Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med kraftigt rosastick i bilden!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DVD-1920 (DVD-spelare) 1 8,35 (67) Inga priser
Sanyo PLV-Z4 (Projektorer) 1 9,16 (55) 11 390:-
Optoma NuForce AVP-17 (Surroundförsteg) 9 8 (6) Inga priser
24 relaterade trådar
Min Yamaha Z7 mot Nuforce AVP-17 (6 inlägg) 13 år sedan
Denon-klubben (119 inlägg) 13 år sedan
Tipstråd/Bildtråd- Renovering vardagsrum (7 inlägg) 13 år sedan
Sanyo Z4 eller Panasonic ax-200 (5 inlägg) 14 år sedan
Nuforce avp 17 (10 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z4 * (690 inlägg) 14 år sedan
NuForce hemmabio (försteg och slutsteg) (0 inlägg) 15 år sedan
Problem med kraftigt rosastick i bilden! (9 inlägg) 15 år sedan
Koppla PS3 till Phlips HT-3115 (0 inlägg) 16 år sedan
* Officiell tråd - Denon DVD-1920 * (470 inlägg) 16 år sedan
Tja! Är nära å ska köpa en Nad M15.... (14 inlägg) 16 år sedan
NuForce flerkanals försteg (9 inlägg) 16 år sedan
Z4 eller Tx200 (10 inlägg) 16 år sedan
Val av tyst projektor. (8 inlägg) 17 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 17 år sedan
Valet och kvalet (Z4 eller LN110) (4 inlägg) 17 år sedan
Några riktiga universalspelare på gång? (21 inlägg) 17 år sedan
Projektor i ljus butikslokal (11 inlägg) 17 år sedan
PLV-Z4: Grön fläck i mörkt område (9 inlägg) 18 år sedan
Denon DVD-1920 vs Philips DVP-9000SA (11 inlägg) 18 år sedan
TEST: Sanyo PLV-Z4 (40 inlägg) 18 år sedan
Testet denon 1920 vs philips 9000s klart (11 inlägg) 18 år sedan
Panasonic S97, Denon 1920 eller Philips 9000S (6 inlägg) 18 år sedan
Gästbok för nZane ( inlägg) 19 år sedan

#1

Postad 12 maj 2008 - 08:37

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Igår kväll när jag skulle kolla på film uppträdde ett mycket märkligt kraftigt färgstick i bilden, vissa färger blev väldigt rosa och hela bilden kändes väldigt rosa. Har inte hunnit felsöka så mkt än men jag tänkte slänga ut frågan här först och se om det kan vara nåt enkelt jag missat, om detta kanske är ett klassiskt symtom på nåt etc. Provade med flera olika filmer, samma sak. Jag har precis bytt försteg, som jag använder som bildväxlare, så det ligger kanske närmast till hands att det antingen är kopplingsfel eller fel på förstegets bildväxlare, vilket visserligen låter konstigt tycker jag....

Projektorn funkar perfekt via composit-ingången, kan det plötsligt ha hänt nåt med komponentingången där?

Komponentkablen jag använder mellan dvd och försteg är en enkel från Clas Ohlsson som eg. är en audio/video -kabel (en gul, en röd och en svart terminering) men en rätt grov sådan. Kan detta påverka?

Info om signalvägen:

Denon DVD-1920 -> Komponentkabel (se ovan) -> Nuforce AVP 17 -> Komponentkabel (10 meter "riktig" komponent från C.O.) -> Zanyo PLV Z4 (1700 h på lampan).

Tacksam för uppslag!!

#2

Postad 12 maj 2008 - 13:39

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Låter som att en av komponentkablarna antingen är fel inkopplade eller glappar.
OM det var så att färgerna var mer rätt innan med dessa kablar, så gissar jag på att du har förväxlat kablarna på den kabel som inte är en komponentkabel - alltså den röd/vit/svarta.
Tänk också på att du slänger bort en del bildkvalitet i onödan med audio-komposit-kaben som du använder mellan DVD-spelare och försteg. Audiokablar ska hålla 50 Ohm och videokablar 75 Ohm, fast med den kabel du beskriver så är nog ingen av tåtarna i närheten av endera. :) Eventuellt KAN felet också uppstå på grund av att du just nu kör med mkt lägre motstånd på två av kanalerna i videoöverföringen, men jag skulle faktiskt inte tro att felet blir så uppenbart som du beskriver, men vem vet... :P

#3

Postad 12 maj 2008 - 14:31

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Det är denna kabel jag kör med:

http://www.clasohlso...spx?id=35324152

Alternativet, en "riktig" komponentkabel, är denna:

http://www.clasohlso...spx?id=14315722

Vad jag vet är skillnaderna dem emellan endast färgerna på kontakterna samt 30 spänn. Jag frågade även på C.O. och de bekräftade att så var fallet, och att man kan ta mer betalt för komponentkablar än andra. Då var jag snål och tog den 30 spänn billigare kabeln, något som nu känns lite dumt då jag i så fall hade kunnat utesluta kabeln som felkälla.

MEN, jag kan ju ha kopplat fel men borde jag få någon bild alls i så fall?? Hur yttrar sig felet om man kopplar fel kabel till fel ingång på projjen?

#4

Postad 12 maj 2008 - 14:58

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Ja om du kopplar fel, så att inte samma kabel sitter på samma ut- respektive ingång så kan det bli PRECIS så som du säger. Att man får helt rödaktig eller grönaktig bild. Det räcker att grön ingång får signal på projjen och det får den ifall du åtminstone har kopplat in alla kablarna, fast den kan ju t.ex. gå ifrån röd eller blå in på grön ingång.
Projjen vet ju inte detta och kommer då att hantera signalen som om den kom från grön utgång oavsett vilken den kommer ifrån. :)

Om C.O. säger att inget annat än färgerna skiljer så kan du utgå ifrån att minst en av varianterna är felbyggda. Audio ska hålla 50 Ohm och video ska hålla 75 Ohm, i den analoga världen. Enda undantaget från den regeln är en subwooferkabel som ska hålla 75 Ohm. Dock inte helt osannolikt att båda varianterna är felkonstruerade och kanske t.o.m. felkonstruerade på samma sätt. I det sistnämnda fallet så stämmer ju i så fall det som C.O. säger. B)
Och ja, det stämmer också ifall det nu är så att båda kablarna håller t.ex. 50 Ohm rakt över, men jag skulle inte tro att de gör det. :P
Hur som helst så är det inga enormt uppenbara skillnader mellan 50 och 75 Ohm vid videoöverföring i normala fall, så ditt problem beror sannolikt på felkoppling eller glapp (antingen p.g.a. trasig kabel eller halvbra inkoppling).

EDIT: Hade varit kul om du kunde fråga dom på C.O. hur de ÄR konstruerade. Om de håller 50 eller 75 Ohm. Hade varit kul att höra svaret. B)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 12 maj 2008 - 15:05.


#5

Postad 12 maj 2008 - 15:23

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0

Ja om du kopplar fel, så att inte samma kabel sitter på samma ut- respektive ingång så kan det bli PRECIS så som du säger.

Det vore ENORMT skönt om detta bara berodde på en slarvig felkoppling - hoppas verkligen det!! Ska undersöka när jag kommer hem :) Trodde felet skulle bli större än bara lite fel färger. Då låter det nästan som att det är det - GÖTT!! Jag fick en ###### ångest och började tänka att antingen dvd:n eller projjen var på väg åt h-vete :P

Återkommer när jag undersökt!

Ang. impedansen på kabeln så tror jag att jag ska ägna min tid åt roligare saker B) men det är säkert som du säger, att båda är felkonstruerade på samma sätt.

#6

Postad 13 maj 2008 - 09:16

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Tyvärr verkar det inte vara ett kopplingsfel :) provade koppla om igår (bytte röd-grön-blå hit och dit i dvd-spelaren eftersom den är lättast att komma åt) och då fick jag i stället ingen bild alls. Enda sättet att få bild var att koppla som jag gjort från början och då med samma rosa effekt.

Jag provade även min PS2:a som jag har kopplad via samma försteg, via komponent, och då fick jag bra bild. Sen provade jag en film i PS2:an och vips - samma rosa effekt! Jag misstänker nu att det är när jag kör progressivt som jag får den rosa effekten, för spel i PS2:an körs interlaced och film verkar köras i 480p.

Jag har nu två teorier:

- Fel på förstegets bildväxel. Troligast, eftersom försteget är helt nytt och det är nu när jag bytt försteg som effekten uppstått.

- Fel på projjens behandling av progressiva signaler på nåt sätt. Verkar osannorlikt, men alla linjeflätade signaler verkar visas perfekt.

För att undersöka detta ska jag ikväll koppla ur dvd:n från hyllan och koppla den direkt till proj. Funkar detta är det fel på försteget.

Fler förslag?

#7

Postad 14 maj 2008 - 12:52

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Provade igår att koppla dvd:n direkt till proj och då funkade det. Så då lutar det väl åt att det är fel på försteget.

Det konstiga är att det blir bra bild när jag kör spel via PS2:an - men rosa när jag kör film via samma konsoll!!

Jag har provat både med progressiv och linjeflätad (interlaced) signal och det blir samma sak.

Några fler tips?

#8

Postad 15 oktober 2008 - 08:44

svanbo
  • svanbo
  • Forumräv

  • 558 inlägg
  • 0
Problemet är numera löst. Fråga mig inte hur men efter senaste omkopplingen av allt så funkar allt perfekt - ingen rosa bild någonstans. Ingen aning om vad som var fel men inte verkar det ha varit försteget iaf :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.