Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

KDL-46W4500 och regnbågar

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Regnbågseffekt på din W4500 (17 medlem(mar) har röstat)

Ser du regnbågseffekt på din W4500 i kontrastrika områden (t.ex. vit text mot svart bakgrund)?

  1. Ja, och det stör mig (8 röster [47.06%])

    Procent av omröstning: 47.06%

  2. Ja, men det stör mig inte (1 röster [5.88%])

    Procent av omröstning: 5.88%

  3. Nej, men jag brukar inte se sånt (3 röster [17.65%])

    Procent av omröstning: 17.65%

  4. Nej, jag brukar normalt se sånt (på t.e.x DLP-projektorer) (5 röster [29.41%])

    Procent av omröstning: 29.41%

Rösta Gäster kan inte rösta
Samsung LE46A656 (TV) 2 8,94 (63) Inga priser
Sony Bravia KDL-46W4500 (TV) 4 8,39 (22) Inga priser
32 relaterade trådar
Sony X4500 & W4500 Bravia LCD (1200 inlägg) 8 år sedan
Samsung TV med inbyggd Com Hem-box = problem (336 inlägg) 9 år sedan
Sony KDL-46W4500 problem (14 inlägg) 11 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 dina problem. (157 inlägg) 11 år sedan
Firmware KDL-XXW4500? (0 inlägg) 13 år sedan
Samsung A3, A4, A5 och A6 LCD serier (1091 inlägg) 13 år sedan
Sony 32/40/46/52 W4000/W42X0/W4500 Inställningar & Tips. (108 inlägg) 14 år sedan
Samsung klarar inte 24p korrekt (84 inlägg) 14 år sedan
DVI -> HDMI. Vad gör man med ljudet? (50 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för Samsung LE-46A656 (21 inlägg) 14 år sedan
Samsung PS50A656 , bra köp? (97 inlägg) 15 år sedan
Snabbrecension - Samsung LE46A796 vs Sony Bravia KDL-46W4500 (22 inlägg) 15 år sedan
När REA på LCD? (24 inlägg) 15 år sedan
LE-46A656 mot A7 och A8 serie (1 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Samsung LE-46A676 / LE-46A676 (10 inlägg) 15 år sedan
Bör jag reklamera min 46W4500? (51 inlägg) 15 år sedan
Sony KDL-46W4500 - SLUT? (12 inlägg) 15 år sedan
24p med Samsung LE46A656 och PS3 (58 inlägg) 15 år sedan
46W4500 vs 52W4000 (23 inlägg) 15 år sedan
Tips angående TV-köp (100 Hz eller inte?) (6 inlägg) 15 år sedan
Ännu en Vilken tv ska jag köpa tråd! (12 inlägg) 15 år sedan
Avgörandets ögonblick: PZ85, W4000 eller A656....eller PZ800? (49 inlägg) 15 år sedan
Samsung A656 eller Sharp XL2S (28 inlägg) 15 år sedan
46" TV - vilken? (31 inlägg) 15 år sedan
Är 100 hz överskattat på LCD TV? (5 inlägg) 15 år sedan
Hjälp med val av tv 40-46" (5 inlägg) 15 år sedan
Hjälp! (4 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE46A656 o playstation 3 = skit? (30 inlägg) 15 år sedan
Vilken LCD 46-52" till PS3 med budget under 20k? (23 inlägg) 15 år sedan
Köpa Samsung LE-46A656 (5 inlägg) 15 år sedan
TV som primär skärm till dator - Vilken TV? (13 inlägg) 15 år sedan
Köpa ny 46" LCD (11 inlägg) 15 år sedan

#1

Postad 16 februari 2009 - 10:16

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Hej!

Har sökt lite på forumet efter information men inte hittat exakt det jag letar efter.

Jag bytte nyligen från en Samsung LE46A656 till en Sony KDL-46W4500 och är nöjd med bytet på det stora hela förutom en ganska irriterande aspekt - regnbågar. Med Samsungskärmen kan jag inte påstå att jag märkte regnbågar alls. Med Sonyn blir det kraftiga regnbågar i kontrastrika områden. Vit text på svart bakgrund blir nästan outhärdligt att titta på om man inte håller ögonen helt stilla. Effekten påminner om en billig DLP-projektor med skillnaden att man inte ser några regnbågar när bilden innehåller blandat innehåll med färg och inte så mycket kontrastrika områden.

I praktiken innebär detta att undertexter blir ett h****e, eftersom de är knallvita och kommer skimra som en regnbåge i alla filmens mörka scener.

Är det nåt fel på mitt exemplar, eller är det möjligt att Sonyn är så mycket sämre på just detta än en Samsung? Hur är era erfarenheter - kan det variera mellan olika exemplar av samma TV-modell? Är det nåt som service kan råda bot på? Jag har märkt att effekten reduceras något när man höjer backlighten, men det är ingen bra lösning eftersom minsta möjliga backlight är full tillräckligt ljust i ett mörklagt rum.

Som parentes kan jag säga att jag såg liknande effekt på två plasmaskärmar på Expert - en Pioneer Kuro och en Panasonic av enklare modell. Det var det inte riktigt regnbåge utan snarare gröngul skugga men definitivt irriterande.

Jag börjar känna mig lite bitter och less att det ska vara så svårt att hitta en TV som är behaglig att titta på. Hack, bleeding, regnbågar, skuggor, artefakter verkar ju vara något man får leva med i nya platta skärmar. Jag trodde att tekniken hade kommit längre.

/ Jacob

Redigerat av ja.jo, 16 februari 2009 - 18:09.


#2

Postad 16 februari 2009 - 10:58

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Kan inte se skymten av något sådant som du beskriver på min, ingen annan kan se något sådant heller. Om det beror på olika ögon, inställningar, fel på din TV, vet jag inte, men låter lite märkligt. Har du samma effekt från olika källor?
Lägger gärna in mina inst. här, om du vill prova dom, om det kan bero något på det.
Har du t.ex. färgomfång brett avslaget, ljussensor på, bildinst. standard m.m.

#3

Postad 16 februari 2009 - 11:27

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Kan inte se skymten av något sådant som du beskriver på min, ingen annan kan se något sådant heller. Om det beror på olika ögon, inställningar, fel på din TV, vet jag inte, men låter lite märkligt. Har du samma effekt från olika källor?
Lägger gärna in mina inst. här, om du vill prova dom, om det kan bero något på det.
Har du t.ex. färgomfång brett avslaget, ljussensor på, bildinst. standard m.m.


Effekten existerar på samtliga källor. Om jag kikar ner på backlighten genom ventilationshålen på TVns ovansida ser jag samma regnbågseffekt.

Lägg gärna in dina inställningar - det kanske kan hjälpa att reducera det.

Jag har stängt av de flesta bildförbättrande funktioner förutom motionflow som jag har på standard. Ljussensorn är av.

/ Jacob

#4

Postad 16 februari 2009 - 12:10

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Mina inställningar.
Digital- TV.

Bildinst: Standard
Bakgrundsljus: 7.
Kontrast: 85.
Ljus: 50.
Färg: 52.
Färgtemp: Varm 2.
Skärpa: 3. Högre för DVD/HD DVD, upp till 8-10.
Avans. kontr. förbättrare: Av.
Brusred: Av.
-:- MPEG. Av.
Färgomfång: Standard.

Motionfow menyn:
Motionflow: standard på det mesta, ibland hög.
Filmläge: Auto. 1.
Ljussensor: På. För lite dämpad, mjukare bild som följer mörkt och ljust. Har man denna avslagen så stämmer inte andra inst.

Kanske det även skulle hjälpa med lite ljus bakom TVn, om du har extra känsliga ögon, om du inte redan har det.
Själv har jag gjort detta enkelt, med en 11. Watts energilampa mitt bakom TVn, vilket jag tycker är behagligt och snyggt.

#5

Postad 16 februari 2009 - 12:25

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag ska testa dina inställningar ikväll.

Den främsta skillnaden är att du kör backlight på 7 vilket jag vet reducerar problemet ganska mycket. Det blir dock på tok för ljust i mitt rum, då får jag titta med solglasögon på :)

/ Jacob

#6

Postad 16 februari 2009 - 12:30

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Jag ska testa dina inställningar ikväll.

Den främsta skillnaden är att du kör backlight på 7 vilket jag vet reducerar problemet ganska mycket. Det blir dock på tok för ljust i mitt rum, då får jag titta med solglasögon på :)

/ Jacob


Kan ju vara så, men jag såg att du hade ljussensor av, om du aktiverar den På, så dämpas det ljusa/vita betydligt.
Detta har ju lite att göra med om man har något ljus bakom TVn.

Redigerat av ffodil, 16 februari 2009 - 12:35.


#7

Postad 16 februari 2009 - 13:59

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Kan ju vara så, men jag såg att du hade ljussensor av, om du aktiverar den På, så dämpas det ljusa/vita betydligt.
Detta har ju lite att göra med om man har något ljus bakom TVn.


Betyder det att backlighten alltid är konstant men att den dämpar ljusa/vita-områden på nåt annat sätt? I så fall lär ju bleedingen bli värre. Nåja, jag kommer testa ikväll och återkomma med rapport.

/ Jacob

#8

Postad 16 februari 2009 - 14:19

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Betyder det att backlighten alltid är konstant men att den dämpar ljusa/vita-områden på nåt annat sätt? I så fall lär ju bleedingen bli värre. Nåja, jag kommer testa ikväll och återkomma med rapport.

/ Jacob


Ljussensorn skall ändra allt, i förhållande till ljuset i rummet, backlight, ljus och färger. Möjligen inte backlight.
Testa även att bara ställa ner ljuset, istället för backlight, om du tycker det blir för ljust.
Själv tycker jag inte alls det blir för ljust. Lagom... Men så klart olika ögon och smak.
Själv har jag 100 jämt bakgrundsljus, men skulle tro att ljusinst. påverkar bleeding clouding minst lika mycket.

Redigerat av ffodil, 16 februari 2009 - 14:31.


#9

Postad 16 februari 2009 - 21:46

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
ffodil,

Jag har testat dina inställningar och det gjorde inte saken bättre tyvärr.

TVn åker tillbaka till Siba imorrn.

/ Jacob

#10

Postad 16 februari 2009 - 21:56

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

ffodil,

Jag har testat dina inställningar och det gjorde inte saken bättre tyvärr.

TVn åker tillbaka till Siba imorrn.

/ Jacob


Så klart väldigt tråkigt. Antingen är det något fel på din TV, el. så har du speciellt känsliga ögon. Har heller inte hört el. läst om någon med W4500 som haft liknande problem.

#11

Postad 16 februari 2009 - 22:09

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Med en kamera är det lätt att fånga exakt det jag ser med ögonen:

http://vilhelmina.1x.com/tmp/sony.jpg

Jag tog bilden genom att röra kameran samtidigt som jag tog ett par bilder. Om jag fotograferar vit text mot svart bakgrund på min iMac blir skuggan/rörelseoskärpan grå, inte grön.

/ Jacob

#12

Postad 16 februari 2009 - 22:31

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Kan också tillägga att det finns lite andra trådar om detta på nätet och denna film hittade jag på youtube som visar exakt mitt problem:

http://www.youtube.c...h?v=fPqaIp0lHhg

/ Jacob

#13

Postad 17 februari 2009 - 08:39

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0
Om jag uppfattat dig rätt ja.jo, så är det just ditt ex. som det är något fel på, eller ?
Skall du byta ut den el. köpa annat märke ?
Har själv försökt framkalla detta på min, frågat andra personer om dem kan se något och t.o.m. testat med kamera, med snabba sidorörelser.
Men inte ett spår av något sådant.

#14

Postad 17 februari 2009 - 09:22

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Det har skrivits om den här regnbågseffekten på andra forum och även här på minhembio tidigare, så antingen hör jag till skaran extra känsliga, eller så finns nån batch med apparater därute som har en tydligare regnbågsffekt än andra. Det faktum att min TV ger ifrån sig ett buzz-ljud på baksidan medans andra säger att deras W4500 är knäpptysta kan också tala för att min apparat är dålig.

Sony Support säger att de inte fått in en enda felrapport på detta.

/ Jacob

Redigerat av ja.jo, 17 februari 2009 - 09:23.


#15

Postad 21 februari 2009 - 02:39

tugga
  • tugga
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
ffodil: Fråga till dig. Eller till den som känner ,)

Ljussensorn i tv´n har jag länge funderat på va den gör för skillnad?
När kör med ljussensorn på så blir bilden lite mörkare, varför? När jag kör med den off så blir det ljusare.
Har även prövat att hålla handen för sensorn framme på tv´n utan att bilden varken blir ljusare/mörkare när jag har ljussensorn på on. Märker heller ingen skillnad om jag lyser med ficklampa mot sensorn. Man tycker ju att man ska "lura" tv´n att det blir ljusare/mörkare i rummet och att bilden skiftar som tex kontrastförbättraren i mörka scener.

Vänligen.
T

#16

Postad 04 mars 2009 - 16:39

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Jag har en W4500 som har lite regnbågar som uppkommer när man har AV1 eller AV2 på tex.
Den första Tv jag fick hade pixelfel.. den andra regnbågseffekten, den var rent förjäklig dålig bild.
Byte igen... men också den 3:dje tv hade pixelfel.
Och nu är jag inne på 4:e tv och den verkar klockren förutom att jag kan se regnbågar men inte lika
starkt som den 2:a. Ska ge denna (4:e) tv en chans... men det blir nog ett 5:e byte tror jag.

Sony känner till felet "regnbågseffekten" och säger att det inte ska se ut så.

#17

Postad 04 mars 2009 - 16:44

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Den första med pixelfel hade ingen regnbågseffekt alls? Det låter ju riktigt positivt, jag trodde alla hade det. Jag har sett kanske 4 st W4500 och alla har haft exakt lika stark regnbågseffekt.

/ Jacob

#18

Postad 04 mars 2009 - 19:38

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Den första såg jag faktiskt inte någon regnbågseffekt alls på. Men den andra var det så uppenbart så den första kanske va så lite satt man inte märkte av det.
Den jag har nu har lite regnbågseffekt men inte alls lika mycket som den innan. Jag märker knappt av den, om det inte är hel svart bild och man går fram och tillbaka framför tv:n så märker man av det. Tittar man rätt på tv:en så ser jag inga sånna effekter. Man springer ju inte fram och tillbaka framför tv:en när man tittar.. men jag tycker ändå att det är ett FEL. Och Sony har ju själva sagt att dom vet om problemet. Jag har fått ny tv varje gång, men frågan är om det inte blir en till. Man har ju ändå lagt ut mycket pengar på den. Men annars är det en klockren tv, grymt bra bild. Jag gillar den. Jag har inga pixelfel iaf.. så man har antingen regnbågs tv eller pixelfel tv.. :blink:

#19

Postad 04 mars 2009 - 21:38

Unregistered0ede07fa
  • Unregistered0ede07fa
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Jag har inga pixelfel och kan inte säga att jag upplevt några regnbågseffekter.. fast jag är lite osäker på vad jag ska leta efter för att se det fenomenet. Tycker tvn funkar kanon helt enkelt.

#20

Postad 04 mars 2009 - 21:46

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0

Jag har inga pixelfel och kan inte säga att jag upplevt några regnbågseffekter.. fast jag är lite osäker på vad jag ska leta efter för att se det fenomenet. Tycker tvn funkar kanon helt enkelt.


Leta inte, om du inte märker det är det inget problem. En kombination av att vissa är mindre känsliga och att vissa apparater är bättre än andra gör att det inte är ett universellt problem.

/ Jacob

#21

Postad 09 mars 2009 - 22:08

sudden_se
  • sudden_se
  • Lärjunge

  • 270 inlägg
  • 0
Gäller detta fenomen även 40 tummaren ?

#22

Postad 10 mars 2009 - 11:49

ffodil
  • ffodil
  • Mästare

  • 2 644 inlägg
  • 0

Gäller detta fenomen även 40 tummaren ?


Tror inte du behöver oroa dig speciellt för detta. Har själv haft en 52W4500 sedan nov. och inte kunnat se skymten av några regnbågseffekter, ingen annan heller. Tror dessutom det var ja.jo som sett det för första gången på detta forumet. Så speciellt vanligt kan det inte vara. Man måste nog ha speciellt känsliga ögon och kanske i kombination med något speciellt ex.

#23

Postad 10 mars 2009 - 12:41

ja.jo
  • ja.jo
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Det enklaste är ju att se till att testa TVn med låg backlight i ett mörkt rum innan köp. Först då kan man bedöma regnbågseffekter och bleeding/clouding.

Jag har sett regnbågseffekten på 4 olika W4500 och har inte sett något exemplar utan fenomenet. Dock verkar en annan trådskapare som har haft 4 olika W4500 hemma ha sett variationer i hur allvarligt det syns.

I slutändan är det som spelar störst roll hur känslig man är. Regnbågseffekten har rapporterats här på forumet tidigare och jag är långt ifrån den första som ser det. Alla jag visat problemet för har sett det. Om det är tillräckligt för att avråda köp är dock högst individuellt varför man bör testa TVn i de förhållanden man kommer använda den hemma innan köp.

/ Jacob

#24

Postad 10 mars 2009 - 19:24

Lucius
  • Lucius
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Tack för demonstrativa bilder och videoklipp!

Jag har letat men inte hittat ens en antydan till detta på min TV, vilket känns skönt - eftersom när verkligen ser efter så brukar man ju hitta all möjlig skit.

Jag har dock en 46W4000 så det kanske inte är intressant!?

#25

Postad 10 mars 2009 - 21:32

flautash
  • flautash
  • Wannabe

  • 14 inlägg
  • 0
Den första 46W4000 (Spain 8/2008) skickade jag tillbaka till DustinHome ett par veckor sedan.
Nu har jag en 46W4000 (Spain 11/2008) från Elgiganten och den ska tillbaka också.

De båda har haft backlight bleeding OCH pixelfel.

Jag är inte säkert att jag har lust att chansa med en tredje Sony 46" TV.
Just nu tycker jag att det är ett systematiskt fel med Sony 46" panel.

Synd att man inte kan prova TVn i ett mörk rum när man köper... känns som en "systematisk" rutin också, eftersom fysiska butiker oftast inte ger returrätt. Då köper man faktiskt en gris i säcken, och sedan kan man bara byta den mot en annan "gris" i samma butiken.

Tänker slå på nu en Samsung 46A676 eller 46696... eller vänta ett par veckor för den nya Sony V5500/W5500 serien.

Ganska besviken i Sony nu, helt enkelt. ;)

Redigerat av flautash, 10 mars 2009 - 21:36.


#26

Postad 11 mars 2009 - 08:57

Starbar
  • Starbar
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Ja, jag är som sagt inne på min 4:e Sony 40w4500 nu efter två st med pixelfel och en med kraftig regnbågseffekt.
Den jag har nu verkar ok men har tyvärr också lite regnbågseffekt i sig.. men dock inte alls lika mycket som förra.
Man ser den oftas när det är mörk bild och när man sitter lite från sidan. Det blir som oljefläckar i alla möjliga färger över hela skärmen.
Jag köpte min tv på SONY CENTER. Så jag fick en ny tv varje gång. (dom skrattade när jag kom in för 4:e gången, enligt Sony har dom bara 0,3% fel på sina maskiner) Jag måste haft väldig otur isf.
Vi testade den 4:e tv i deras mörkerum. Mycket bra service och jag är glad att jag köpte den där. Skulle aldrig köpa den från nätet (som jag tänkte först). Dom har ju också service på plats med egna tekniker som kommer hem till en om det blir problem. Hämtar/lämnar den också. Klockrent!

Så just nu är jag nöjd med denna tv.. grym bild. Och jag stör mig inte på regnbågseffekten som är så lite på denna att man "knappt" ser det.

Tips. Köper ni en Sony. Köp den på Sony! Grymt bra service fick jag där.

//S



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.