Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybörjarfrågor reciever Arcam AVR300

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 05 januari 2010 - 13:49

Gråtass
  • Gråtass
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0
Hej!

Sitter och funderar på att ordna en enkel hemmabiolösning med fokus på bra stereoljud och möjlighet att köra hemmabio med frontar och center men utan surround. Sitter idag med ett par Linn Ninka högtare, Linn Classik förstare/CD/tuner, Minimac mediacenter, Rega Planar 3 med Lejonklou RIAA för LP-skivor och PS3slim. Har även ett par Linn Unik liggande och tänkte använda en av dessa som center.

Jag är intresserad av Arcam modeller eftersom många talar hur bra ljud dessa har, speciellt i två kanal, jag har kollat in mig lite på Arcam AVR300 eftersom den går att få till rätt ok begagnat pris.

Ett par frågor:

Kan jag köra bild direkt med HDMI till TVn och låta ljudet gå med optisk digital till förstärkarn?
Kan jag koppla in Minimac optiskt i förstärkaren? Hur står sig DACarna i Arcam jfr ny separat DAC typ Cambrigde DAC magic?
Har jag uppfattat det rätt att AVR300 har pre-out, dvs. att jag senare har alternativet att koppla in den i separat slutsteg eller kanske ngn trevlig integrerad stärkare med HT-ingång ex. Naim 5i?
Hur blir hemmabiokänslan av att inte köra bakkanare? (Placeringsmässigt vet jag inte hur jag skulle få till det med surroundare, men är intresserad av centerkanalen då jag kan tycka att dialogen försvinner lite när jag kollar film i bara stereo.)
Och en sista fråga - nån som testat att jfr. två kanals ljud mellan AVR300 och Linn Classik (lk modellen)? Vilken är bäst?

Hoppas nån kan svara på frågorna! Andra förslag på hur jag skulle kunna lösa det mottages också tacksamt.

Hälsningar,
Andreas

Redigerat av Gråtass, 05 januari 2010 - 14:18.


#2

Postad 05 januari 2010 - 21:57

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Kan svara på ett par av dina frågor:

Kan jag köra bild direkt med HDMI till TVn och låta ljudet gå med optisk digital till förstärkarn? Japp (har kopplat min AVR-350 på samma sätt och det fungerar utmärkt)

Har jag uppfattat det rätt att AVR300 har pre-out, dvs. att jag senare har alternativet att koppla in den i separat slutsteg eller kanske ngn trevlig integrerad stärkare med HT-ingång ex. Naim 5i? Ja



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.