Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med SAMSUNG PS-42A457

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 december 2008 - 06:56

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Hoppas på att få hjälp med ett problem jag fått med min nyinköpta tv. Det är en SAMSUNG PS-42A457. Den är köpt på DustinHome och är således en "gråimporterad" Samsung-TV med engelsk meny etc. Efter att ha hittat hur man tar sig in i servicemenyn så provade jag att aktivera nordiskmeny. Inga problem att aktivera det. Det delikata problemet uppkom när jag skulle programmera in tv-kanalerna. TV:n hittade inga kanaler alls. Vi bor i en COM-hemfastighet. Men jag har ingen digitalbox utan kör standardkanalerna. Och det här är det lustiga. När jag startade Plug-And-Play och sökte kanaler(innan jag aktiverade nordisk meny) så hittade den alla kanaler direkt. Efter jag aktiverat menyn, så var alla kanaler borta. Och som sagt den hittade inga kanaler när jag sökte. Provade att avaktivera nordisk meny, då är kanalerna möjliga att söka fram igen.
Är det någon vänlig människa som kan ge mig ett tips om varför det här uppkommer.
Det finns 2 inställningar i servicemenyn som jag antar påverkar tunerns förmåga att hitta kanaler beroende på vilket land man bor i; det ena är "channel table" och den andra tunertype. Tunertype(tror den heter så) har bara 2 valbara inställningar. Direkt man aktiverar nordiskmeny så gråmarkeras detta alternativ. Channel table däremot går att ändra även efter. Men har inte en aning vad den ska stå på. När jag kommer in i meny utan att ha aktiverat nordisk meny, så står den på "Sawon". Och det står även kvar efter, så jag antar att denna inställningar då inte direkt påverkar tunerns möjligheter att hitta kanaler.
Så min lösning för nu är att jag fick gå tillbaka till engelska menyer och söka upp alla kanaler. Men självklart vore det trevligt att kunna aktivera nordisk meny, när alternativet ändå finns.
Så eventuella lösningar mottages tacksamt.

Redigerat av FireWire76, 11 december 2008 - 06:57.


#2

Postad 11 december 2008 - 09:44

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0
Jag har samma problem på min 50A457, också från Dustinhome. Allting nollställs när man byter till nordisk, hade kalibrerat TVn och var nöjd med inställningarna, sen försvann allt när jag skulle byta språk. Det är alltså bra att skriva upp sina inställningar innan man börjar byta till Nordic.

#3

Postad 12 december 2008 - 08:19

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jo, men får du in kanalerna efter du bytt till "Nordic On"? För det får inte jag. TV-n hittar inte en enda kanal.

#4

Postad 12 december 2008 - 11:53

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Jo, men får du in kanalerna efter du bytt till "Nordic On"? För det får inte jag. TV-n hittar inte en enda kanal.


Får inte heller in ett skit. Har testat automatisk sökning, men även att ställa in manuellt. Hittar inte någonting.

#5

Postad 12 december 2008 - 12:55

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Enda lösningen för mig har varit att avaktiver "Nordic" och göra en fabriksåterställning. Sen går det att söka fram kanalerna igen. Hoppas nån kan komma med en lösning.

#6

Postad 12 december 2008 - 14:56

Unregistereda701611d
  • Unregistereda701611d
  • Användare

  • 140 inlägg
  • 0

Enda lösningen för mig har varit att avaktiver "Nordic" och göra en fabriksåterställning. Sen går det att söka fram kanalerna igen. Hoppas nån kan komma med en lösning.


För mig räcker det att byta tillbaka till något språk så man kan göra "tuner-valet" igen, för min del till engelska då min Polska är lite knackig :rolleyes:

#7

Postad 24 mars 2009 - 16:25

JaXXuSinc
  • JaXXuSinc
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Tjenare, lyckades fixa på min tv iaf. Jag gjorde på följande sätt Satte på Nordic, Swedish, SESK och Ready fältet satte jag på OFF ist för ON å det funkar klockrent

#8

Postad 24 mars 2009 - 17:09

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Ok, tack för hjälpen. Ska prova så snart som möjligt. Jättesnällt att du delade med dig av detta.

#9

Postad 25 mars 2009 - 16:09

b0sseman
  • b0sseman
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Jag lånar tråden lite, hopppas de är okej.

Har nyligen köpt denna TV fast i 50tum, så PS-50A457.. men antar att allt är samma förutom just tummen.

iaf till min fråga... har problem med ljudet.. dem inbyggda högtalarna i tvn typ skorrar och knastrar när man höjer ljudet över volym 15.. och under volym 15 är det jätte tyst så man måste höja ju.
har testat alla möjliga inställningar på ljud i menyerna men fortfarande samma.. det knastrar och skorrar och "fräser" i höga toner på ljudet. precis som om de inbyggda högtalarna är sprängda typ.

vafan ska det vara såhär på denna tvn eller det har blivit något fel å den måste lämnas tillbaka?

tacksam för hjälp

#10

Postad 25 mars 2009 - 16:16

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Låter som du har nåt fel på högtalarna. Har 42" varianten, och har inte upplevt något liknande. Uppstår samma fenomen oavsett vilken källa du tittar på(TV, DVD etc)?
Jag upplever att jag oftast kan ha volymen på under 15 eftersom det är så pass högt ljud i alla fall. Men beror delvis på källan såklart. Vissa filmer har jag varit tvungen att dra upp högre, men inget knaster eller missljud. Låter som du fått ett ex som någon kanske tom reklamerat/gjort återköp på, men som inte felsökts ordentligt. Knastrar det ur båda högtalarna? Har du provat att koppla tv:n till extern ljudkälla t ex hembiosystem för att se om du upplever samma sak då?

#11

Postad 25 mars 2009 - 18:22

b0sseman
  • b0sseman
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Låter som du har nåt fel på högtalarna. Har 42" varianten, och har inte upplevt något liknande. Uppstår samma fenomen oavsett vilken källa du tittar på(TV, DVD etc)?
Jag upplever att jag oftast kan ha volymen på under 15 eftersom det är så pass högt ljud i alla fall. Men beror delvis på källan såklart. Vissa filmer har jag varit tvungen att dra upp högre, men inget knaster eller missljud. Låter som du fått ett ex som någon kanske tom reklamerat/gjort återköp på, men som inte felsökts ordentligt. Knastrar det ur båda högtalarna? Har du provat att koppla tv:n till extern ljudkälla t ex hembiosystem för att se om du upplever samma sak då?


ah det händer samma sak även om jag tex spelar ps2 xbox360 eller tittar på tv.. när man höjer ljudet över ca 15 så knastrar det.

Har inte provat någon extern ljudkälla för jag har inget hembiosystem, har en stereo som jag kanske skulle kunna koppla till den.. men har inte rätt sorts ljudkabel för det.

hm.. vilken blåsning ifall dem skickat ut en tv som varit reklamerad för ljudet är sprängt/knastrigt
massa klödd å skicka tillbaka å skit för tvn var för stor för att få plats med i en vanlig bil
har köpt den på NetonNet kan ju också nämnas.

Redigerat av b0sseman, 25 mars 2009 - 18:23.


#12

Postad 26 mars 2009 - 02:42

b0sseman
  • b0sseman
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
sen en annan grej som också är förvirrande är att det går inte att stänga av tvn helt.
när man stänger av den där framme på tvn på den "touch-screen" on-off knappen så blir det samma som om man stänger av den på fjärrkontrollen.. att den röda lampan fortfarande lyser, som att den är i standby-mode.

och då suger den ju ström hela tiden.. enda sättet att stänga av tvn helt är isåfall att dra ut kontakten ur väggen.. och det ska fan inte behövas :/

#13

Postad 26 mars 2009 - 07:29

FireWire76
  • FireWire76
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Angående avstängningen så är det enda sättet man kan stänga av den på. Tror faktiskt att att det är samma med många plasma/lcd. Men i standby-läget så ska den ju dra <1watt om jag inte minns helt fel. Har själv tv:n(+dvd och annan utrustning) kopplad till ett APC strömskydd/grendosa. Använder strömbrytaren där för ordentlig avstängning. Smidigt också att veta att allt är försäkrat via APC om någonting strömrelaterat skulle orsaka fel på tv:n eller något annat.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.