Har talat med butiker i Tyskland som har fått bekräftade lev datum under nästa vecka! :)

#3

Postad 26 februari 2008 - 09:04

Kurben
  • Kurben
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
Ja det verkar helt klart som det intressantaste moderkortet om man vill göra en tyst och strömsnål HTPC. Jag kommer nog basera min vanliga surf och halv server på ett 780 moderkort.

Återkomm när du fått kortet och hur det spelar HD material.

Vart är testet som du sett angående detta kort? länk...

#4

Postad 26 februari 2008 - 12:03

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

  • 541 inlägg
  • 0
Det där med Full HD-Audio via HDMI, står det någonstans i klartext är det ett antagande?



Nu är det snart här. Tyska handlare jag talat med har fått leveransdatum som ligger runt månadsskiftet. Enligt Gigabytes svenska kontakt så kommer det till cebit mässan officiellt som är i mitten av Mars.

RS780 chipsettet visar grymma resultat med sin HD3200 grafik och AVIVO HD med UVD+

Ett test jag sett gav 20% CPU belastning vid 1080p bluray i ~28 mbit bitrate på en AMD Athlon 3500+ (enkelkärnig.)

Strömsnålare, billigare, bättre, tystare HTPC-möjligheter blir möjliga med detta chipset! Drivrutinerna kommer säkert vara buggiga i början men kortet stödjer full hd audio ur HDMI m.m.

Återkommer med vad jag tycker när min tyska leverantör har fått in kortet. Enligt uppgift 27-28/2 så runt månadsskiftet smäller det.



#5

Postad 27 februari 2008 - 18:22

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Inte helt omöjligt att det blir detta kort som köps när det väl finns i butikerna :) Lyckligtvis har de inte satt på de vinklade sata-kontakterna på detta kort.

edit: ajdå, märkte att de inte har kvar utgång för s-video som det Gigabyte-kort med vinklade kontakter hade :/

Redigerat av Saxel, 27 februari 2008 - 18:28.


#6

Postad 27 februari 2008 - 21:04

raki
  • raki
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0
Nu är det äntligen här!
Någon som har beställt ännu?
Nyfiken på om det kommer en variant till intel cpu med HD3200 grafiken och isåfall när?

#7

Postad 27 februari 2008 - 21:11

Jonas_p
  • Jonas_p
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0
Nu är alltså läga att skaffa en HTPC, väntar bara på att någon här ska ge en recension.

#8

Postad 27 februari 2008 - 21:25

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0
OCW har en review uppe: http://www.ocworkben...78GM-S2H/g1.htm

@Mascot: Är inte funktionen "omdömen" till för de som verkligen har testat en produkt? Om det ska skrivas en massa tyckande så blir ju snabbt den funktionen fördärvad.

Redigerat av dunde, 27 februari 2008 - 21:27.


#9

Postad 28 februari 2008 - 09:07

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Dunde: Du har helt rätt! My mistake...

Mer research gjord nu.

Gigabyte kortet har funnits ute (inofficiellt) i USA några veckor nu.

Problem, problem, problem... Drivrutinerna stödjer ännu inte full hd audio via HDMI och nordbryggan (sydbryggan?) håller över 80 grader idle!!!! :P

Jag tittar nu närmare på korten med Nvidias MCP78 krets.

Skillnaden i tester mellan Purevideo HD och AVIVO HD är att avivo hd har effektivare hårdvaruacceleration medans nvidia bättre detail enhancement, deinterlacing och uppskalningsmöjligheter inbyggda.

1. Den CPU jag väljer kommer ändå vara avvägd för att klara x264 material i 1080p (sånt som inte är L 4.1 dvs inte går att hårdvaruaccelerera ordentligt.) Skillnaden i hw acc för bluray mellan purevideo och avivo spelar mao ingen roll då min CPU kommer räcka ändå..

2. Ljudstöd i HDMI, SPDIF osv ger mig ingenting, då jag ända har kommit fram till att jag behöver ett separat ljudkort då det inte finns högtalaravstånd/delay eller LFE inställningar för de integrerade realtek kretsarna!

Slutsats: MCP78 ser driftsäkrare ut och ger mig ändå det jag behöver. HDMI, hårdvaruacc för bluray/hddvd och ingen stekhet syd eller nord brygga samt (som det verkar) stabila drivrutiner redan från början...

#10

Postad 28 februari 2008 - 10:28

Unregistered9bd940a6
  • Unregistered9bd940a6
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Kommer nog att vänta på Gigabytes GA-M78UM-S2H, vilket är baserat på MCP78 (GeForce 8200). Det kortet verkar ha mer eller mindre samma funktioner som det kort som diskuteras i denna tråd, men på något sätt känner jag på mig att Nvidias chipset kan bli det bättre valet. Det är en single-chip-lösning, d.v.s. endast nordbrygga och verkar förbruka några watt mindre effekt (enligt ett tidigt test jag såg). Dessutom verkar det vara snabbare på grafik än den version av RS780 som inte har dedikerat minne. Dessa saker, tillsammans med det faktum att jag har mer förtroende för Nvidias drivrutiner, gör att jag nog hellre väntar någon vecka eller två.

#11

Postad 29 februari 2008 - 10:57

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Jag står också i valet och kvalet, men nvidia alternativet GA-M78UM-S2H ser bättre ut, helt klart.

True HD ur HDMI i 7.1 fungerar inte på något sätt i HTPC än sålänge, varken ur HDMI eller analoga utgångar.
Problemen är mjukvarurelativerade, inte hårdvaru och de ligger i de skydd som blu-ray och hddvd filmerna har och som ännu inte kan tas bort med t.ex Any DVD HD (vilket klarar det mesta förutom en del AACS och givetvis då BD+ bluray discar.. inte knäckt än, men snart...)

Med DTS-connect kan man få ut 5.1 DTS i 1536 kbps ur analoga eller ur Spdif vilket duger tills man löst problemen. Helt okej ändå, det man är van vid från DVD är ju oftast 448 kbps dolby digital 5.1.. :D

När kommer GA-M78UM-S2H ?? Fan, jag som trodde man kunde slå till nu, har väntat sedan före jul på bl.a. att 780g och MCP78 skulle släppas, men nu får man vänta, hur länge??

Vill bygga nu med IGP och 45w CPU..

Kommer förresten en ny AMD Athlon X2 brisbane 45-wattare i början av Mars. hette från början BE-2450. 2.5 ghz 45w förbrukning som är enkel att köra med underbar passiv kylning... 4850e heter den. prisklass kring BE-2x00 serien... 500-800 kr! :)

Hoppas GA-M78UM-S2H kommer till dess...

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 29 februari 2008 - 11:00.


#12

Postad 29 februari 2008 - 13:20

velander
  • velander
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
hehe, mascot ditt senaste inlägg var som grekiska för mig. Dock så kommer du med bra förslag om vad man skall satsa på för att bygga en dator och jag ser fram imot när du köper delarna till din, då jag själv håller på att bygga en nu (hittills har bara antec fusion inhandlats, antar att du kommer köra med den med?). Förhoppningsvis finns detta nya moderkort lagom till nästa löning ;)

Intressant läsning iaf!

#13

Postad 29 februari 2008 - 14:36

Unregistered9bd940a6
  • Unregistered9bd940a6
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

När kommer GA-M78UM-S2H ?? Fan, jag som trodde man kunde slå till nu, har väntat sedan före jul på bl.a. att 780g och MCP78 skulle släppas, men nu får man vänta, hur länge??

Jag mailade lite med Gary Key på Anandtech och enligt honom är MCP78-releasen flyttad till lite senare i mars. Nåja, det handlar ju bara om 2-4 veckor...

#14

Postad 01 mars 2008 - 11:19

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

hehe, mascot ditt senaste inlägg var som grekiska för mig. Dock så kommer du med bra förslag om vad man skall satsa på för att bygga en dator och jag ser fram imot när du köper delarna till din, då jag själv håller på att bygga en nu (hittills har bara antec fusion inhandlats, antar att du kommer köra med den med?). Förhoppningsvis finns detta nya moderkort lagom till nästa löning ;)

Intressant läsning iaf!


Enkelt förklarat: Det går inte att få ut full kvalitet ur bluray discarna idag (truehd, dts-hd osv) då power dvd ultra (av kopieringsskyddade skäl som filmbranschen ställt som krav) varken ur HDMI eller analoga utgångar. Power DVD downsamplar allt. 8Ch/24bit/192kHz är fullt hd ljud, och det stöds idag av alla ljudkort/chip som stödjer Intels hd audio specifikationer. Geforce 8200 har hårdvarustöd för detta ur HDMI, det har däremot inte 780g.

Är det ett krav att kunna (så fort anydvd hd knäcker skyddet eller cyberlink tar bort downsamplingen/filmbolagen släpper på skyddet) leverera ut fullt hd ljud ur HDMI så måste du välja nvidias MCP78. 780g har ej stöd för detta i hårdvaran.

Om du däremot kopplar ur analoga utgångarna till din förstärkares 5.1/7.1 analoga ingång (eller direkt till slutsteg som jag kommer göra) så funkar det med alla ljudkort/chip som stödjer upp till 7.1 i 24 bit/192 khz (när power dvd slutar downsampla eller anydvd hd knäcker skydden.)

Power dvd ultra downsamplar i dagsläget all audio till 16 bit/48 khz. Bästa alternativet till 5.1 ljud idag är att nyttja ett ljudkort/chip med dts connect som i realtid konverterar allt till DTS i ca 1500 kbps (drygt tre ggr bättre ljud än ett vanligt 448 kbps dolby digital 5.1 ljudspår) och sänder ut det genom spdif dvs digitalutgången som du kan koppla till din surroundreciever.

Knäcker anydvd hd aacs/bd+ fullt ut (vilket de påstår vara på väg att göra) så löser det alla problem. Förhoppningen är att cyberlink kommer "överens med filmbranschen och kan lösa det direkt i powerdvd ultra, dvs göra så att det inte downsamplar allt ljud.

/edit mitt stora frågetecken är den höga värmeutvecklingen på den andra bryggan på Gigabyte kortet. Annars är det perfekt, då jag inte har några krav på full hd audio ur HDMI, jag kommer köra de analoga utgångarna direkt till 7 kanals slutsteg och aktiv sub. Men problemet med anydvdhd och/eller powerdvdultra kvarstår än sålänge.

Jag tycker problemet med hög temp på gigabyte kortet verkar väldigt underligt. Antingen kommer det framkomma att det "skall vara så" och inte är "farligt för kortets funktion eller så kommer det en ny drivrutin som rättar till det. Att man inte testat kortet under full load och kollat tempen låter märkligt, om än inte omöjligt då alla vill ut med sina produkter ibland lite för snabbt i dagens läge pga konkurrensen. En 40 mm fläkt riktad direkt mot bryggan skulle krävas och är inget alternativ för mig. Passiv chipsetkylningen funkar tydligen inte i fusion då luftflödet kring detta chip är för dåligt, och det går tydligen inte heller att åstadkomma med någon extra chassifläkta placerad i rumpan eller whatever.. :rolleyes:

Det som irriterar är att alla grejor blir försenade. AMD Athlon X2 4850e (2.5 ghz) 45w kommer 4 mars, hade varit perfekt om Asus MCP78 moderkort kom samtidigt... bahhhh!!! B)

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 01 mars 2008 - 11:26.


#15

Postad 02 mars 2008 - 13:50

joreimer
  • joreimer
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0
Har nu satt ihop en burk med kortet. Funkar bra men jag har inte de krav som så många har här. Satte in alltsammans i en Antec Fusion med en 4400 + X2 (65W) och billiga XMS2 800 MHz. Kör originalfläktar också och de låter inte så mycket att det stör mig. Har även original box-fläkt på processorn. Inte heller den låter nåt nämnvärt. Däremot låter hårddisken ******** trots att den är gummiupphängd, men det beror på att burken står på en bänk som ger resonans när hårddisken går igång. Ska nog flytta den lite...

Prestandamässigt har jag inget att invända än men har ingen Blueray-drive än heller. Kör med VGA än så länge eftersom alla andra ingångar till TV:n är upptagna men bilden är topp. Ska testa HDMI och se om det kan bli ännu bättre. Är också nöjd med SPDIF 5.1 till stärkaren. Trots allt är det ju filmen som bör vara bra :-)

Har inte kollat tempen, men med fläktar så är det nog inga problem. I alla fall så snurrar allt fortfarande efter en natts hårdkörning.

Jaja, jag vet att jag inte hjälper de som ska smiska detta kort hårt, men jag kan i alla fall konstatera att det fungerar...

Tänk på att det alltid kommer nåt bättre - bara man väntar lite till :-)

J

#16

Postad 02 mars 2008 - 22:31

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Kommer nog att vänta på Gigabytes GA-M78UM-S2H, vilket är baserat på MCP78 (GeForce 8200). Det kortet verkar ha mer eller mindre samma funktioner som det kort som diskuteras i denna tråd, men på något sätt känner jag på mig att Nvidias chipset kan bli det bättre valet. Det är en single-chip-lösning, d.v.s. endast nordbrygga och verkar förbruka några watt mindre effekt (enligt ett tidigt test jag såg). Dessutom verkar det vara snabbare på grafik än den version av RS780 som inte har dedikerat minne. Dessa saker, tillsammans med det faktum att jag har mer förtroende för Nvidias drivrutiner, gör att jag nog hellre väntar någon vecka eller två.



kan man på ren svensson-svenska säga att detta moderkort ;GA-M78UM-S2H har motsvarande ett Geforce 8200 inbyggt? så grafikprestandan motsvarar ett sådant externt grafikkort?

grymt i så fall. då känns det som vi har ett vinnande kort till htpcn.

någon mer info om när det släpps?

kör hårt, //N

#17

Postad 03 mars 2008 - 09:58

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Kommer nog att vänta på Gigabytes GA-M78UM-S2H, vilket är baserat på MCP78 (GeForce 8200). Det kortet verkar ha mer eller mindre samma funktioner som det kort som diskuteras i denna tråd, men på något sätt känner jag på mig att Nvidias chipset kan bli det bättre valet. Det är en single-chip-lösning, d.v.s. endast nordbrygga och verkar förbruka några watt mindre effekt (enligt ett tidigt test jag såg). Dessutom verkar det vara snabbare på grafik än den version av RS780 som inte har dedikerat minne. Dessa saker, tillsammans med det faktum att jag har mer förtroende för Nvidias drivrutiner, gör att jag nog hellre väntar någon vecka eller två.



kan man på ren svensson-svenska säga att detta moderkort ;GA-M78UM-S2H har motsvarande ett Geforce 8200 inbyggt? så grafikprestandan motsvarar ett sådant externt grafikkort?

grymt i så fall. då känns det som vi har ett vinnande kort till htpcn.

någon mer info om när det släpps?

kör hårt, //N


GA-M78UM-S2H = GeForce 8300
GA-M78SM-S2H = GeForce 8200

Ja, det är ju samma GPU (grafikprocessor som de baseras på) dock har de integrerade kretsarna inget egen minne utan tar av arbetsminnet.

RS780 (780g) innehåller Radeon HD3200 grafik och dominerar GeForce 8200/8300 i samtliga tester. Fördelar med MCP78 som kretsen heter är att den stöjder fullt hd ljud via HDMI (om man behöver det för att koppla t.ex till surroundförstärkare som kodar av de nya ljudformaten) annars kan man koppla via de analoga utgångarna och låta mjukvara kdoa av ljudet. Detta fungerar på både RS780 och MCP78.

När det gäller video så ger Geforce snäppet bättre bild med purevideo hd, postprocessing (förarbete som de-interlacing, detail enhancement osv.) enligt testerna, medans ATI Radeon med Avivo HD och UVD+ ger klart bättre hårdvaruacceleration.

Skulle vara oerhört intressant att få bekräftat ifall den höga tempen på Gigabyte kortet verkligen stämmer, eller om det var ett tidigt tillverkningsfel eller liknande.

Joreimer:

Har du något möjlighet att pressa ditt kort ett par timmar och ge oss en hint?? Det går ju att modifiera med en 40 mm fläkt som kyler kresten separat annars...

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 03 mars 2008 - 09:59.


#18

Postad 03 mars 2008 - 13:56

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

Kommer nog att vänta på Gigabytes GA-M78UM-S2H, vilket är baserat på MCP78 (GeForce 8200). Det kortet verkar ha mer eller mindre samma funktioner som det kort som diskuteras i denna tråd, men på något sätt känner jag på mig att Nvidias chipset kan bli det bättre valet. Det är en single-chip-lösning, d.v.s. endast nordbrygga och verkar förbruka några watt mindre effekt (enligt ett tidigt test jag såg). Dessutom verkar det vara snabbare på grafik än den version av RS780 som inte har dedikerat minne. Dessa saker, tillsammans med det faktum att jag har mer förtroende för Nvidias drivrutiner, gör att jag nog hellre väntar någon vecka eller två.



kan man på ren svensson-svenska säga att detta moderkort ;GA-M78UM-S2H har motsvarande ett Geforce 8200 inbyggt? så grafikprestandan motsvarar ett sådant externt grafikkort?

grymt i så fall. då känns det som vi har ett vinnande kort till htpcn.

någon mer info om när det släpps?

kör hårt, //N


GA-M78UM-S2H = GeForce 8300
GA-M78SM-S2H = GeForce 8200

Ja, det är ju samma GPU (grafikprocessor som de baseras på) dock har de integrerade kretsarna inget egen minne utan tar av arbetsminnet.

RS780 (780g) innehåller Radeon HD3200 grafik och dominerar GeForce 8200/8300 i samtliga tester. Fördelar med MCP78 som kretsen heter är att den stöjder fullt hd ljud via HDMI (om man behöver det för att koppla t.ex till surroundförstärkare som kodar av de nya ljudformaten) annars kan man koppla via de analoga utgångarna och låta mjukvara kdoa av ljudet. Detta fungerar på både RS780 och MCP78.

När det gäller video så ger Geforce snäppet bättre bild med purevideo hd, postprocessing (förarbete som de-interlacing, detail enhancement osv.) enligt testerna, medans ATI Radeon med Avivo HD och UVD+ ger klart bättre hårdvaruacceleration.

Skulle vara oerhört intressant att få bekräftat ifall den höga tempen på Gigabyte kortet verkligen stämmer, eller om det var ett tidigt tillverkningsfel eller liknande.

Joreimer:

Har du något möjlighet att pressa ditt kort ett par timmar och ge oss en hint?? Det går ju att modifiera med en 40 mm fläkt som kyler kresten separat annars...



tack för snabbt svar.

spontant känns det som om detta moderkort fungerar ypperligt till en htpc utan extra grafikkort. en kraftig processor med en stoor kylare samt 2 gb ram borde göra tricket. då pratar jag om en burk som skall klara av div hd-format och vara hyfsat framtidsäsker. men den skall klara alla format idag.

när släpps kortet?

//N

#19

Postad 03 mars 2008 - 16:41

Unregistered9bd940a6
  • Unregistered9bd940a6
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

RS780 (780g) innehåller Radeon HD3200 grafik och dominerar GeForce 8200/8300 i samtliga tester.

Mig veterligen gäller detta bara om RS780-kortet har SidePort-minne, annars gäller det motsatta. Nu finns det ju inte så mycket tester än, så man får väl vänta lite innan man drar några slutgiltiga slutsatser.

#20

Postad 03 mars 2008 - 22:50

joreimer
  • joreimer
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Kommer nog att vänta på Gigabytes GA-M78UM-S2H, vilket är baserat på MCP78 (GeForce 8200). Det kortet verkar ha mer eller mindre samma funktioner som det kort som diskuteras i denna tråd, men på något sätt känner jag på mig att Nvidias chipset kan bli det bättre valet. Det är en single-chip-lösning, d.v.s. endast nordbrygga och verkar förbruka några watt mindre effekt (enligt ett tidigt test jag såg). Dessutom verkar det vara snabbare på grafik än den version av RS780 som inte har dedikerat minne. Dessa saker, tillsammans med det faktum att jag har mer förtroende för Nvidias drivrutiner, gör att jag nog hellre väntar någon vecka eller två.



kan man på ren svensson-svenska säga att detta moderkort ;GA-M78UM-S2H har motsvarande ett Geforce 8200 inbyggt? så grafikprestandan motsvarar ett sådant externt grafikkort?

grymt i så fall. då känns det som vi har ett vinnande kort till htpcn.

någon mer info om när det släpps?

kör hårt, //N


GA-M78UM-S2H = GeForce 8300
GA-M78SM-S2H = GeForce 8200

Ja, det är ju samma GPU (grafikprocessor som de baseras på) dock har de integrerade kretsarna inget egen minne utan tar av arbetsminnet.

RS780 (780g) innehåller Radeon HD3200 grafik och dominerar GeForce 8200/8300 i samtliga tester. Fördelar med MCP78 som kretsen heter är att den stöjder fullt hd ljud via HDMI (om man behöver det för att koppla t.ex till surroundförstärkare som kodar av de nya ljudformaten) annars kan man koppla via de analoga utgångarna och låta mjukvara kdoa av ljudet. Detta fungerar på både RS780 och MCP78.

När det gäller video så ger Geforce snäppet bättre bild med purevideo hd, postprocessing (förarbete som de-interlacing, detail enhancement osv.) enligt testerna, medans ATI Radeon med Avivo HD och UVD+ ger klart bättre hårdvaruacceleration.

Skulle vara oerhört intressant att få bekräftat ifall den höga tempen på Gigabyte kortet verkligen stämmer, eller om det var ett tidigt tillverkningsfel eller liknande.

Joreimer:

Har du något möjlighet att pressa ditt kort ett par timmar och ge oss en hint?? Det går ju att modifiera med en 40 mm fläkt som kyler kresten separat annars...


Ska testa, har inte hunnit så mycket men körde en DVD-film från hårddisken och lite 3D-grafik (inget avancerat) och därefter mätte jag tempen med SpeedFan. Processorn var sval som en isbit men tempen på chipset:et var 80 C. Verkar ALLTID ligga där (80-81 C). Kör dock båda chassifläktarna på lägsta varvtalet i fusion-chassit. Har googlat lite och förmodligen är det så att detta är helt normalt. Möjligen ligger tempsensorn precis på (integretat i ) chipet och inte utanför som i vissa fall. Jag har ett ASUS-WM DH DeLuxe i en annan burk som också uppvisar extrema temperaturer på moderkortet och jag frågade ASUS om detta en gång i tiden. De sa då att det är normalt och inget att bekymra sig för. Men ska man montera in detta kort i en burk helt utan fläktar så kan det ju förstås blir för varmt.

Då rekommenderar jag min gamla HTPC-lösning med fullt flöde och en TV-bänksfläkt, se mitt galleri :-) Det lät ingenting alls när man väl fått bort resonansen.

J

#21

Postad 04 mars 2008 - 08:54

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Ska testa, har inte hunnit så mycket men körde en DVD-film från hårddisken och lite 3D-grafik (inget avancerat) och därefter mätte jag tempen med SpeedFan. Processorn var sval som en isbit men tempen på chipset:et var 80 C. Verkar ALLTID ligga där (80-81 C). Kör dock båda chassifläktarna på lägsta varvtalet i fusion-chassit. Har googlat lite och förmodligen är det så att detta är helt normalt. Möjligen ligger tempsensorn precis på (integretat i ) chipet och inte utanför som i vissa fall. Jag har ett ASUS-WM DH DeLuxe i en annan burk som också uppvisar extrema temperaturer på moderkortet och jag frågade ASUS om detta en gång i tiden. De sa då att det är normalt och inget att bekymra sig för. Men ska man montera in detta kort i en burk helt utan fläktar så kan det ju förstås blir för varmt.

Då rekommenderar jag min gamla HTPC-lösning med fullt flöde och en TV-bänksfläkt, se mitt galleri :-) Det lät ingenting alls när man väl fått bort resonansen.

J


Ja, lite drygt 80 grader vid idle och 87-90 grader vid full belastning säger folk i usa (avsforum) som haft kortet några veckor. Det man vill veta är ju precis som du säger om det är "normalt." Är det normalt, kortet inte går sänder pga detta osv och tempen i burken i övrigt inte påverkas nämnvärt så är det ju inga problem.

Tyvärr har jag hört att MCP78 baserade korten har samma "problem" vid introduktionen. Nu kommer de ju under Mars så har man väntat så här länge kan man lika gärna vänta ett par veckor till och se vad de första testerna säger..

En så tyst burk som möjligt är viktigt för mig då den kommer hamna i ett ljudisolerat dedikerat hemmabiorum. Min önskan är att kunna köra 2 st Noctua fläktar (800 rpm modellen) på lägsta hastighet som enda kylning (nightjar passivt nätagg och scythe mini ninja utan fläkt på.) Då blir den riktigt, riktigt tyst. En 2,5" silikonupphängd HDD och optisk läsare på det och det är perfekt. ;)

#22

Postad 04 mars 2008 - 20:56

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

  • 1 612 inlägg
  • 0
Hur bra funkar hdd acc??
Är det samma krångel att få det att funka som med radeons hd 2x00 kort?
Måste man köra med power dvd eller finns det andra alt?
Klarar hd acc .mkv?

#23

Postad 04 mars 2008 - 21:05

SS_454
  • SS_454
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Toms Hardware har testat 780G. Läs mer här toms Hardware AMD 780G

#24

Postad 05 mars 2008 - 12:02

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hur bra funkar hdd acc??
Är det samma krångel att få det att funka som med radeons hd 2x00 kort?
Måste man köra med power dvd eller finns det andra alt?
Klarar hd acc .mkv?


.mkv's (x264) i level 4.1 (L4.1) hårdvaruaccelereras, samt blu-ray och hddvd i H264/AVC, VC1 osv.
"Gamla vanliga" .mkv's i x264 kan inte hårdvaruaccelereras (om man inte konverterar om dem, finns olika knep..) då x264 inte är en officiell standard.

Någon som har mer info ang den höga tempen på sidobryggan?? 80+ grader vid idle kan ju inte vara normalt... eller??

Alla programvaror som stödjer bluray/hddvd uppspelning (från skiva, officiellt) stödjer hårdvaruaccelerering både med nvidias purevideo hd (geforce) och atis avi hd med uvd+

Ett test jag läste nyligen gav ca 25% CPU belastning på en enkelkärnig AMD athlon 3500+ vid uppspelning av Casino Royale bluray (kapitel med hög bitrate ~28 mbps) så GPU'n verkar grym...

I testet som länkas till ovan (toms hardware) så spelar man bluray i 1080p med 780g baserat moderkort och en AMD Sempron 63 3200+. (!)

Tänk dock på att ändå satsa på en regäl CPU om ni vill spela upp x264/.mkv's. För 1080p .mkv's i hög bitrate (x264) skulle jag satsa på minst en dualcore på 3 ghz för att få det att flyta till 100%, slippa ljud out of sync osv.

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 05 mars 2008 - 12:09.


#25

Postad 05 mars 2008 - 21:34

seeker
  • seeker
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Tänk dock på att ändå satsa på en regäl CPU om ni vill spela upp x264/.mkv's. För 1080p .mkv's i hög bitrate (x264) skulle jag satsa på minst en dualcore på 3 ghz för att få det att flyta till 100%, slippa ljud out of sync osv.

Min gamla AMD X2 3800+ (socket 939) klarar av alla x264 1080p filmer jag testat när man kör med CoreAVC som avkodare, detta trots att den bara har en klockfrekvens på 2.0 ghz. CoreAVC använder sig nämligen av båda kärnorna medan andra avkodare som till exempel ffdshow bara utnyttjade en av kärnorna (i alla fall när jag testade). Processoranvädningen toppar på 70-90% beroende på vilken film jag testar.

Så med andra ord borde en BE-2400 (2.3ghz, 45W) vara tillräcklig för att spela upp de flesta x264 1080p filmer utan problem. Alternativt kommer ju den där nya X2 4850e (2,5ghz, 45W) snart, som du nämnde tidigare. Båda dessa borde väl klara av allt x264 1080p material i stort sett, eller är jag helt ute och cyklar? ;)

Nyhetslänk: Sweklockers - Fler strömsnåla processorer från AMD

#26

Postad 06 mars 2008 - 16:37

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Japp, absolut. BE-2400, 4850e eller 5000+ Black edition är nog en vettig AMD-kortlista till HTPC bygge just nu. Min poäng med 3.0 Ghz dualcore är att ha lite marginal, t.ex spela in från TV-kort i bakgrunden samtidigt som man laddar ner något osv. Just kombinationen se film i 1080p x264, ladda ner samt spela in från TV känns inte ovanlig alls för egen del i alla fall.

/Edit faktum är att nya x4 phenom 9100 (65w) skulle vara ett intressant alternativ. Undrar om man kan kyla en sådan "passivt" i Antec Fusion med 2 x 120 mm Noctua på låg hastighet.

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 06 mars 2008 - 16:42.


#27

Postad 06 mars 2008 - 23:49

lillerik_
  • lillerik_
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

Japp, absolut. BE-2400, 4850e eller 5000+ Black edition är nog en vettig AMD-kortlista till HTPC bygge just nu. Min poäng med 3.0 Ghz dualcore är att ha lite marginal, t.ex spela in från TV-kort i bakgrunden samtidigt som man laddar ner något osv. Just kombinationen se film i 1080p x264, ladda ner samt spela in från TV känns inte ovanlig alls för egen del i alla fall.

/Edit faktum är att nya x4 phenom 9100 (65w) skulle vara ett intressant alternativ. Undrar om man kan kyla en sådan "passivt" i Antec Fusion med 2 x 120 mm Noctua på låg hastighet.


Just spela in från TV och ladda ner grejer kräver ju ingen CPU direkt, men visst, marginal e alltid gött att ha.

#28

Postad 07 mars 2008 - 11:22

joreimer
  • joreimer
  • Användare

  • 214 inlägg
  • 0

Ska testa, har inte hunnit så mycket men körde en DVD-film från hårddisken och lite 3D-grafik (inget avancerat) och därefter mätte jag tempen med SpeedFan. Processorn var sval som en isbit men tempen på chipset:et var 80 C. Verkar ALLTID ligga där (80-81 C). Kör dock båda chassifläktarna på lägsta varvtalet i fusion-chassit. Har googlat lite och förmodligen är det så att detta är helt normalt. Möjligen ligger tempsensorn precis på (integretat i ) chipet och inte utanför som i vissa fall. Jag har ett ASUS-WM DH DeLuxe i en annan burk som också uppvisar extrema temperaturer på moderkortet och jag frågade ASUS om detta en gång i tiden. De sa då att det är normalt och inget att bekymra sig för. Men ska man montera in detta kort i en burk helt utan fläktar så kan det ju förstås blir för varmt.

Då rekommenderar jag min gamla HTPC-lösning med fullt flöde och en TV-bänksfläkt, se mitt galleri :-) Det lät ingenting alls när man väl fått bort resonansen.

J


Ja, lite drygt 80 grader vid idle och 87-90 grader vid full belastning säger folk i usa (avsforum) som haft kortet några veckor. Det man vill veta är ju precis som du säger om det är "normalt." Är det normalt, kortet inte går sänder pga detta osv och tempen i burken i övrigt inte påverkas nämnvärt så är det ju inga problem.

Tyvärr har jag hört att MCP78 baserade korten har samma "problem" vid introduktionen. Nu kommer de ju under Mars så har man väntat så här länge kan man lika gärna vänta ett par veckor till och se vad de första testerna säger..

En så tyst burk som möjligt är viktigt för mig då den kommer hamna i ett ljudisolerat dedikerat hemmabiorum. Min önskan är att kunna köra 2 st Noctua fläktar (800 rpm modellen) på lägsta hastighet som enda kylning (nightjar passivt nätagg och scythe mini ninja utan fläkt på.) Då blir den riktigt, riktigt tyst. En 2,5" silikonupphängd HDD och optisk läsare på det och det är perfekt. :D


Tror inte det blir några problem, jag kör originalfläktarna på lägsta hastighet och visserligen har jag processorfläkt men så lite som den snurrar så funkar det säkert med Ninjan i stället. Min CPU är ju sval som en nordanvind. Liten upphängd HDD är nog smart. Frågan är var värmen från PSU:n tar vägen. Den kan ju möjligen addera en del värme totalt i burken.

Tycker inte att ljudet är något problem, trots 4 fläktar, som sagt. Min TV låter mer så om det är något jag ska byta så är det den, inte fläktarna i HTPC:n.

#29

Postad 07 mars 2008 - 23:03

seeker
  • seeker
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Japp, absolut. BE-2400, 4850e eller 5000+ Black edition är nog en vettig AMD-kortlista till HTPC bygge just nu. Min poäng med 3.0 Ghz dualcore är att ha lite marginal, t.ex spela in från TV-kort i bakgrunden samtidigt som man laddar ner något osv. Just kombinationen se film i 1080p x264, ladda ner samt spela in från TV känns inte ovanlig alls för egen del i alla fall.

/Edit faktum är att nya x4 phenom 9100 (65w) skulle vara ett intressant alternativ. Undrar om man kan kyla en sådan "passivt" i Antec Fusion med 2 x 120 mm Noctua på låg hastighet.

Japp, lite marginal är aldrig fel :D Det som är extra bra med det här moderkortet är ju att det är AM2+ så man kan alltid börja med en 4850e och om den inte räcker till i prestanda (om man kör lite andra server program som börjar dra lite extra kraft till exempel) så kan man ju alltid uppgradera till en phenom senare. Då den har 4 kärnor och många codecs (och serverprogramvaror) klarar av att dela upp beräkningarna på flera kärnor så borde en phenom inte bli så hårt belastad. Med andra ord borde den kunna hålla sig såpass sval att det fungerar bra med passiv kylning. Nu kan jag såklart inte bekräfta detta själv då jag inte har testat grejjerna, men det låter rimligt utifrån det jag har läst iaf.

#30

Postad 08 mars 2008 - 00:08

Thomas S
  • Thomas S
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0
Komplett har det i lager för dom som är sugna. :D
699 spänn, fast bara nu i helgen.

Redigerat av Thomas S, 08 mars 2008 - 00:29.


#31

Postad 09 mars 2008 - 22:41

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
ingen som har hört när de nya korten med geforce-grafik-kretsar dyker upp?

jag hittar ingen info...


//N

#32

Postad 09 mars 2008 - 23:02

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0

Komplett har det i lager för dom som är sugna. :)
699 spänn, fast bara nu i helgen.


Jag e sugen, men hur vet du att det bara är nu i helgen ,,

#33

Postad 09 mars 2008 - 23:02

lillerik_
  • lillerik_
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

ingen som har hört när de nya korten med geforce-grafik-kretsar dyker upp?
jag hittar ingen info...
//N


Tydligen så finns ett av dom att köpa, Asus M3N78-EMH HDMI.
https://www.prisjakt...kt.php?p=278091

Det står 780g på infosidan på prisjakt men det är Geforce 8200

Redigerat av lillerik_, 09 mars 2008 - 23:04.


#34

Postad 10 mars 2008 - 01:48

Thomas S
  • Thomas S
  • Användare

  • 123 inlägg
  • 0

Komplett har det i lager för dom som är sugna. :)
699 spänn, fast bara nu i helgen.


Jag e sugen, men hur vet du att det bara är nu i helgen ,,


Komplett har börjat med "Superweekend".

#35

Postad 10 mars 2008 - 21:19

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0
läste precis speccarna till M3N78-EMH HDMI. låter grymt jäkla bra till en htpc, ända tills jag såg att kortet inte har någon firewire?!? hur ska man då kunna köra floppy-dtv. omfg aldrig blir det 100%. kortet i övrigt verkar inte ha något ytterligare att önska.

kan man lösa det på ngt sätt?

#36

Postad 11 mars 2008 - 11:25

lillerik_
  • lillerik_
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

läste precis speccarna till M3N78-EMH HDMI. låter grymt jäkla bra till en htpc, ända tills jag såg att kortet inte har någon firewire?!? hur ska man då kunna köra floppy-dtv. omfg aldrig blir det 100%. kortet i övrigt verkar inte ha något ytterligare att önska.

kan man lösa det på ngt sätt?


Det borde väl komma andra kort med samma chipset och med firewire. Men varför måste du köra just floppy-dtv, finns väl andra kort som också är mycket billigare?

#37

Postad 11 mars 2008 - 13:05

najken
  • najken
  • Lärjunge

  • 282 inlägg
  • 0

läste precis speccarna till M3N78-EMH HDMI. låter grymt jäkla bra till en htpc, ända tills jag såg att kortet inte har någon firewire?!? hur ska man då kunna köra floppy-dtv. omfg aldrig blir det 100%. kortet i övrigt verkar inte ha något ytterligare att önska.

kan man lösa det på ngt sätt?


Det borde väl komma andra kort med samma chipset och med firewire. Men varför måste du köra just floppy-dtv, finns väl andra kort som också är mycket billigare?



Förvisso, men jag har kört floppy tidigare o är riktigt nöjd. Tycker att bildkvaliten är outstanding. men man ska inte vara rädd att prova nya prylar....

Jag lugnar mig lite o kollar om det dyker upp fler modeller. ev då med firewire.

//N

#38

Postad 11 mars 2008 - 16:22

BaraBra
  • BaraBra
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Hej;
vilken processor skulle rekas till denna lista?
http://www.komplett....C1-FF92C77D8EFB
och visst verkar det vara ett ok paket annars har comhem som leverantör

#39

Postad 11 mars 2008 - 16:29

syke
  • syke
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Jag hittade denna test av 780g på Anandtech, ser inte alls dumt ut ...
http://www.anandtech...doc.aspx?i=3258

#40

Postad 12 mars 2008 - 09:30

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hej;
vilken processor skulle rekas till denna lista?
http://www.komplett....C1-FF92C77D8EFB
och visst verkar det vara ett ok paket annars har comhem som leverantör


Jag skulle rekommendera BE-2400 eller 4850e som kommer vilken vecka som helst. Svala, strömsnåla. Alt. 5000+ Black edition.

Jag är också sugen på Gigabyte kortet nu. Bristen i ljudet bryr jag mig inte om då jag kopplar analogt. 780g tillsammans med ALC889a klarar inte av fullt hd ljud ur HDMI som Geforce 8200 gör bara ur analoga utgångarna, dvs sen när power dvd ultra 8.0 kommer som inte downsamplar allt ljud från hddvd/bluray.

Det som oroar mig är 80 grader på bryggan vid idle och nästan 90 grader vid full load. Min burk kommer stå på dygnet runt. Har någon fått bekräftat att det är "normalt" för det här kortet och inte skadligt/felaktigt??

#41

Postad 12 mars 2008 - 13:41

Twim
  • Twim
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Hej;
vilken processor skulle rekas till denna lista?
http://www.komplett....C1-FF92C77D8EFB
och visst verkar det vara ett ok paket annars har comhem som leverantör


Jag skulle rekommendera BE-2400 eller 4850e som kommer vilken vecka som helst. Svala, strömsnåla. Alt. 5000+ Black edition.

Jag är också sugen på Gigabyte kortet nu. Bristen i ljudet bryr jag mig inte om då jag kopplar analogt. 780g tillsammans med ALC889a klarar inte av fullt hd ljud ur HDMI som Geforce 8200 gör bara ur analoga utgångarna, dvs sen när power dvd ultra 8.0 kommer som inte downsamplar allt ljud från hddvd/bluray.

Det som oroar mig är 80 grader på bryggan vid idle och nästan 90 grader vid full load. Min burk kommer stå på dygnet runt. Har någon fått bekräftat att det är "normalt" för det här kortet och inte skadligt/felaktigt??


Kan man tolka det som att nedsamplingen av t e x True-HD kommer att lösas med power dvd ultra 8.0 när man kopplar via HDMI? Jag bryr mig själv väldigt mycket om denna aspekt.

Velat som fasiken angående att bygga en data just när det kommer till HD ljudet, verkar alltid vara något
som krånglar tycker jag. Nu hoppas man ju på dessa nya modekort..

Mvh
Twim

#42

Postad 14 mars 2008 - 09:34

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Hej;
vilken processor skulle rekas till denna lista?
http://www.komplett....C1-FF92C77D8EFB
och visst verkar det vara ett ok paket annars har comhem som leverantör


Jag skulle rekommendera BE-2400 eller 4850e som kommer vilken vecka som helst. Svala, strömsnåla. Alt. 5000+ Black edition.

Jag är också sugen på Gigabyte kortet nu. Bristen i ljudet bryr jag mig inte om då jag kopplar analogt. 780g tillsammans med ALC889a klarar inte av fullt hd ljud ur HDMI som Geforce 8200 gör bara ur analoga utgångarna, dvs sen när power dvd ultra 8.0 kommer som inte downsamplar allt ljud från hddvd/bluray.

Det som oroar mig är 80 grader på bryggan vid idle och nästan 90 grader vid full load. Min burk kommer stå på dygnet runt. Har någon fått bekräftat att det är "normalt" för det här kortet och inte skadligt/felaktigt??


Kan man tolka det som att nedsamplingen av t e x True-HD kommer att lösas med power dvd ultra 8.0 när man kopplar via HDMI? Jag bryr mig själv väldigt mycket om denna aspekt.

Velat som fasiken angående att bygga en data just när det kommer till HD ljudet, verkar alltid vara något
som krånglar tycker jag. Nu hoppas man ju på dessa nya modekort..

Mvh
Twim


PowerDVD 8.0 stödjer fullt hd ljud över HDMI (och givetvis även analogt) och släpps i slutet av Mars.

Dear XXX,

Thank you for contacting CyberLink Online Support.

We understand your concern related with PowerDVD Ultra.

We regret but HDMI audio is not supported with PowerDVD Ultra. In Ultra version, it will downsample the audio to 48KHz.

We are going to release PowerDVD 8.0 by the end of this month which will support full HDMI audio output.

Please feel free to contact us back for any further clarification or for any assistance related to CyberLink Products.

Thank You and Best Regards


Nu väntar jag bara på min CPU så kan bygget börja... Blev en AMD Athlon X2 4850e B)

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 14 mars 2008 - 09:36.


#43

Postad 14 mars 2008 - 11:10

velander
  • velander
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Vilka delar blev det mascot? B)

#44

Postad 14 mars 2008 - 14:22

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Antec Fusion Black 430 (Svart) 1 459:- Desktop/HTPC-chassin
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 406:- DDR2-minnen
OrigenAE MCE Remote Controller 131:- Fjärrkontroller
Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box 723:- CPU (AMD Socket AM2)

+ DVD-brännare och Samsung spinpoint som jag har liggande hemma.

Första steget. Kompletterar med 2 x 800 rpm 1200 mm Noctuas och en Scythe mini ninja samt passivt silverstone nätagg om den inte blir tillräckligt tyst längre fram

sedan skall 2 st Technotrend DVB-S2 kort in samt en LG GGW-H20L combo läsare brännare (bluray/hddvd/dvd)

Är inte hundra på moderkortet än. Måste bestämma mig tills 4850e finns i lager.. beslutsångest. Bryggan blir varm på gigabyte kortet, det vet jag och det klarar inte full hd audio via hdmi, men ati avivi hd med UVD´får bättre betyg än geforce8200.

#45

Postad 14 mars 2008 - 15:12

Twim
  • Twim
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0

Antec Fusion Black 430 (Svart) 1 459:- Desktop/HTPC-chassin
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 406:- DDR2-minnen
OrigenAE MCE Remote Controller 131:- Fjärrkontroller
Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box 723:- CPU (AMD Socket AM2)

+ DVD-brännare och Samsung spinpoint som jag har liggande hemma.

Första steget. Kompletterar med 2 x 800 rpm 1200 mm Noctuas och en Scythe mini ninja samt passivt silverstone nätagg om den inte blir tillräckligt tyst längre fram

sedan skall 2 st Technotrend DVB-S2 kort in samt en LG GGW-H20L combo läsare brännare (bluray/hddvd/dvd)

Är inte hundra på moderkortet än. Måste bestämma mig tills 4850e finns i lager.. beslutsångest. Bryggan blir varm på gigabyte kortet, det vet jag och det klarar inte full hd audio via hdmi, men ati avivi hd med UVD´får bättre betyg än geforce8200.


Tjena Mascot,

Tack för tidigare input angående power dvd ultra 8.0! Med det bekräftat finns det ingen orsak för mig att vela längre utan dags att sätta fart med första bygget baserat på Asus M3N78-HDMI. Ingen större idé för mig att vänta på 8300 kretsen misstänker jag då jag nästan uteslutande kommer använda den för LG GGW-H20L combo läsare. Kan dock bli lite spel också, vi får se hur det funkar.

Vad jag dock tvekar om är processor, noll koll på AMD. Antar att AMD2+ processor är motsvarigheten till Intels Duo core2 eller? Känns i sådant fall som ett ok val, tror jag. Något förslag? Tar gärna i lite extra så man har kraft.
Schyte ninja har jag läst mkt positivt om på forumet så lutar åt ngt sådant för min del också.

Läste att modekortet tar DDR2 Dual 1066 minnen ifall processor stöder det, är det overkill och slänga pengar i sjön och lika bra att köra på samma minnen som dig?

Mvh
Twim

#46

Postad 14 mars 2008 - 16:19

Unregisteredbaa1ce65
  • Unregisteredbaa1ce65
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0

Antec Fusion Black 430 (Svart) 1 459:- Desktop/HTPC-chassin
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 406:- DDR2-minnen
OrigenAE MCE Remote Controller 131:- Fjärrkontroller
Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box 723:- CPU (AMD Socket AM2)

+ DVD-brännare och Samsung spinpoint som jag har liggande hemma.

Första steget. Kompletterar med 2 x 800 rpm 1200 mm Noctuas och en Scythe mini ninja samt passivt silverstone nätagg om den inte blir tillräckligt tyst längre fram

sedan skall 2 st Technotrend DVB-S2 kort in samt en LG GGW-H20L combo läsare brännare (bluray/hddvd/dvd)

Är inte hundra på moderkortet än. Måste bestämma mig tills 4850e finns i lager.. beslutsångest. Bryggan blir varm på gigabyte kortet, det vet jag och det klarar inte full hd audio via hdmi, men ati avivi hd med UVD´får bättre betyg än geforce8200.


Tjena Mascot,

Tack för tidigare input angående power dvd ultra 8.0! Med det bekräftat finns det ingen orsak för mig att vela längre utan dags att sätta fart med första bygget baserat på Asus M3N78-HDMI. Ingen större idé för mig att vänta på 8300 kretsen misstänker jag då jag nästan uteslutande kommer använda den för LG GGW-H20L combo läsare. Kan dock bli lite spel också, vi får se hur det funkar.

Vad jag dock tvekar om är processor, noll koll på AMD. Antar att AMD2+ processor är motsvarigheten till Intels Duo core2 eller? Känns i sådant fall som ett ok val, tror jag. Något förslag? Tar gärna i lite extra så man har kraft.
Schyte ninja har jag läst mkt positivt om på forumet så lutar åt ngt sådant för min del också.

Läste att modekortet tar DDR2 Dual 1066 minnen ifall processor stöder det, är det overkill och slänga pengar i sjön och lika bra att köra på samma minnen som dig?

Mvh
Twim


Så vad är det egentligen som krävs av moderkortet för att kunna skicka hd-formaten över HDMI när Power DVD 8 släpps? HDMI 1.3, eller har det med den inbyggda ljudkretsen att göra? Föredrar ett Intel baserat system över AMD och är ute efter ett micro-axt kort som ska klara av ovannämda.

Glömde nästan..
HTPC'n kommer att vara ansluten till en receiver som ska avkoda DTS-HD Master och Dolby TrueHD. Behöver alltså bara få iväg ljudströmmen till receivern. Inte använda datorn för att avkoda den.

Redigerat av Unregisteredbaa1ce65, 14 mars 2008 - 16:26.


#47

Postad 15 mars 2008 - 19:00

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

  • 348 inlägg
  • 0
HJÄLP MIG! Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI

Vilket kort ? jag blir helt trött ,, verkar som de flesta vill Ha Gigabyte med ATI kretsarna 790G, jag ska ska sätta in ett Asus Xonar d2 ljudkort i som jag har haft liggandes i lådan nu ett halvår, så när som på en test jag gjorde..

Jag litar inte riktigt på ATI , en massa mek kanske o sen fungerar det sådär , för att det blir så varmt ,, o andra sidan gillar jag inte Asus Moderkort, Har haft strul med dem bränt dom på löpande band tidigare men gillar geforce , JAG VET! jag e lite sjuk här ,, har fastnat helt ,,

Meningen är att det ska bli Ett Htpc ,, men jag måste bestämma moderkort, för att kunna välja resten ,, och komma igång ,,

Jag ser att jag inte är ensam om detta dillemma, hehehe

Varför väljer de flesta ATI 790G ??? Och har Asus stabila kort ???, detta undrar jag ??

En sak till någon som vet om det finns passiva modulära nätagg ,, dettta är för mig obegripligt att det ska vara så att det finns 658 ( listade på Prisjakt)nätagg och inte ett med modulära passiva, annars någon pålitlig test på aktiva modulära , och deras ljudnivåer i verkligheten!!! ,, allt över 18 db är omöjligt ,, haha corsair ,, ska ju dra upp i 25 db sägs det det ...nån som kan bekräffta detta eller ,,dementera

onödiga kablar är helt uteslutet ! ,, redan trångt


MVH / Halvan

#48

Postad 17 mars 2008 - 08:33

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Antec Fusion Black 430 (Svart) 1 459:- Desktop/HTPC-chassin
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 406:- DDR2-minnen
OrigenAE MCE Remote Controller 131:- Fjärrkontroller
Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box 723:- CPU (AMD Socket AM2)

+ DVD-brännare och Samsung spinpoint som jag har liggande hemma.

Första steget. Kompletterar med 2 x 800 rpm 1200 mm Noctuas och en Scythe mini ninja samt passivt silverstone nätagg om den inte blir tillräckligt tyst längre fram

sedan skall 2 st Technotrend DVB-S2 kort in samt en LG GGW-H20L combo läsare brännare (bluray/hddvd/dvd)

Är inte hundra på moderkortet än. Måste bestämma mig tills 4850e finns i lager.. beslutsångest. Bryggan blir varm på gigabyte kortet, det vet jag och det klarar inte full hd audio via hdmi, men ati avivi hd med UVD´får bättre betyg än geforce8200.


Tjena Mascot,

Tack för tidigare input angående power dvd ultra 8.0! Med det bekräftat finns det ingen orsak för mig att vela längre utan dags att sätta fart med första bygget baserat på Asus M3N78-HDMI. Ingen större idé för mig att vänta på 8300 kretsen misstänker jag då jag nästan uteslutande kommer använda den för LG GGW-H20L combo läsare. Kan dock bli lite spel också, vi får se hur det funkar.

Vad jag dock tvekar om är processor, noll koll på AMD. Antar att AMD2+ processor är motsvarigheten till Intels Duo core2 eller? Känns i sådant fall som ett ok val, tror jag. Något förslag? Tar gärna i lite extra så man har kraft.
Schyte ninja har jag läst mkt positivt om på forumet så lutar åt ngt sådant för min del också.

Läste att modekortet tar DDR2 Dual 1066 minnen ifall processor stöder det, är det overkill och slänga pengar i sjön och lika bra att köra på samma minnen som dig?

Mvh
Twim


Nej, 8300 innehåller inga större färändringar annat än 3d/spel prestanda enligt vad jag lyckats klura ut på de preliminära specarna. Purevideo HD osv innehåller samma saker i chipsettet.

Finns väl ännu inga intelbaserade matx moderkort med nvidia MCP78 eller amd 780g vad jag sett? Dessa kommer senare i vår/sommar, så vill du vänta så visst.

En snabb processor behöver du enbart för trögt material som inte kan hårdvaruaccelereras fullt ut som t.ex x264 i 1080p (720p spelar jag på min sovrumsburk med enkelkärning 2.0 ghz amd athlon utan problem med Coreavc.)

Fördelen med AMD's brisbane 45w serie är ju den låga strömförbrukningen och värmeutvecklingen. Visst, de nya intel cpuerna är strömsnåla och utvecklar lite värme, men den billigaste kostar ju dubbel så mycket som en 4850e t.ex. (E8200 kostar väl runt 13-14 hundra än sålänge...) är dessutom tveksam om den går att kyla passivt med riktigt långsamma fläktar i ett fusion chassi. Mitt mål är att kunna köra 2 st Noctua 120 mm 800 rpm modellen på LOW dvs runt 500 rpm som enda kylning... Burken kommer stå i ett dedikerat biorum med sombra akustik tak, flytande golv, isolerade väggar osv och därav ljudnivån mycket viktig!)

Antec Fusion Black 430 (Svart) 1 459:- Desktop/HTPC-chassin
Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB 406:- DDR2-minnen
OrigenAE MCE Remote Controller 131:- Fjärrkontroller
Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI
AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz Box 723:- CPU (AMD Socket AM2)

+ DVD-brännare och Samsung spinpoint som jag har liggande hemma.

Första steget. Kompletterar med 2 x 800 rpm 1200 mm Noctuas och en Scythe mini ninja samt passivt silverstone nätagg om den inte blir tillräckligt tyst längre fram

sedan skall 2 st Technotrend DVB-S2 kort in samt en LG GGW-H20L combo läsare brännare (bluray/hddvd/dvd)

Är inte hundra på moderkortet än. Måste bestämma mig tills 4850e finns i lager.. beslutsångest. Bryggan blir varm på gigabyte kortet, det vet jag och det klarar inte full hd audio via hdmi, men ati avivi hd med UVD´får bättre betyg än geforce8200.


Tjena Mascot,

Tack för tidigare input angående power dvd ultra 8.0! Med det bekräftat finns det ingen orsak för mig att vela längre utan dags att sätta fart med första bygget baserat på Asus M3N78-HDMI. Ingen större idé för mig att vänta på 8300 kretsen misstänker jag då jag nästan uteslutande kommer använda den för LG GGW-H20L combo läsare. Kan dock bli lite spel också, vi får se hur det funkar.

Vad jag dock tvekar om är processor, noll koll på AMD. Antar att AMD2+ processor är motsvarigheten till Intels Duo core2 eller? Känns i sådant fall som ett ok val, tror jag. Något förslag? Tar gärna i lite extra så man har kraft.
Schyte ninja har jag läst mkt positivt om på forumet så lutar åt ngt sådant för min del också.

Läste att modekortet tar DDR2 Dual 1066 minnen ifall processor stöder det, är det overkill och slänga pengar i sjön och lika bra att köra på samma minnen som dig?

Mvh
Twim


Så vad är det egentligen som krävs av moderkortet för att kunna skicka hd-formaten över HDMI när Power DVD 8 släpps? HDMI 1.3, eller har det med den inbyggda ljudkretsen att göra? Föredrar ett Intel baserat system över AMD och är ute efter ett micro-axt kort som ska klara av ovannämda.

Glömde nästan..
HTPC'n kommer att vara ansluten till en receiver som ska avkoda DTS-HD Master och Dolby TrueHD. Behöver alltså bara få iväg ljudströmmen till receivern. Inte använda datorn för att avkoda den.


Vet inte exakt vad som krävs, men 780g med hd3200 grafiken verkar inte kunna pussla ihop videoströmmen med ljudströmmen i HDMI i alla fall. Analoga utgångarna är dock aldrig något problem. Har du krav på HDMI ljud till reciever t.ex så välg Asus kortet med nvidia MCP78 (geforce 8200.)

Gigabyte kortet har dock firewire, esata samt "bättre" ljudkrets i alc889a.

HJÄLP MIG! Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkort - eller Asus M3N78-HDMI

Vilket kort ? jag blir helt trött ,, verkar som de flesta vill Ha Gigabyte med ATI kretsarna 790G, jag ska ska sätta in ett Asus Xonar d2 ljudkort i som jag har haft liggandes i lådan nu ett halvår, så när som på en test jag gjorde..

Jag litar inte riktigt på ATI , en massa mek kanske o sen fungerar det sådär , för att det blir så varmt ,, o andra sidan gillar jag inte Asus Moderkort, Har haft strul med dem bränt dom på löpande band tidigare men gillar geforce , JAG VET! jag e lite sjuk här ,, har fastnat helt ,,

Meningen är att det ska bli Ett Htpc ,, men jag måste bestämma moderkort, för att kunna välja resten ,, och komma igång ,,

Jag ser att jag inte är ensam om detta dillemma, hehehe

Varför väljer de flesta ATI 790G ??? Och har Asus stabila kort ???, detta undrar jag ?? Asus har acl883 som också är helt okej.

En sak till någon som vet om det finns passiva modulära nätagg ,, dettta är för mig obegripligt att det ska vara så att det finns 658 ( listade på Prisjakt)nätagg och inte ett med modulära passiva, annars någon pålitlig test på aktiva modulära , och deras ljudnivåer i verkligheten!!! ,, allt över 18 db är omöjligt ,, haha corsair ,, ska ju dra upp i 25 db sägs det det ...nån som kan bekräffta detta eller ,,dementera

onödiga kablar är helt uteslutet ! ,, redan trångt


MVH / Halvan


Ska du köra separat ljudkort så har du ju ingen vinst i HDMI ljud om du skall koda av hd ljudformaten ändå. Analoga utgångar är det som gäller. HDMi till reciever med ljud funkar ju inte med 780g kretsen helt enkelt. Asus kortet gäller.

För min egen del så behöver jag inte HDMI ljud då jag skall koppla direkt till slutsteg och då finner jag fler fördelar i Gigabyte kortet med esata, firewire och bättre integrerat ljud ALC889a. Blir fullt på mitt kort redan (2 x DVB-S2 samt eventuellt ett hybrid crossfire system med ett billigt passivt grafikkort i pci-expressporten) så ett separat ljudkort blir det bara om alc889a inte "duger" och isåfall behöver jag firewire då alla kortplatser är fulla (externt ljudkrot mao..)

Det enda jag oroar mig lite över är den höga tempen på nordbryggan på Gigabyte kortet, men enligt vad alla säger som har kortet så verkar det "funka ändå" men det skulle vara skönt att få höra att det "skall vara så."

Någon som vet något kring detta?? Är redo att beställa nu. Funderar till och med på NSK2480 chassi istället för Fusion då jag inte vinner så mycket på den "snyggare designen" (burken kommer stå bakom glasdörrar)

#49

Postad 17 mars 2008 - 09:06

Unregisteredbaa1ce65
  • Unregisteredbaa1ce65
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Hade lite halvt siktat in mig på Intels nya P45 som tydligen ska fixa ljudet över HDMI, sen att den är utrustad med nya GMA X4500 som ska fixa hårdvaruaccelereringen. Sätter dom lite fart och lanserar den i mars/april blir jag nöjd, tokig på allt detta väntande :P

#50

Postad 17 mars 2008 - 09:43

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0
Ja, man kan vänta hur länge om helst. Är dock rätt glad över att jag inte beställde ioch byggde före jul med 690g och "gammal skit" :P

Under 3000 kr exkl drive och hdd (har dvd brännar och en samsung spinpoint liggande tillsvidare)

första uppgraderingen om någon månad blir 2 x 120 mm 800 rpm noctua fläktar och en scythe mini ninja sedan en Pioneer bluray drive och 2 st Technotrend DVB-S2 kort.

Bygger i Antec Fusion eller NSK2480 chassi med Gigabyte GA-MA78MG-S2H eller Asus M3N78-HDMI med 4850e eller 5000+ black edition CPU. Passiv kylning e kanon.

Ett nighjar passivt nätagg sen och enda kylningen i burken är 2 st Noctua 120 mm på 500 rpm.. underbara tystnad.. Kanske en 2.5 eller ett par solid state diskar när de blir billigare... ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.