Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Placering av projektor

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 03 maj 2010 - 19:37

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0
Skapade en tråd häromdagen angående placering av en projektor i taket. Nu är det så att vi har kommit fram till att jag inte har något att fästa projektorn med i taket då det endast finns ljudisolering bakom skivorna. Takplacering är rättare sagt omöjligt och väggmontering går inte heller då rummet är på tok för avlång (6-7m). Vad finns det för andra vettiga alternativ som kan smälta in? De två jag kan kommer att tänka på är att ställa projektorn på något bygge bakom soffan alternativt att sälja soffan och ställa den mitt i mellan två fåtöljer.

Redigerat av Unregistereda73534df, 03 maj 2010 - 20:34.


#2

Postad 03 maj 2010 - 21:12

Unregistered29fddce7
  • Unregistered29fddce7
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
tja det finns ju många som köper en bokhylla och ställer bakom soffan, som en rums avdelare. problemet blir ju hur man ska dra sladdarna snyggt..

här är en lösning från våra norska motsvarighet till minhembio..

http://avforum.no/mi...ow.php/Hellnoob

http://avforum.no/mi...how.php/Orchard

lr så sätter du den bara mitt i taket:

https://www.minhembi...a/234190#284082

lr så ställer du en sånn här hylla bakom soffan och sätter projen på o ev bakhögtalarna..

http://www.ikea.com/...oducts/40047675

Redigerat av Unregistered29fddce7, 03 maj 2010 - 21:16.


#3

Postad 03 maj 2010 - 23:30

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0
Har sett någon som hade projektorn på en hylla under soffbordet, kanske kan vara ett alternativ? :)

#4

Postad 04 maj 2010 - 06:09

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

tja det finns ju många som köper en bokhylla och ställer bakom soffan, som en rums avdelare. problemet blir ju hur man ska dra sladdarna snyggt..

här är en lösning från våra norska motsvarighet till minhembio..

http://avforum.no/mi...ow.php/Hellnoob

http://avforum.no/mi...how.php/Orchard

lr så sätter du den bara mitt i taket:

https://www.minhembi...a/234190#284082

lr så ställer du en sånn här hylla bakom soffan och sätter projen på o ev bakhögtalarna..

http://www.ikea.com/...oducts/40047675


Taket går tyvärr inte med tanke på det inte finns något att fästa i, skruvarna får inget fäste då det bara är isolering. Takplacering hade ju varit det snyggaste. Bokhylla bakom soffan har jag också funderat på men frågan är hur man ska dölja alla kablar. Alternativet är kanske att man får flytta allting till ett skåp som man kan placera bakom soffan, gör att man kan dölja alla kablar där.

Har sett någon som hade projektorn på en hylla under soffbordet, kanske kan vara ett alternativ? :)

Det har jag också funderat på. Frågan är hur man ska sätta projektorn då och hur lågt man kan sätta den. Du får jättegärna se om du hittar någon bild på det :P

#5

Postad 04 maj 2010 - 06:35

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Själv hade jag lite gammalt virke som jag byggde ett stativ. I botten en 40 cm lång 45x170 plankbit liggande under soffan, på den en 130 cm 45x170 fäst med vinkeljärn rakt upp samt en kabelkanal på baksidan för kablarna. Sedan var det bara att fästa en skiva att sätta projektorn på. Detta var en nödlösning som jag vitmålade och blivit kvar då den varit stabil och lär vara kvar tills jag påbörjar renovering av rummet. Frugan är också nöjd då den är ganska diskret då den är målad i samma färg som väggen.

Redigerat av Huddingebo, 04 maj 2010 - 06:38.


#6

Postad 04 maj 2010 - 08:08

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Taket går tyvärr inte med tanke på det inte finns något att fästa i, skruvarna får inget fäste då det bara är isolering. Takplacering hade ju varit det snyggaste. Bokhylla bakom soffan har jag också funderat på men frågan är hur man ska dölja alla kablar. Alternativet är kanske att man får flytta allting till ett skåp som man kan placera bakom soffan, gör att man kan dölja alla kablar där.


Det har jag också funderat på. Frågan är hur man ska sätta projektorn då och hur lågt man kan sätta den. Du får jättegärna se om du hittar någon bild på det :)

Det var visst i nr 7/09 av Hemmabiotidningen :P På bilden har dom projektorn i en underhylla på ett hemmabyggt soffbord, med linsen i linje med hyllkanten. När det gäller hur lågt man ska sätta projektorn så borde det väl gå att sätta den lika långt under duken, som man kan sätta den ovanför vid takmontering, åtminstone några decimeter med hyfsad lens-shift :ph34r:

#7

Postad 04 maj 2010 - 08:20

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 1
Min står ovanpå 'vitrinskåpet', mycket praktiskt tycker jag i och med att skåpet är ganska stort :)

#8

Postad 04 maj 2010 - 11:20

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Själv hade jag lite gammalt virke som jag byggde ett stativ. I botten en 40 cm lång 45x170 plankbit liggande under soffan, på den en 130 cm 45x170 fäst med vinkeljärn rakt upp samt en kabelkanal på baksidan för kablarna. Sedan var det bara att fästa en skiva att sätta projektorn på. Detta var en nödlösning som jag vitmålade och blivit kvar då den varit stabil och lär vara kvar tills jag påbörjar renovering av rummet. Frugan är också nöjd då den är ganska diskret då den är målad i samma färg som väggen.

Hade varit toppen om du kunde fixa en bild på bygget :)

Det var visst i nr 7/09 av Hemmabiotidningen :P På bilden har dom projektorn i en underhylla på ett hemmabyggt soffbord, med linsen i linje med hyllkanten. När det gäller hur lågt man ska sätta projektorn så borde det väl gå att sätta den lika långt under duken, som man kan sätta den ovanför vid takmontering, åtminstone några decimeter med hyfsad lens-shift :ph34r:

Kan det vara så att du har möjlighet att scanna in eller dylikt där man kan se bilden? Hade varit toppen!

Min står ovanpå 'vitrinskåpet', mycket praktiskt tycker jag i och med att skåpet är ganska stort ;)

Tyvärr så har jag ett stort fönster bakom soffan och ett stort vitrinskåp kommer nog inte att passa in så bra. Tack för tipset ändå.

#9

Postad 04 maj 2010 - 13:10

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Kan det vara så att du har möjlighet att scanna in eller dylikt där man kan se bilden? Hade varit toppen!

Har tyvärr ingen scanner, men det var precis som på den här bilden: Postad bild
Finns mer information om hur den är gömd i bordet här, riktigt fyndigt med en skjutlucka som man drar för när man inte använder projektorn :)

#10

Postad 04 maj 2010 - 15:52

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Har tyvärr ingen scanner, men det var precis som på den här bilden: Postad bild
Finns mer information om hur den är gömd i bordet här, riktigt fyndigt med en skjutlucka som man drar för när man inte använder projektorn :)

Tack för länken! Frågan är hur bilden blir när man har projektorn så pass lågt? Gäller att lensshiften klarar så pass mycket vertikalt.

Redigerat av Unregistereda73534df, 04 maj 2010 - 15:52.


#11

Postad 04 maj 2010 - 16:58

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Tack för länken! Frågan är hur bilden blir när man har projektorn så pass lågt? Gäller att lensshiften klarar så pass mycket vertikalt.

Ett normalt takfäste är väl på sin höjd 30 cm och då brukar man kunna ha bilden rätt långt ned från taket, med projektorn under bilden borde det väl bli likadant fast tvärtom. Fast det är klart, det är väl säkrast att välja en projektor med mycket lens-shift :)

#12

Postad 04 maj 2010 - 17:12

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Ett normalt takfäste är väl på sin höjd 30 cm och då brukar man kunna ha bilden rätt långt ned från taket, med projektorn under bilden borde det väl bli likadant fast tvärtom. Fast det är klart, det är väl säkrast att välja en projektor med mycket lens-shift :)

När man lägger fram det sådär så låter det vettigt. Projektorn som jag har köpt är en Sony VPL-VW50. Ska även försöka att testa mig fram och se hur det blir.

#13

Postad 04 maj 2010 - 18:26

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

När man lägger fram det sådär så låter det vettigt. Projektorn som jag har köpt är en Sony VPL-VW50. Ska även försöka att testa mig fram och se hur det blir.

Låter som en bra idé :)

#14

Postad 04 maj 2010 - 18:33

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Låter som en bra idé :)

Har monterat upp den nu och den har väldigt mycket lensshift nedåt men inte lika mycket uppåt. Detta var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Testade att ställa den 6 m ifrån duken och 90" räcker inte till om man säger så..
:blink:


Så här blev det när man satte den under soffbordet. Helt OK faktiskt, är dock omöjligt att gömma alla kablar.

Bifogad fil  IMG_0204.JPG   452,29K   10 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistereda73534df, 04 maj 2010 - 18:47.


#15

Postad 04 maj 2010 - 20:47

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Har monterat upp den nu och den har väldigt mycket lensshift nedåt men inte lika mycket uppåt. Detta var inte riktigt vad jag hade tänkt mig. Testade att ställa den 6 m ifrån duken och 90" räcker inte till om man säger så..
:blink:

Det kan hända att det blir bättre om du vänder projektorn upp och ned och ställer den i "ceiling"-läge, dvs om den nu har plan ovansida alltså? Kablarna är det värre med, kanske kan dra dom längs golvsocklarna och sen in mot soffbordet, om du har en matta under bordet behöver det kanske inte synas så mycket? :)

#16

Postad 04 maj 2010 - 21:30

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Det kan hända att det blir bättre om du vänder projektorn upp och ned och ställer den i "ceiling"-läge, dvs om den nu har plan ovansida alltså? Kablarna är det värre med, kanske kan dra dom längs golvsocklarna och sen in mot soffbordet, om du har en matta under bordet behöver det kanske inte synas så mycket? :)

Tror inte projektorn skulle gilla att ha all sin tyngd på "plasten" som finns på översidan. Men lensshiften räcker bra om man kikar på var bilden hamnar på väggen. Är inne på att köpa någon typ av kabelstrumpa och låta en kabel gå mot soffan istället för fyra stycken.


Redigerat av Unregistereda73534df, 04 maj 2010 - 21:31.


#17

Postad 04 maj 2010 - 21:42

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

  • 2 450 inlägg
  • 0
Här är min enkla nödlösning. Det blev lite snett i all hast, men ett vattenpass på projjen och lite skruvande på fötterna löste problemet. Soffan är utdragen för att visa foten så den synns inte alls. Har man inte tummen mitt i handen som jag så kan mab givetvis göra en elegantare ställ. Men stället är stabilt och projjen rör sig inte alls och får vara så tills jag renoverar och bestämmer vilken projje som blir min nästa.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Huddingebo, 04 maj 2010 - 21:45.


#18

Postad 05 maj 2010 - 07:59

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Tror inte projektorn skulle gilla att ha all sin tyngd på "plasten" som finns på översidan. Men lensshiften räcker bra om man kikar på var bilden hamnar på väggen. Är inne på att köpa någon typ av kabelstrumpa och låta en kabel gå mot soffan istället för fyra stycken.

Okej, trodde du menade att du tyckte bilden hamnade för högt :) En kabel istället för fyra låter ju helt klart bättre :blink:

#19

Postad 05 maj 2010 - 11:50

datandyh
  • datandyh
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0
Jag hade också problem med att taket var för dåligt att fästa i, men sen kom jag på att taket såklart vilar på träreglar, så det var ju enkelt att fästa den i en sådan?

#20

Postad 05 maj 2010 - 16:32

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Okej, trodde du menade att du tyckte bilden hamnade för högt ;) En kabel istället för fyra låter ju helt klart bättre :D

Nej då bilden verkar lagom i den höjden, ska se hur det blir när man får upp duken.

Jag hade också problem med att taket var för dåligt att fästa i, men sen kom jag på att taket såklart vilar på träreglar, så det var ju enkelt att fästa den i en sådan?

Verkar inte finnas några riktiga träreglar ovanför mitt tak då jag bor i en vindsvåning. Har kontakt hyresvärden om att få gå upp på vinden men de har inte svarat mig.

Huddingebo: Tyvärr fungerar det inte ha så annars var det tänkvärt knep. Har ju fönster bakom soffan och ingen "vägg".

Redigerat av Unregistereda73534df, 05 maj 2010 - 18:09.


#21

Postad 05 maj 2010 - 18:46

Unregistered1791125b
  • Unregistered1791125b
  • Forumräv

  • 722 inlägg
  • 0
Det såg ju väldigt bra ut under soffbordet!

Man kan också skruva fast projektorn på en hylla på väggen vid sidan av fönstret, köpa en optisk spegel (samma som på OH-projektorer) och spegla in bilden på väggen (projektorn i rearläge)? Det borde funka.
Lycka till!

#22

Postad 05 maj 2010 - 19:30

Unregistered29fddce7
  • Unregistered29fddce7
  • Användare

  • 172 inlägg
  • 0
Ett alternativ är att köpa en regel detektor.

http://www.clasohlso...597209;88597212

för tak montering är nog det bästa alternativet..

#23

Postad 06 maj 2010 - 14:19

Unregisteredc6f1e04f
  • Unregisteredc6f1e04f
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Hur funkar det att sätta en projektor på ca 6 meters avstånd från duken? Kan man zooma ut bilden så den hamnar på ca 100" eller blir bilden dålig på något sätt?

Jag har också ett väldigt långsmalt rum och vill inte sätta projektorn i taket (vill ej förstöra taket med kontakter och kabeldragning). Därför ska den stå på en hylla på väggen längst bak.

Projektorn jag tittar på heter Mitsubishi HC3800.

#24

Postad 06 maj 2010 - 14:44

KJE
  • KJE
  • Beroende

  • 1 076 inlägg
  • 0

Hur funkar det att sätta en projektor på ca 6 meters avstånd från duken? Kan man zooma ut bilden så den hamnar på ca 100" eller blir bilden dålig på något sätt?

Jag har också ett väldigt långsmalt rum och vill inte sätta projektorn i taket (vill ej förstöra taket med kontakter och kabeldragning). Därför ska den stå på en hylla på väggen längst bak.

Projektorn jag tittar på heter Mitsubishi HC3800.

Om man har projektorn så långt ifrån bilden som zoomen tillåter så brukar det ofta innebära att den förlorar mycket av ljusstyrkan. För att kolla vad som funkar för just din projektor kan du kolla här :)

#25

Postad 06 maj 2010 - 16:27

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

  • 831 inlägg
  • 0

Det såg ju väldigt bra ut under soffbordet!

Man kan också skruva fast projektorn på en hylla på väggen vid sidan av fönstret, köpa en optisk spegel (samma som på OH-projektorer) och spegla in bilden på väggen (projektorn i rearläge)? Det borde funka.
Lycka till!

Det var ett annorlunda tips helt klart. Frågan är hur ljusstyrkan påverkas av detta?

Ett alternativ är att köpa en regel detektor.

http://www.clasohlso...597209;88597212

för tak montering är nog det bästa alternativet..

Yes har hört talas om dessa. Har även fått godkänt ifrån hyresvärden att gå upp på vinden och det gör möjligtvis att man kan lägga brädor eller liknade för att kunna fästa projektorn.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.