Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 november 2009 - 15:28

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Tjena

På jakt efter nya högtalare, och har varit och lyssnat på ovan nämnda högtalare idag.
Hade lite begränsat med tid och ingen tung musik tyvärr.

Hur som helst, lyssnade på:

Kari Bremnes - Sangen om fyret ved Tornehamn
Nils Lofgren – Keith Don't Go
Och lite annat blandat.

Drevs av en HK980 och en HD990 som källa.

Var ganska distinkt skillnad mellan de två. AV hade betydligt mycket bättre (eller för mig tilltalande) röster än MA.
Däremot var ljudbilden större och mäktigare på på MA. Mer kropp hade man nog kanske kunnat säga.
Skulle nog vilja säga att AV var ljusare än MA, men det kan vara att jag fått för mig att det är så. Placebo...
Tycker även att MA är betydligt mycket snyggare. Plattan på Ki3 super är inget vidare snygg alls.
Ska försöka få en demo med Ki3 super vs standard, då jag faktiskt tycker standard är väldigt mycket snyggare, men tyvärr hade de ingen standard hemma i nuläget.
Båda är verkligen högtalare jag skulle kunnat leva med, och kännas som väldigt mycket högtalare för pengarna, även om över 10k för ett par högtalare fortfarande är en hel del i min värld.

Sammanfattningsvis tror jag det blir ett par vita Ki3 Standard för mig, om inte skillnaden till Super är allt för stor.
Snygga, lättplacerade och jag får gåshud på armarna av rösterna den kan återge.

Någon mer som lyssnat på Ki3? Finns många trådar om Rx6, men väldigt få om Ki3...

#2

Postad 16 november 2009 - 08:25

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Ingen som kan kommentera skillnaderna mellan Ki3 standard och super?
Kommer givetvis lyssna innan köp, men vore intressant med lite kommentarer innan man åker ett gäng mil för att hitta ett ställe som kan dema båda.

Redigerat av jaQoB, 16 november 2009 - 08:27.


#3

Postad 19 november 2009 - 16:53

aktivera
  • aktivera
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
Hej hej..

Jag själv kör K3 Signatur sedan 2 år och har precis införskaffat centern och KX som ska upp på väggen.
När jag valde AV så lyssnade jag runt en hel del och som du förstår blev valet just AV K3.
De har ett mkt öppet ljud som gör sig mkt bra på de flesta områden. Jag såg att du ville ha en comment på standard och super och jag tycker definitivt du ska provlyssna även signaturen innan köp, det är faktiskt stor skillnad. Men det är ju också det som är så underbart med AV just att du kan uppgradera senare :rolleyes:)

Välj AV du kommer bli stormförtjust och sen om ett år kan du ju uppgradera :()

#4

Postad 19 november 2009 - 17:19

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Går det verkligen att uppgradera även K serien? Hittar ingen information om det.
Signature vore skoj, men redan super är en bit ovanför min budget, tyvärr...

#5

Postad 19 november 2009 - 22:10

cedergren
  • cedergren
  • Beroende

  • 1 356 inlägg
  • 0
Ingen som kommenterat skillnaden mellan AV och MA

Jag har lyssnat till både den äldre och nya modellen av AV och den når inte upp till MA enligt mig.

Läs i trådarna som finns länkat överst i tråden, det stämmer det som man säger om MA

Jag valde tom bort AV S3 super i jämförelse med MA RX8

#6

Postad 20 november 2009 - 11:28

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Tjena

På jakt efter nya högtalare, och har varit och lyssnat på ovan nämnda högtalare idag.
Hade lite begränsat med tid och ingen tung musik tyvärr.

Hur som helst, lyssnade på:

Kari Bremnes - Sangen om fyret ved Tornehamn
Nils Lofgren – Keith Don't Go
Och lite annat blandat.

Drevs av en HK980 och en HD990 som källa.

Var ganska distinkt skillnad mellan de två. AV hade betydligt mycket bättre (eller för mig tilltalande) röster än MA.
Däremot var ljudbilden större och mäktigare på på MA. Mer kropp hade man nog kanske kunnat säga.

Valde MA just för att AV kändes "lite tunna" precis som du konstaterade själv. Rätt mycket mer tryck i MA tycker jag.
Skulle nog vilja säga att AV var ljusare än MA, men det kan vara att jag fått för mig att det är så. Placebo...
Tycker även att MA är betydligt mycket snyggare. Plattan på Ki3 super är inget vidare snygg alls.
Ska försöka få en demo med Ki3 super vs standard, då jag faktiskt tycker standard är väldigt mycket snyggare, men tyvärr hade de ingen standard hemma i nuläget.
Båda är verkligen högtalare jag skulle kunnat leva med, och kännas som väldigt mycket högtalare för pengarna, även om över 10k för ett par högtalare fortfarande är en hel del i min värld.

Sammanfattningsvis tror jag det blir ett par vita Ki3 Standard för mig, om inte skillnaden till Super är allt för stor.
Snygga, lättplacerade och jag får gåshud på armarna av rösterna den kan återge.

Någon mer som lyssnat på Ki3? Finns många trådar om Rx6, men väldigt få om Ki3...



#7

Postad 20 november 2009 - 11:35

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0

Går det verkligen att uppgradera även K serien? Hittar ingen information om det.
Signature vore skoj, men redan super är en bit ovanför min budget, tyvärr...

Hej,

Det går att uppgradera alla AV högtalarna, golvare iallafall. Det står någonstans på deras hemsida.

Själv blev jag såld på K3 Signature när jag var och lyssna på dem, lyssna på RS6 också men de var inte i närheten. RX har jag inte lyssnat på. I slut ändan köpte jag dock helt andra högtalare än ovanstående, men det berodde på mellandagarna :)

Redigerat av Ramses, 20 november 2009 - 11:36.


#8

Postad 20 november 2009 - 12:40

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Hej,

Det går att uppgradera alla AV högtalarna, golvare iallafall. Det står någonstans på deras hemsida.

Själv blev jag såld på K3 Signature när jag var och lyssna på dem, lyssna på RS6 också men de var inte i närheten. RX har jag inte lyssnat på. I slut ändan köpte jag dock helt andra högtalare än ovanstående, men det berodde på mellandagarna ;)


Du verkar ha rätt :)

Hmm, beslutsångest. Super är dyrare än vad jag vill betala, och ser sämre ut (Är jag ensam om denna åsikten? Tycker Standard är mycket renare och snyggare. Ser dyrare ut än de två andra), men vet samtidigt att jag kommer ångra mig om jag "snålar"... Dilemma...

#9

Postad 20 november 2009 - 14:47

Ramses
  • Ramses
  • Beroende

  • 1 057 inlägg
  • 0
Köper du standard så är det ju ingen förlust iom att du kan uppgradera dem till super eller signature när du kan det. Om du ens vill det då är ju en annan fråga. :)

#10

Postad 20 november 2009 - 17:45

Unregistered8d911b7a
  • Unregistered8d911b7a
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0
Tyckte vid provlyssning precis som du att AV kändes lite tunna. MA har lite mer "tryck" och kändes som en mer vuxen högtalare. Hade man satsat på AV hade man fått gå upp ett par snäpp i pris.

#11

Postad 20 november 2009 - 19:55

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0

Tyckte vid provlyssning precis som du att AV kändes lite tunna. MA har lite mer "tryck" och kändes som en mer vuxen högtalare. Hade man satsat på AV hade man fått gå upp ett par snäpp i pris.


Personligen tyckte jag dock absolut att de bättre rösterna hos AV vägde upp tryckskillnaden.
Ska dock absolut ha med mig Infected Mushrooms och någon hårdrock nästa gång!

Redigerat av jaQoB, 20 november 2009 - 19:55.


#12

Postad 22 november 2009 - 20:30

mnbs
  • mnbs
  • Wannabe

  • 27 inlägg
  • 0

Ingen som kommenterat skillnaden mellan AV och MA

Jag har lyssnat till både den äldre och nya modellen av AV och den når inte upp till MA enligt mig.

Läs i trådarna som finns länkat överst i tråden, det stämmer det som man säger om MA

Jag valde tom bort AV S3 super i jämförelse med MA RX8


Smaken är verkligen olika... jag valde bort MA GS 20 för AV S3 super :-)

#13

Postad 06 december 2009 - 13:38

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Hej
Jag håller på att plocka ihop mitt första system. Det ska funka både för musik och bio. Har därför lyssnat på både Monitor Audio RX6 + RX 8 samt AV Ki3 super + signature.
Min första lyssning var på MA RX6 som kändes varma och "snälla". Och hade jag inte jämfört med något annat hade det nog blivit ett par vita RX6:or. Men så var jag på Hifi-mässan i Malmö och lyssnade på Ki3 serien som demades där. Ki3 Standard var inget att hänga i granen för min del (tror att de tillverkar den för att lyfta fram sina andra modeller). Super-versionen var OK, men det var först med Signatur-modellen som jag kände att detta kunde vara något för mina öron. Allt stramades upp, diskanten blev betydligt behagligare och allt växte 3-dimensionellt.

Med Ki3 Signatur som referens satte jag mig åter för att lyssna på RX6 och RX8. Men efter en timme så kände jag att valet var givet. AV gav ett betydligt mer öppen ljudbild. Krispig och transparent. Jag föredrar att lyssna på Norah Jones, Stacy Kent och Maria Mena. Och i dessa sammanhang var det ingen tvekan. Men om man drar på med mycket rock och elgitarrer så kan diskanten kännas väl intensiv.

Lyssnade också på Elacs nya 187:or, som påminde mycket om RX6/RX8. Så om man är inne på den ljudkaraktären så kan de vara ett intressant alternativ.

#14

Postad 31 december 2009 - 17:34

Johan.H
  • Johan.H
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Ingen som kommenterat skillnaden mellan AV och MA

Jag har lyssnat till både den äldre och nya modellen av AV och den når inte upp till MA enligt mig.

Läs i trådarna som finns länkat överst i tråden, det stämmer det som man säger om MA

Jag valde tom bort AV S3 super i jämförelse med MA RX8


Det låter sjukt, vad körde du för elektronik? Själv kan jag nästan inte ens jämföra AV och MA eftersom det är sådan klasskillnad i AVs favör. Speciellt i S3-klassen. Jag har jämfört dom med en Naim Nait 5i stärkare.

#15

Postad 01 januari 2010 - 12:35

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med. Var först inne på Ki3 från AV och jämförde dem med MA RX6 och 8. Vi spelade både på Naim och Marantz. Det tog 10 sekunder att bestämma mig för att Ki3:orna var "min melodi". AV spelade ute i rummet medan jag upplevde det som om MA spelade inne i högtalaren. Sedan satte jag upp Ki3 Signatur vid sidan av S3 standard och S3 Super. Skillnaden i pris mellan Ki3 Signatur och S3 Standard är bara 4 tusen. Men ljudmässigt är det mycket större än så. Och att sedan kliva vidare till Super är en 5 tusing till. Skillnaden mellan Ki3 Signatur och S3 Standard var enorm, plötsligt fick du med dig basen i ett sådant omfång att musiklyssningen blev fysisk. Basen är dessutom oerhört stram och rapp. Bara för skoj skull lyssnade jag sedan på S3 Super. Åter igen ett klart steg uppåt. Denna gång var steget inte gigantiskt – men fortfarande klart märkbart. Framförallt 3-dimensionaliteten och separation mellan instrument var det som jag upplevde som den stora skillnaden mellan S3 Super och Standard. Så för min del blir det ett par S3 Super med tillhörande center och Kxx-surround.
Jag har valt att köra på Marantz då deras något varma klang matchar AV väl då de i fel sällskap kan uppfattas som vassa i diskanten.

#16

Postad 01 januari 2010 - 13:05

juan
  • juan
  • Forumräv

  • 823 inlägg
  • 0
Jag tycker AV låter bra men efter en 30 minuter så blir deras ljud jobbigt att lyssna till även med marantz
Men förstår att många väljer AV för det låter riktigt bra och klart, och oftast så demas dem kortare tider.
En jämförelse är dali mentor, ikon och B&W , Dali låter öppet och detaljrikt, sedan byter man till B&W 7 och 8 serie och det låter lite laidback och inte lika öppet.
Men i längden står man inte ut med de där klar och detaljrika ljudet som AV och dali ikon, mentor har.

Nej MA RX växer med tiden och man kan spela högt och länge utan att det blir jobbigt och detaljer, djup och röster är korrekta. Ljudet är bara där, totalt släpp.

#17

Postad 01 januari 2010 - 14:00

Unregisteredb6367e16
  • Unregisteredb6367e16
  • Lärjunge

  • 339 inlägg
  • 0
Jag tror också att det beror på vilken sorts musik man är intresserad av att konsumera när man "finlyssnar". För min del handlar det om kvinliga vokalister så som Norah Jones, Stacey Kent, Melody Gardot, Maria Mena etc. I dessa sammanhang är AV outstanding. Men jag kan gott tänka mig att om man lyssnar på mer rock och elgitarrer kan det upplevas som påträngande.

#18

Postad 20 januari 2013 - 23:09

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Ett sätt att få AV k3/ki3-serien att låta snällare i diskant och övre mellanregister är att skaffa SD-fötter till dem. Blev en stor ljudförbättring på mina Ki3 Signature iallafall - gav mer och djupare bas, bättre impuls i alla register, dämpar diskanten lite och framförallt kan man spela högre utan att övre mellanregistret blir skrikigt eller skär i öronen.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.