Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare?

32 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 september 2009 - 07:23

christian_101
  • christian_101
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Som rubriken lyder: Hur får jag bra ljud ut från dator till min förstärkare?? (Onkyo tx-sr605)
Är detta överhuvudtaget möjligt utan att lägga en förmögenhet på ljudkort?

Bakgrunden till denna fråga är: Jag satt hemma tillsammans med min nyinköpta stärkare och lyssnade på musik via optisk från min cd, men all musik ligger ju numera på datorn så kopplade via RCA och höjde ljudet, kvaliten var nåt av det värsta jag hört, till detta hör till att jag spelade mp3 med ett uselt ljudkort för 129 spänn :rolleyes: och programmet jag använde var Winamp.

någon som har nåt bra tips på ljudkort, program och filformat? Givet är ju att mp3 har sämre kvalitet men vilka alternativ finns egentligen?

#2

Postad 30 september 2009 - 13:39

Sombrero
  • Sombrero
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0
Jag tycker personligen att det räcker med att du skaffar ett ljudkort med digital ljudutgång. Antingen optisk eller analog.
Som program kör jag själv Winamp eller mediaplayer (mce 2005).
Det viktigaste för att få bra ljud är just filformatet.
Jag rekomenderar FLAC. Det ger samma kvalite som cd skivorna.
Tyvärr kan du inte konvertera de befintliga mp3:orna till flac för det blir inte bättre då. Utan det blir till att rippa alla skivor igen.

#3

Postad 30 september 2009 - 14:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
ett asus Essence st eller ett externt DAC också så blir det bra... :)

#4

Postad 01 oktober 2009 - 07:10

christian_101
  • christian_101
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Det viktigaste för att få bra ljud är just filformatet.
Jag rekomenderar FLAC. Det ger samma kvalite som cd skivorna.
Tyvärr kan du inte konvertera de befintliga mp3:orna till flac för det blir inte bättre då. Utan det blir till att rippa alla skivor igen.


Ok! Men kan man konvertera till flac från Winamp, eller mediaplayer?
Jippie! 500 skivor att rippa om igen då alltså :) Och då räknar jag med att jag får springa iväg o köpa ny hårddisk också, för formatet är större en mp3 va?

ett asus Essence st eller ett externt DAC också så blir det bra... :D


Ja just det! det var så det hette, D/A omvandlare va? Men seriöst hur funkar det egentligen och blir det verkligen ett bättre ljud? Kollade på en Dac för 2800 på Hifiklubben som hette, har jag för mig Dacmagic.
Ljudkortet verkar vara intressant, nån som vet om man bara kan "skicka genom" signalen utan någon påverkan av kortet?
Vad är egentligen bäst att köra på Korter eller Dac:en?

#5

Postad 01 oktober 2009 - 07:41

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Med en DacMagic (D/A:n från Hifi-klubben) får du ett riktigt riktigt bra ljud. Har du inte optisk utgång i datorn kopplar du in den via USB och väljer externt ljudkort på datorn så ska det vara klart! Hur bra ljudet blir beror framför allt på vilket filformat och vilken eventuell komprimeringsgrad du väljer. MP3 med 320 kbps räcker långt och många intygar att de inte kan skilja det från CD-ljudet. Jag håller dock inte med men kan erkänna att det med DacMagic faktiskt blir riktigt bra. Annars är det som sagt FLAC som gäller! Med det är det inte nödvändigtvis källan (datorn och Dac:en) som sätter gränsen för hur bra ljud du får.

#6

Postad 01 oktober 2009 - 08:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ja just det! det var så det hette, D/A omvandlare va? Men seriöst hur funkar det egentligen och blir det verkligen ett bättre ljud? Kollade på en Dac för 2800 på Hifiklubben som hette, har jag för mig Dacmagic.
Ljudkortet verkar vara intressant, nån som vet om man bara kan "skicka genom" signalen utan någon påverkan av kortet?
Vad är egentligen bäst att köra på Korter eller Dac:en?


grejen med just Asus korten är det att DAC'en som sitter i är grym !!!!

och du kan koppla med RCA till stereon på dirren och få Uber ljud :)

Du behöver inte ha någon extra låda som ligger utanför datorn, det räcker med ett Asus essens ST ljudkort så är du hemma !

#7

Postad 01 oktober 2009 - 21:44

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Lånar tråden till en aningen dum fråga, vad är det för sladd som man kopplar mellan förstärkaren och datorn?

#8

Postad 02 oktober 2009 - 07:39

christian_101
  • christian_101
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Lånar tråden till en aningen dum fråga, vad är det för sladd som man kopplar mellan förstärkaren och datorn?


Du kan koppla med 3,5 mm ut från datorn till RCA i förstärkaren, eller optisk kabel. Beror på vad ditt ljudkort stöder. Bäst ljud blir det med en optisk

#9

Postad 02 oktober 2009 - 09:32

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0
Så vad ger bäst ljud för pengarna, kortet eller den externa DAC:en?

/Evert

#10

Postad 02 oktober 2009 - 10:36

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

  • 471 inlägg
  • 0
Då det är en surroundförstärkare skulle jag gå på optisk istället för analog...

#11

Postad 02 oktober 2009 - 10:37

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Du kan koppla med 3,5 mm ut från datorn till RCA i förstärkaren, eller optisk kabel. Beror på vad ditt ljudkort stöder. Bäst ljud blir det med en optisk



Ljudkortet är Realtek ALC888/S/T @ Intel 82801IB ICH9 - High Definition Audio Controller, om det säger det något.
EDIT: det är ju på moderkortet..Då kan jag inte använda mig av den? Köpa nytt ljudkort?

Redigerat av Jarmon, 02 oktober 2009 - 10:41.


#12

Postad 02 oktober 2009 - 10:45

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Ljudkortet är Realtek ALC888/S/T @ Intel 82801IB ICH9 - High Definition Audio Controller, om det säger det något.
EDIT: det är ju på moderkortet..Då kan jag inte använda mig av den? Köpa nytt ljudkort?


Jag kan upplysa om att jag har Realtek ALC882M integrerat på mitt moderkort, och det är riktigt kass analog utgång på det!

#13

Postad 02 oktober 2009 - 10:50

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Jag kan upplysa om att jag har Realtek ALC882M integrerat på mitt moderkort, och det är riktigt kass analog utgång på det!


Lika bra att köpa nytt då?

Föresten..Vart sitter RCAn på Yamaha RX-V465? http://www.yamaha.co...v465bl_back.jpg

eller är det jag som är helt väck?

#14

Postad 02 oktober 2009 - 10:52

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Lika bra att köpa nytt då?

Föresten..Vart sitter RCAn på Yamaha RX-V465? http://www.yamaha.co...v465bl_back.jpg

eller är det jag som är helt väck?


ja om du inte kör optiskt, om du nu har det på moderkortet

#15

Postad 02 oktober 2009 - 10:54

Jarmon
  • Jarmon
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

ja om du inte kör optiskt, om du nu har det på moderkortet


Kan du rekomendera något billigt ljudkort som räcker?
Föresten, jag hittade en SPDIF-OUT port på datorn..

Så jag funderar på att köpa http://www.dustinhom...5010113331.aspx

Så vad behöver jag köpa för sladdar om jag har en Yamaha RX-V465 + Dynavoice EX...med och utan det ev. ljudkortet?

Redigerat av Jarmon, 02 oktober 2009 - 11:44.


#16

Postad 02 oktober 2009 - 12:20

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

Så vad ger bäst ljud för pengarna, kortet eller den externa DAC:en?

/Evert


Den externa DAC:en, men då måste man ha digitala utgångar på datorn. Optisk eller koax.
Har inte läst på så mkt om just dacmagic, men det kanske räcker att koppla den med usb till datorn?

Kan du rekomendera något billigt ljudkort som räcker?
Föresten, jag hittade en SPDIF-OUT port på datorn..

Så jag funderar på att köpa http://www.dustinhom...5010113331.aspx

Så vad behöver jag köpa för sladdar om jag har en Yamaha RX-V465 + Dynavoice EX...med och utan det ev. ljudkortet?


Om du har S/PDIF ut på datorn, vad ska du då med ett extra ljudkort till? Det saknas ju bara en kabel till förstärkaren, återigen optisk eller koax.

#17

Postad 02 oktober 2009 - 12:25

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
E-MU 1212m

#18

Postad 02 oktober 2009 - 15:46

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Satsa på bitkorrekt uppspelning. Om du har Xp som operativsystem skickas allt ljud via windows kernel (mixer), vilket försämrar ljudet avservärt. Samma sak gäller antagligen inte för Vista (och troligen Win 7) eftersom jag har för mig att denna saknar windows kernel. Men det kan ändå vara lönt att kolla upp det med bitkorrekt uppspelning...

Med Foobar2000 går det att koppla förbi windows kernel genom olika plugins. Själv har jag testat med Asio pluginnet med Xp vilket funkade ypperligt (testat både med ett gammalt Soudblaster Live kort, samt ett E-mu 1212m pci).

Asio pluginnet för Foobar2000 funkade inte så bra med 1212m pci kortet tillsammans med för win7 x64, varför jga för tillfället inte kör med pluginnet... (pluginnet verkade göra att alla ljudfunktioner i win7 slutade funka...).

#19

Postad 02 oktober 2009 - 17:48

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Köp en DacMagic och koppla via usb till den. Den har usb-ingång och fungerar då som ett externt ljudkort.

#20

Postad 02 oktober 2009 - 20:51

greenlock
  • greenlock
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Satsa på bitkorrekt uppspelning. Om du har Xp som operativsystem skickas allt ljud via windows kernel (mixer), vilket försämrar ljudet avservärt. Samma sak gäller antagligen inte för Vista (och troligen Win 7) eftersom jag har för mig att denna saknar windows kernel. Men det kan ändå vara lönt att kolla upp det med bitkorrekt uppspelning...

Med Foobar2000 går det att koppla förbi windows kernel genom olika plugins. Själv har jag testat med Asio pluginnet med Xp vilket funkade ypperligt (testat både med ett gammalt Soudblaster Live kort, samt ett E-mu 1212m pci).

Asio pluginnet för Foobar2000 funkade inte så bra med 1212m pci kortet tillsammans med för win7 x64, varför jga för tillfället inte kör med pluginnet... (pluginnet verkade göra att alla ljudfunktioner i win7 slutade funka...).


I Vista och Windows 7 är det något annat som sabbar med ljudet. Wasapi pluggin till foobar fixar dock. Funkar i både Vista och Windows 7 och låter foobar ta full kontroll av ljudkortet.

#21

Postad 03 oktober 2009 - 17:01

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0

Köp en DacMagic och koppla via usb till den. Den har usb-ingång och fungerar då som ett externt ljudkort.


Precis vad jag ska göra, en fråga måste jag ändra några inställningar i datorn eller är det bara att köra ?

#22

Postad 03 oktober 2009 - 19:09

greenlock
  • greenlock
  • Användare

  • 204 inlägg
  • 0

Precis vad jag ska göra, en fråga måste jag ändra några inställningar i datorn eller är det bara att köra ?


Du måste säga åt foobar att använda den för output, precis som med vilket annat ljudkort som helst. Tydligen ska det dock bli bättre med optisk ut till Dacmagic än med usb så det kanske är att föredra om du har den möjligheten.

#23

Postad 03 oktober 2009 - 19:15

nixlaz
  • nixlaz
  • Forumräv

  • 816 inlägg
  • 0

Precis vad jag ska göra, en fråga måste jag ändra några inställningar i datorn eller är det bara att köra ?


Saxat från cambridge.com "USB input connects direct to PC without drivers to act as very high quality DAC/soundcard providing genuine hi-fi quality playback from desktop or media PC"

Det ska nog bara vara att tuta och köra :) Eventuellt får du gå in i egenskaper för ljud och ljudenheter i kontrollpanelen och ändra ljudenhet, mer än så bör de inte vara.

#24

Postad 03 oktober 2009 - 21:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Härligt ser fram emot att ja kan åka och köpa DACen. :)

#25

Postad 04 oktober 2009 - 02:13

Henkster
  • Henkster
  • Amatör

  • 62 inlägg
  • 0
christian_101: Vad har du för moderkort?

#26

Postad 05 oktober 2009 - 08:00

christian_101
  • christian_101
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Oj! märker att jag varit lite frånvarande från tråden under helgen :blink: Hänt saker här

Henkster: Jag kör med ett Gigabyte GA-MA770-Ds3, jag har optisk ut men det låter fruktansvärt, på gränsen att förstöra diskanten i högtalarna om man höjer upp, skrikigt och spretigt ljud.

#27

Postad 05 oktober 2009 - 09:44

petestone
  • petestone
  • Lärjunge

  • 406 inlägg
  • 0

Oj! märker att jag varit lite frånvarande från tråden under helgen :blink: Hänt saker här

Henkster: Jag kör med ett Gigabyte GA-MA770-Ds3, jag har optisk ut men det låter fruktansvärt, på gränsen att förstöra diskanten i högtalarna om man höjer upp, skrikigt och spretigt ljud.


Märkligt, det måste vara något strul med din optiska utgång eller så är det materialet det är fel på.

#28

Postad 05 oktober 2009 - 12:42

christian_101
  • christian_101
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Märkligt, det måste vara något strul med din optiska utgång eller så är det materialet det är fel på.


Ja eller förstärkaren i värsta fall, har både testat via 3,5 m.m till RCA, och optisk, kvaliten borde inte vara fel på, kör flac som är rippat från mina orginal skivor.
Äh testar köra på nytt ljudkort o får se vad som händer

#29

Postad 05 oktober 2009 - 14:09

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0
Kan tipsa de som är på jakt efter DAC att köpa en Musical Fidelity V-Dac, jämförde den med en Benchmark DAC1 USB och visst var det viss skillnad, men hemma i fars vardagsrum var det inte en skillnad som motiverar priset. Jag gjorde som bror min och beställde min V-Dac från http://www.divineaudio.co.uk med rabattkoden "TJOOS1" (tror det var den) så blev det typ 1670kr med frakt jämfört med 2790 kr i Sverige. Den kommer ju med engelsk kontakt med bror min har kört sin med en vanlig adapter för 20 kr utan problem :blink:. Antar att det ska funka med adapter i längen med, eller har jag fel?

Redigerat av Derox, 05 oktober 2009 - 14:13.


#30

Postad 05 oktober 2009 - 17:32

e_kjellgren
  • e_kjellgren
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Kan tipsa de som är på jakt efter DAC att köpa en Musical Fidelity V-Dac, jämförde den med en Benchmark DAC1 USB och visst var det viss skillnad, men hemma i fars vardagsrum var det inte en skillnad som motiverar priset. Jag gjorde som bror min och beställde min V-Dac från http://www.divineaudio.co.uk med rabattkoden "TJOOS1" (tror det var den) så blev det typ 1670kr med frakt jämfört med 2790 kr i Sverige. Den kommer ju med engelsk kontakt med bror min har kört sin med en vanlig adapter för 20 kr utan problem :blink:. Antar att det ska funka med adapter i längen med, eller har jag fel?


Japp, koden fungerade. Grejerna på väg!! =)

#31

Postad 05 oktober 2009 - 18:55

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Japp, koden fungerade. Grejerna på väg!! =)



Beställde idag ett par KEF iQ30 därifrån, 3700 kr med frakt måste ju anses bra :) Hoppas man får grejjerna bara :rolleyes: Min bror fick ju visserligen sina saker utan problem så det verkar lugnt.

#32

Postad 18 oktober 2009 - 10:46

DB9
  • DB9
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Tänkte uppgradera mitt datorljud. Har i dag ett inbyggt ljudkort Realtek ALC889A och till det kopplat Logitech 2.1 Z4 högtalare. Det jag lyssnar på är oftast komprimerat á la Spotify, webradio och MP3 men ibland även okomprimerat som rippade CD i WAW. Ljudkortet skall vara "HD Audio" om Realtek själva får tycka :D . Det finns 6 analoga och en digital utgång.

Mitt mål är att få ett bättre ljud utan att investera en förmögenhet. Antingen 2.0 eller 2.1. Har haft lite tankar åt högtalarna dfeldt Audioengine 5. Men då kommer frågan, räcker mitt ljudkort? Och om inte, är det ett nytt ljudkort som gäller eller en extern DAC?

#33

Postad 01 december 2009 - 15:59

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
V-dac var "Available in store only" :-(

Funderar på en HRT Music streamer, någon som hört den?




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.