Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med Yamaha RX-V3900 ljud via HDMI

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 augusti 2009 - 15:22

mrosenq1
  • mrosenq1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Hej!
Jag har ett skumt problem som ni med Yamaha recivers kanske kan hjälpa mig med. Jag lyckas inte få recivern att känna igen några ljudformat som skickas via HDMI. Nu har jag testat både med dvd:n (pioneer 989) och bd:n (pioneer lx52). Samma fenomen, recivern visar 2ch PCM som input. Kopplar jag dvd:n via koaxial så funkar det. Tyvärr så kan man ju inte göra detta med BD:n. Tycker att jag testat ändra alla inställningar i världen både i recivern och dvd/bd men det blir samma resultat varje gång. Vad har ni andra som inställningar som har Yamaha recivers som funkar?

mvh
Mikael

#2

Postad 15 augusti 2009 - 05:11

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Till att börja med så kolla manualen för din DVD, sida 71 och sida 80 framför allt, och välj de rätta inställningarna. Bör bara Auto, sedan ingen downmix. Då vet du att DVD'n är korrekt och du skickar i bitstream till stärkaren. Gå sedan vidare därifrån.

På min yamaha så satte jag en specifik decoder för respektive källa i menyn. Valde nästan alltid DTS. Tror inte det har ändrats speciellt mellan 2600an och 3900an. Men om du har valt en källa så bör du kunna skifta decoder-läge på kontrollen. Vad jag vet så ska stärkaren känna av det automatiskt om du får in rätt signal bara.

Du kan ju alltid testa att byta HDMI kabel också om du har en extra. Har råkat på de mest skumma fel p.g.a. kablar som inte varit reko.

Redigerat av Damocles, 15 augusti 2009 - 05:13.


#3

Postad 15 augusti 2009 - 19:36

mrosenq1
  • mrosenq1
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Update: Problemet är löst! Menyerna i DVD (och BD) var dimmade och man kunde endast välja 2ch PCM som ljud ut, väldigt skumt! Tills jag insåg att på recivern så hade jag ställt HDMI audio out till "TV+Amp", och tv:n klarar ju bara 2ch ljud, varvid bd:n trivsamt mixade ner ljudet till 2kanal.....*suck* Så summan av det hela är att vid de tillfällen man vill titta på film och bara dra igång tv:n och inte hela ljudanläggningen så måste man byta HDMI ljudläge i recivern så ljudet skickas till TV också, vid alla andra tillfällen så stör det ut dvd/bd.... Inte bara bra med att HDMI komponenter pratar med varandra.

#4

Postad 15 augusti 2009 - 21:40

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

  • 1 200 inlägg
  • 0
Är du säker på det. :)
Kolla hur du gör på sidan 83 i manualen, där står det hur du får pass-throughn att fungera. Under headingen Standby Through. Jag skulle kunna säga RTFM, men jag är snäll idag så jag låter nog bli ;)

Min Denon har detsamma som där kallas HDMI control, så är stärkaren avstängd så väljer du i menyn till vilken monitor och hur det ska fungera. Då kör den bara ren passthrough.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.