Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Pt-Ax200 eller Sanyo PLV-Z700?

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic PT-AX200 (Projektorer) 0 9,13 (55) Inga priser
Sanyo PLV-Z700 (Projektorer) 5 9,03 (62) Inga priser
27 relaterade trådar
* Officiell tråd - Panasonic PT-AX200 * (511 inlägg) 2 år sedan
* Officiell tråd - Sanyo PLV-Z700 * (452 inlägg) 7 år sedan
Projektor med hög max zoom (2 inlägg) 11 år sedan
Kan inte välja proj, BLIR GALEN! (92 inlägg) 12 år sedan
TW700 eller AX200 (5 inlägg) 14 år sedan
Sanyo Z4 eller Panasonic ax-200 (5 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PT-AX200 vs. Optoma ThemeScene HD20 (8 inlägg) 14 år sedan
Första projektorn (hjääälp) (2 inlägg) 14 år sedan
Är sanyo plv-z700 ett prisvärt och bra val? (13 inlägg) 14 år sedan
Optoma HD70 R.I.P ny 1080p ? (2 inlägg) 14 år sedan
Vit full-hd proj (26 inlägg) 14 år sedan
PC-Projektor, Bilden hoppar (3 inlägg) 14 år sedan
Projektor och duk för max 16 000 (19 inlägg) 14 år sedan
placering och bildstorlek för bäst resultat (29 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PT-AE3000 istället för Sany PLV-700 värt? (13 inlägg) 15 år sedan
Ny TW700 eller Beg. AX200 (0 inlägg) 15 år sedan
Val av ny projektor efter att Panasonic AE700 lagt av (0 inlägg) 15 år sedan
Sanyo PLV-Z700 vs Epson EMP-TW980 (27 inlägg) 15 år sedan
Sanyo PLV-Z700 (46 inlägg) 15 år sedan
Sanyo PLV-Z700 (2 inlägg) 15 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 15 år sedan
Hjälp! - Beslutsångest: Optoma HD 65 eller Panasonic PT-AX200 (69 inlägg) 16 år sedan
AX200 eller TW700 (16 inlägg) 16 år sedan
Projektor sugen! (18 inlägg) 16 år sedan
Panasonic Pt-AX200 eller Benq W500!? (10 inlägg) 16 år sedan
Panasonic PT-AX100 vs Panasonic PT-AX200 (17 inlägg) 16 år sedan
Köpa projektor 10-15000kr (28 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 05 mars 2009 - 13:30

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Jag går och velar kring om jag ska köpa en ny projektor eller inte för att ersätta min 3,5 år gamla LG JT92 när jag ändå ska flytta och behöver borra nya hål i taket och dra nya sladdar ändå.

Funderingen just nu ligger mest åt antingen en budget Full-HD, som Sanyo PLV-Z700, eller en mer midrange 720p, som Panasonic PT-AX200.

Jag kommer mestadels att titta på nerladdade TV-serier, oftast inte HD, och en del DVD-filer och nerladdade 720p-filmer samt sportsändningar och diverse på "analog-TV*". Jag har ingen uppspelare som klarar 1080p (datorn är för klen) och jag har inte bestämt mig för om Mediaspelarna som klarar 1080p är för omogna/buggiga/oslipade fortfarande eller om det är dags att köpa.

Jag tittar inte tillräckligt mycket på TV för att motivera en extra månadskostnad för Digital-TV förrän det kommer igång med mer sändningar och kanaler i HD.

Hur hade ni resonerat? Är det andra modeller än de jag har nämnt som jag borde titta på?

#2

Postad 05 mars 2009 - 14:09

LasseMangan
  • LasseMangan
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Med ditt tittande så hade jag inte köpt PLV-Z700, vilket jag dock själv gjort. Anledningen för min del var just de motsatta argumenten att jag ville komma åt HD-möjligheterna då jag dels använder PS3-konsolen med bluray och dels Canal Digitals HD-utbud. Resultat är som man kan gissa fantastiskt med HD men jag tycker även Z700 hanterar standard- och lågupplöst material mycket bra. Det var en stor skillnad mot min 4 år gamla Panasonic, dvs omsamplingen av format har gått framåt ordentligt.

Men, varför lägga en slant på HD-funktion om du inte ska använda den. Jag tror du kommer bli imponerad av hur många nya projjar hanterar standard- och lågupplöst material men det fungerar nog minst lika bra i övriga projjar såsom Pt-Ax200.

Fridens

#3

Postad 05 mars 2009 - 14:15

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Det är ju en bra fråga, varför betala extra för en 1080p-funktion som jag inte kommer att använda i dagsläget.

Svaret på varför jag funderar på att införskaffa en 1080p ändå är inför framtiden. Projektor är inget jag planerar att byta inom överskådlig framtid om jag köper en ny nu, och frågan är väl egentligen om det är värt att "framtidssäkra" sin projektor, eller om det är bättre att gå på en 720p och köpa nytt när HD har slagit helt och hållet?

Eller kanske behålla den jag har till och med och vänta?

Jag ser inget nytt på horisonten just nu, ingen ny kontakt efter HDMI, inga högre upplösningar på väg eller annat som är på ingång, annars är jag principiellt emot att försöka framtidssäkra eftersom det alltid kommer nya bild och ljudformat så att man blir sugen på att uppgradera ändå.

Prisskillnaden på en PT-Ax200 och en PLV-Z700 är inte speciellt stor, så det handlar isf om vilken av dem som ger bäst bild i 720, DVD-uppspelning och TV-sändningar.

#4

Postad 05 mars 2009 - 15:22

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Jag har också köpt z700, så har också haft liknande funderingar. Jag köpte inte 200:an framförallt eftersom jag siktade på att se högupplöst film, men också eftersom den helt enkelt är för gammal. Du får en riktigt rejäl skjuts framåt om du går upp till 1080p, så fundera om det inte kan vara värt att byta processor (och ev. moderkort) på pcn. Om din dator inte klarar att spela upp HD idag så kanske det ändå börjar bli dags att uppgradera den? Tips är att låta cpun göra jobbet och inte lägga massa pengar på nytt grafikkort, dxva funkar ändå inte så bra än.

#5

Postad 05 mars 2009 - 15:40

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Jag har funderingar på en mediaspelare, men jag tror att det får vänta ett halvår eller kanske längre. Jag var på besök hemma hos en kompis som har en PCH A-110 i helgen, och blev besviken på hur långsam den är i menyerna och hur fula och omständiga de var i jämförelse med MCE.

Och det finns ingen MCE-extender (så vitt jag vet) som klarar HD-material/MkV ordentligt, utan då är man förvisad till ett fulare gränssnitt. Med en mediaspelare gör jag två flugor på smällen däremot, får både HD-material och blir av med datorberoendet, så att datorn kan användas till annat även om jag tittar på film.

Men vi får se, det där ligger efter sommaren :-) och då vet man aldrig hur läget ser ut. Första steget är att bestämma om det blir en ny projektor eller inte, med nuvarande utrustning, eller om jag ska vända på prioriteringarna och fundera på den övriga utrustningen först. Ett steg i taget....

Utbudet av 1080p-material verkar vara hyfsat begränsat än så länge vad jag har sett. En del serier finns i 720p (dessvärre inte med speciellt bra ljud tyvärr), men inte alla. Min dator klarar av att spela 720p om jag inte har för mycket igång i bakgrunden under tiden, men 1080p verkar bli för tungt. Det är en Athlon 64 3800+, 2 kärnor, 2,0GHz, cirka 4 år gammal.

Bra input ang. åldern på 200'an, det händer ju en hel del fortfarande i projektorvärlden. Ställningen just nu är z700: 1 - ax-200: 0. :-P

#6

Postad 05 mars 2009 - 16:50

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Provat lägga in ffdshow codecs i pcn? Låter som din hårdvara borde fixa 1080p. Angående MCE.. har du kikat på MediaPortal och XBMC? Använder Mediaportal själv, tycker det är grymt snyggt, snabbt och härligt customizable. Släppt i v.1.0 nu så det börjar bli riktigt stabilt och trevligt. Hårdvaru-mediaspelarna går åt rätt håll men är fortfarande inte tillräckligt bra, dessutom kommer de alltid att lida av två problem; 1) Kompabiliteten med nya format och bugfixar hänger alltid på den enskilde tillverkarens ambitioner att göra mjukvaruuppgraderingar. 2) Du kommer aldrig att kunna få gränssnittet exakt som du vill ha det. HTPC-lösning kommer å andra sidan alltid lida av att kan bli för MYCKET customiseringsmöjligheter för vissa, och just nu finns det väl ingen bra ljudlösning för TrueHD via htpc om jag förstått det hela rätt.

#7

Postad 05 mars 2009 - 21:34

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Japp, jag kör FFDShow codecs redan nu, men det kanske kan vara att deras 64-bitars codecs fortfarande inte är helt mogna? Eller så kan det helt enkelt vara så att min dator är helt bloated med en massa annan skit som körs i bakgrunden :-)

Den största anledningen att jag inte har lagt ner så mycket energi på att få igång 1080p-material är faktiskt 1) att filerna tar en sån j-la tid att ladda ner, runt 10-15 Gb för en film, minst, och de fulla ripparna ligger på 25-30Gb och 2) att den största delen av det material jag tittar på bara finns i 720p, eftersom mycket av det är inspelat från HD-sändningar i USA. Det kommer nog framöver, men nuläget är att det är mest låg-upplöst och 720p jag kommer att köra.

Visst är det som du säger, att det nog aldrig kommer att bli riktigt bra med hårdvarumediaspelarna... och å andra sidan så blir det väldigt dyrt att ha en extra dator, plus allt det pill som det medför och allt strul man kan ha med codecar hit och dit. Därför blir det en tillfällig lösning med den datorn jag har just nu tills jag har bestämt mig.

Så kärnfrågan kvarstår, satsa på en 720p, eller gå på en 1080p direkt trots att det mesta materialet jag tittar på är antingen 720p, "standard definition" eller TV, eller kanske till och med behålla den jag har?

Redigerat av Sigma78, 05 mars 2009 - 21:35.


#8

Postad 07 mars 2009 - 16:03

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Missa inte "Ljud&Bild" nr 1-2 februari 2009! Där är ett test där bland annat AX200 och Z700 möts. Trots full-HD hos Z700 så är det AX200 som vinner och blir rekommenderad. I nästa nummer som släpps i dagarna möter AX200 projektorer med full-HD i prisklassen 15.000-30.000kr.

#9

Postad 07 mars 2009 - 19:30

dagas
  • dagas
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0
En fördel med 1080p borde väl vara mindre screendoor effekt? har en Sanyo PLV-Z5 720p och har egentligen ingen användning för 1080p då jag kör med SD eller 720p material men jag tycker pixlarna är så stora, med 1080p borde det väl bli mindre pixlar eftersom de är fler på samma yta.

Kör mest DVD och XBOX 360. DVD-spelaren upskalar bara till 720p eller 1080i men jag tänker inte byta ut den, är en riktigt bra som vann bästa spelaren i high end klassen i Bild & Ljud 2005. (fick den till ett bra pris begagnad) och 360n kör som jag fattar det alla spel i 720p och upskalar bara spelen ändå om man kör i 1080p.

Nån som gått från 720p till 1080p och som kan säga om det är mindre screendor effekt?

#10

Postad 07 mars 2009 - 23:11

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Även om du har en mindre screendoor på en 1080-projektor ställer den högre upplösningen högre krav på optiken vilket tyvärr är där det sparas in allt för mycket för produktens bästa.

En bra 720 över en medioker 1080 alla dagar, alla år. Jag kör som de flesta säkert sett en Samsung Sp-h710ae projektor, som faktiskt är DEN bästa 720 jag sett och som jag valde över flera 1080-projektorer när den köptes, men även under de dryga två år som jag haft den. Det är först på sista tiden det dykt upp värdiga konkurenter imo.

#11

Postad 08 mars 2009 - 17:25

syrillo
  • syrillo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Hej, jag har köpt en z700 och är i princip nöjd men jag tror jag är lite mer kräsen än de flesta andra ägare. Svärtan är ärligt talat inte så bra. Jag vet, om man jämför med andra full hd så är den bra i prisklassen. det var därför jag köpte den.

I efterhand så skulle jag nog velat ha sett en Ax200 innan jag bestämde mig. Särskillt eftersom jag har svårt att mörklägga och tycker om lite mera tryck i bilden.

#12

Postad 09 mars 2009 - 09:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Skulle jag köpa proj med en begränsad budget så skulle jag nog sikta in mig på en begagnad 720p "high-end" DLP. De är inte jättevanliga men ibland ser man dem dyka upp till priser som är riktigt överkomliga - åker i åttor runt de "sämsta" 1080-projjarna imho.

Z700 skulle jag inte ens ta i med tång. :)

#13

Postad 09 mars 2009 - 09:08

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Z700 skulle jag inte ens ta i med tång. :)


För att..... ?

#14

Postad 09 mars 2009 - 09:42

Nopod
  • Nopod
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Skulle jag köpa proj med en begränsad budget så skulle jag nog sikta in mig på en begagnad 720p "high-end" DLP. De är inte jättevanliga men ibland ser man dem dyka upp till priser som är riktigt överkomliga - åker i åttor runt de "sämsta" 1080-projjarna imho.

Z700 skulle jag inte ens ta i med tång. :)


@pacman: har haft stor nytta av dina svar tidigare, både här och på andra forum. Eftersom jag uppfattar dig som mycket kompetent och saklig blir jag förvånad över ett så förklenande uttryck. Har någon snott pacmans ID till minhembio?

/Nopod

#15

Postad 09 mars 2009 - 10:04

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0
Tycker inte heller Z700 är något att satsa på.
Mitsu 5500/benqW5000/X10 kostar marginellt mer och ger mycket mer. Bildkvalitet o svärta.

Dvs spara pengar och köp AX200 eller lägg till lite till de jag nämnt.
Z700 är ljussvag och har inte samma flyt i panoreringarna som de andra. Tyst är den däremot.

#16

Postad 09 mars 2009 - 10:19

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0

Tycker inte heller Z700 är något att satsa på.
Mitsu 5500/benqW5000/X10 kostar marginellt mer och ger mycket mer. Bildkvalitet o svärta.

Dvs spara pengar och köp AX200 eller lägg till lite till de jag nämnt.
Z700 är ljussvag och har inte samma flyt i panoreringarna som de andra. Tyst är den däremot.


X10 saknar lensshift om jag inte missminner mig? Det gör den svårare att placera, och jag tvingas köra med en lutande projektor och keystone istället. Ska nog lägga till både BenQ'en och HC5500 på listan och jämföra.

Lutar nog åt AX200 istället om Z700 går bort skulle jag tro, med tanke på priset och att jag inte kommer att kolla på speciellt mycket 1080p-material inom den närmsta framtiden.

#17

Postad 09 mars 2009 - 10:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

För att..... ?

Ingen har snott mitt ID men jag hade tidsbrist. :)

Men iaf, då jag såg Z700 på HBC mässa känndes det som om det var typ 2005 och inte 2008 (2009). Klart bristande kontrastomfång (vilket främst syns som hög/dålig svartnivå), skeva färger trots kalibrering (vilket den iofs inte allt annat än ensam om i prisklassen), dåligt flyt på 24 Hz material och märkvärdigt dålig hantering av HDTV-signaler (1080i från HD digitalbox, verkar som den klippte bort halva upplösningen på signalen) - för att nämna några saker.

Å andra sidan ligger den väldigt lågt i pris men jag hade som sagt försökt sikta på nått annat. Väl medveten om att andra inte har samma krav som jag varför Z700 säkert passar väldigt bra för andra men nu var det ju mig det handla om. ;)

Man ska aldrig utesluta att det var nått med demot som inte stämde varför korrektheten i det jag säger inte ska tolkas som 100%-igt men i det här fallet tror jag inte det - därav min lilla kommentar ovan. :blush:

#18

Postad 09 mars 2009 - 13:09

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0
Jag skulle nog säga att det var dålig kalibrering, efter jag hade kalibrerat min z700 så har den mycket bättre svärta i mörka scener än min Samsung 40m86. Problemet för mig ligger nog mer i de ljusa, där inte blir lika stor kontrast pga att de vita väggarna lyser upp hela bilden. Men ett större problem än svärta är skuggdetaljer eller detaljer i mörka partier här klarar sig z700 väldigt bra. Den klarar bra svärta samtidigt som den visar väldigt mycket detaljer i de mörka partierna. Det finns även ett "Dynamic mode" där man kan få lite bättre svärta än i "Creative Cinema" men man förlorar väldigt mycket detaljer i de mörka partierna så det är inte värt att köra i detta läge.

#19

Postad 09 mars 2009 - 14:44

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Jag skulle nog säga att det var dålig kalibrering, efter jag hade kalibrerat min z700 så har den mycket bättre svärta i mörka scener än min Samsung 40m86.

Fast jag tycker allt man ska jämföra med de (nya) jag räknade upp för liknande slantar.
Och då åker Z700 HÅRT på pumpen.
Det mindre bra flytet (hackar) är en showstopper för mig då de andra är klart behagligare till liten merkostnad.

#20

Postad 09 mars 2009 - 14:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Ja hade den inte spöat M86 i svartnivå-grenen så hade det varit pinsamt för Sanyo rent ut sagt. :) (svartnivån är ju förövrigt är helt reglerbar tack vare irisen så det går ju inte tala om några absoluta nivåer - dessutom beror det ju på duk och rum)

Det är mkt möjligt att projjen inte var optimalt inställd (svårt att tro att den var rakt av dåligt inställd dock - det är HBC, inte OffMediaGiganten vi pratar om :blush:) men det bristande kontrastomfånget är en ren fysisk begränsning först och främst. Men ja, projjen är praktisk och har en liten prislapp som sagt så man ska väl inte vara för hård mot den kanske ;). Tycker dock den verkar vara ett kortsiktigt inköp och därmed kan man fråga sig vad "bra pris" egentligen innebär...

Redigerat av pacman, 09 mars 2009 - 14:49.


#21

Postad 09 mars 2009 - 16:24

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Det här börjar kännas lite överdrivet. Z700 har fått väldigt bra recensioner på att den är prisvärd och har en generellt bra bild. Den är tyst och framförallt är det den enda av projektorerna i denna tråd som har lika bra placeringsvänlighet som man annars får upp i över 20.000 kr för (2x zoom och 96% lens shift). X10 och W5000 är DLP, där har du (och dina gäster) risken att bli illamående. X10 för dessutom oväsen. Mitsu 5500 har bra bild och ljud men oflexibel placering, och flera tusen dyrare. I mina ögon är AX200 det enda vettiga alternativet av de nämnda om man ser till fler faktorer än bildkvaliteten.
Att z700 skulle hacka har jag aldrig sett minsta tendens till, allt har flytit på klockrent under mina blygsamma 50 timmar som projektorägare.

#22

Postad 09 mars 2009 - 17:13

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

  • 2 014 inlägg
  • 0
Trevligt med lite blandade intryck :-)

Prisskillnaden mellan HC5500 och z700, baserat på billigaste som har i lager på prisjakt, är cirka 1000kr till Sanyons fördel. Då har å andra sidan Mitsubishin en angiven lamptid på 5000 timmar mot 3000. Om de siffrorna nu stämmer...
Lens shift i sidled är mindre intressant, däremot i höjdled är något jag kommer att använda mig av. Som tanken är nu iallafall. Zoomen däremot är klart intressant.

Valet är inte helt enkelt, och så finns ju Ax200'an kvar i faggorna för 2/3 av priset.

Jag har en DLP idag, en LG JT92, och jag har inte märkt av någon regnbågseffekt eller andra liknande artifakter som det pratas om... men så klart vill jag köpa det bästa för pengarna ändå.

#23

Postad 09 mars 2009 - 18:25

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Att z700 skulle hacka har jag aldrig sett minsta tendens till, allt har flytit på klockrent under mina blygsamma 50 timmar som projektorägare.

Vissa ser regnbågar, vissa störs oerhört av fel färger (ansiktsfärg tex), vissa tycker blaskig svärta är pyton, vissa kan inte med dåligt ljustryck "pop" och vissa är väldigt känsliga för hack... :)

Så var glad att du inte ser hacken. Tips- jämför inte med en Sony HW10, då kanske du ser det efteråt på din z700 ;)

#24

Postad 09 mars 2009 - 20:04

Bush
  • Bush
  • Lärjunge

  • 469 inlägg
  • 0

Trevligt med lite blandade intryck :-)

Prisskillnaden mellan HC5500 och z700, baserat på billigaste som har i lager på prisjakt, är cirka 1000kr till Sanyons fördel. Då har å andra sidan Mitsubishin en angiven lamptid på 5000 timmar mot 3000. Om de siffrorna nu stämmer...
Lens shift i sidled är mindre intressant, däremot i höjdled är något jag kommer att använda mig av. Som tanken är nu iallafall. Zoomen däremot är klart intressant.

Valet är inte helt enkelt, och så finns ju Ax200'an kvar i faggorna för 2/3 av priset.

Jag har en DLP idag, en LG JT92, och jag har inte märkt av någon regnbågseffekt eller andra liknande artifakter som det pratas om... men så klart vill jag köpa det bästa för pengarna ändå.


Jag har inte följt prisena speciellt mycket efter jag köpte min z700 för ca 2 månader sedan. Men då köpte jag den för 11 924,80 kr inkl frakt från dustinhome och HC5500 kostade enligt prisjakt ca 16500 så var det en väldig prisskillnad(4500kr). Idag kostar HC5500 ca 16000kr(finns iof på digiswe för 15k men det verkar inte vara någon höjdarbutik) då är det klart att inte z700 har samma fördel mot den när z700 kostar ca 13500-14000 kr idag.

Vissa ser regnbågar, vissa störs oerhört av fel färger (ansiktsfärg tex), vissa tycker blaskig svärta är pyton, vissa kan inte med dåligt ljustryck "pop" och vissa är väldigt känsliga för hack... :)

Så var glad att du inte ser hacken. Tips- jämför inte med en Sony HW10, då kanske du ser det efteråt på din z700 :)

HW10 kostar eller kostade iof mer än dubbelt så mycket som z700 när jag köpte den.

Redigerat av Bush, 09 mars 2009 - 20:05.


#25

Postad 09 mars 2009 - 22:17

syrillo
  • syrillo
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Är det någon som har en AX200 och bor i uppsala eller känner till någon butik som demar pannan i Uppsala? Det skulle vara kul att se den.

#26

Postad 09 mars 2009 - 22:25

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0
Tja, jag var påväg att beställa en z700 men fick ett bra pris beg på en z2000. Jag skulle tro att det inte skiljer så mkt mellan den och z700.
Min uppfattning är att Z2000 gör riktigt bra ifrån sig efter att man kalibrerat den. Några problem med flytet har inte jag märkt.
Svärtan är lite lite bättre på HC5500. Men i övrigt kan jag inte påstå att det är nån större skillnad :)
Däremot sparade jag många fina slantar motför en ny HC5500, samt toppen att kunna ha den i taken och ändå ha duken ganska långt ned. Detta utan att använda keystone :)

Jo, jag kan ju tillägga att skillnaden i bildkvalité motför X9 är stor i alla fall. Hur den står sig mot AX200 vet jag dock inte.

Redigerat av T1000, 09 mars 2009 - 22:37.


#27

Postad 09 mars 2009 - 23:09

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Jag är mest inne på AX200, men följande skrev jag i en annan tråd:

Det ser inte längre ut att varken vara enkelt eller prisvärt att köpa en AX200. Priserna har gått upp hos i princip alla handlare som haft den till ett attraktivt pris, och dessutom är lagerstatusen röd hos de flesta. Är den på väg ut - eller är det bara som så att man i Sverige har svårt att få tag på exemplar?


Någon som vet mer?

#28

Postad 10 mars 2009 - 00:27

Unregistered5ae4ec2a
  • Unregistered5ae4ec2a
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Är det någon i Linköping som har en AX200? Jag kan ta med lite fikabröd om jag får komma och kolla lite. :)

#29

Postad 10 mars 2009 - 12:45

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

  • 562 inlägg
  • 0
Upptäckte för fem minuter sedan att Sigma78 är min kollega tillika lunchpolare! ;)

#30

Postad 10 mars 2009 - 12:46

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Upptäckte för fem minuter sedan att Sigma78 är min kollega tillika lunchpolare! ;)

:)
världen är bra liten ibland...

#31

Postad 11 mars 2009 - 10:57

Unregistered5ae4ec2a
  • Unregistered5ae4ec2a
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag är mest inne på AX200, men följande skrev jag i en annan tråd:


Någon som vet mer?


Finns inne på 3 butiker, på väg in hos 4, i övrigt verkar inget hända.

Läget för Z5: endast fyra säljer, men ingen i lager.

Håller LCD-marknadens lågprisprodukter på att försvinna?

#32

Postad 11 mars 2009 - 17:58

WayFar
  • WayFar
  • Lärjunge

  • 499 inlägg
  • 0
Jo, det har sett ut så ett tag nu. På två veckor höjde Hembiobutiken priset med ungefär 2.500kr. Inet höjde i ett slag med nästan 6.000kr! Hade sett ut de båda butiker som mitt val för projektorköpet strax innan. Nu verkar det som du säger att det är grejer på väg bort. Frågan är om något ersätter - eller att man för kvalitet för öppna plånboken än mer. Skulle aldrig lägga de nuvarande priserna för AX200'an, så det skulle bli en full-HD istället vilket jag egentligen inte behöver i nuläget.

#33

Postad 11 mars 2009 - 21:27

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Jag ställer gärna upp som referensperson och visar en bättre DLP 720 för de som tvekar på att 720 inte ser tillräkligt bra ut i 100"

#34

Postad 12 mars 2009 - 00:51

Unregistered5ae4ec2a
  • Unregistered5ae4ec2a
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag ställer gärna upp som referensperson och visar en bättre DLP 720 för de som tvekar på att 720 inte ser tillräkligt bra ut i 100"


Skulle gärna, men för mig är det LCD som gäller. Inte av personliga skäl, utan att det är många som kommer att titta på den. DLP är ju endast för de okänsliga. :D

#35

Postad 12 mars 2009 - 09:17

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

  • 766 inlägg
  • 0

Skulle gärna, men för mig är det LCD som gäller. Inte av personliga skäl, utan att det är många som kommer att titta på den. DLP är ju endast för de okänsliga. :D


Alltså, jag vet inte hur många bekanta som har tittat på min Mitsu 3100 utan att märka någon RBE/illamående. Så att det stora flertalet skulle lida av detta är en stor myt. Sen på 720p-sidan så är det ju grymt stor skillnad i bildkvalité mellan DLP och LCD, det är ju först med de nyare Full-HD projjarna som LCD har kommit i kapp.

Personligen skulle jag aldrig kompromissa med den skillnad i bildkvalité för att eventuellt/kanske någon av mina bekanta skulle bli illamående. Så länge den närmaste familjen inte är drabbad så är det bara att välja DLP :o

Redigerat av edtjope, 12 mars 2009 - 14:18.


#36

Postad 12 mars 2009 - 10:15

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Personligen skulle jag aldrig kompromissa med den skillnad i bildkvalité för att eventuellt/kanske någon av mina bekanta skulle bli illamående. Så länge den närmaste familjen inte är drabbad så är det bara att välja DLP

Word.
Inte ska man själv behöva "lida" för att man högst eventuellt har nån enstaka polare som är klen. :D Hade DLP under flera år och gott om besökare, hörde aldrig ett ord från någon.

(faktum är att jag själv hade lite dlp-åkskjuka i tidernas begynnelse, försvann av sig själv efter ett tag dock - tänker inte skriva en doktorsavhandling som förklarar detta utan är bara glad att jag blev "frisk" :o)

Redigerat av pacman, 12 mars 2009 - 10:15.


#37

Postad 12 mars 2009 - 12:44

Unregistered5ae4ec2a
  • Unregistered5ae4ec2a
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jo, det har sett ut så ett tag nu. På två veckor höjde Hembiobutiken priset med ungefär 2.500kr. Inet höjde i ett slag med nästan 6.000kr! Hade sett ut de båda butiker som mitt val för projektorköpet strax innan. Nu verkar det som du säger att det är grejer på väg bort. Frågan är om något ersätter - eller att man för kvalitet för öppna plånboken än mer. Skulle aldrig lägga de nuvarande priserna för AX200'an, så det skulle bli en full-HD istället vilket jag egentligen inte behöver i nuläget.


Något hände På grund av den dyrare dollarn och nya prislistor från leverantörerna i början på februari höjde många butiker priset med runt 30 %. Trist. Min budget är stenhård på 10 000 :- och LCD. Inte troligt att FULL HD-LCD kommer under 10 000 på flera år.

Redigerat av Unregistered5ae4ec2a, 13 mars 2009 - 15:23.


#38

Postad 14 mars 2009 - 08:38

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

tänker inte skriva en doktorsavhandling som förklarar detta utan är bara glad att jag blev "frisk" )


Har du tidsbrist pacman ? :blink: :D

#39

Postad 15 mars 2009 - 17:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Linus_30>> Klockren! :)

#40

Postad 02 april 2009 - 15:18

lakrissmurfen
  • lakrissmurfen
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Håller på att leta efter min första projektor, var länge inne på att skaffa en AX200 men så kom jag hem till min kompis som har en Infocus IN78, blev mäkta imponerad av den och då blev det inte så enkelt längre. Nu när vissa av dom full HD projektorerna börjar bli billiga blir det nu istället nästan omöjligt att veta vad man ska köpa?? Jag tänkte använda den mest till att kolla på HD format från min PS3 och Popcorn hour. Serier, TV etc kollar jag på min 50" plasma.

Har även kollat på en Benq W5000, där går nog smärt gränsen i plånboken

Så snälla hjälp migvad ska jag sattsa på? har mellan 10-12KSEK att spendera men självklart vill man ju inte avra dumsnåll om det nu kan vara värt att gå upp till kanske 14 för en bra full hd projektor.

Hoppas någon kan hjälpa mig för just nu känns det som att ju mer jag läser destå mer förvirrad blir jag!!!

Redigerat av lakrissmurfen, 02 april 2009 - 15:31.


#41

Postad 02 april 2009 - 16:33

sportbilsentusiasten
  • sportbilsentusiasten
  • Lärjunge

  • 459 inlägg
  • 0

Har även kollat på en Benq W5000, där går nog smärt gränsen i plånboken

Enkelt!
Köp en sådan då. :)
En bra projje tveklöst.

Tycker det är värt slantarna att gå upp till X10, W5000, HC5500 - för att nämna några som jag gillar i den klassen.
Av dessa är det smaksak vad man sedan skaffar.

#42

Postad 21 april 2009 - 18:57

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
För kännedom har jag en AX200 till salu om ngn är intresserad. Absolut nyskick, endast gått 360 h. Säljes med en ramspänd ADEO-duk (svart sammet). Bebis och husköp tvingar mig att prioritera. Annan entusiast får ta över :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.