Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

1510 som MediaExtender

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Kreatel IP-STB 1510 (Digitalboxar) 1 6,15 (26) Inga priser
Motorola Home VIP 1510 (Digitalboxar) 1 4,62 (12) Inga priser
45 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV * (34368 inlägg) 3 timmar sedan
Telia IP-TV in i HTPC? (592 inlägg) 6 år sedan
Canal Digital IPTV (908 inlägg) 8 år sedan
Telia Digital TV & DVD Recorder (6 inlägg) 12 år sedan
BBBs digitalbox och digitaltv (122 inlägg) 12 år sedan
Någon med erfarenheter av FastTV ? (27 inlägg) 13 år sedan
Kreatel IP-STB 1510 digitalbox (32 inlägg) 14 år sedan
Telia digital bredband tv på flera box/tv? (5 inlägg) 14 år sedan
Ny serie HD-boxar från Kreatel! IPTV/DVB-T/MPEG4 (22 inlägg) 14 år sedan
Kreatel 1510 (0 inlägg) 14 år sedan
Canal Digital IPTV - hur funkar det? Bra box? (4 inlägg) 14 år sedan
Motorola VIP 1510 med antenn? (3 inlägg) 14 år sedan
Bredbandsbolagets IPTV (5 inlägg) 14 år sedan
Digital-TV,telefoni+bredband hos BBB? (2 inlägg) 14 år sedan
motorola 1510 -> digital coax (2 inlägg) 14 år sedan
Telia Digital TV Inspelning (2 inlägg) 14 år sedan
Hur fungerar bbb iptv (3 inlägg) 14 år sedan
BBB IP-TV i HTPC (109 inlägg) 15 år sedan
Inloggning (0 inlägg) 15 år sedan
Köpa egen box till Fast-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Synpunkter på BBB:s ip-tv (8 inlägg) 15 år sedan
Fjärrontrollen till Motorola vip1510 (4 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsbolagets tv i 2 apparater? (0 inlägg) 15 år sedan
ip tv (1 inlägg) 15 år sedan
Bredbandsdbolaget (4 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-Tv (3 inlägg) 15 år sedan
SVT Play flyttar till tv:n och låter dig se OS på tider som passar dig (7 inlägg) 15 år sedan
teliatv (vip1510) till philips mdc988 (1 inlägg) 15 år sedan
Telia eller BBB? (1 inlägg) 15 år sedan
Bildkvalitet på Telias bredbandstv jämfört med parabol (4 inlägg) 15 år sedan
Telia digital-TV (1 inlägg) 15 år sedan
bbb digitalbox (bredbandsbolaget) (8 inlägg) 15 år sedan
Telia digitalboxer (2 inlägg) 15 år sedan
Telia IP-TV (5 inlägg) 15 år sedan
Kreatel IP-STB & Logitech Harmony 525 (7 inlägg) 16 år sedan
Kreatel ipstb 1510/ Motorola vip1510 extender (0 inlägg) 16 år sedan
Fjärrkontroll till Kreatel-box för Viasat: Kod, tack! (0 inlägg) 16 år sedan
Koppla Kreatel stb-ip 1510 digitalbox till HP w2207h datorskärm (0 inlägg) 16 år sedan
Koder till universalkontroll för Andersson och Kreatel (0 inlägg) 16 år sedan
TV/Dator i stadsnät (0 inlägg) 16 år sedan
Telia Digital TV (1 inlägg) 16 år sedan
Bredbandsbolaget, vilken box? (5 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (1 inlägg) 16 år sedan
Trådlös inkoppling av Motorola VIP1510 (0 inlägg) 16 år sedan
Kreatel Ipbox (2 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 26 februari 2008 - 21:59

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Nu har jag påbörjat ett projekt för att köra Kreatel/Motorola 1510 boxen som en Media-extender. Tacksam för all input.

/Janne

#2

Postad 26 februari 2008 - 22:14

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag har bootat boxen lokalt på spanska (låter löjligt) och kämpar för närvarande att boota den på svensk firmware.

Vad jag har som mål är att köra 1510-boxen som Mediaextender till den personliga musik/film samlingen.

Jag är tacksam för all input jag kan få.

/Janne

#3

Postad 27 februari 2008 - 13:51

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Ok, med lite assistans :) så bootar jag nu boxen helt offline och kommer till "Välkommen, Knappa in identifikationskod och kontrollkod" så här behöver jag kanske inte gå längre utan kommer att skapa ett eget GUI.

/Janne

#4

Postad 27 februari 2008 - 14:24

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Ok, så här gör man för att boota boxen offline:

Först så måste man ha en DHCP-server som kan skicka option-128. option-128 är en 18-byte sträng som är "239.16.16.202:5555" och talar om för boxen var den skall börja.

Sedan så läser den konfigurationsdata via multicast från 239.16.16.202:5555 för att veta var den hittar splash och firmware.

Nu hämtar den splashen "Telia Digital-TV startar..." via multicast från 239.16.16.210:5555

Sedan så hämtar den firmware via multicast från 239.16.16.209:5555 och bootar.

Efter det så multicastar man ut konfigdata igen i en loop på 239.16.16.202:5555 så boxen kan hämta den igen när det behövs.

/Janne

#5

Postad 27 februari 2008 - 19:36

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag tror jag blir tokig! Jag försöker byta ut iptvlogin.telia.se i portalurls men det är någon form av 2-byte checksum så om man ändrar i filen så startar inte boxen.

Får jag inte detta att funka blir jag tvungen att köra en mini-DNS också så att iptvlogin.tela.se pekar på något eget.

/Janne

#6

Postad 27 februari 2008 - 22:17

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Får man fråga vart du fick tag i den spanska programvaran som du lyckats boota boxen med?

#7

Postad 27 februari 2008 - 22:20

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Får man fråga vart du fick tag i den spanska programvaran som du lyckats boota boxen med?


Det är nog här som den är hämtad ifrån.

/Peter Cigéhn

#8

Postad 27 februari 2008 - 22:23

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Får man fråga vart du fick tag i den spanska programvaran som du lyckats boota boxen med?


Det är nog här som den är hämtad ifrån.

/Peter Cigéhn


Tackar..
Har själv en 1510 box från CanalDigital, och denna tråd kan ju bli intressant..

#9

Postad 27 februari 2008 - 22:24

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Får man fråga vart du fick tag i den spanska programvaran som du lyckats boota boxen med?


Det är nog här som den är hämtad ifrån.

/Peter Cigéhn


Det tråkiga är att du inte kan använda den spanska instruktionen rakt av men den är en förbaskat bra läroskola.

Edit: Det är de spanska instruktionerna och programvaran som får det att fungera.

/Janne

Redigerat av DataJanne, 27 februari 2008 - 22:35.


#10

Postad 27 februari 2008 - 22:31

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Det var inte helt lätt att boota boxen offline med Telia firmware heller.

/Janne

#11

Postad 28 februari 2008 - 17:34

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Har du käll koden till telia boxarna???

#12

Postad 28 februari 2008 - 18:35

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Har du käll koden till telia boxarna???


Inte källkoden, firmware.

/Janne

#13

Postad 28 februari 2008 - 21:28

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Nu bootar jag boxen helt offline och tittar för tillfället på ett stort fett "Hello World!" på tv-skärmen.

Nu återstår att försöka analysera Telias GUI för att förstå hur man anropar olika funktioner i boxen.

/Janne

#14

Postad 28 februari 2008 - 21:30

Unregistered753e84df
  • Unregistered753e84df
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0

Nu bootar jag boxen helt offline och tittar för tillfället på ett stort fett "Hello World!" på tv-skärmen.

Nu återstår att försöka analysera Telias GUI för att förstå hur man anropar olika funktioner i boxen.

/Janne


Skoj.. Ska bli intressant att följa hur det går.
\\ Jonas

#15

Postad 28 februari 2008 - 21:42

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Jag har sett att boxen direkt efter att den har bootat kommunicerar med en server i Telias nät och ubyter någon form av certifikatinformation. Jag misstänker att det har med krypteringen och Irdetos SoftClient att göra.

Hur har du löst detta då du bootar helt i offline? Jag får känslan av att kommunikationen med den här servern är rätt hårdkodad. Boxen gör ingen DNS uppslagning utan verkar gå direkt på IP-addressen på servern. Jag har inte heller sett någon konfigureringsinformation om detta i infocastströmmarna.

Jag är lite nyfiken hur du har löst det.

Löste det sig med checksumman på config.portalurls (de sista 32 bitarna antar jag det är)? Eller fejkade du med en egen DNS-server?

/Peter Cigéhn

#16

Postad 28 februari 2008 - 23:14

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Jag har sett att boxen direkt efter att den har bootat kommunicerar med en server i Telias nät och ubyter någon form av certifikatinformation. Jag misstänker att det har med krypteringen och Irdetos SoftClient att göra.

Hur har du löst detta då du bootar helt i offline? Jag får känslan av att kommunikationen med den här servern är rätt hårdkodad. Boxen gör ingen DNS uppslagning utan verkar gå direkt på IP-addressen på servern. Jag har inte heller sett någon konfigureringsinformation om detta i infocastströmmarna.

Jag är lite nyfiken hur du har löst det.

Löste det sig med checksumman på config.portalurls (de sista 32 bitarna antar jag det är)? Eller fejkade du med en egen DNS-server?

/Peter Cigéhn


Jag har 2 boxar eftersom familjen inte är så förtjust i att jag låser upp boxen med mina hack. :)

Den ena har jag kopplat som vanligt fast via en Switch så en dator också kan använda iptv-porten.

Den andra (som jag beskriver här) är bara kopplad som vanligt (som vilken dator som helst) i mitt eget nätverk.

Jag har skrivit ihop en liten Daemon som svara när boxen begär IP via DHCP och sedan startar bootcasten. Den har också en mikro-DNS som svara med IP till min egen webserver när boxen vill ha DNS svar för "iptvlogin.telia.se".

Jag försökte första att ändra i PortalUrls för vilken startsida som gäller men se de gick inte, då bootar inte boxen. säkert någon checksum grej. Lösningen jag har gjort är helt ok.

Jag har redan en DHCP-server i mitt nätverk och rädslan var att den skulle svara boxen och ge IP istället men faktum är att den hinner inte reagera, när boxen redan fått sitt IP så svara DHCP-servern men får kasta sitt erbjudande.

Det fungerar ganska bra just nu. De svåra blir att klura ut hur html sidorna i Telias GUI fungerar för att sedan snickra egna.

Edit: Ang. din fråga om certifikat och kommunikation så finns det inget problem, från vår synvinkel är boxen en helt vanlig Linux maskin som browsar med Mozilla och accepterar mer än gärna alla sidor man släpper in den på. Din gissning med Irdeto har bara med Telias kryptering att göra och påverkar inte hur du använder plattformen.

Redigerat av DataJanne, 28 februari 2008 - 23:24.


#17

Postad 28 februari 2008 - 23:36

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Edit: Ang. din fråga om certifikat och kommunikation så finns det inget problem, från vår synvinkel är boxen en helt vanlig Linux maskin som browsar med Mozilla och accepterar mer än gärna alla sidor man släpper in den på. Din gissning med Irdeto har bara med Telias kryptering att göra och påverkar inte hur du använder plattformen.


Visst är boxen som vilken Linux burk med en Mozilla browser.

Det jag tänkte var bara att boxen av någon anledning inte skulle gå vidare i sin uppstart om den inte fick svar på den här begäran om certifikat och liknande. Men uppenbarligen så går boxen vidare (eftersom du har fått det att fungera) och säkerligen så "struntar" den i att den inte fick kontakt med servern. Så visst, för detta ändamål så spelar det då ingen som helst roll. Men du kan ju sniffa och kolla om boxen skickar en TCP synk under uppstart (som den då inte får något svar på).

Dessutom så har jag nog ändrat uppfattning om att Telia använder Irdeto SoftClient. Med tanke på vad man kan utläsa i denna certifikatförfrågan så tror jag nog mer på Verimatrix och någon av deras lösningar för "content security". Verimatrix omnäms flera gånger i certifikatsvaret (eller vad det nu är).

/Peter Cigéhn

#18

Postad 28 februari 2008 - 23:48

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Edit: Ang. din fråga om certifikat och kommunikation så finns det inget problem, från vår synvinkel är boxen en helt vanlig Linux maskin som browsar med Mozilla och accepterar mer än gärna alla sidor man släpper in den på. Din gissning med Irdeto har bara med Telias kryptering att göra och påverkar inte hur du använder plattformen.


Visst är boxen som vilken Linux burk med en Mozilla browser.

Det jag tänkte var bara att boxen av någon anledning inte skulle gå vidare i sin uppstart om den inte fick svar på den här begäran om certifikat och liknande. Men uppenbarligen så går boxen vidare (eftersom du har fått det att fungera) och säkerligen så "struntar" den i att den inte fick kontakt med servern. Så visst, för detta ändamål så spelar det då ingen som helst roll. Men du kan ju sniffa och kolla om boxen skickar en TCP synk under uppstart (som den då inte får något svar på).

Dessutom så har jag nog ändrat uppfattning om att Telia använder Irdeto SoftClient. Med tanke på vad man kan utläsa i denna certifikatförfrågan så tror jag nog mer på Verimatrix och någon av deras lösningar för "content security". Verimatrix omnäms flera gånger i certifikatsvaret (eller vad det nu är).

/Peter Cigéhn


Du har rätt, den skickar ett TCP-synk men att den inte får något svar verkar inte påverka något. Som du säger så påverkar det inte min applikation men man blir ju nyfiken, vad är som detta svar kan innehålla? Nycklar?

/Janne

#19

Postad 29 februari 2008 - 00:45

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
För er som undrar vad "Hello World!" är så är det så i programmerar kretsar att det är vedertaget att använda detta svar för att se att hårdvara/mjukvara fungerar. Det spelar ingen roll om det är en el-tandborste med en 8-1 display eller en full video display, "Hello World!" används för att bevisa (för sig själv) att det du gjort fungerar.

/Janne

#20

Postad 29 februari 2008 - 08:59

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Kanske en dum fråga :)

Men är det så att boxen startar med firmware utan gui och hela gui:t ligger på en webbserver eller ligger gui:t i firmwaren oxå??

#21

Postad 29 februari 2008 - 11:40

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Kanske en dum fråga :)

Men är det så att boxen startar med firmware utan gui och hela gui:t ligger på en webbserver eller ligger gui:t i firmwaren oxå??


API:er och HAL ligger i firmware och det gör också Mozilla Browsern.

Hela GUI:t är i Html och Javascript och hämtas från webservern.

Man kommer åt GUI med en vanlig dator också. Adressen är http://iptvlogin.tel...ui/initial.html
Däremot saknar datorn API för boxen så GUI kommer inte att renderas som det skall.

/Janne

#22

Postad 29 februari 2008 - 20:01

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Du har rätt, den skickar ett TCP-synk men att den inte får något svar verkar inte påverka något. Som du säger så påverkar det inte min applikation men man blir ju nyfiken, vad är som detta svar kan innehålla? Nycklar?


Det är nån form av certifikat eller krypteringnycklar som utbyts, säkerligen för den programvarubaserade dekrypteringen i boxen. Det man kan se är att boxen skickar en förfrågan (svårt att se om vad), får ett svar med nånting som ser ut att vara certifikat. Det är där Verimatrix omnämns flera gånger samt en namngiven person på TeliaSonera, säkerligen den kontaktperson som står är ansvarig hos TeliaSonera för certifikatet. Sedan fortsätter boxen och servern att utbyta två frågor-svar till på samma TCP förbindelse. Sedan kopplar boxen ned och sedan upp sig igen mot samma server (fast en annan port) och utbyter en till fråga-svar till.

/Peter Cigéhn

#23

Postad 01 mars 2008 - 12:59

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Det är ganska tung just nu. Någon som vet någonting om toiEnv.createMediaPlayer() ? Skulle behöva ett hästlass med input just nun.

/Janne

#24

Postad 01 mars 2008 - 13:29

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Ett tips: Som jag skvallrat om tidigare så är Telia på gång att göra en komplett omstrukturering av HTML/JavaScript-koden för användargränssnittet. Jag konstaterade igår att man nu också har lagt ut en ny infocastström, kanske för att stegvis rulla ut den nya programvaran (det är ju ändå den största uppdateringen som Telia någonsin gjort av sin programvara, vad jag vet i alla fall).

Det borde gå att konfigurera upp en delmängd av alla DCHP-servar där ute att ge som svar den nya infocastströmmen så att man kan få en delmängd av alla boxar där ute att gå upp på den nya programvaran.

Den nya infocastströmmen pekar ut en ny "hemsida" och via denna så hittar man alltså "beta-versionen" av den nya programvaran.

Jag kan konstatera att det är en rejäl omstrukturering och tipset är att du tar dig en titt på denna istället för den gamla koden (som inte är helt trivial att begripa sig på).

Själv tycker jag inte om att vara allt för detaljerad med information, och jag vet ju att du gillar utmaningar, så jag säger bara: Ta dig en titt på strömmen som ligger 30 "pinnhål" högre upp än standardinfocastströmmen... ;)

Via den hittar du lätt vidare...

/Peter Cigéhn

Redigerat av Unregistered2c1997ae, 01 mars 2008 - 13:30.


#25

Postad 01 mars 2008 - 15:34

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag har hela Telias GUI version 48 nedtankad som boxen kör från en lokal webserver för att jag skall kunna hacka och förstå koden men som du säger, ibland så är den totalt obegriplig.

Önskar jag fick kontakt med någon Kreatel person som kunde hjälpa mig med toi och ptvcore.

Jag tycker mig kunna se spår av VLC också men det verkar inte användas?

/Janne

#26

Postad 01 mars 2008 - 15:48

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag har hela Telias GUI version 48 nedtankad som boxen kör från en lokal webserver för att jag skall kunna hacka och förstå koden men som du säger, ibland så är den totalt obegriplig.

Önskar jag fick kontakt med någon Kreatel person som kunde hjälpa mig med toi och ptvcore.

Jag tycker mig kunna se spår av VLC också men det verkar inte användas?

/Janne


I den nyare versionen (för närvarande är det bygge 25 av 4_0_1_49 som gäller) så är det tydligare vad spåren efter VLC handlar om (koden är så oerhört mer strukturerad, det syns att det är gjort en rejäl uppryckning). Jag tolkar det som om man kan prova en variant av GUI:et i vanliga Internet Explorer, Opera eller Firefox på en vanlig PC. I det läget så ersätter VLC den inbyggda mediaspelaren i boxen. Jag har sett dessa spår av VLC i 4_0_1_48 också, men där var det inte alls lika uppenbart vad som var tanken.

Om du vill ta kontakt med någon på Motorola, f.d. Kreatel, i Linköping så är det bara att ringa dit och be snällt att få prata med någon på supporten. Normalt så ger dom inte support till privatpersoner och "slutanvändare" utan enbart till operatörer som Telia. Men jag har ringt dit flera gånger och fått prata med någon vänlig själ på supporten. Sök efter Motorola eller Kreatel i Linköping i någon lämplig sökmotor så bör du få träff på telefonnummret.

/Peter Cigéhn

#27

Postad 01 mars 2008 - 16:02

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag kommer att släppa programvaran så fort den har lämnat kojbygge stadiet och känns stabil.

Inget i min lösning påverkar abbonnemanget så det är helt riskfritt att flytta nätverkskabel till boxen och boota den lokalt. När man flyttar tillbaka boxen och bootar om så är det som vanligt igen. Detta fungerar md 1910 boxen också men då måste man motsvarande splash och firmware.

Det är ju så att när man kodar för en specifik lösning så tänker man inte på att lösningen måste kunna flyttas och då får man lösa det efteråt.

För er som undrar hur man bootar boxen offline så är det den spanska programvaran som gör det. Programvaran är ett infocast-program som skickar ut boot filerna på valda multicast adresser. Vad man måste göra är att tanka ner Telias bootcastfiler för att skapa miljön som "våran" 1510-box trivs i.

Man behöver inte alls ha Telias GUI för att köra boxen offline men som det är med alla typer av "reverse-engineering" så måste man börja någonstans.

/Janne

#28

Postad 04 mars 2008 - 09:05

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag bootar nu boxen stabilt men av någon anledning så får jag iptvlogin.telia.se could not be found utan att ett enda paket syns på sniffern. Om man stänger av på fjärrkontroller och startar igen så fungerar det varje gång utan detta felmeddelande, det blir bara vid kallboot.

Nu så till problemen:

Att skapa html/javascript sidor som fungerar i boxen är inget bekymmer, till och med onKeyDown event fungerar med fjärrkontrollen.

Vad som däremot inte reagerar det minsta är TOI (Terminal Open Interface). T.ex video=toienv.CreateMediaPlayer(); gör inget.

Är det någon som vet om TOI är inbyggt i Mozilla browsern från början eller om man måste köra embed på en av pluggarna?

Alltså:
<Embed Application/x-ptvCore> eller <embed Application/x-sc3-plugin> som Telia gör?

Kan man lösa det genom vlcCore? Kan någon se i ver 49 hur man använder vlcCore?

Edit: kanske rent av embed application/x-vlc-plugin fungerar?

/Janne

Redigerat av DataJanne, 04 mars 2008 - 15:02.


#29

Postad 04 mars 2008 - 20:47

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Jag bootar nu boxen stabilt men av någon anledning så får jag iptvlogin.telia.se could not be found utan att ett enda paket syns på sniffern. Om man stänger av på fjärrkontroller och startar igen så fungerar det varje gång utan detta felmeddelande, det blir bara vid kallboot.

Nu så till problemen:

Att skapa html/javascript sidor som fungerar i boxen är inget bekymmer, till och med onKeyDown event fungerar med fjärrkontrollen.

Vad som däremot inte reagerar det minsta är TOI (Terminal Open Interface). T.ex video=toienv.CreateMediaPlayer(); gör inget.

Är det någon som vet om TOI är inbyggt i Mozilla browsern från början eller om man måste köra embed på en av pluggarna?

Alltså:
<Embed Application/x-ptvCore> eller <embed Application/x-sc3-plugin> som Telia gör?

Kan man lösa det genom vlcCore? Kan någon se i ver 49 hur man använder vlcCore?

Edit: kanske rent av embed application/x-vlc-plugin fungerar?

/Janne


Jag får känslan av toiEnv är "inbyggd". Nu är jag inte speciellt insatt i hur Mozilla funkar med JavaScript, plug-ins, DOM osv osv. Men det finns ingen liknande hantering som med ptvCore som tilldelas document.embeds[0] som är referensen till embed-taggen: <embed type="application/x-ptvcore" width=10 height=10 hidden="true">

Det är precis som om toiEnv finns där "från början".

I senaste versionen finns dessutom enbart <embed type="application/x-ptvcore" width=10 height=10 hidden="true">. Det finns inga spår av <embed type="application/sc3-plugin" width=1 height=1 hidden="true"> som uppenbarligen har med Irdeto att göra. Namnet sc3 skulle kunna utläsas som SoftClient 3. Men som sagt var, i senaste versionen så finns ingen sådan <embed> tagg, och Irdeto är konfigurerat att vara avslaget. Detta konfirmerar också mina tidigare spekulationer om att det inte är Irdeto SoftClient, utan Verimatrix som används istället.

Vad gäller VLC så är det nog precis som jag förklarade i ett tidigare inlägg bara så att vlcCore används då man köra host-testning med Internet Explorer på en vanlig PC. Då man kör på target i boxen så existerar nog inte ens vlcCore och VLC pluginen. Men du kan ju alltid prova...

/Peter Cigéhn

#30

Postad 04 mars 2008 - 21:36

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Jag bootar nu boxen stabilt men av någon anledning så får jag iptvlogin.telia.se could not be found utan att ett enda paket syns på sniffern. Om man stänger av på fjärrkontroller och startar igen så fungerar det varje gång utan detta felmeddelande, det blir bara vid kallboot.

Nu så till problemen:

Att skapa html/javascript sidor som fungerar i boxen är inget bekymmer, till och med onKeyDown event fungerar med fjärrkontrollen.

Vad som däremot inte reagerar det minsta är TOI (Terminal Open Interface). T.ex video=toienv.CreateMediaPlayer(); gör inget.

Är det någon som vet om TOI är inbyggt i Mozilla browsern från början eller om man måste köra embed på en av pluggarna?

Alltså:
<Embed Application/x-ptvCore> eller <embed Application/x-sc3-plugin> som Telia gör?

Kan man lösa det genom vlcCore? Kan någon se i ver 49 hur man använder vlcCore?

Edit: kanske rent av embed application/x-vlc-plugin fungerar?

/Janne


Jag får känslan av toiEnv är "inbyggd". Nu är jag inte speciellt insatt i hur Mozilla funkar med JavaScript, plug-ins, DOM osv osv. Men det finns ingen liknande hantering som med ptvCore som tilldelas document.embeds[0] som är referensen till embed-taggen: <embed type="application/x-ptvcore" width=10 height=10 hidden="true">

Det är precis som om toiEnv finns där "från början".

I senaste versionen finns dessutom enbart <embed type="application/x-ptvcore" width=10 height=10 hidden="true">. Det finns inga spår av <embed type="application/sc3-plugin" width=1 height=1 hidden="true"> som uppenbarligen har med Irdeto att göra. Namnet sc3 skulle kunna utläsas som SoftClient 3. Men som sagt var, i senaste versionen så finns ingen sådan <embed> tagg, och Irdeto är konfigurerat att vara avslaget. Detta konfirmerar också mina tidigare spekulationer om att det inte är Irdeto SoftClient, utan Verimatrix som används istället.

Vad gäller VLC så är det nog precis som jag förklarade i ett tidigare inlägg bara så att vlcCore används då man köra host-testning med Internet Explorer på en vanlig PC. Då man kör på target i boxen så existerar nog inte ens vlcCore och VLC pluginen. Men du kan ju alltid prova...

/Peter Cigéhn


Det bekräftar mina misstankar och jag testade följande:

var ToiSystem = toiEnv.system;
ToiSystem.reboot();


och boxen bootade om så det måste vara inbyggt i Mozilla.

Vad jag har försökt med är följande:

var video = toiEnv.createMediaPlayer();
var vw = video.window;
document.bgColor="#000001";
BrowserWindow = toiEnv.browserWindow;
BrowserWindow.enableColorKeying();
BrowserWindow.setColorKey(0x000001);
BrowserWindow.setTransparency(BrowserWindow.COLOR_KEY_SOLID_COLOR);

video.window.show();
video.window.setPosition(77,58,144,116);

video.open("rtsp://192.168.0.242/test","buftime=500");
video.play(1000,0,-1);


och det genererar varken nätverkstrafik, felmeddelanden eller någon påverkan på skärmen.

Ovanstående räknade jag ut med Telias kod samt dessa sidor:http://dan.enhanceds...sc/stbGUI-1.ppt
http://dan.enhanceds...sc/stbGUI-2.ppt

/Janne

Redigerat av DataJanne, 04 mars 2008 - 21:51.


#31

Postad 05 mars 2008 - 13:24

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Nu börjar det likna något B)

nu har jag fått upp ett videofönster (PiP) och video.open gör en http-request som syns på sniffern men server ger ett korrupt svar så ingen video än, men snart. Troligtvis så är problemet att jag försöker streama via http och inte via Unicast/Multicast så jag måste fixa till en VLC-Server.

Fick hjälp av en vänlig själ ;) på Motorola (Mycket stort Tack!) och jag har nu tillgång till en del API-dokumentation för TOI/JS.

Samtidigt så gäller ett NDA så jag kan bara diskutera min egen kod och inte släppa API-dokumentationen. :blink:

Fortsättning följer...

/Janne

#32

Postad 05 mars 2008 - 20:41

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0

Nu börjar det likna något B)

nu har jag fått upp ett videofönster (PiP) och video.open gör en http-request som syns på sniffern men server ger ett korrupt svar så ingen video än, men snart. Troligtvis så är problemet att jag försöker streama via http och inte via Unicast/Multicast så jag måste fixa till en VLC-Server.

Fick hjälp av en vänlig själ ;) på Motorola (Mycket stort Tack!) och jag har nu tillgång till en del API-dokumentation för TOI/JS.

Samtidigt så gäller ett NDA så jag kan bara diskutera min egen kod och inte släppa API-dokumentationen. :blink:

Fortsättning följer...

/Janne



Så du har alltså satt din signatur på en formell NDA för att få tillgång till TOI/JS dokumentatione? Ja, då får du nog allt vara lite försiktig med vad du skriver i den här tråden... B)

Du kan ju alltid prova att streama via rtsp://... också. Vad jag har förstått så körs all Video On Demand på det sättet.

/Peter Cigéhn

#33

Postad 05 mars 2008 - 21:11

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Nu börjar det likna något :blush:

nu har jag fått upp ett videofönster (PiP) och video.open gör en http-request som syns på sniffern men server ger ett korrupt svar så ingen video än, men snart. Troligtvis så är problemet att jag försöker streama via http och inte via Unicast/Multicast så jag måste fixa till en VLC-Server.

Fick hjälp av en vänlig själ ;) på Motorola (Mycket stort Tack!) och jag har nu tillgång till en del API-dokumentation för TOI/JS.

Samtidigt så gäller ett NDA så jag kan bara diskutera min egen kod och inte släppa API-dokumentationen. :blink:

Fortsättning följer...

/Janne



Så du har alltså satt din signatur på en formell NDA för att få tillgång till TOI/JS dokumentatione? Ja, då får du nog allt vara lite försiktig med vad du skriver i den här tråden... B)

Du kan ju alltid prova att streama via rtsp://... också. Vad jag har förstått så körs all Video On Demand på det sättet.

/Peter Cigéhn


Jag är medveten genom mitt jobb om vad det innebär och så väldigt strikt är det faktiskt inte, jag kan diskutera kod som jag själv har skrivit men inte diskutera hur plattformen fungerar. Kom ihåg att hela Telias GUI kan vem som helst se på nätet. B)

Vad jag fick var TOI/JS API:erna med parameter format och förklaringar. Det krävs fortfarande mycket testande men blir avsevärt lättare nu.

Jag har varit tvungen att fixa en ny tvättmaskin hemma så jag har inte kommit i närheten av datorn än men nu får jag ett par timmar att snickra igen.

Förresten så hatar jag tvättmaskiner ( 64 Kg x 1 m3 ) B)

/Janne

#34

Postad 05 mars 2008 - 21:49

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Härligt ändå att du väljer att försöka disektera telias mjukvara, kryptering och annat och ändå väljer att respektera Motorolas NDA. Var är det för ord jag letar efter? Jo, tragisk hycklare.

Inte för att jag bryr mig personligen, jag har själv disekterat i princip varje Sega konsol, men då väljer jag att publicera allt.

Redigerat av ollebanan, 05 mars 2008 - 21:51.


#35

Postad 05 mars 2008 - 22:40

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Härligt ändå att du väljer att försöka disektera telias mjukvara, kryptering och annat och ändå väljer att respektera Motorolas NDA. Var är det för ord jag letar efter? Jo, tragisk hycklare.

Inte för att jag bryr mig personligen, jag har själv disekterat i princip varje Sega konsol, men då väljer jag att publicera allt.


Till och med de stora kopierar ;)

Jag tittar på Telias kod för att förstå hur jag själv skall göra för att skriva min egen kod. Så har de flesta gjort i över 30år. Och en STOR POINT, Jag har ALDRIG och KOMMER ALDRIG att röra Telias kryptering! Det har aldrig varit något som helst mål!

Om du väljer att kalla mig för hycklare så fine by me!
Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?

Och Ja, jag väljer gärna ett NDA för att stilla min hunger på kunskap! Jag gör detta för att det är kul.

Du kan vara glad att sådana som vi vill dela med oss.

Edit: Och vänta bara tills jag kommer med hur 1510-boxen kan styra din brödrost..., då kanske jag inte delar med mig. :D

/Janne :)

Redigerat av DataJanne, 05 mars 2008 - 22:46.


#36

Postad 05 mars 2008 - 23:01

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?


Ja, jag tror inte dom försökte på sig reverse engineering då skulle dom som säljande produkt aldrig överleva.

#37

Postad 05 mars 2008 - 23:05

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?


Ja, jag tror inte dom försökte på sig reverse engineering då skulle dom som säljande produkt aldrig överleva.


Nej, dom gjorde något som är ännu enklare, de tog något som var gratis och sålde till Telia och resten av världen.

Vilket tycker du är bäst?

/Janne

#38

Postad 05 mars 2008 - 23:32

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?


Ja, jag tror inte dom försökte på sig reverse engineering då skulle dom som säljande produkt aldrig överleva.


Nej, dom gjorde något som är ännu enklare, de tog något som var gratis och sålde till Telia och resten av världen.

Vilket tycker du är bäst?

/Janne


Vad exakt är det som är gratis?

#39

Postad 05 mars 2008 - 23:39

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?


Ja, jag tror inte dom försökte på sig reverse engineering då skulle dom som säljande produkt aldrig överleva.


Nej, dom gjorde något som är ännu enklare, de tog något som var gratis och sålde till Telia och resten av världen.

Vilket tycker du är bäst?

/Janne


Vad exakt är det som är gratis?


Prova hela Linux, Mozilla ja allt i hela boxen är open source och det har de sålt till oss med betalning. Allt i boxen är gratis, för dig att tanka på internet, men ändå så betalar du till Telia, som betalar till Kreatel/Motorola, för lösningen.

Jag tycker inte att du skall snacka om NDA och hycklare när du inte har koll på va du snackar om.

Släpp det!
/Janne

#40

Postad 06 mars 2008 - 00:03

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Jag blev en idiot i samma stund jag pratade om NDA eller hur?

Ni som inte gillar detta BEHÖVER INTE använda mina lösningar!

Det är precis som förra gången, "Du är en bluff, Du kan inte logga på TV-nätet, Du bara snackar" osv.

F-n, ni behöver inte ens läsa dessa sidor!

Varför tror ni ens att jag skriver på dessa sidor? Jag behöver inte skriva 1 bokstav utan att ha lust!

Om ni inte ser detta som en inspiration så surfar ni inte här eller så skriver jag inte mer.

/Janne

#41

Postad 06 mars 2008 - 07:11

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

  • 2 296 inlägg
  • 0
Nej sluta inte Janne. Jag läser med stort intresse. Har själv 2 st 1510 boxar hemma som det vore grymmt om man kunde få någon nytta av. Visserligen har jag även PS3an som jag ju kan streama å surfa med men den där lilla boxen skulle passa till sovrummet.

Kämpa på å skit i snorungarna som klagar. :)

#42

Postad 06 mars 2008 - 13:02

ollebanan
  • ollebanan
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?


Ja, jag tror inte dom försökte på sig reverse engineering då skulle dom som säljande produkt aldrig överleva.


Nej, dom gjorde något som är ännu enklare, de tog något som var gratis och sålde till Telia och resten av världen.

Vilket tycker du är bäst?

/Janne


Vad exakt är det som är gratis?


Prova hela Linux, Mozilla ja allt i hela boxen är open source och det har de sålt till oss med betalning. Allt i boxen är gratis, för dig att tanka på internet, men ändå så betalar du till Telia, som betalar till Kreatel/Motorola, för lösningen.

Jag tycker inte att du skall snacka om NDA och hycklare när du inte har koll på va du snackar om.

Släpp det!
/Janne


Styrning av hårdvara, supporten, arbetstiden och hårdvaran i sig. Allt det är gratis? Vad härligt! Antaligen tänker du inte längre än näsan, eller har du ingen aning i hur utvecklingsprocesser ser ut, från modelleringen till implemenation.

Mitt personliga val? Alternativ två.

Redigerat av ollebanan, 06 mars 2008 - 13:04.


#43

Postad 06 mars 2008 - 14:42

Life
  • Life
  • Forumräv

  • 556 inlägg
  • 0

Vilken kod tror du Kreatel tittade på när de skapade sin box?


Ja, jag tror inte dom försökte på sig reverse engineering då skulle dom som säljande produkt aldrig överleva.


Nej, dom gjorde något som är ännu enklare, de tog något som var gratis och sålde till Telia och resten av världen.

Vilket tycker du är bäst?

/Janne


Vad exakt är det som är gratis?


Prova hela Linux, Mozilla ja allt i hela boxen är open source och det har de sålt till oss med betalning. Allt i boxen är gratis, för dig att tanka på internet, men ändå så betalar du till Telia, som betalar till Kreatel/Motorola, för lösningen.

Jag tycker inte att du skall snacka om NDA och hycklare när du inte har koll på va du snackar om.

Släpp det!
/Janne


Styrning av hårdvara, supporten, arbetstiden och hårdvaran i sig. Allt det är gratis? Vad härligt! Antaligen tänker du inte längre än näsan, eller har du ingen aning i hur utvecklingsprocesser ser ut, från modelleringen till implemenation.

Mitt personliga val? Alternativ två.


Förstår inte vad det är du stör dig på?
Vad jag kan se så blir ingen snuvad på pengar! Telia får sina pengar, motorola sina, och sist men inte minst användarna kan få meranvändning för boxen (som dom betalar för!). Äntligen någon som arbetar på att frigöra kraften i prylarna istället för att köpa ytterligare en pryl till med begränsad funktionalitet! Det är väl snarast så att det bara en tidsfråga innan DataJanne blir kontaktad av dessa giganter för att dom vill köpa hans lösning och leverera en mer komplett produkt(i min naiva version).....eller i värsta fall lägga ner den bara för att fortsätta sälja dyra prylar med begränsad användning(i min realistiska version)!
Hursomhelst kan DataJanne bli miljonär (om han inte redan är det), medan du kan sitta och sura (kanske har du nån miljon du oxå - men inte blir den roligare för att du är neg!?

Promotar inte för att bryta mot någon lag, men att sträcka på någon för att göra något bättre ligger nog inom min moraliska ram.

#44

Postad 06 mars 2008 - 15:24

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
YES! JAG STREAMAR! :)

Än så länge bara med multicast men video finns nu på TV-rutan.
Fick inget ljud först tills jag uptäcket att jag stoppat RCA-ljudkabeln i digitala utgången ;)

/Janne

#45

Postad 06 mars 2008 - 15:35

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0
Följer denna tråd med intresse :) Ska bli spännande att se var detta slutar.

MVH Kribban

#46

Postad 06 mars 2008 - 18:43

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Keep up the good work!

Att en Telia anställd surar i tråden är inget att hänga upp sig på.

#47

Postad 06 mars 2008 - 18:54

DataJanne
  • DataJanne
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Keep up the good work!

Att en Telia anställd surar i tråden är inget att hänga upp sig på.


Jag trodde han hängde upp sig på att jag hade skrivit på ett NDA och samtidigt höll på med open source?

/Janne

#48

Postad 08 mars 2008 - 10:02

WhiteTiger
  • WhiteTiger
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Kul att din tråd rullar igen, dock hoppas jag att du fortsätter med bloggen då jag gillar att ha ett RSS flöde som man kan hänga med på.

Redigerat av WhiteTiger, 08 mars 2008 - 10:03.


#49

Postad 08 mars 2008 - 15:38

Unregistered2c1997ae
  • Unregistered2c1997ae
  • Beroende

  • 1 163 inlägg
  • 0
Ett tips om du inte redan har hittat det.

Kolla in följande projekt på SourceForge.net. Det är dom där spanska typerna som har varit i farten igen... :D

Det känns som om du skulle kunna få till en lösning utan den extra DNS servern, vilket ju bara ökar komplexiteten, om du bara kunde skapa en egen portalurls.config med eget innehåll. Det enda som ställer till det är den där checksumman. Kanske finns lösningen på SourceForge.net?

/Peter Cigéhn

#50

Postad 03 april 2008 - 17:17

guos89
  • guos89
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
hej jag har också en såndära telia box (motorola vip 1510) ocj jag startade den vanligt och drog sedan ut den från modemet och kopladen den i min router och startade vlc och streamade ut en film, då fick jag upp filmern på tv'n också! tyvär med mycket lagg och filmen släpade efter mer och mer....varför då??

jag läste denna guide som lärde mig detta http://stream.mywebcommunity.org/
och skapa en egen tråd på idg eforum http://eforum.idg.se...triesId=1039221



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.