Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tangent EVO E5 eller Audio Pro Mondial M2

16 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 november 2009 - 18:44

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa några små högtalare och montera dom på vägg eller i tak med stativ.

Jag funderar på någon av de ovanstående men har bara hittat Audio Pro- högtalarna för provlyssning här i Umeåtrakten.

Har någon av er hört båda och i så fall uppfattat ljudmässiga olikheter? Vilka går djupare i basen? Finns andra olikheter i ljudegenskaperna?

Jag undrar också om det finns någon som vet hur långt det är mellan hålen för infästning av stativ på baksidan av Tangent EVO E5-högtalarna. (Har några stativ som jag tänkte använda.)

m_arle

#2

Postad 23 november 2009 - 19:16

Home0303
  • Home0303
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Tro det eller ej men gamla Eltax (numera Tangent) har lyckats riktigt bra med Evo 5 och jag kan med handen på hjärtat säga att den spelar mycket bättre än Mondial. På pappret ska Mondial går djupare men det stämmer inte i verkligheten, Evo 5 är riktigt bastant i sin ljudåtergivning. Om design är viktigt så är den riktigt trevlig att se på med sin klarlack och rundade hörn. Ett mycket bra köp i prisklassen.

#3

Postad 23 november 2009 - 23:23

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Home0303 ibland kan det ju vara så att en riktigt rapp och fast basåtergivning kan upplevas som att den går mindre djupt än en bas som är lite mera fast. Kan det vara så eller är du rätt säker på din sak?

m_arle

#4

Postad 23 november 2009 - 23:31

Unregistered85528044
  • Unregistered85528044
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Tro det eller ej men gamla Eltax (numera Tangent) har lyckats riktigt bra med Evo 5 och jag kan med handen på hjärtat säga att den spelar mycket bättre än Mondial. På pappret ska Mondial går djupare men det stämmer inte i verkligheten, Evo 5 är riktigt bastant i sin ljudåtergivning. Om design är viktigt så är den riktigt trevlig att se på med sin klarlack och rundade hörn. Ett mycket bra köp i prisklassen.



OT!

...och jag som trodde att Tangent var ett väldigt gammalt hederligt märke! Farsan har ett par Tangent-golvare som säkert är över 20 år. När bytte de från Eltax till Tangent menar du?

Redigerat av Unregistered85528044, 23 november 2009 - 23:31.


#5

Postad 24 november 2009 - 01:11

Home0303
  • Home0303
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Home0303 ibland kan det ju vara så att en riktigt rapp och fast basåtergivning kan upplevas som att den går mindre djupt än en bas som är lite mera fast. Kan det vara så eller är du rätt säker på din sak?

m_arle


Allt är subjektivt men jag är säker på min sak. Evo 5 gräver djupare.

Redigerat av Home0303, 24 november 2009 - 01:20.


#6

Postad 24 november 2009 - 08:58

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

OT!

...och jag som trodde att Tangent var ett väldigt gammalt hederligt märke! Farsan har ett par Tangent-golvare som säkert är över 20 år. När bytte de från Eltax till Tangent menar du?


Vad jag har hört så är det så att Eltax har köpt varumärket Tangent och båda existerar paralellt.

Eltax finns ju fortfarande kvar som varumärke.

m_arle

#7

Postad 24 november 2009 - 09:03

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Tack Home0303 för dina erfarenheter. Jag vill gärna ha åsikter från andra om ljudskillnader eller varför inte tips om andra högtalare i samma storlek och prisklass som låter bättre än dessa båda.

Jag vill också gärna ha svar om detta med avstånd mellan skruvhålen för stativ på baksidan av EVO E5.

m_arle

Redigerat av m_arle, 24 november 2009 - 09:03.


#8

Postad 24 november 2009 - 09:38

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja slå ett slag för Monitor Audio Radius R90HD. Jag kikade också på Tangent E5 men de föll bort då deras väggfästen inte är riktningsbara.

Visst, de är dubbelt så dyra. Men de låter förbannat fint för att vara en så liten högtalare.

#9

Postad 24 november 2009 - 10:31

HaDo
  • HaDo
  • Forumräv

  • 674 inlägg
  • 0
Kolla även in Tangent Clarity 4. Köpte ett par efter jag sålt mina B&W 603 or, och måste säga att jag är mycket nöjd! Grymt ljud ur dom små lådorna!!

#10

Postad 24 november 2009 - 17:19

Home0303
  • Home0303
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Vad jag har hört så är det så att Eltax har köpt varumärket Tangent och båda existerar paralellt.

Eltax finns ju fortfarande kvar som varumärke.

m_arle


Stämmer, därav mitt "gamla Eltax (numera Tangent)".

Jag kikade också på Tangent E5 men de föll bort då deras väggfästen inte är riktningsbara.


Vilket man löser enkelt genom att köpa vinklingsbara väggfästen.

#11

Postad 24 november 2009 - 20:36

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja slå ett slag för Monitor Audio Radius R90HD. Jag kikade också på Tangent E5 men de föll bort då deras väggfästen inte är riktningsbara.

Visst, de är dubbelt så dyra. Men de låter förbannat fint för att vara en så liten högtalare.


Radius R90HD skulle jag gärna ha men den är för dyr.

Kolla även in Tangent Clarity 4. Köpte ett par efter jag sålt mina B&W 603 or, och måste säga att jag är mycket nöjd! Grymt ljud ur dom små lådorna!!


Clarity 4 låter säkert bättre än EVO E5 eller Mondial M2 men dom är för stora.

m_arle

#12

Postad 24 november 2009 - 21:04

Martgus
  • Martgus
  • Användare

  • 178 inlägg
  • 0

Jag vill också gärna ha svar om detta med avstånd mellan skruvhålen för stativ på baksidan av EVO E5.

m_arle

Det är 35 mm cc mellan hålen, sitter 27 mm ner till centrum från toppen på högtalaren, ser ut att var M5 skruv som ska dit.
Jag är mycket nöjd med mina med tanke på vad de kostar, uppgraderingsdjävulen är dock envis...
Har ett par Evo E4 också, funkar bra i mitt lilla kök men man får trycka på basen en del för att det ska hända något där.

Följer med väggfästen till högtalarna, kommer ut en knapp centimeter ifrån väggen.

Redigerat av Martgus, 24 november 2009 - 21:16.


#13

Postad 24 november 2009 - 22:08

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Det är 35 mm cc mellan hålen, sitter 27 mm ner till centrum från toppen på högtalaren, ser ut att var M5 skruv som ska dit.
Jag är mycket nöjd med mina med tanke på vad de kostar, uppgraderingsdjävulen är dock envis...
Har ett par Evo E4 också, funkar bra i mitt lilla kök men man får trycka på basen en del för att det ska hända något där.

Följer med väggfästen till högtalarna, kommer ut en knapp centimeter ifrån väggen.


Bra! Tack för måtten!

Högtalarna jag tänker köpa nu ska sitta i köket. Drömmar om uppgraderingar av huvudanläggningen finns dock alltid någonstans i tankarna.

En annan tendens som jag alltid drabbas av när jag ska handla är att man nästan alltid kommer dit att man köper en dyrare produkt än vad man tänkt. ;)

m_arle

#14

Postad 25 november 2009 - 21:19

mongo
  • mongo
  • Forumräv

  • 859 inlägg
  • 0
Lite offtopic, men är Tangent och Scansonic också släkt?
Grymt lika..., någon som lyssnat?

#15

Postad 29 november 2009 - 18:52

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Är det ingen fler som har åsikter om EVO E5 vs Mondial M2 eller andra småhögtalare i samma storleksklass som går att använda för stillsam lyssning utan sub.

Audio Pro Ruby tex. Kan det vara ett alternativ?

Jag tycker egentligen att Tangent EVO E5 är på gränsen till för stor. Jag ska hänga dom i stativ på vägg alt. i tak.

m_arle

#16

Postad 08 december 2009 - 14:43

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Är det ingen fler som har åsikter om EVO E5 vs Mondial M2 eller andra småhögtalare i samma storleksklass som går att använda för stillsam lyssning utan sub.

Audio Pro Ruby tex. Kan det vara ett alternativ?

Jag tycker egentligen att Tangent EVO E5 är på gränsen till för stor. Jag ska hänga dom i stativ på vägg alt. i tak.

m_arle


I så fall finns ju även Evo 4 som är lite mindre än E5.

#17

Postad 08 december 2009 - 19:19

m_arle
  • m_arle
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

I så fall finns ju även Evo 4 som är lite mindre än E5.


Jo visserligen men den faller på att den inte låter tillräckligt bra.

m_arle



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.