Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ska jag köpa SONY VPL VW50?

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 mars 2008 - 12:31

infectious
  • infectious
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Som många redan vet säljer nu (snart) Dustin Home SONY VPL VW50 för 20000kr, i förhållande till att övriga tar ca 35000kr är ju detta ett kap. Såvida tekniken inte gjort att denna är föråldrad och egentligen pasé (dvs att allt nytt för ca 20000kr idag är ungefär lika bra som denna gamling)...

Motivera varför man inte skulle nappa på detta, är den en klass över dagens FULL-HD projar för 20000kr och därmed ett riktigt bra köp eller varför är det läge att välja bort den?

Mina mått mätt verkar den bra... Den är delvis vit, den är väldigt tyst, full-HD, tillräckligt med anslutningsmöjligheter och utan att ha sett den måste ju bilden bli ljusår bättre än den jag har idag (LG JT92 projektor).

Den enda jag också kollat på är EPSON TW-1000 men den har sämre kontrast, låter lite mer, samma lamptid, färre HDMI ingångar...

Finns kanske andra för ca 20000kr som man ska hitta närmare på? Sanyo PLV-Z2000 finns ju för under 20' och då får man med ett PS3, kan ju vara bra att ha!

Vad tycker ni?

Har några tekniska frågor om SONYn, har den alla funktioner som keystone och flytta bild så sidan (osv som gör att projen inte _måste_ sitta mitt för duken?)

Tackar på förhand för smarta svar! =)

Redigerat av infectious, 29 mars 2008 - 12:55.


#2

Postad 30 mars 2008 - 00:04

Unregistered31768
  • Unregistered31768
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Mitt intryck är att den lätt är värd pengarna. Den tillverkas inte längre, har ersatts av 33k SONY VPL VW60. Men om man t.ex. jämnför VW50 med Sanyos PLV-Z2000 som är 2000 kr billigare och som anses vara värd sina pengar så är prisskillnaden så liten att det torde vara självklart att välja VM50. Den är i en helt annan klass än Sanyon.

Redigerat av Unregistered31768, 30 mars 2008 - 00:05.


#3

Postad 30 mars 2008 - 09:43

infectious
  • infectious
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Okej men vad gör Sonyn så mkt bättre? Är allt ett steg bättre dvs bilden osv eller är det hur gedigen den är byggmässigt osv?

Min plan om man inte skulle välja VW-50 är nog en Sanyo 2000-nånting eftersom man kan få med ett PS3 på köpet där... Dvs köper man den på Elgiganten för 18' och får ett PS3 har man egentligen betalat 14000kr och det är 6000kr mindre! Ett PS3 är ju så mkt mer än ett TV-spel också med HDMI-spelare, Blueray osv... Det är sånt som också lockar!

#4

Postad 31 mars 2008 - 08:53

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0

Okej men vad gör Sonyn så mkt bättre? Är allt ett steg bättre dvs bilden osv eller är det hur gedigen den är byggmässigt osv?

Min plan om man inte skulle välja VW-50 är nog en Sanyo 2000-nånting eftersom man kan få med ett PS3 på köpet där... Dvs köper man den på Elgiganten för 18' och får ett PS3 har man egentligen betalat 14000kr och det är 6000kr mindre! Ett PS3 är ju så mkt mer än ett TV-spel också med HDMI-spelare, Blueray osv... Det är sånt som också lockar!


Vart ser du att man får med en PS3 på köpet om man kör från EG? Jag ser att projjen kostar 18990:- hos dem men inget om att det medföljer en PS3.

#5

Postad 31 mars 2008 - 11:56

Zugar
  • Zugar
  • Lärjunge

  • 495 inlägg
  • 0

Okej men vad gör Sonyn så mkt bättre? Är allt ett steg bättre dvs bilden osv eller är det hur gedigen den är byggmässigt osv?

Min plan om man inte skulle välja VW-50 är nog en Sanyo 2000-nånting eftersom man kan få med ett PS3 på köpet där... Dvs köper man den på Elgiganten för 18' och får ett PS3 har man egentligen betalat 14000kr och det är 6000kr mindre! Ett PS3 är ju så mkt mer än ett TV-spel också med HDMI-spelare, Blueray osv... Det är sånt som också lockar!


Vart ser du att man får med en PS3 på köpet om man kör från EG? Jag ser att projjen kostar 18990:- hos dem men inget om att det medföljer en PS3.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=126950

#6

Postad 31 mars 2008 - 12:46

sonyman
  • sonyman
  • Veteran

  • 1 560 inlägg
  • 0

Okej men vad gör Sonyn så mkt bättre? Är allt ett steg bättre dvs bilden osv eller är det hur gedigen den är byggmässigt osv?

Min plan om man inte skulle välja VW-50 är nog en Sanyo 2000-nånting eftersom man kan få med ett PS3 på köpet där... Dvs köper man den på Elgiganten för 18' och får ett PS3 har man egentligen betalat 14000kr och det är 6000kr mindre! Ett PS3 är ju så mkt mer än ett TV-spel också med HDMI-spelare, Blueray osv... Det är sånt som också lockar!


Vart ser du att man får med en PS3 på köpet om man kör från EG? Jag ser att projjen kostar 18990:- hos dem men inget om att det medföljer en PS3.

http://www.hembiobut...p?pgrpnr=126950


Det var inga 18k men ändå bra pris :)

#7

Postad 31 mars 2008 - 13:45

Beagle five
  • Beagle five
  • Mästare

  • 2 523 inlägg
  • 0
någon får gärna rätta mig men det jag har sett av sonyn är inte bra, den är alldeles för oskarp för att ens vara något jag överhuvudtaget skulle överväga att köpa.
men sedd hemma utan andra projektorer att jämföra den mot så skulle det kanske inte vara något problem?

#8

Postad 01 april 2008 - 18:03

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Jag "råkade" beställa den idag... tokikgt tokigt! ;)

#9

Postad 01 april 2008 - 20:29

Unregistered8fbef245
  • Unregistered8fbef245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
GRATTIS!

Då går vi i väntans tider bägge två...känns oändligt avlägset till 8:e april (prel leveransdatum altså)

Och bli inte rädd för det höga priset på lampan, finns billigt i USA, tex:

http://www.bhphotovi...cement_for.html

Nå´n som har något tips på lämpligt takfäste?
Såg att mitt Vogel 545 är specat till max 10 kg, och VW50 väger 11... gär säkert, men man vill ju inte ha projjen i huvet... plåster är förvisso billigt, men projektorer dyra att laga.

/Magnus

#10

Postad 01 april 2008 - 21:52

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

GRATTIS!

Då går vi i väntans tider bägge två...känns oändligt avlägset till 8:e april (prel leveransdatum altså)

Och bli inte rädd för det höga priset på lampan, finns billigt i USA, tex:

http://www.bhphotovi...cement_for.html

Nå´n som har något tips på lämpligt takfäste?
Såg att mitt Vogel 545 är specat till max 10 kg, och VW50 väger 11... gär säkert, men man vill ju inte ha projjen i huvet... plåster är förvisso billigt, men projektorer dyra att laga.

/Magnus


Tackar tackar, grattis själv!

Ja, mitt gamla hemmagjorda stativ kommer se ut som en tandpetare med den där bjässen hängandes...
Hmm, 11kg är som min 9 månader kille, provar att hänga upp honom där först och kollar om det håller. (man vill ju inte riskera projjen) ;)

Hittar ingen infom om hur mycket lensshift man har å spela på... någon som sitter inne på den infon?

#11

Postad 02 april 2008 - 09:47

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0

Okej men vad gör Sonyn så mkt bättre? Är allt ett steg bättre dvs bilden osv eller är det hur gedigen den är byggmässigt osv?

Min plan om man inte skulle välja VW-50 är nog en Sanyo 2000-nånting eftersom man kan få med ett PS3 på köpet där... Dvs köper man den på Elgiganten för 18' och får ett PS3 har man egentligen betalat 14000kr och det är 6000kr mindre! Ett PS3 är ju så mkt mer än ett TV-spel också med HDMI-spelare, Blueray osv... Det är sånt som också lockar!


jag kollade upp vilket ps3 det är man får och det är 40 gb varianten som kostar 3800:-

#12

Postad 02 april 2008 - 13:17

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Har inte sett den själv men det här låter ju mindre bra:

Från http://www.projector...m/sony_vw50.htm

From my perspective, maximum image sharpness is absolutely vital on a 1080p projector. After all, high resolution image detail is really what the user is paying the premiums dollars for. If you are considering a 1080p projector but are willing to compromise on HD image sharpness, then you should be looking at any one of the latest 720p projectors that are selling for one-third the price. They are capable of delivering HD pictures that are very close to matching those of the VW50. On the other hand, if you are not willing to compromise on image sharpness, then check out some of the other new low-cost 1080p projectors coming to market this fall before making a final decision.



#13

Postad 02 april 2008 - 20:27

Unregistered8fbef245
  • Unregistered8fbef245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Ang. lensshift verkar det vara klart tillräckligt, läs själv i manualen:

http://www.projector...manual_3442.pdf

#14

Postad 02 april 2008 - 21:16

Unregistered8fbef245
  • Unregistered8fbef245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Finns nu åter på lager hos Dustinhome, och 1 exemplar tillsammans med en Sony BDP-S300 är förhoppningsvis på väg ner i en låda adresserad till mig!

#15

Postad 02 april 2008 - 22:54

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Min är på väg och levereras till firman innan kl 16:00 imorrn!!!! :P
Har sett den live flera ggr och tycker verkligen inte att den är oskarp men visst finns det projjar
med bättre skärpa. Jag är dock ute efter en så "filmlik" bild som möjligt och offrar gärna lite krispighet för
bråddjup svärta och avsaknad av screendoor. :)

#16

Postad 03 april 2008 - 15:43

tegis
  • tegis
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Är man inte nöjd med denna proje har man jävligt höga krav (Vilket inte är fel så klart :) ) Min lampa sa precis poff men dollarn är billig så en ny kostade bara 2300. Jag är i alla fall asnöjd!

Redigerat av tegis, 03 april 2008 - 15:44.


#17

Postad 09 april 2008 - 16:31

Homy
  • Homy
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Är man inte nöjd med denna proje har man jävligt höga krav (Vilket inte är fel så klart :) ) Min lampa sa precis poff men dollarn är billig så en ny kostade bara 2300. Jag är i alla fall asnöjd!

Är kvaliteten bra med SD-DVD och DV-material? Tänkte köpa projen till jobbet där vi enbart ser på DV och SD-filmer. Enl. den här recensionen är det problem med progressiv film i PAL (recensionen är i och för sig från 29 aug 2006):

3.8 De-Interlacing

Film material
A likewise serious undertaking is the processing of movies, which are recorded analog with only 24 or 25 images per second. With video transmission, every cinema image is separated into two sequential half images. The de-interlacer of the projector now has to decide which two half-images belong together and merge these into the original cinema picture. This requires an elaborate image analysis: the electronics has to compare the image content of two half images and independently, without any additional information, decide whether or not it concerns movie material and in what rhythm the half images are transmitted.

In this section our review machine was not very convincing: the projector does not offer a functioning PAL film mode, so that the result of the picture was that maximum sharpness was never reached, and annoying edge flares continues to cloud the impression. Here we also do not know if this is a bug of the preview sample or if this remains a "feature" in the production models. It is also very surprising, since every projector from the Sony VPL-HS50 on has provided a functioning 2:2 film mode.

Redigerat av Homy, 09 april 2008 - 16:38.


#18

Postad 10 april 2008 - 22:21

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

  • 488 inlägg
  • 0
tyckte jag såg denna proj för 13.000 nu på kampanj hos dustin... om den inte vägde 11 kg vore det jätteintressant. Måste ju vara stor som ett as jämfört med den z3 jag idag har sitter i taket hemma i vardagsrummet..

#19

Postad 10 april 2008 - 22:28

Homy
  • Homy
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

tyckte jag såg denna proj för 13.000 nu på kampanj hos dustin... om den inte vägde 11 kg vore det jätteintressant. Måste ju vara stor som ett as jämfört med den z3 jag idag har sitter i taket hemma i vardagsrummet..

Den är prissänkt MED 13000:-. Kostar 19 993,75. Mått: 359 x 167 x 450 mm

#20

Postad 10 april 2008 - 22:39

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

  • 1 039 inlägg
  • 0
Hur är kastlängden på denna apparat?

#21

Postad 11 april 2008 - 15:23

Homy
  • Homy
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0

Hur är kastlängden på denna apparat?

Kastlängd för VW60

#22

Postad 12 april 2008 - 22:15

jsvedell
  • jsvedell
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
komoriman och marvasen, har ni fått era projektorer? Hur är dom?
Själv är jag grymt sugen på en jag med =)

#23

Postad 13 april 2008 - 01:05

komoriman
  • komoriman
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

komoriman och marvasen, har ni fått era projektorer? Hur är dom?
Själv är jag grymt sugen på en jag med =)


Fick min förra veckan och är grymt nöjd med den...!
Har inte hunnit pilla med inställningarna något men är väldigt nöjd med hur det ser ut " out of the box"

Min sambos första kommentar var -Shit, det ser för f-n ut som en stor plasma på väggen!!! (gotta love her :) )

Skall pilla mer med isntällningarna när jag får tid! =)

#24

Postad 14 april 2008 - 11:48

Unregistered8fbef245
  • Unregistered8fbef245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Nu har den sittit i taket i nästan 1 vecka, och jag måste säga att jag är grymt nöjd! Min förra var en Z2:a, och jag kan erkänna att jag inte har så mycket annat att jämföra med, men det är GRYM bild på BLU-RAY material, och jag tycker det mesta av sämre kvalitet, dvs DVD, TV, Video (ja, jag kör fortfarande VHS eftersom barnen har så mycket filmer) blir riktigt bra. Men, det är med högupplöst material den kommer till sin rätt, helt klart.

Jag har inte gjort så stora ansträngningar att ställa in den ännu, utan har nöjt mig med de lite enklare justeringarna hittills. Vet inte om jag kanske skall investera i en riktig duk först. Kör nu på en hem-målad MDF-duk, som iofs ger riktigt hygglig bild.

Vad gäller upphängning i taket av denna 11-kilos pjäs så var det inte helt självklart. Jag hade ett Vogel-545 till min Sanyo, men det var specat till max 10 kg, så jag beställde ett SMS-fäste som skulle tåla lite mer. Detta visade sig dock helt värdelöst eftersom det inte gick att hänga projektorn i tyngdpunkten, och den "låsbara" leden i fästet hade ingen chans att stå emot vikten. Det kändes dessutom mycket tvaksamt att konstruktionen skulle hålla för de 11 kilona, så det slutade med att jag satte upp den med VOGEL-fästet ändå. Det kommer bli ett hemmabygge av modell "fet platta" framöver.

Summan var ett antal nya fula hål i taket, och ett uppackat/testmonterat och därmed inte återlämningsbart SMS-fäste.

Men vad gör det när man har en så´n bra bild!

Altså: Grymt nöjd med projektorn så här långt!

#25

Postad 14 april 2008 - 14:38

jsvedell
  • jsvedell
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Har ni helt mörklagda rum? Hur klarar den ströljus? Den är ju bara specad till 900 lumen, men det kanske inte är det viktigaste i sammanhanget...
Själv har jag ett ganska ljust rum, stora fönster och ljusa tapeter. Men med möjlighet till rullgardiner och omtapetsering/ommålning.

#26

Postad 15 april 2008 - 21:08

Unregistered8fbef245
  • Unregistered8fbef245
  • Amatör

  • 66 inlägg
  • 0
Du skall definitivt se till att få bra mörkläggning. Oavsett vilken projektor du väljer kommer du vilja göra det, så det är lika bra att du planerar för det direkt. Särskilt sidljus är påtagligt tråkigt för bilden hos mig, men det beror säkert på vilken duk man har också. Totalt mörker behöver du absolut inte ha, men något direkt solljus tror jag inte någon projje klarar. Dom kan ju inte skicka "mörker" ur linsen...

Jag kan faktiskt inte svara på hur Sonyn står sig mot konkurrensen vad gäller ljusflödet, men hur många lumen du än har kan det aldrig göra bilden svart i ett ljust rum.

Så det blir för dig att gå till IKEA och inhandla något för att skärma av.

Kanske inte det svar du ville ha...?

#27

Postad 16 april 2008 - 07:23

jsvedell
  • jsvedell
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jo, absolut. Toppensvar :)

Mörkläggning med rullgardiner blir det definitivt, men jag har inte nu möjlighet till svarta väggar och tak mm i o m att det är ett vardagsrum den ska sitta i. Tänkte mer om ljusa väggar/tack påverkar bilden, tycker jag har läst det här på forumet.

När vi väl gör klar övervåningen så kommer det bli ett lite mer dedikerat biorum, så det är en liten kompromiss fram till dess.

Får vi se lite bilder på skönheten?

#28

Postad 16 april 2008 - 21:41

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

  • 259 inlägg
  • 0
Funderar också på att köpa denna nu när priset gått ner. Men jag undrar två saker...

1. Har bara ca 3 meter till förfogande mellan projektor och duk. Kommer denna duga för det eller är den för bra eller finns det bättre för det avståndet?

2. Hur är en full hd projektorbild (låt oss säga 90 tum) jämfört med en full HDTV bild på 40 tum? När man går på bio är bilden riktigt kass jämfört med full HDTV. Vill att bilden med projektorn ska vara lika skarp som när man ser på full HDTV, eller kan den inte bli det?

Redigerat av Unregistered7f802c91, 16 april 2008 - 21:43.


#29

Postad 17 april 2008 - 02:46

Spygg
  • Spygg
  • Forumräv

  • 535 inlägg
  • 0
carbon:
1: Kolla in den här utmärkta sidan för att kolla kastavstånd kontra bildstorlek på i princip alla projjar som finns. Länken ovan går direkt till VW50:n.

2: Ojojoj - det är ju först när du projicerar bilden lite större än gängse platt-tv-storlekar som du verkligen kommer se skillnad mellan vanlig 720p/1080i och full-hd. För att inte tala om hur stor skillnaden blir mellan SD och Full-HD (och SD och vanlig HD för den delen).



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.