Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på Samsung LE-46A676 / LE-46A676

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2009 - 22:18

twtwtw
  • twtwtw
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Hallå,
Jag är inne på att köpa en schysst lcd 46 tum där jag kollar mycket sport. Har fastnad för LE-46A656 med 100hz.
Dock är jag nyfiken på vad den skiljer sig mot LE-46A676 ?

Är det värt att gå upp till den andra modellen?

Eller har ni andra tips på liknande tv?

/ tw

#2

Postad 23 januari 2009 - 23:56

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0
1 000 spänn för inbyggd HD-TV box som du inte vet om du kommer att kunna använda fullt ut eller vilken kvalitet det är kan göra det samma!

#3

Postad 24 januari 2009 - 14:10

Proloop
  • Proloop
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Dock är jag nyfiken på vad den skiljer sig mot LE-46A676 ?

Är det värt att gå upp till den andra modellen?
/ tw


Uppgraderat meny-system i A676, samt att den har inbyggd mpeg4/hdtv-mottagare vilket 656:an saknar, (dock har båda digitaltv-mottagare). Hd-mottagaren fungerar ej med comhem-abbonemang eftersom comhem vill att man använder deras egna hd-boxar och därför kodar sina mpeg4-sändningar (undantaget svt-hd).

Så har man comhem-abbonemang och vill se hd-kanaler är 676 knappast värt det högre priset, såvida inte comhem slutar upp med sina dumheter. Har man däremot boxer-abbonemang har man nytta av hd-tv mottagaren.

Rätta mig någon om jag har fel/missat något.

#4

Postad 24 januari 2009 - 16:58

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0

Uppgraderat meny-system i A676, samt att den har inbyggd mpeg4/hdtv-mottagare vilket 656:an saknar, (dock har båda digitaltv-mottagare). Hd-mottagaren fungerar ej med comhem-abbonemang eftersom comhem vill att man använder deras egna hd-boxar och därför kodar sina mpeg4-sändningar (undantaget svt-hd).

Så har man comhem-abbonemang och vill se hd-kanaler är 676 knappast värt det högre priset, såvida inte comhem slutar upp med sina dumheter. Har man däremot boxer-abbonemang har man nytta av hd-tv mottagaren.

Rätta mig någon om jag har fel/missat något.


Tror inte Boxer sänder HD-TV alls?

#5

Postad 24 januari 2009 - 21:26

Proloop
  • Proloop
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tror inte Boxer sänder HD-TV alls?


Sant. Trodde dom börjat smått med det, men tydligen inte . A676 är dock förberedd för att ta emot TV- och HDTV-signaler i MPEG4 för Boxer (dvb-t). För Comhem (dvb-c) funkar endast mpeg 2 avkodning än så länge.

#6

Postad 24 januari 2009 - 21:39

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0

Sant. Trodde dom börjat smått med det, men tydligen inte . A676 är dock förberedd för att ta emot TV- och HDTV-signaler i MPEG4 för Boxer (dvb-t). För Comhem (dvb-c) funkar endast mpeg 2 avkodning än så länge.


Jo de har det faktiskt lite smått (typ: Mälardalen men bara SvTV). Men jag personligen köper inte en TV som innehåller framtida tekniska möjligheter för något som jag inte vet när det kommer eller om det kommer alls. 656:an räcker gott - en av de bättre i prisklassen (o helt klart snyggast).

#7

Postad 26 januari 2009 - 00:38

Proloop
  • Proloop
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jo de har det faktiskt lite smått (typ: Mälardalen men bara SvTV). Men jag personligen köper inte en TV som innehåller framtida tekniska möjligheter för något som jag inte vet när det kommer eller om det kommer alls. 656:an räcker gott - en av de bättre i prisklassen (o helt klart snyggast).


Menade utöver SVTHD. Nog kommer HD-sändningar bli mycket vanligare alltid, och så småningom standard. Är bara en tidsfråga (5-10år?). Frågan är bara hur länge dagens mpeg-4 avkodare kommer kunna hantera dessa. Dagens DVB-nät är anpassat till mpeg2-sändningar och kräver uppgradering till DVB-2 för att klara mpeg-4 på bred front.

Håller med att A656 är fullt tillräcklig om man inte kollar mycket marksänd digital-tv (dvb-t) och vill kunna se riktiga HD-kanaler. Vill man däremot gardera sig för att kunna se dagens och kommande HD-tv utbud och inte orkar lägga pengar på en extern HD-box i första hand är ju A676 tillsvidare ett någorlunda framtidssäkert val.

#8

Postad 26 januari 2009 - 16:28

Unregisteredbd2b39d2
  • Unregisteredbd2b39d2
  • Veteran

  • 1 570 inlägg
  • 0

Menade utöver SVTHD. Nog kommer HD-sändningar bli mycket vanligare alltid, och så småningom standard. Är bara en tidsfråga (5-10år?). Frågan är bara hur länge dagens mpeg-4 avkodare kommer kunna hantera dessa. Dagens DVB-nät är anpassat till mpeg2-sändningar och kräver uppgradering till DVB-2 för att klara mpeg-4 på bred front.

Håller med att A656 är fullt tillräcklig om man inte kollar mycket marksänd digital-tv (dvb-t) och vill kunna se riktiga HD-kanaler. Vill man däremot gardera sig för att kunna se dagens och kommande HD-tv utbud och inte orkar lägga pengar på en extern HD-box i första hand är ju A676 tillsvidare ett någorlunda framtidssäkert val.


Nej - jag menade bara SvTHD. Jag är lite tveksam till att HD-sändningar kommer bli så mycket mer vanligare o framför allt inte standard. Någon kanal till kommer kanske men jag undrar om det finns tillräckligt många som är intresserade? Det du beskriver om olika uppgraderingar är väl egentligen ett argument mot inbyggda boxar? Har du en fristående box behöver du kanske bara byta ut den vart 5:e år för nån tusenlapp, istäöllet för hela TV:n?

#9

Postad 26 januari 2009 - 20:36

Proloop
  • Proloop
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag är lite tveksam till att HD-sändningar kommer bli så mycket mer vanligare o framför allt inte standard. Någon kanal till kommer kanske men jag undrar om det finns tillräckligt många som är intresserade?

Skojar du!? Dom flesta tv-operatörer och teknikutvecklare är överens om att en successiv övergång till mpeg4-standard, där mpeg2 nätet så småningom släcks ner helt och hållet, kommer ske i framtiden. EU-parlamentet har redan börjat förhandla fram en tidsplan för denna övergång. Är som sagt bara en tidsfråga. Sök runt lite på nätet om du inte tror mig.

Det du beskriver om olika uppgraderingar är väl egentligen ett argument mot inbyggda boxar? Har du en fristående box behöver du kanske bara byta ut den vart 5:e år för nån tusenlapp, istäöllet för hela TV:n?

Sant. Det var likaså mitt syfte att lyfta fram både för- och nackdelen med 676:ans inbyggda mpeg-4 avkodare, var kanske lite otydlig.

Redigerat av Proloop, 26 januari 2009 - 20:37.


#10

Postad 03 februari 2009 - 14:48

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

  • 146 inlägg
  • 0

Skojar du!? Dom flesta tv-operatörer och teknikutvecklare är överens om att en successiv övergång till mpeg4-standard, där mpeg2 nätet så småningom släcks ner helt och hållet, kommer ske i framtiden. EU-parlamentet har redan börjat förhandla fram en tidsplan för denna övergång. Är som sagt bara en tidsfråga. Sök runt lite på nätet om du inte tror mig.


Sant. Det var likaså mitt syfte att lyfta fram både för- och nackdelen med 676:ans inbyggda mpeg-4 avkodare, var kanske lite otydlig.


Ett litet senkommet inlägg...
Det finns en skillnad till mellan burkarna. I alla fall om man kollar den här länken https://www.prisjakt...j=297764,340201
Det är pixlarnas responstid vilka är 6ms för 656:an & 4ms för 676:an.
Om det är sant har det betydelse åtminstone för de som kopplar in datorn. För filmtittande kan jag inte kommentera pga bristande erfarenhet.
Och en liten korrigering:
ComHem sänder SvtHD utan några restriktioner. En bekant till mig får in SvtHD i sin 676:a (och det är verkligen HD-kvalitet åxå).
:)

Redigerat av Ödlan, 03 februari 2009 - 14:49.


#11

Postad 01 mars 2009 - 11:12

flautash
  • flautash
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0

Och en liten korrigering:
ComHem sänder SvtHD utan några restriktioner. En bekant till mig får in SvtHD i sin 676:a (och det är verkligen HD-kvalitet åxå).
:P

En gång till? Stämmer det?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.