Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp med nytt stereosystem

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 mars 2010 - 09:52

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Hej alla hjälpsamma

Bakgrund:
Jag vill införskaffa mitt första "bättre" HiFi system nu när mina gamla JVC högtalare (ca 20 år gamla, familjeklenoder :P) har börjat haverera. Högtalarna drivs idag av en Sony STR-DE495 (nypris ca 3000 kr, 2003).

Användingsområde:
Musik (Spotify, mp3 och enstaka flac-filer) från dator, film (DVD-rip och högupplöst) från dator, TV-tittande och spel via XBOX-360.

Önskad uppsättning:
Förstärkare + ett par golvhögtalare samt möjlighet till att köpa till en sub i framtiden.

Budget:
Budgeten började på 6000 - 7000 men insåg att för dom pengarna får man inte så mycket, eller!?
Jag kan via en vän köpa ett paket bestående av Rotel ra1520 och Audio Physic Yara II Evoloution för ca 15 000 kr. En bit över vad jag egentligen vill betala men ett bra pris och är det prisvärt gentemot mitt användningsområde så kan jag lägga ner dom pengarna. Han jobbar långt ifrån mig så därför har jag inte fått möjligheten att provlyssna än.

Frågeställning:
Är det värt att lägga ner 15 000 kr för det paketet när majoriteten av ljudkällorna jag lyssnar på kommer från datorn? Jag är inte sugen på att köpa ett bra och, för mig, dyrt HiFi system som låter mediokert pga källan.
Finns det andra mer prisvärda högtalare och förstärkare/receiver delge gärna dom!
Jag har själv titta mycket på högtalare i prisklass mellan 4000 - 8000 kr och förstärkare mellan 3000 – 5000 men har dessvärre inte hunnit provlyssna så mycket.


Som ni ser är jag inte jättekunnig i detta ämne och ni får gärna komma med revolutionerade tänkegångar som att t ex spara den gamla Sony förstärkare och köpa nya högtalare istället eller att laga dom gamla högtalarna med torkad avföring osv ;).

#2

Postad 17 mars 2010 - 09:57

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Frågeställning:
Är det värt att lägga ner 15 000 kr för det paketet när majoriteten av ljudkällorna jag lyssnar på kommer från datorn? Jag är inte sugen på att köpa ett bra och, för mig, dyrt HiFi system som låter mediokert pga källan.


Nej och lyssna till ditt hjärta - köp inte.

Om du tänker fortsätta att bara lyssna på lågupplöst musik så är det pengar i sjön att köpa så dyra saker.

Kolla in Fynda och Fyndbörsen, de har billiga och relativt bra grejer som räcker och till och med blir över i många fall.

#3

Postad 17 mars 2010 - 10:16

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
jag tipsar som vanligt om mina favoriter



Och Denons 2-kanalare från elgiganten för 1300:-
http://www.elgigante...denon-pma-510ae

Detta blir äckelbra för pengarna!
S:a ~7700:-

Kanske väcks ditt intresse för ljudåtergivning till liv o dåkan du byta förstärkare då den är så hmla billig!
annars kanske denna direkt? för sub ut då och för DAC, som Shifts tipsar om i posten under som jag för övrigt håller med helt o hållet i!
http://www.elgigante.../denon-receiver

Redigerat av gsson, 17 mars 2010 - 10:20.


#4

Postad 17 mars 2010 - 10:17

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Jag håller inte med Kenta777. Vad är det som säger att det skulle vara mediokert och lågupplöst bara för att man lyssnar mest via datorn?

Mitt råd är att skaffa så bra högtalare du har råd med (bra, inte dyra nödvändigtvis!) och sedan en receiver till det (då får du ofta med en inbyggd DAC, så kan du med lite trixande koppla optiskt ut från datorn in i receivern och vips, kanonljud för en spottstyver!).

#5

Postad 17 mars 2010 - 10:29

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

jag tipsar som vanligt om mina favoriter



Och Denons 2-kanalare från elgiganten för 1300:-
http://www.elgigante...denon-pma-510ae

Detta blir äckelbra för pengarna!
S:a ~7700:-

Kanske väcks ditt intresse för ljudåtergivning till liv o dåkan du byta förstärkare då den är så hmla billig!
annars kanske denna direkt? för sub ut då och för DAC, som Shifts tipsar om i posten under som jag för övrigt håller med helt o hållet i!
http://www.elgigante.../denon-receiver


Klarar den relativt billiga hemmabioreceivern driva dom högtalarna bra då?
Och inte för att klanka ner på dina favoriter men dom ser lite lustiga ut :P!

Mitt råd är att skaffa så bra högtalare du har råd med (bra, inte dyra nödvändigtvis!) och sedan en receiver till det (då får du ofta med en inbyggd DAC, så kan du med lite trixande koppla optiskt ut från datorn in i receivern och vips, kanonljud för en spottstyver!).


Vad är isåfall bäst, en stereoreceiver lr flerkanals?

Har du (eller andra) några tips på receivers?

#6

Postad 17 mars 2010 - 10:39

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Ja, det borde inte vara något som helst problem!
Jag driver ett par OA51.3 med en Denon 2308 som är på 100w med otroligt bra resultat!

Larsen 4 är mycket snyggare "på riktigt" än vad den bilden visar
Gå o titta o lyssna på dem så ändrar du dig nog :P


https://www.minhembi...c_id=310590.jpg

#7

Postad 17 mars 2010 - 10:47

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Bäst och bäst. Jag tycker man får mycket för pengarna om man köper en receiver och man är garderad inför rätt många framtida uppgraderingar. Många håller inte med om det och tycker att mest ljud får man ur en tvåkanalig förstärkare. Jag tycker det är något av en myt att det är några klasskillnader.

Jag tycker man ska tänka över vilka funktioner man behöver eller kommer behöva längre fram och sen köpa efter det.

Har inga tips om specifika modeller, men skulle jag skaffa en ny receiver i dag skulle det nog bli en Onkyo. Skulle jag se till mina behov (vet ju inte jättemycket om dina, förutom att du verkar vilja hålla det enkelt, prisvärt och med datorn som ljudkälla) så vill jag ha preout på helst alla kanaler. Då kan jag enkelt hänga på extra slutsteg om jag skulle behöva mer kraft i framtiden. Inbyggd DAC (men det har väl alla nya receivers sedan mer än 10 år tillbaka i tiden?) så jag kan koppla optiskt från datorn. Det är mina grundläggande behov. Ja, och så lite pulver under huven så jag inte MÅSTE skaffa nya slutsteg direkt. Aktivt delningsfilter i receivern är också mysigt, då man kan bygga till basmoduler och dela sina huvudhögtalare och låta modulerna ta lågbasen och huvudhögtalarna koncentrera sig på röstområdet och uppåt. Och sen kan man enkelt bygga vidare med hemmabio/ambiofoni om man vill det.

Den Denonförstärkaren du fått tips om kommer kunna driva de där Larsen 4:orna galant tror jag! Jag tycker fota folk krånglar till det en hel del och oroar sig för mycket om hur saker och ting fungerar ihop. Det är inte så jäkla blodigt alltså. Se till funktionerna först och främst och att förstärkaren du använder orkar driva högtalarna. Sen kan du ta resten efter hand. Det ska vara enkelt att komma igång.

#8

Postad 17 mars 2010 - 11:05

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Jag håller inte med Kenta777. Vad är det som säger att det skulle vara mediokert och lågupplöst bara för att man lyssnar mest via datorn?


För att trådskaparen lyssnar via Spotify enligt första inlägget och ställer sig frågan om en anläggning för 15k beggat är nödvändigt för det, vidare skriver personen att denne helst inte lägger ner så stora pengar.

Alltså, pengar i sjön anser jag.

#9

Postad 17 mars 2010 - 11:18

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Jag ska kika lite på receivers och se vad jag hittar. Det där med DAC har jag varit inne på oxå men sett på den externa Cambridge DacMagic. Men känns otroligt omständig att man måste resa sig ur soffan för att på DACen byta inkälla. Som du säger det ska vara enkelt :P. Känns ett bättre ljudkort närmare till hands.

För att trådskaparen lyssnar via Spotify enligt första inlägget och ställer sig frågan om en anläggning för 15k beggat är nödvändigt för det, vidare skriver personen att denne helst inte lägger ner så stora pengar.

Alltså, pengar i sjön anser jag.


anläggningen är inte begagnad. Jag lyssnar som sagt en del på spotify men mestadels mp3 och ser högupplöst film. Men förstår vad du menar Kenta777. Jag ska försöka testa hur finkänslig hörsel jag har med ;)!

#10

Postad 17 mars 2010 - 11:24

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0
http://www.fyndborse...-Kardan-HK-3490

Inget dumt system. Förstärkaren har dessutom inbyggd dac med både optisk och coax in. 6990:- inkl. frakt och förstärkaren är såpass vettig att den lätt kan användas om du får för dig att uppgradera högtalarna senare i livet.

Jag tycker fota folk krånglar till det en hel del och oroar sig för mycket om hur saker och ting fungerar ihop. Det är inte så jäkla blodigt alltså.


Det där var ju dagens FAIL. Det kan bli kanonfel om man matchar fel.

#11

Postad 17 mars 2010 - 11:34

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Men hur matchar man fel.. ?! :P

självklart finns det ju saker man måste tänka på och ta i beräkningen, men hur menar du med att matcha ?!

#12

Postad 17 mars 2010 - 11:36

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Men hur matchar man fel.. ?! :P

självklart finns det ju saker man måste tänka på och ta i beräkningen, men hur menar du med att matcha ?!


Ja i ordets bemärkelse kan man omöjligen matcha fel men jag tror att alla här kan räkna ut vad som menas, om inte så skicka iväg ett PM så ska jag förklara så slipper vi smutsa ner tråden med mer OT.

#13

Postad 17 mars 2010 - 11:40

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
tycker det är fel väg att lägga 4000 på en förstärkare och 2700 på högtalare.
sen två basreflexrör som ser rett kralliga ut tyder på en hög avstämning då lådan bara är 30 cm djup.

L4 är avstämd till 28Hz
vad xtz är avstämd till vet man ju inte :P

bättre att lägga till 700:- då tycker jag o köpa larsen/denon el onkyo el vad för reciever du nu väljer, hoppa extern dac, de inbyggda i recievern duger utmärkt.

Måste man matcha prylar tyder det ju på att minst en komponent är felkonstruerad... men det är väl en annan diskussion.

edit:
lade till ett "avstämd till", för förtydligande

Redigerat av gsson, 17 mars 2010 - 12:16.


#14

Postad 17 mars 2010 - 11:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

vad xtz är vet man ju inte :P
Måste man matcha prylar tyder det ju på att minst en komponent är felkonstruerad... men det är väl en annan diskussion.


Så du tycker att Larsen är mer känt än XTZ hos allmänheten?

Ge gärna belägg för att du anser att en komponent är felkonstruerad om man måste matcha ihop saker. Starta gärna den andra diskussionen du hade på lut. Det vore kanon om du kunde fixa in det tänket hos alla hifi-tillverkare så man slapp jobbet att (ofta på deras) inrådan just matcha rätt. Det vore ju guld om allt lätt lika, gärna efter mina ideal då eftersom det hade blivit tråkigt annars.
Själv tycker jag att det är bra att man måste engagera sig och matcha eftersom alla inte gillar en till 100% neutral återgivning med allt akustikfix osv som krävs för att få exakt neutralt ljud.

#15

Postad 17 mars 2010 - 12:01

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

För att trådskaparen lyssnar via Spotify enligt första inlägget och ställer sig frågan om en anläggning för 15k beggat är nödvändigt för det, vidare skriver personen att denne helst inte lägger ner så stora pengar.

Alltså, pengar i sjön anser jag.


Snacka om att hoppa i galen tunna. Spotify låter alldeles utmärkt. Min anläggning kostar väl dubbla det (och kommer snart dubblas upp igen) och jag njuter hur lätt som helst via Spotify. Finns ingen som helst anledning att sänka sin nivå på grund av en sådan sak.

#16

Postad 17 mars 2010 - 12:03

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0
Jag syftade på -3db och/eller avstämningen och inget annat vilket borde ha framgått rätt väl.

om man har en högtalare med hissad diskant o sen köper en förstärkare med avrullad diskant så blir det knappast rätt, eller hur?
du vet ju inget mer än just det, inte var avrullningen/hissningen börjar o slutar. om det inte blir pannkaka då är det otroligt!

Tyvärr så går ju industrin mer och mer mot att sälja på lifestyle attribut än ren prestanda.
Om du mailar tex B&W o ber att få mätkurvor på DM683 och DM4 så lovar jag att du bara kommer att få det från den gamla och inte bara det det är otroligt proffesionellt gjord och visar alla styrkor o brister i konstruktionen.
Sån får man aldrig ta del utav längre tyvärr.

#17

Postad 17 mars 2010 - 12:10

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Snacka om att hoppa i galen tunna. Spotify låter alldeles utmärkt. Min anläggning kostar väl dubbla det (och kommer snart dubblas upp igen) och jag njuter hur lätt som helst via Spotify. Finns ingen som helst anledning att sänka sin nivå på grund av en sådan sak.


Ok, där håller jag absolut inte med.

Tyvärr så går ju industrin mer och mer mot att sälja på lifestyle attribut än ren prestanda.
Om du mailar tex B&W o ber att få mätkurvor på DM683 och DM4 så lovar jag att du bara kommer att få det från den gamla och inte bara det det är otroligt proffesionellt gjord och visar alla styrkor o brister i konstruktionen.
Sån får man aldrig ta del utav längre tyvärr.


Detta har du helt rätt i.

#18

Postad 17 mars 2010 - 12:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Ja i ordets bemärkelse kan man omöjligen matcha fel men jag tror att alla här kan räkna ut vad som menas, om inte så skicka iväg ett PM så ska jag förklara så slipper vi smutsa ner tråden med mer OT.



Jo, men det tror jag även att shift är medeveten om, men sålänge man håller koll på dom viktigaste parametrarna så är det väldigt lungt att para ihopp högtalare och stärkare utan att få problematiska resultat :P

#19

Postad 17 mars 2010 - 12:12

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
Det där med matchning är ett överdrivet "problem". Att handlare betonar det som otroligt viktigt ser jag inte direkt som något fantastiskt. Klart de gör. Det är nyansskillnader vi talar om – inte himmel eller pannkaka. Så, allt som oftast är det inget reellt problem. Bättre att i första hand lägga energi på de som är det: funktioner, drivkraft, manuell hantering.

Redigerat av shifts, 17 mars 2010 - 12:12.


#20

Postad 17 mars 2010 - 12:18

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Det där med matchning är ett överdrivet "problem". Att handlare betonar det som otroligt viktigt ser jag inte direkt som något fantastiskt. Klart de gör. Det är nyansskillnader vi talar om – inte himmel eller pannkaka. Så, allt som oftast är det inget reellt problem. Bättre att i första hand lägga energi på de som är det: funktioner, drivkraft, manuell hantering.

+1
om du med manuell hantering menar vettigt utformad fjärrkontroll som inte är riktningskänslig!

#21

Postad 17 mars 2010 - 12:24

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0

Ok, där håller jag absolut inte med.


Det är lugnt, olika uppfattningar och åsikter är bra, för då kommer fler sidor av det hela fram och den som lyssnar får en mer nyanserad bild av probemställningen.

Jag har själv provat att blindtesta 128 kbps korrekt kodade MP3:or mot original och redan det är skrämmande svårt att skilja från varandra (detta var 1-2 år sedan). Sedan har jag i öppen lyssning kunnat urskilja upp till 192 kbps MP3:or från original, men det var nästan tio år sedan jag lekte med det experimentet. MP3-kodningen har blivit mycket mycket bättre sedan dess. Nu använder ju Spotify dessutom OGG-formatet, som jag inte direkt upplever vara sämre än MP3. Ser man sen dessutom på den überkomprimerade musik väldigt många lyssnar på, tror jag inte att just filformatet Spotify kör med är flaskhalsen i så värst många lägen.

Nu börjar det bli sidospår här, men jäsiken vad intressant det vore med ett ordnat blindtest (jag kör sällan blindtestkortet, men nu gör jag det. Tror väldigt många andra för in andra aspekter än just ljudkvaliteten när de dissar Spotify. Det finns rätt många felkällor om man säger så.) mellan OGG och original. Hmm, kanske ska försöka styra upp något. AGEVE! :P

Redigerat av shifts, 17 mars 2010 - 12:26.


#22

Postad 17 mars 2010 - 12:37

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Intressant att följa erat samtal och jag tackar så mycket för alla fina förslag.

Jag har börjat ge mig in i recieverdjungeln nu efter att länge varit insnöad på stereoförstärkare.
Jag har ju som sagt en Sony STR-DE495 som jag köpte 2004. Varit nöjd med den hittills utan att kanske veta bättre :P. Den har även DAC i sig. Står den sig än idag tror ni eller tjänar jag på att köpa nytt?

Övrigt har jag kikat lite på:
Yamaha RX-V565
Sony STR-DH800

#23

Postad 17 mars 2010 - 13:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hehe, den tjänar du nog en hel del på att byta ut, och köp inte en ny Sony då... :P

Kör en Onkyo eller en Denon reciver om du vill ha en tillförlitlig och en mycket bra en, annars är väll H/K kanske trevliga också.

#24

Postad 17 mars 2010 - 14:41

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

  • 8 314 inlägg
  • 0
Jag tycker att behovet av matchning ofta är överdrivet.

När det gäller polarens system så har jag inte hört högtalarna, men spontant tycker jag priset är lite högt som "kompispris". Däremot tycker jag det är läge att kika på beg. :P

#25

Postad 17 mars 2010 - 15:12

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

Jag tycker att behovet av matchning ofta är överdrivet.

När det gäller polarens system så har jag inte hört högtalarna, men spontant tycker jag priset är lite högt som "kompispris". Däremot tycker jag det är läge att kika på beg. :P


Det är ju lite vad jag känner oxå att det systemet är lite överkurs för mig. Sen tror jag absolut det är riktigt bra grejer men undrar om jag kommer njuta av dom som man bör.

Det är alltså inte begagnat utan jag har fått det erbjudandet från butik. Jag har endast hittat en butik i Luleå som säljer dom för 12 800 Luleå HiFi. Så 15 000 för ett system som egentligen kostar 22 800 är ändå ganska bra om jag får säga så.

#26

Postad 18 mars 2010 - 12:13

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
H*lvete vilken djungel det här är :)! Ju mer jag fördjupar mig i saker desto mindre vet jag vad jag vill ha. Stämmer bra in på ordspråket: "en expert är en person som vet mer och mer om allt mindre och mindre, tills dess att han vet allt om ingenting"... o nu är jag nära expert tror jag ;)!

Har tittat lite på H/K 3490. Verkar vara en trevlig sak fast jag aldrig riktigt gillat deras design, men vänjer mig mer o mer. Den verkar ha bra kraft samt att den har inbyggd DAC. Jag har ändå bara tänkt använda 2.0 eventuellt 2.1. Känns som den kan hålla sig ett bra tag även om jag vill ha lite ordentligare högtalare.

Dom recieverna jag kikat på innan (yamaha o sony, även nosat på Denon upp till 2310, men där smärtar de lite!) verkar inte dåliga heller men känns ändå som en stereoförstärkare kan ge mer kraft för mitt ändamål. Plus att det verkar mycket strul med all omskalning upp o ner med bild o ljudkällor i en flerkanalsreceiver. Känns som det händer så mycket på den marknaden att om några år måste man nästan uppgradera sig ;)!

Har jag fel i mitt tankesätt?

PS. den här tråden har spårat in mot förstärkare/receiver fast den ligger under "Högtalare"... hoppas ni inte tycker tänker mindre om mig för det :)

#27

Postad 18 mars 2010 - 12:45

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Om du inte skall lägga riktigt stora pengar så tycker jag att du skall lägga största krutet på att köpa bra högtalare och sen köpa en bra stereoförstärkare som du sedan kan slänga på ett bra slutsteg på i framtiden (personligen tycker jag Rotel ger extremt mycket för pengarna i "budget"-klassen). Efter du har detta kan du så småningom köpa en extern DAC som du kopplar alla dina enheter till. Sen om du vill ha ytterligare tryck köp en bra sub från t ex REL, Velodyne eller whatever. I min erfarenhet så har jag lärt mig att stanna långt borta från receivers som möjligt när man vill ha bra stereoljud. Som exempel hade jag en Sony 5x70w receiver som blev TOTALT överkörd av min nuvarande Rotel 2x40w.

#28

Postad 18 mars 2010 - 13:10

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0

Om du inte skall lägga riktigt stora pengar så tycker jag att du skall lägga största krutet på att köpa bra högtalare och sen köpa en bra stereoförstärkare som du sedan kan slänga på ett bra slutsteg på i framtiden (personligen tycker jag Rotel ger extremt mycket för pengarna i "budget"-klassen). Efter du har detta kan du så småningom köpa en extern DAC som du kopplar alla dina enheter till. Sen om du vill ha ytterligare tryck köp en bra sub från t ex REL, Velodyne eller whatever. I min erfarenhet så har jag lärt mig att stanna långt borta från receivers som möjligt när man vill ha bra stereoljud. Som exempel hade jag en Sony 5x70w receiver som blev TOTALT överkörd av min nuvarande Rotel 2x40w.


Tack för förslaget.
Men jag är lite allergisk mot en massa separata elektronikprylar i hemmet. Förstår att en apparat som bara är gjord för en sak är bättre än en multimaskin men många bäckar små blir tillslut en stor summa pengar!
H/K 3490 är ju en stereoförstärkare, tror du inte den är bra?
Med tanke på att den största källan kommer från datorn vill jag gärna ha en DAC. Helst inbyggd då allergin kommer fram annars :).

Svårt för er att veta min budget när jag inte direkt själv vet den :)! vill ha stilrena, bra o prisvärda grejer. Jag har tittat lite på högtalare som KEF iQ50 och Dali Concept 6. Slutsumman hamnar då på ca 10-11 000. Ska försöka lyssna runt lite i helgen.

#29

Postad 18 mars 2010 - 13:46

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Ok jag älskar många boxar hehe. Men om du inte vill ha en extern DAC så kan du t ex köpa ett bra ljudkort till datorn t ex ett Asus Xonar D2. Problemet då är att om du har flera enheter med digital ut så kan du inte använda ditt xonar eller liknande ljukort att avkoda signalen. Det är ju därför jag själv är sugen på extern DAC. Sen kan man ha en mycket mindre dator när den inte behöver ha ett stort PCI/PCI express kort i sig. Ett alternativ är då en stereoförstärkare med inbyggd DAC. Dock känner jag inte till så många såna i rimlig prisklass. Den H/K:n du prata om har jag tyvärr inte hört så har ingen aning om hur det låter men när jag köpte min Rotel RA-05 på 2x40w tyckte jag att en H/K 970 (inte säker på exakta modellnumret) med runt 2x70w lät sämre. Efter detta har H/K aldrig varit på min radar så att säga. Bara att lyssna runt och se vad som fungerar bäst för dig.

#30

Postad 18 mars 2010 - 14:03

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
hehe ja vi alla är olika :)! Jag har oxå varit inne på ljudkort. Lillebrorsan till din, Xonar DS Jag är rädd att jag måste skaffa nytt nätagg då. Kräver dom interna ljudkorten mycket?

Nä det där med Watt går ju inte att lita på. Hört mycket gott om rotel men DAC i H/K 3490 som lockar.

#31

Postad 18 mars 2010 - 14:39

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Asus Xonar kort:en kräver inte alls mycket ström. Kan inte tänka mig att du måste uppgradera din PSU direkt. Dock borde du inte ha en helt värdelös CPU..typ Intel atom. Dessa ljudkort använder ändå lite CPU jämfört med kort från tillverkare som Creative. Förstår att DAC:en lockar i H/K:n :) Bara att lyssna och jämföra med billigare förstärkare från t ex Rotel, Marantz och NAD och se vad du tycker.

I min erfarenhet är H/K och NAD ganska mörka dvs avrullade i övre registrera och också lite mindre separation mellan olika ljud i musiken(dvs. lite grötiga enligt mig). Marantz brukar vara helt ok men på den lite ljusare sidan av neutral. Rotel tycker jag personligen är neutrala men vissa anser dom som ljusa. De Marantz och Rotel jag har hört har haft bättre separation, klarhet och dynamik än motsvarigheter från t ex H/K eller NAD. Dessa är ganska generella slutsatser och det är bäst att du lyssnar själv. Men det kanske hjälper dig lite på traven på något vis.

#32

Postad 18 mars 2010 - 15:36

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

H/K 3490 är ju en stereoförstärkare, tror du inte den är bra?


Den är bra!

I min erfarenhet är H/K och NAD ganska mörka dvs avrullade i övre registrera och också lite mindre separation mellan olika ljud i musiken(dvs. lite grötiga enligt mig). Marantz brukar vara helt ok men på den lite ljusare sidan av neutral.


Hur färsk är den erfarenheten? Både HK och NAD har bytt ljudideal sedan något år tillbaka vad det verkar.
Marantz brukar av många inklusive mig beskrivas som lite åt det varma hållet så det vore intressant att få veta vad du har testat för Marantz och kringutrustning för att få det till ljust?

#33

Postad 18 mars 2010 - 15:48

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Hur färsk är den erfarenheten? Både HK och NAD har bytt ljudideal sedan något år tillbaka vad det verkar.
Marantz brukar av många inklusive mig beskrivas som lite åt det varma hållet så det vore intressant att få veta vad du har testat för Marantz och kringutrustning för att få det till ljust?


Mmm det har säkerligen förändrats. Det var väl typ lite över 1 år sedan jag lyssnade på det. Kommer inte ihåg modeller osv men det kan hända att högtalarna var trögdrivna eller akustiken i rummet gjorde att jag drog denna slutsats. Akustik och högtalarkombination kan verkligen påverka mycket. Som sagt ganska generella slutsatser. Det är de som är lite lurigt med hi-fi..rummet, högtalarna, källan, inspelningen av den skivan man lyssnar på..ja allt påverkar så mycket att det är svårt att dra slutsatser om individuella prylar om inte resten är av referensklass. Som sagt lyssna på prylarna i rummet du kommer ha dom och se till att lyssna på hela anläggningen tillsammans annars blir det alldeles för lätt att dra fel slutsatser.

#34

Postad 18 mars 2010 - 17:35

Dalle_84
  • Dalle_84
  • Användare

  • 138 inlägg
  • 0
Jag har en bra dator hemma som skulle klara det isåfall. Undrar bara vad ni tror blir bäst resultat av ett Xonar ljudkort á la DS eller D2 med en förstärkare utan DAC t ex rotel eller en H/K förstärkare med inbyggd DAC? Kanske en bedömning/tolkningsfråga iofs men måste ju ställa den :).

Tack för alla era svar. Ska försöka förbi hembiobutiken i helgen om jag hinner. dom har dom flesta produkterna jag kollar på men dessvärre inte alla inne.

#35

Postad 18 mars 2010 - 19:47

shifts
  • shifts
  • Veteran

  • 1 684 inlägg
  • 0
En bra sak med DAC är att du slipper en "fysisk" koppling via datorn till stereon. Vet inte riktigt vad det kallas, men galvaniskt åtskilda kanske? Är det fel benämning blir jag gärna rättad. Det kan uppstå en hel del störningar från sådant, särskilt om du har en bärbar dator. Fan, är rätt kass på fysikaliteten bakom detta, hoppas någon förstår vad jag far efter och kan precisera mig.

#36

Postad 18 mars 2010 - 20:57

Unregisteredb4fce5a7
  • Unregisteredb4fce5a7
  • Lärjunge

  • 322 inlägg
  • 0

En bra sak med DAC är att du slipper en "fysisk" koppling via datorn till stereon. Vet inte riktigt vad det kallas, men galvaniskt åtskilda kanske? Är det fel benämning blir jag gärna rättad. Det kan uppstå en hel del störningar från sådant, särskilt om du har en bärbar dator. Fan, är rätt kass på fysikaliteten bakom detta, hoppas någon förstår vad jag far efter och kan precisera mig.


Har inte lite seriösare ljudkort liknande avskiljer som ser sitter i externa D/A omvandlare, som ska se till att inte massa skit förs över från datorn till ljudanläggningen. Men vad vet jag:/.

#37

Postad 18 mars 2010 - 21:03

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0
Jepp detta kan förekomma men jag har bara upplevt det mellan receiver som har antennsladd till sig än så länge. Detta då ljudsingnalen kan jorda sig även i antennjacket. Liksom signalen blir delad mellan två olika jordar - det vanliga eluttaget och där antennen är jordad. Som föregående skrev så finns även spänningsskilnader mellan olika aparater så att de jordas mellan varandra..detta har jag dock inte upplevt personligen..men det förekommer.

En annan sak du får vara noga med är att ljudkort ofta inta följer standarder vad gäller volt output...oftast ger de betydligt högre än de 2.1 Vrms som är specen..detta är då för att ge starkare strömstyrka när man kopplar in hörlurar t ex. Det är därför många bränner sina ingånger på sina fina hifi-förstärkare som följer standarden. Jag kalibrerade mitt xonar med voltmeter och kom fram till att det verkade lämna max 1.65vrms med en sinuskurva. Dock om man har högre än runt 63/100 i interna mixern så klipper xonaren ljudsignalen i toppar..ljudet blir som resultat helt förjävligt då det blir stora hål i musiken där det finns stor dynamik. Värt att notera är alltså att interna mixern i xonar är logaritmisk men den vanliga volyminställningen är linjär. Orkar inte förklara vad allt detta innebär men om du har ett xonar kör på 63 i mixern och 100 i volymkontrollen om du inte vill fucka upp ljudet/förstärkaren.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.