Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

GA-MA78GM-S2H och 4850e

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 juli 2008 - 10:36

JBroberg
  • JBroberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hej!

Fick min nya HTPC för några dagar sedan, Antec Fusion, GA-MA78GM-S2H, AMD X2 4850e, Corsair 800Mhz 2GB, Optiarc 7200S, WDC 6400AAKS och Vista 64-bit. Kändes riktigt bra fram till att jag startat datorn, jag får ingen bild. Efter att jag har läst på lite här på forumet och på Gigabytes hemsida så är jag nästan helt säker på att jag behöver uppdatera BIOS.
Har nu prövat alla tänkbara sätt att få det att fungera men har aldrig fått någon bild.
Edit: Har inte lyckats uppdatera BIOS.

Jag vet att många har haft samma problem och till slut lyckats och jag har försökt deras taktik också men det vill sig inte.

Nu till min fråga: Kan man på något sätt uppdatera BIOS utan att temporärt sätta i en processor som är kompitabel med BIOS-versionen?

Skulle gärna vilja ha ett snabbt svar eftersom det är den enda datorn jag har.

#2

Postad 17 juli 2008 - 13:31

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

  • 1 862 inlägg
  • 0
Nej man brukar oftast behöva en "kompitabel" Cpu

#3

Postad 17 juli 2008 - 13:33

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0
Vill ha mer info om detta. Köper nämligen samam kombo nästa vecka!

/Rob

#4

Postad 17 juli 2008 - 13:45

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Nu till min fråga: Kan man på något sätt uppdatera BIOS utan att temporärt sätta i en processor som är kompitabel med BIOS-versionen?


Vad menar du med detta? 4850e måste ju vara kompatibel med bioset på detta moderkort?

Nej man brukar oftast behöva en "kompitabel" Cpu


Men är inte bioset på detta moderkort redan från början kompatibelt med 4850e? Man ska väl inte behöva en helt annan processor för att kunna uppgradera bios?

#5

Postad 17 juli 2008 - 15:29

figman
  • figman
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Jag hade oxå problem. Fick ingen bild alls. Jag o en kompis resetade bios massa gånger o provade massa olika inställningar. Inget funkade. Gick in i någon flash meny (?) i bios, tryckte escape några gånger för att komma ur, o sen tuffade allt igång.. Helskumt.

Har moderkortet, 4850e o corsair minnen.

#6

Postad 17 juli 2008 - 16:15

JBroberg
  • JBroberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Men är inte bioset på detta moderkort redan från början kompatibelt med 4850e? Man ska väl inte behöva en helt annan processor för att kunna uppgradera bios?




Ne, tyvärr så verkar BIOS:et på mitt moderkort vara version 1 eller 2, för 4850e:n måste man ha version 3.

Har hört talas om någon med samma problem som resetade BIOS och fick fram bild?!, konstigt nog, och kunde därifrån uppdatera BIOS:et från en diskettenhet. Jag har själv prövat att reseta BIOS men det händer bara samma sak när jag startar upp. Allt fungerar men jag får ingen bild, stoppar jag i tangentbord så verkar det inte fungera. USB-minnen får ström men det blir inte läst.

Tänkte pröva att reseta BIOS igen fast den här gången genom att ta ut batteriet en längre stund, 5 min eller nått och sedan starta upp och se om det fungerar.

PS: Hur gör man såna där fina citat, med namn och tid?

#7

Postad 17 juli 2008 - 18:05

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Ne, tyvärr så verkar BIOS:et på mitt moderkort vara version 1 eller 2, för 4850e:n måste man ha version 3.

Har hört talas om någon med samma problem som resetade BIOS och fick fram bild?!, konstigt nog, och kunde därifrån uppdatera BIOS:et från en diskettenhet. Jag har själv prövat att reseta BIOS men det händer bara samma sak när jag startar upp. Allt fungerar men jag får ingen bild, stoppar jag i tangentbord så verkar det inte fungera. USB-minnen får ström men det blir inte läst.

Tänkte pröva att reseta BIOS igen fast den här gången genom att ta ut batteriet en längre stund, 5 min eller nått och sedan starta upp och se om det fungerar.

PS: Hur gör man såna där fina citat, med namn och tid?


Åh fan, då kanske jag får problem inom kort när jag ska montera ihop min HTPC med exakt samma grejer :) :D

Tryck på citera-knappen bara!

#8

Postad 17 juli 2008 - 19:15

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Har byggt 6 datorer med det här moderkortet. Har inte fått bild på någon av dem utan att reseta biosen. 2 fick jag köra reset på ett par ggr. innan dom vaknade. Datorn jag sitter vid nu kör med det kortet och en 4850e. Fick moderkortet med F3 i. Efter 2 långa reset funkade det men först var det som vanligt ingen bild.

#9

Postad 17 juli 2008 - 19:26

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Har byggt 6 datorer med det här moderkortet. Har inte fått bild på någon av dem utan att reseta biosen. 2 fick jag köra reset på ett par ggr. innan dom vaknade. Datorn jag sitter vid nu kör med det kortet och en 4850e. Fick moderkortet med F3 i. Efter 2 långa reset funkade det men först var det som vanligt ingen bild.


Antar att du menar "CMOS clear"

En "BIOS reset" brukar man referera till när man menar att man återgår till "BIOS defalts"

#10

Postad 17 juli 2008 - 20:19

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Antar att du menar "CMOS clear"

En "BIOS reset" brukar man referera till när man menar att man återgår till "BIOS defalts"


Stämmer bra =) Lite svårt att återställa inställningarna i biosen utan bild .

#11

Postad 18 juli 2008 - 01:06

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Skumt, installerade precis samma moderkort och processor idag och det första jag gjorde var att flasha om bioset med hjälp av en usb-pinne. Hoppas det löser sig, det är aldrig kul när det inte vill fungera :/

#12

Postad 18 juli 2008 - 06:58

robber
  • robber
  • Forumräv

  • 521 inlägg
  • 0

Skumt, installerade precis samma moderkort och processor idag och det första jag gjorde var att flasha om bioset med hjälp av en usb-pinne. Hoppas det löser sig, det är aldrig kul när det inte vill fungera :/


Har du möjlighet att kasta in en direktlänk till den biosprogramvaran? Vore smutt så kunde denna tråd bli lite av en FAQ för GA-MA78GM-S2H och 4850e

/Rob

#13

Postad 18 juli 2008 - 07:12

fredl
  • fredl
  • Forumräv

  • 762 inlägg
  • 0
Jag kör samma kombo, men har ganska stora problem med hängningar i vista. Har kört både VHP, VU (samt SP1 av dessa) och en annan "hemlig" variant. Efter senaste biosuppdateringen (F5) så får jag inte längre BSOD:s, men får fortfarande felmeddelandet att "En kritisk systemprocess i Media Center har slutat att fungera, kontakta din hårdvaruleverantör". Någon annan som har fått det felmeddelandet?

#14

Postad 18 juli 2008 - 07:23

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Stämmer bra =) Lite svårt att återställa inställningarna i biosen utan bild .


Ville bara säkerställa det för någon tidigare i tråden lyckades ju komma till POST och in i BIOS men inte vidare och återställde inställningarna i BIOS och fick igång härket.


@fredl: Jag hade testat att höja spänningen till minnet och ev. till CPU:n. Kolla vilken spänning du har på minnet i BIOS. Kan vara så att moderkortet kör DDR2 standardspänning som är 1,8V, har du då t.e.x Corsair-minnen så ska de ha 2,1V. Corsairs billiga minnen är för övrigt väldigt överskattade och skall ses som ett lågbudgetalternativ.

#15

Postad 18 juli 2008 - 08:36

JBroberg
  • JBroberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har byggt 6 datorer med det här moderkortet. Har inte fått bild på någon av dem utan att reseta biosen. 2 fick jag köra reset på ett par ggr. innan dom vaknade. Datorn jag sitter vid nu kör med det kortet och en 4850e. Fick moderkortet med F3 i. Efter 2 långa reset funkade det men först var det som vanligt ingen bild.

Eftersom detta är mitt första datorbygge så måste jag fråga: När du resetade BIOS två långa gånger, tog du ur batteriet en 30min satte i det i 5 min och tog ur det igen 30 min eller startade du upp mellan?

När man väl får igång datorn kan jag väl se på startskärmn vilken version av BIOS jag har?

#16

Postad 18 juli 2008 - 10:08

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

När man väl får igång datorn kan jag väl se på startskärmn vilken version av BIOS jag har?


Det stämmer, bilden på sid64 i manualen visar hur det kan se ut.

#17

Postad 18 juli 2008 - 10:17

Saxel
  • Saxel
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Har du möjlighet att kasta in en direktlänk till den biosprogramvaran? Vore smutt så kunde denna tråd bli lite av en FAQ för GA-MA78GM-S2H och 4850e

/Rob


Jovisst, det kan jag allt göra ;) Jag använder version F5 på mitt moderkort som är rev.1.0. Länk till F5
Det verkar vara samma länk för rev.1.1

#18

Postad 18 juli 2008 - 11:21

JBroberg
  • JBroberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Är det någon som kan beskriva lite mer detaljerat hur jag ska göra, vilka komponenter jag ska koppla in o.s.v. Jag tycker jag har prövat allt men det verkar som om den inte ens börjar POST. Jag hör inga "beep-ljud" överhuvudtaget. Kan man få den att börja POST genom att ta ut processorn? Ursäkta om jag är lite "på" men det är så tråkigt att ha en sprillans ny dator hemma som kommer stå för nästan allt, DVD, Musik, m.m.

Redigerat av JBroberg, 18 juli 2008 - 11:21.


#19

Postad 18 juli 2008 - 11:47

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0

Eftersom detta är mitt första datorbygge så måste jag fråga: När du resetade BIOS två långa gånger, tog du ur batteriet en 30min satte i det i 5 min och tog ur det igen 30 min eller startade du upp mellan?

När man väl får igång datorn kan jag väl se på startskärmn vilken version av BIOS jag har?


Du behöver inte ta ur batteriet. Jag slöt bara clear cmos i 15-20 sek. med en skruvmejsel. Kopplade inte ur ström eller nåt.

@JBroberg
Sitter alla kablar i? En kompis byggde en HTPC med detta kortet och fick samma problem. Han hade missat att sätta i 4-pins strömkontakten som sitter vid cpu:n.
Den postar inte utan cpu.

#20

Postad 18 juli 2008 - 15:30

JBroberg
  • JBroberg
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Sitter alla kablar i? En kompis byggde en HTPC med detta kortet och fick samma problem. Han hade missat att sätta i 4-pins strömkontakten som sitter vid cpu:n.
Den postar inte utan cpu.


Javisst, alla kablar sitter där. Det måste helt enkelt vara att man behöver uppgradera BIOS.
Jag mailade Inet (där jag köpte datorn) och de trodde också det var BIOS:et. Så grymt bra affär som de är lät de mig göra en felanmälan (trots att ingenting är direkt "fel") helt gratis, till och med frakten betalar de för!!!
Jag kan varmt rekomendera Inet då de är väldigt billiga. Billigast på Antec Fusion och håller även priserna nere på fläktar, hårdiskar m.m. Sen har de ett mycket schyst fraktsystem, betala frakt för dyraste produkten och få de andra "fraktfritt".

#21

Postad 18 juli 2008 - 15:47

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Javisst, alla kablar sitter där. Det måste helt enkelt vara att man behöver uppgradera BIOS.
Jag mailade Inet (där jag köpte datorn) och de trodde också det var BIOS:et. Så grymt bra affär som de är lät de mig göra en felanmälan (trots att ingenting är direkt "fel") helt gratis, till och med frakten betalar de för!!!
Jag kan varmt rekomendera Inet då de är väldigt billiga. Billigast på Antec Fusion och håller även priserna nere på fläktar, hårdiskar m.m. Sen har de ett mycket schyst fraktsystem, betala frakt för dyraste produkten och få de andra "fraktfritt".

Lite OT men jag har också goda erfarenheter av "nya" Inet. Bra support och bra priser. Dessutom så levererar de normalt grejerna "Dustin"-snabbt.

#22

Postad 18 juli 2008 - 19:26

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Har bara beställt från inet på sista tiden. Fick dock skicka tillbaka ett sånt här moderkort pga fel på sybbryggan. All data som skrevs till diskarna blev korrupt (tog ett tag att komma fram till det). Var lite lång servicetid (ca. 2v från att de tog emot sakerna) men var mitt under semestern så har förståelse för det.
Inte kollat vad som är ändrat i de olika biosarna direkt men om 4850e inte stöds förrän i F3 är det väl sannolikt det som är problemet. Har dock för mig att recensioner på detta moderkort tillsammans med 4850e dock upp tidigt efter att det lanserades.

#23

Postad 19 juli 2008 - 21:50

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Jaha, min burk är iallafall up n' running ;)

Var en rätt smärtfri installation, fick reseta CMOS ett par gånger men sen flöt det på. Hela burken fungerar klockrent! BIld både via VGA och HDMI direkt, behövde inte ändra någon inställning. Men det var mycket mer kablar än jag trodde :(

#24

Postad 29 juli 2008 - 16:37

Dr. Troll
  • Dr. Troll
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
På Gigabytes sida finns detta mobo som både rev 1.0 och rev 1.1. Vet någon vilken skillnad det är på dessa. 1.1:an borde kanske dyka upp i svenska butiker snart

#25

Postad 29 juli 2008 - 16:52

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Min funkade i 40 minuter sedan dog den.
Styrkretskylflänsen når 150 grader på två minuter, det luktar värme om den.

Inlämnat till Inet nu så det är väl inte få som får problem med detta kort verkar det som...
Ja de sa att de kan ta upp till 3 veckor innan jag får tillbaka mitt moderkort, processor, minnen...

Har beställt ett Intel G45 kort nu istället och kommer köra en Intel E8400 processor.

#26

Postad 30 juli 2008 - 22:46

junkan
  • junkan
  • Guru

  • 5 297 inlägg
  • 0
Inet fixade kontrollen på två dagar så nu har jag ett fungerande moderkort. Moderkortet som byttes mådde inte så bra helt enkelt, ren tur att inte ngt började brinna snarare.

CPU-tempen med 4850e i idle är imponerande under 30 grader.

#27

Postad 02 augusti 2008 - 09:06

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Jag har också köpt på mig den här kombon, dvs. Gigabyte kortet och 4850e. Inga problem att komma igång, eller behov av reseta CMOS osv. En annan konstighet har dock dykt upp. Jag kör med MS MCE-tangentbordet och varje tangenttryckning "fastnar" om den inte följs av en annan tryckning. Dvs. om jag trycker ned "K" så blir det KKKKKKKKKKKKK. Det är inte bara när jag skriver. Om jag trycker nedåtpil och släpper upp för att bläddra ett steg nedåt i utforskaren, så fortsätter den ner i listan. Det gäller även om jag använder fjärren för att gå nedåt/uppåt osv.

Några idéer? Jag installerade Vista utan att ha den här IR-mottagaren ansluten och misstänker att det kan vara orsak till problemet.

Är det någon av er andra som använder dessa på GA-MA78GM-S2H



#28

Postad 02 augusti 2008 - 09:38

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0
Hm... Mysko. Verkar har fixat det hela med en "Fleksnes", dvs. dra ur och sätta i USB-kontakten till infra-ögat. Har i vart fall lyckats skriva denna text utan "repetitioner".

En annan grej som jag upptäckt är att datorn gått upp ur Standby nu på morgonen (satte den i S3 inatt, och när jag kollade imorse så stod den på inloggningsrutan). Hur funkar det för er?

#29

Postad 02 augusti 2008 - 12:59

genored
  • genored
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

På Gigabytes sida finns detta mobo som både rev 1.0 och rev 1.1. Vet någon vilken skillnad det är på dessa. 1.1:an borde kanske dyka upp i svenska butiker snart


1.1 har en större kyl på nordbryggan för att den tenderar att bli varm

#30

Postad 13 augusti 2008 - 17:13

Niclas P
  • Niclas P
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Hej !

Har problem med att installera Vista !

Har precis inhandlat ett GA-MA78GM-S2H för att använda till min HTPC. Återanvände en del gamla komponenter såsom processor (AMD Athlon 64 3800+) samt 2 GB Kingston DDR2 (553) och HDD (400 GB, Seagate) från min gamla HTPC.

För att få en så "ren" installation som möjligt ville jag göra en helt ny installation av Vista, och inte återanvända den gamla. HDD har en separat partition som jag formaterade innan Vista installationen.

Problemet,
- Installationen startar, dock som jag upplever det långsamt. Från det att "Vista bakgrunden" kommer fram till dess att man får välja vilket språk som skall installeras tar det ungefär 4 minuter. Sedan går det hyftsat normalt, filer kopieras, packas upp, etc. Efter det att datorn startat om första gången och börjar konfigurera systemet börjar problemet. Datorn jobbar ett tag och sedan fryses den (ingen respons på varken tangentbord eller mus). Om jag startar om får jag meddelandet att Windows inte installerades riktigt och jag behöver starta om installationen. Gör jag detta händer samma sak igen.

Jag provade med att återställa BIOS och sedan installera, men får då meddelande om att en fil saknas som behövs för installationen. när man klickar vidare frågar den efter en drivrutin för CD/DVD spelaren. När jag skall öppna CD/DVD spelaren går det inte (lampan lyser hela tiden). Jag har provat två olika spelare och de fungerar i en annan dator, men med samma problem här.
Har provat med att byta kablar (IDE), ta bort minnena, samt byta plats. Har provat med olika CD/DVD:er men samma problem. Har även använt olika skivor för Vista, men samma problem.

Någon som har någon idé vad som är fel ?

// Niclas

#31

Postad 27 augusti 2008 - 10:06

Kind of Blue
  • Kind of Blue
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Hej !

Har problem med att installera Vista !

Har precis inhandlat ett GA-MA78GM-S2H för att använda till min HTPC. Återanvände en del gamla komponenter såsom processor (AMD Athlon 64 3800+) samt 2 GB Kingston DDR2 (553) och HDD (400 GB, Seagate) från min gamla HTPC.

För att få en så "ren" installation som möjligt ville jag göra en helt ny installation av Vista, och inte återanvända den gamla. HDD har en separat partition som jag formaterade innan Vista installationen.

Problemet,
- Installationen startar, dock som jag upplever det långsamt. Från det att "Vista bakgrunden" kommer fram till dess att man får välja vilket språk som skall installeras tar det ungefär 4 minuter. Sedan går det hyftsat normalt, filer kopieras, packas upp, etc. Efter det att datorn startat om första gången och börjar konfigurera systemet börjar problemet. Datorn jobbar ett tag och sedan fryses den (ingen respons på varken tangentbord eller mus). Om jag startar om får jag meddelandet att Windows inte installerades riktigt och jag behöver starta om installationen. Gör jag detta händer samma sak igen.

Jag provade med att återställa BIOS och sedan installera, men får då meddelande om att en fil saknas som behövs för installationen. när man klickar vidare frågar den efter en drivrutin för CD/DVD spelaren. När jag skall öppna CD/DVD spelaren går det inte (lampan lyser hela tiden). Jag har provat två olika spelare och de fungerar i en annan dator, men med samma problem här.
Har provat med att byta kablar (IDE), ta bort minnena, samt byta plats. Har provat med olika CD/DVD:er men samma problem. Har även använt olika skivor för Vista, men samma problem.

Någon som har någon idé vad som är fel ?

// Niclas


Är CD/DVD driven kopplad till SATAII port och är SATAII portarna ställda i SATA/AHCI läge? Sätt alla SATA portar till EIDE i BIOS och koppla Din HD till intern port 4 eller 5. Installera Vista. När Vista installerat gå in i BIOS och sätt alla SATA portar utom 4 och 5 till AHCI. Boota och installera chipset/SATA AHCI drivrutinerna. Nu skall Du om Du vill kunna sätta även HD'n till AHCI om Du vill, men själv föredrar jag faktiskt köra alla enheter i SATA EIDE läget.

Lycka till!

#32

Postad 27 augusti 2008 - 18:24

Niclas P
  • Niclas P
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Är CD/DVD driven kopplad till SATAII port och är SATAII portarna ställda i SATA/AHCI läge? Sätt alla SATA portar till EIDE i BIOS och koppla Din HD till intern port 4 eller 5. Installera Vista. När Vista installerat gå in i BIOS och sätt alla SATA portar utom 4 och 5 till AHCI. Boota och installera chipset/SATA AHCI drivrutinerna. Nu skall Du om Du vill kunna sätta även HD'n till AHCI om Du vill, men själv föredrar jag faktiskt köra alla enheter i SATA EIDE läget.

Lycka till!


Jag kör CD/DVD på IDE, men efter ett antal resetter, samt inladdning av "Load Optimised Defaults" några gånger så gick det helt plötsligt att installera Vista. Nu fungerar allt som det skall.

// Niclas

#33

Postad 01 september 2008 - 23:04

Sidzzon
  • Sidzzon
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Vad använder ni för kylare till 4850e?

Har ni nå problem att spela upp 1080p material?

Redigerat av Sidzzon, 01 september 2008 - 23:05.


#34

Postad 18 december 2008 - 22:08

majmik
  • majmik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hjælp jeg får ingen billede på skærmen, har forsøgt at nolstille bios med clear cmos i 30 sek jeg har taget batteriet ud i 30 min der kommer ingen ting på skærmen når jeg tænder op. jeg har forsøgt 10 gange.
Jeg har forsøgt med 2 forskellige skærme på både vga og dvi. jeg ved ikke om det er F3 på kortet.
Er det F1 eller F2 er jeg så nød til at bruge en anden CPU der understøtter disse rev.

Jeg håber i forstår selv om det er på dansk

Hilsen

Mikael

#35

Postad 18 december 2008 - 22:30

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Vilken cpu har du, hur gammalt är moderkortet, rev 1.0/1.1 finns tydligen en rev till 2x som är nytt för mig
titta på cpu support list http://www.gigabyte....?ProductID=2758
och har det fungerat?

#36

Postad 19 december 2008 - 07:35

majmik
  • majmik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
AMD 4850e og det er rev.1.1 alt er indkøbt i december 2008

Mikael

#37

Postad 19 december 2008 - 09:48

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Har samma kombination, om du kommer åt bios måste du ändra till rätt utgång för att få bild
Titta under "Standard CMOS & Advanced BIOS Features:" se recension
http://www.overclock...te_gama78gms2h/

Göran

#38

Postad 19 december 2008 - 13:08

majmik
  • majmik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej Gøran

Det er det som er mit problem jeg kommer ikke til bios fordi jeg ikke kan se noget på skærmen.

Er der nogen der hved om det kun er med 4850e der er problemer med, eller kan jeg købe en Athlon 64 x2 5200+ og være sikker på at der kommer billede frem på skærmen, og så opdatere moderkortet til F3 og få 4858e til at virke?

Mikael

#39

Postad 19 december 2008 - 16:28

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Du råkar inte ha ett vanligt pci grafikkort som du kan testa med , för om du inte får bild då hade jag lämnat tillbaka moderkortet,
jag tro inte det beror på din cpu något annat är galet använder du vga eller hdmi om du använder hdmi bör du pröva med vga /D-sub först

Göran

#40

Postad 19 december 2008 - 17:39

majmik
  • majmik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Nej jeg har desværre ikke noget grafikkort men jeg har bestilt et Asus EAH3450/DI-Gr så håber jeg at jeg får liv i kortet.

Jeg har 2 stk kort og 2 stk cpu fra 2 forskelige forhandlere, men der er igen af kortene jeg kan få billede på!!!!

Det lyder utroligt hvis begge kort er defekte!!

Jeg har forsøgt på d-sub og dvi.

Mikael

#41

Postad 20 december 2008 - 10:06

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0
Knepigt fall om du inte får bild med d-sub/vga, det jag vet är att en del inte fått bild över hdmi på grund av de inte ändrat i bios till d-sub/hdmi läge, men ingen bild från d-sub är knepigt som sagt, hoppas det reder sig när du får ditt grafikkort.

Göran

#42

Postad 20 december 2008 - 13:15

majmik
  • majmik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Du behöver inte ta ur batteriet. Jag slöt bara clear cmos i 15-20 sek. med en skruvmejsel. Kopplade inte ur ström eller nåt.

@JBroberg
Sitter alla kablar i? En kompis byggde en HTPC med detta kortet och fick samma problem. Han hade missat att sätta i 4-pins strömkontakten som sitter vid cpu:n.
Den postar inte utan cpu.


Vil det sige man kortslutter Clear cmos når der er strøm på moderkortet og flækten kører?

Mikael

#43

Postad 20 december 2008 - 13:26

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Har precis skaffat detta moderkort, har ett litet problem, får nämligen inte igång USB portarna på framsidan av chassit. Kablarna som går från mitt silverstone chassit verkar inte riktigt passa till USB portarna på moderkortet?
Piggarna stämmer inte överrens. Jag kan dock använda USB portarna på baksidan av moderkortet, men man vill ju även få igång portarna på chassit, måste man skaffa någon slags adapter ?
Chassit är ett ATX chassi och moderkortet ett Micro ATX.

#44

Postad 21 december 2008 - 08:43

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Vil det sige man kortslutter Clear cmos når der er strøm på moderkortet og flækten kører?

Mikael


NEJ! korrekt sätt är, bryt strömen antingen på nätaggregatet eller dra ut kontakten för över pluppen på clear cmos ta ut batteriet, drick en kopp kaffe eller en bajer sätt tillbaka batteriet för tillbaka pluppen på clear cmos
görs detta på fel sätt kan kortet sluta som skrot

Se sidan 32 i manualen

Göran

Redigerat av bokis, 21 december 2008 - 09:27.


#45

Postad 23 december 2008 - 19:05

majmik
  • majmik
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hurra nu fungerer det!!!
Detvar Antec´s indbyggede PSU på 430w der ikke leverede det power der skal til at få bundkortet til at boote op!!
Har skiftet til en 500w PSU så nu kører det som en drøm.
Tak for hjælpen og glædelig jul allesammen.

Mikael

#46

Postad 23 december 2008 - 19:45

dunde
  • dunde
  • Mästare

  • 3 094 inlägg
  • 0

Hurra nu fungerer det!!!
Detvar Antec´s indbyggede PSU på 430w der ikke leverede det power der skal til at få bundkortet til at boote op!!
Har skiftet til en 500w PSU så nu kører det som en drøm.
Tak for hjælpen og glædelig jul allesammen.

Mikael

Rätt konstigt... Det nätagget kan ju har varit defekt, det borde klarat av ditt system fint.
Dejligt att det löste sig!

God Jul!

#47

Postad 23 december 2008 - 21:55

bokis
  • bokis
  • Användare

  • 152 inlägg
  • 0

Hurra nu fungerer det!!!
Detvar Antec´s indbyggede PSU på 430w der ikke leverede det power der skal til at få bundkortet til at boote op!!
Har skiftet til en 500w PSU så nu kører det som en drøm.
Tak for hjælpen og glædelig jul allesammen.

Mikael


Hej!
Som dunde säger konstigt, du bör kolla det aggregatet och få det utbyt om det är trasigt.

God Jul

#48

Postad 31 december 2008 - 20:41

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0
Hej !

Jag har själv lagt en beställning på:
- AMD 4850e
- Gigabyte GA-MA78GM-S2H
- Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5
...innan jag fick se denna tråd om att ovanstående komponenter kan strula :lol:.

Jag misstänker att moderkortet blir en rev 1.1 (eller finns det rev 2 nu!!?).

Är det fortfarande strul att få bild direkt med denna kombination, eller levereras alltid moderkorten med senare/senaste BIOS som åtminstone inte ska ge problem med 4850e processorn? Något annat tips inför monteringen som förhoppningsvis kan göras i slutet av veckan?

mvh Manor

#49

Postad 01 januari 2009 - 11:41

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

  • 1 668 inlägg
  • 0
Jag slängde ihop en burk i september med nämnda moderkort och processor och har testkört både Ubuntu 8.04 och Vista helt utan problem. Moderkortet är rev 1.1.

#50

Postad 01 januari 2009 - 13:53

Manor
  • Manor
  • Beroende

  • 1 225 inlägg
  • 0

Jag slängde ihop en burk i september med nämnda moderkort och processor och har testkört både Ubuntu 8.04 och Vista helt utan problem. Moderkortet är rev 1.1.


Skönt, det låter med andra ord som om de ursprungliga problemen nu är ett minne blott :-).

mvh Manor



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.