Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Netgear WGR614 v6 och Pinnacle Soundbridge Homemusic?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Netgear WGR614 (Routrar) 3 6,49 (72) Inga priser
Pinnacle SoundBridge HomeMusic (Mediaspelare) 1 7,88 (16) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 09 november 2008 - 16:58

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Jag köpte 2008-10-18 en Pinnacle Soundbridge Homemusic på Clas Ohlson för 998 kr. Jag har kört den sedan dess ansluten till en Netgear WGR614 v6 trådlös router. Det funkar varken med internetradio eller MP3 filer i datorn. SB spelar en stund, och sedan tappar den kontakten med nätverket. För att den skall få kontakt igen, måste jag starta om den. Det fungerar allt mellan fem minuter och en halvtimme. Sedan lägger SB av.

Kan SB och denna router inte samarbeta?

Både SB och router har senaste tillgängliga firmware.

Routern har aldrig vållat några problem vid trådlös anslutning av en Asus laptop, en HP laptop eller en SE P1i.

Där är inga problem att spela MP3 filer på SD kort direkt i SB.

#2

Postad 09 november 2008 - 22:57

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0
Vad får du för värden om du kollar signalkvalitet under Systemkonfiguration>Visa WiFi Status?

Har du många trådlösa nätverk i närheten?

#3

Postad 10 november 2008 - 10:45

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Vad får du för värden om du kollar signalkvalitet under Systemkonfiguration>Visa WiFi Status?

Tyvärr har SB åkt tillbaka till Clas Ohlsson, så jag kan inte kolla. De skulle undersöka den, för att se om den kunde repareras. Själv tvivlar jag starkt på att de reparerar den. Möjligen skall de själva undersöka, om de kan reproducera felet, innan jag får en annan. Det tar normalt två veckor eller i värsta fall som mest tre veckor.

Har du många trådlösa nätverk i närheten?

SE P1i hittar fem stycken inklusive vårt eget, men det är endast tre av dem, som har mer än mycket låg signal enligt telefonen. Samtliga är krypterade.

Jag har tidigare, innan jag köpte SB, försökt hitta en kanal, som är ledig, eftersom jag innan även hade problem med att få bra skjuts i laptopens trådlösa nätverksanslutning. Bytet av kanal förbättrade hastigheten rejält.

Tyvärr har Win Wista Home Premium ingen möjlighet att se vilka kanaler, som tillgängliga trådlösa nätverk sänder på. Jag fick prova mig fram. Jag har inte kunnat hitta en sådan funktion själv, och HPs support påstod också att funktionen inte fanns.

Det vore ju bra, om där fanns någon lättanvänd liten utility, som funkar under Vista, och kan avslöja kanalen på de tillgängliga trådlösa nätverken.

#4

Postad 16 november 2008 - 20:55

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Tyvärr har Win Wista Home Premium ingen möjlighet att se vilka kanaler, som tillgängliga trådlösa nätverk sänder på. Jag fick prova mig fram. Jag har inte kunnat hitta en sådan funktion själv, och HPs support påstod också att funktionen inte fanns.

Det vore ju bra, om där fanns någon lättanvänd liten utility, som funkar under Vista, och kan avslöja kanalen på de tillgängliga trådlösa nätverken.

Jag har i vilket fall hittat WiFiHopper (wifihopper.com) och PassMark WirelessMon (http://www.passmark....lessmonitor.htm), som båda fungerar under Win Vista Home Premium 32, och bland mycket annat kan avslöja tillgängliga trådlösa nätverks kanaler. Båda programmen kostar pengar, men man kan testa dem, innan man betalar.

Efter att ha provat dem som hastigast ser jag ingen större skillnad mellan dem förutom att WirelessMon flimrar på att störande sätt, när det uppdaterar listan över detekterade nätverk.

#5

Postad 22 november 2008 - 09:15

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Tyvärr har SB åkt tillbaka till Clas Ohlsson, så jag kan inte kolla. De skulle undersöka den, för att se om den kunde repareras. Själv tvivlar jag starkt på att de reparerar den. Möjligen skall de själva undersöka, om de kan reproducera felet, innan jag får en annan. Det tar normalt två veckor eller i värsta fall som mest tre veckor.

Nu har SB kommit tillbaka från Clas Ohlsson. De kunde inte reproducera felet.

Jag flyttade SB närmare routern (3 - 4 m avstånd utan hinder emellan), för att testa, om det kunde vara signalens kvalitet eller styrka, som fick SB nätverksfunktioner att låsa sig. Det visade sig inte ha någon betydelse. Redan efter någon halvtimmes spelning, låste sig nätverksfunktionerna i SB. Innan dess bröt den mitt i ett antal låtar, och hoppade över en eller ett par på spellistan, innan den lyckades börja spela igen.

Jag kommer nu att låna en likadan router med senare hårdvarurevision, och testa med den också. Om det funkar då, är där väl inget annat att göra än att köpa en ny router.

Jag har sedan tidigare haft ett antal D-Link routrar (DI-614+ och DI-624) förutom den Netgear router, som jag har nu. D-Link vet jag sedan tidigare att det är skräp. Jag minns inte hur många exemplar, som jag returnerade på garantin. Beroende på hur detta utvecklar sig, kan även Netgear visa sig vara skräp.

Vilket märke av router bör jag välja?

Är det helt enkelt så att man måste vara beredd att slanta upp för en router avsedd för professionellt bruk, för att den skall hålla en acceptabel kvalitet?

Redigerat av logos, 22 november 2008 - 09:41.


#6

Postad 24 november 2008 - 15:42

Unregisteredf973b66e
  • Unregisteredf973b66e
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Låter inte kul det här med att det blir avbrott. Jag var just på väg att inhandla en SB, men nu väntar jag ett tag.
Vi vet ju om att trådlöst är osäkert på det aktuella frekvensbandet eftersom det finns så många andra applikationer som kör där. Läste också att t ex microvågsugnar kan störa på den frekvensen.
Men då menar jag att en enhet som SB ska vara så konstruerad att den klarar miljöer som är lite tuffa.
Jag tycker också att 998:- låter väldigt billigt. Hur mycket innanmäte kan man få för det priset?

Beträffande D-Link och NetGear har jag fått uppfattningen att det är samma "skräp". De kanske rentav använder samma chip inuti.

#7

Postad 24 november 2008 - 21:46

Unregistered2c2e0dd5
  • Unregistered2c2e0dd5
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Tja!
Har inte dirket med detta ämne att göra men tänkte höra med er då ni har denna apparat och är duktiga =)
Kan man "styra" musiken från datorn tex via Windows Mediaplayer eller Winamp och streama ljudet via SB till förstärkaren?

Skulle nämligen vilja spela musiken från/på datorn fast få ut ljudet trådlöst och digitalt till förstärkaren. (Vill alltså inte sitta och styra musiken via fjärren och den lilla displayen)

Mvh Nicke

#8

Postad 26 november 2008 - 09:22

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Jag kommer nu att låna en likadan router med senare hårdvarurevision, och testa med den också. Om det funkar då, är där väl inget annat att göra än att köpa en ny router.

Jag har nu testat med en lånad Netgear WGR614 v9. Min egen är v6.

Med den lånade routern fungerade det utmärkt.

Min egen router låter underligt, när den har varit avstängd en stund, och ansluts till nätspänningen. Det är ett kvittrande ljud. Ljudet försvinner nästan helt, när routern blir varm, men då blir den å andra sidan ordentligt varm. Den är ett år och nio månader gammal. Garantin är enligt kvittot från PC City ett år. Enligt pappren från Netgear, som låg i kartongen, lämnar de två års garanti. Får höra med PC City, vems åtagande, som gäller. Om inte annat, kan den vara bra att ha i reserv, om garantin gäller. Min slutsats är dock att Netgear liksom D-Link håller låg kvalitet med kort livslängd som följd.

#9

Postad 26 november 2008 - 09:27

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Låter inte kul det här med att det blir avbrott.

Se tidigare inlägg. Byte av router eliminerade problemet med avbrott, så där är sannolikt fel på min Netgear WGR614 v6.

Jag var just på väg att inhandla en SB, men nu väntar jag ett tag.

Där finns inget skäl att avvakta med anledning av mina problem. De verkar inte ha haft med SB att göra. Vad gäller ljudkvaliteten, så är jag helt nöjd, men den bedömningen sitter ju alltid i lyssnarens öron till syvende och sist.

Beträffande D-Link och NetGear har jag fått uppfattningen att det är samma "skräp". De kanske rentav använder samma chip inuti.

Mykcet möjligt. Har köpt en Linksys nu. Den är märkbart dyrare än D-Link och Netgear. Förhoppningsvis får jag något för de extra pengarna.

#10

Postad 26 november 2008 - 09:31

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Kan man "styra" musiken från datorn tex via Windows Mediaplayer eller Winamp och streama ljudet via SB till förstärkaren?

Skulle nämligen vilja spela musiken från/på datorn fast få ut ljudet trådlöst och digitalt till förstärkaren. (Vill alltså inte sitta och styra musiken via fjärren och den lilla displayen)

Inte vad jag vet. Däremot kan man styra viss funktionalitet från datorn via webbläsaren genom att gå in på <SB IP adress>/SoundBridge.html. Du kan pausa, starta, hoppa framåt i spellistan, hoppa bakåt i spellistan, justera volymen, slå av på random och upprepning.

Enligt min uppfattning är enklaste sättet att tillverka spellistorna i WMP eller WA, ladda den önskade spellistan med fjärrkontrollen, och sedan styra resten via webbgränssnittet.

#11

Postad 26 november 2008 - 09:38

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Jag tycker också att 998:- låter väldigt billigt. Hur mycket innanmäte kan man få för det priset?

En bidragande faktor till det låga priset kan ju vara att Pinnacle inte supportar produkten längre. Roku (www.roku.com) säljer andra likande produkter främst via internet. Vad jag förstår är Pinnacle SB egentligen en Rokuprodukt, som Pinnacle har satt sitt eget namn på. När du uppgraderar FW i SB, så står där, när du i fortsättningen startar SB, Roku music+radio i displayen under uppstarten.

Du måste uppgradera SB, för att få stöd för WPA2. Det var dock en baggis för mig. Bara du slår av krypteringen på WLAN tillfälligt, så sköter SB resten näst intill helt själv.

Sedan börjar där ju dyka upp fler liknande produkter i butik. Philips har kommit med ett system, som har flera olika delar, och Logitech Squeezebox finns ju sedan tidigare. För min del avgjorde priset till SB fördel.

#12

Postad 26 november 2008 - 09:49

Unregisteredf973b66e
  • Unregisteredf973b66e
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Tack logos, för din utförliga rapport.

#13

Postad 27 november 2008 - 13:50

ralnar
  • ralnar
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

Inte vad jag vet. Däremot kan man styra viss funktionalitet från datorn via webbläsaren genom att gå in på <SB IP adress>/SoundBridge.html. Du kan pausa, starta, hoppa framåt i spellistan, hoppa bakåt i spellistan, justera volymen, slå av på random och upprepning.

Enligt min uppfattning är enklaste sättet att tillverka spellistorna i WMP eller WA, ladda den önskade spellistan med fjärrkontrollen, och sedan styra resten via webbgränssnittet.

Här finns en trevlig Soundbridge Controller. I princip får du upp SB-displayen och en fjärr på skärmen, så du kan styra allt precis som om du stod framför din SB.

Angående nätverksproblemen du hade tidigare, körde du trådlöst till datorn som strömmade också? Det blir oftast mycket mer känsligt för avbrott om man kör trådlöst båda hållen.

Man skulle kanske köpa en HomeMusic medan de finns. Jag har en M1001 som har gått i några år och vad man läst är det inte ovanligt att de kvaddar efter något år.

#14

Postad 12 december 2008 - 10:51

dewess
  • dewess
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0
Hade också problem med WGR614 v6 och SB. SB vägrade att hitta mitt nätverk. En firmware uppdatering av routern plus en firmware uppdatering av SB (genom en grannes öppna nätverk) så började allt att funka!

#15

Postad 12 december 2008 - 18:14

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Hade också problem med WGR614 v6 och SB. SB vägrade att hitta mitt nätverk. En firmware uppdatering av routern plus en firmware uppdatering av SB (genom en grannes öppna nätverk) så började allt att funka!

Jag hade senaste FW i både WGR614 v6 och SB. Det funkade inte ändå. Mina problem beror dock sannolikt inte på FW. De beror på att WGR614 v6 har gått sönder.

Det jag vänder jag mig mot är att WGR614 v6 inte höll i ens två år, innan den började låta underligt och bli väldigt varm. D.v.s. jag är missnöjd med kvaliteten på Netgears produkt.

#16

Postad 27 december 2008 - 13:54

TobbeWilson
  • TobbeWilson
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Hittade denna tråden när jag sökte efter en lösning till varför inte min nyinförskaffade "tub" inte ville koppla sig till min router. Hittade dock inte lösningen här....men en sak att vara uppmärksam på när det gäller denna är att "tuben" INTE klarar av Wi-Fi i Mixed eller G-Mode. Efter att ha ställt om min router till att bara köra Wireless-B så sparkade allting igång så galant så.

#17

Postad 01 januari 2009 - 16:41

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

min router. Hittade dock inte lösningen här....men en sak att vara uppmärksam på när det gäller denna är att "tuben" INTE klarar av Wi-Fi i Mixed eller G-Mode. Efter att ha ställt om min router till att bara köra Wireless-B så sparkade allting igång så galant så.

Jag kör min Linksys WRT54GC i mixed mode (b + g). SB har inga som helst problem att ansluta. Du kanske skall söka problemet hos routern i stället för hos SB?

#18

Postad 15 januari 2009 - 11:25

TobbeWilson
  • TobbeWilson
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Det fungera ju så varför gräva mer?

#19

Postad 26 april 2009 - 23:23

logos
  • logos
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0

Här finns en trevlig Soundbridge Controller. I princip får du upp SB-displayen och en fjärr på skärmen, så du kan styra allt precis som om du stod framför din SB.


Jag har laddat ner filen, men jag får det inte att fungera. Programmet hittar SB. Jag väljer den, och sedan till synes inget under ett antal minuter. Till slut meddelar programmet att SB M400 inte svarar.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.