Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sigma EX 30/1,4 DC HSM...

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 04 oktober 2010 - 09:53

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Hej,

Sitter på en Canon 450D och använder för närvarande EF 50 f/1,8 II för det mesta när jag fotograferar inomhus. Den inbyggda blixten tillsammans med kitgluggen (EF-S 18-55 IS) brukar sällan resultera i några bättre bilder.

Då 50mm-gluggen oftast är något snäv för annat än rena porträttsbilder funderar jag på att köpa en fast glugg på en kortare brännvidd så att man kan få in lite mer i bilden, givetvis med en stor bländare.

Har sökt lite på forumet angående Sigma EX 30/1,4 DC HSM men inte lyckats hitta så mycket. Är det någon som har erfarenhet av detta objektiv? Är det värt att investera i?

Ett annat alternativ är givetvis att införskaffa en blixt och då lutar det åt Canon SpeedLite 430EX II. Tanken är då att jag ska använda denna tillsammans med ovan nämnd kitglugg.

Frågan är vad man blir mest nöjd med när det gäller slutresultatet. Lutar mest åt ny glugg då det känns roligare att köpa, men är inte helt främmande för blixt. Även om det känns lite meckigt att släpa runt på.

Tacksam för input. :lol:

EDIT: Förresten, får man alltid med ett motljusskydd med Sigmas gluggar? Vet inte hur mycket det kommer att användas inomhus men jag blev bara nyfiken. Ser inte att någon av återförsäljarna skriver något om att det ingår.

Redigerat av knobloch, 04 oktober 2010 - 12:24.


#2

Postad 04 oktober 2010 - 14:15

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Vet att Floyd the Barber har ägt objektivet en kort period. Tror dock inte hans erfarenheter av det var speciellt goda.

Vad jag förstått så har just det objektivet en rätt hög procent av objektiv som behöver fokusjusteras. Detta betyder såklart inte att du självklart kommer behöva fokusjustera gluggen men risken finns. Isf är det ju bara att skicka in det till Cyberphoto (om du köper därifrån) så fixar de det.

Själv skulle jag jättegärna ha en Sigma 30mm f/1.4 men det är lite för dyrt för mig just nu.

#3

Postad 04 oktober 2010 - 15:01

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Vet att Floyd the Barber har ägt objektivet en kort period. Tror dock inte hans erfarenheter av det var speciellt goda.

Vad jag förstått så har just det objektivet en rätt hög procent av objektiv som behöver fokusjusteras. Detta betyder såklart inte att du självklart kommer behöva fokusjustera gluggen men risken finns. Isf är det ju bara att skicka in det till Cyberphoto (om du köper därifrån) så fixar de det.

Själv skulle jag jättegärna ha en Sigma 30mm f/1.4 men det är lite för dyrt för mig just nu.

Njaha, har kollat runt lite själv nu och också fått uppfattningen att det är relativt vanligt att en fokusjustering krävs. Det verkar dock som att många är väldigt nöjda med det men det känns ju lite riskabelt. Såg att Cyberphoto ligger 700 kr högre i pris än exempelvis PC City, Elgiganten eller Inwarehouse. Dock har Cyberphoto en kampanj för tillfället där man får Capture One 5 på köpet vilket eventuellt skulle vara trevligt. På deras hemsida framgår det dessutom att motljusskydd ingår vilket det inte gör på de andra.

Fixar Cyberphoto en fokusjustering kostnadsfritt? Eller vad ligger det annars på (om nån vet)?

Redigerat av knobloch, 04 oktober 2010 - 15:02.


#4

Postad 04 oktober 2010 - 15:03

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Njaha, har kollat runt lite själv nu och också fått uppfattningen att det är relativt vanligt att en fokusjustering krävs. Det verkar dock som att många är väldigt nöjda med det men det känns ju lite riskabelt. Såg att Cyberphoto ligger 700 kr högre i pris än exempelvis PC City, Elgiganten eller Inwarehouse. Dock har Cyberphoto en kampanj för tillfället där man får Capture One 5 på köpet vilket eventuellt skulle vara trevligt. På deras hemsida framgår det dessutom att motljusskydd ingår vilket det inte gör på de andra.

Fixar Cyberphoto en fokusjustering kostnadsfritt? Eller vad ligger det annars på (om nån vet)?


Jag har inte haft att göra med dem själv i just det ärendet men vad jag har hört från andra så har det bara varit att skicka in objektivet för fokusjustering så löser de det gratis.

Känns dock inte som att man ska satsa på Sigma 30/1.4 om man absolut inte vill skicka in det för fokusjustering men om du kan tänka dig att göra det för att få ett perfekt objektiv så tror jag nog att du kommer bli nöjd med det i slutändan!

#5

Postad 04 oktober 2010 - 15:11

Ponisch
  • Ponisch
  • Mästare

  • 2 525 inlägg
  • 0
Cyberphoto fixar sånt gratis! :lol:
Tar cirka en vecka normalt!

#6

Postad 04 oktober 2010 - 16:54

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Tänk på att du ändå måste blända ner till 2,8 för att få skarpa bilder. En blixt har du nytta av dygnet runt, köper du blixt kommer den sitta på varje gång du ska fota människor oavsett hur fint väder det är.

#7

Postad 04 oktober 2010 - 17:08

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Känns dock inte som att man ska satsa på Sigma 30/1.4 om man absolut inte vill skicka in det för fokusjustering men om du kan tänka dig att göra det för att få ett perfekt objektiv så tror jag nog att du kommer bli nöjd med det i slutändan!

Känns ju lite meckigt att skicka in den, men ändå inte som något större problem...

Cyberphoto fixar sånt gratis! :lol:
Tar cirka en vecka normalt!

...speciellt inte om det är gratis. :lol: En vecka kan man ju alltid vänta.

Tänk på att du ändå måste blända ner till 2,8 för att få skarpa bilder. En blixt har du nytta av dygnet runt, köper du blixt kommer den sitta på varje gång du ska fota människor oavsett hur fint väder det är.

Jag har läst det också, men hur pass oskarpa bilder blir det på fullt öppen? Jag är ju inte proffsfotograf så jag kanske blir nöjd ändå. :lol:
Jag vet att jag förmodligen behöver en blixt mer än ett nytt objektiv, men jag drar mig för det av någon anledning. Mest tror jag att det känns smidigare utan extern blixt. Men jaja.. tror att det kommer att bli en blixt så småningom i alla fall.

Tack för snabba svar!

#8

Postad 04 oktober 2010 - 17:22

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Dessutom är det roligare att köpa objektiv :)

Personligen tror jag att du kommer använda 30mm mer än vad du nu tror. Inte bara när det är mörkt och inomhus utan även under bra förhållanden också. Personligen så lägger jag mer tid på komposition när jag skjuter med primes och även om jag har ett 17-50/2.8 tror jag att ett 30/1.4 skulle bli mitt huvudobjektiv som sitter på mest.

#9

Postad 04 oktober 2010 - 18:19

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0
Minst 2F där och uppåt börjar det bli okej.

Vad ska du fota med objektivet? Kanske bättre köpa ett 18-50 2,8 eller liknande, sällan man använder 1.4-2.5 ändå?

http://www.photozone...-report--review

#10

Postad 05 oktober 2010 - 08:03

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

  • 4 558 inlägg
  • 0
Ett objektiv kan aldrig ersätta en blixt, enbart komplettera. Har du en blixt kan du själv bestämma hur stort skärpedjup du vill ha i bilderna (inte alltid man vill ha väldigt kort skärpedjup). Sen behöver du inte heller öka ISO för att få skarpa bilder med en blixt (förutsatt att den har styrkan som krävs).

#11

Postad 05 oktober 2010 - 09:12

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Personligen tror jag att du kommer använda 30mm mer än vad du nu tror. Inte bara när det är mörkt och inomhus utan även under bra förhållanden också. Personligen så lägger jag mer tid på komposition när jag skjuter med primes och även om jag har ett 17-50/2.8 tror jag att ett 30/1.4 skulle bli mitt huvudobjektiv som sitter på mest.

Det tror jag med i och för sig. Jag använder sällan mitt 18-55mm, inte ens utomhus. Då är det oftast 55-250mm eller mitt fasta 50mm som åker på. Använder visserligen 18-55mm för landskapsbilder då och då. Men tror att 30mm skulle kunna ersätta det.

Minst 2F där och uppåt börjar det bli okej.

Vad ska du fota med objektivet? Kanske bättre köpa ett 18-50 2,8 eller liknande, sällan man använder 1.4-2.5 ändå?

http://www.photozone...-report--review

Jag använder ganska ofta största bländaren på mitt fasta 50 och är ganska nöjd med kvaliteten på de bilderna. Möjligt att Sigman är lite sämre dock(?).

Ett objektiv kan aldrig ersätta en blixt, enbart komplettera. Har du en blixt kan du själv bestämma hur stort skärpedjup du vill ha i bilderna (inte alltid man vill ha väldigt kort skärpedjup). Sen behöver du inte heller öka ISO för att få skarpa bilder med en blixt (förutsatt att den har styrkan som krävs).

Hmm.. tror att det lutar åt en blixt i alla fall. Men det utesluter inte ett objektiv. :) Får spara ihop lite bara. I helgen var jag hos några vänner som hade namngiviningsfest för deras son och de bad mig ta lite bilder på tillställningen. Körde mest 50mm då det var i deras lägenhet och ganska taskiga ljusförhållanden. Vissa av bilderna blev bra men det var inte alltid det korta skärpedjupet var önskvärt, många personer hamnade ur fokus vilket är lite trist.
Ett par exempelbilder på detta (båda med inbyggda blixten och stor bländare):

Bifogad fil  IMG_8339s.jpg   114,79K   2 Antal nerladdningar

Bifogad fil  IMG_8446s.jpg   152,95K   5 Antal nerladdningar

Möjligt att jag skulle kunnat ta med lite mindre bländare än 2,0 men om jag körde med mindre bländare blev personerna visserligen ljusa men bakgrunden alldeles för mörk och skuggorna alltför framträdande. Trista helt enkelt.

Jag är ganska okunnig vad gäller blixtar, hur mycket måste man sätta sig in i en extern blixt?. Är det bara plug&play som gäller, dvs sätta på och börja fota. Eller finns det en massa inställningar man måste sätta sig in i och bemästra för att kunna ta bra bilder?

#12

Postad 27 oktober 2010 - 13:09

overhard
  • overhard
  • Über-Guru

  • 12 974 inlägg
  • 0
Det bästa vore om du kunde köpa 30/1.4 + ett 18-50/2.8 samt en extern blixt med en billig radiosändare från ebay. Då är du i hamn. Ungefär såna svar brukar man kunna få när man frågar vad man ska välja. :D Jag satt i exakt samma sits som du en gån och det slutade med att jag köpte blixten och i efterhand känns det som att jag gjorde det klokaste valet. Tack vare den kunde jag använda f/5.6-8 om jag puchade iso till 400-800 och få skarpa bilder med hyffsat naturtroget ljus genom att studsa blixten mot taket.

Ett objektiv är nog det roligaste valet men å andra sidan får du ut skarpare bilder med kit-zoomen med hjälp av en blixt och den kommer få ett nytt liv. :P Med en billig radiosändare till blixten från t ex ebay för en hundring inkl frakt så kan du ställa in blixten på M och t ex halv (1/2) styrka (den blir snabbare redo för nästa bild/urladdning ju lägre styrka du har), ställ den på en hylla eller byrå eller liknande, riktad mot taket och ställ in din kamera i M för att få bra ljus (kanske iso 200 och f/4 eller iso 400 och f/5.6) och justera slutartiden från kortaste 1/200 (eventuellt klarar radio-triggern 1/100-1/125 som kortast) till lite längre för att släppa in mer omgivande ljus.

En sak du hade kunnat testa i bilderna ovan eftersom du ändå körde manuellt på kameran är att ändra slutartiden till kanske 1/15 eller 1/4 för att släppa in mer ljus. Detta påverkar inte blixten utan den lyser upp och "fryser" rörelser och du kan använda en mindre bländare.

#13

Postad 27 oktober 2010 - 19:01

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
@Knobloch
Det beror lite på hur seriöst du vill köra.
Jag var lite som du, ville ha en blixt men hade ingen lust att stå och fippla med inställningar för varje foto. Problemet är dock blandljus som kan lura kameran rätt bra ibland.
Jag brukar göra så att jag kör kameran i M-läge och bländar sedan ner tills jag får en helt svart bild utan blixt. Brukar oftast hamna runt 1/160 + f/7.1 inomhus. Då plockar man fram blixten och studsar den helt enkelt bara i taket. Ljuset blir väldigt naturtroget och färgerna fina.

#14

Postad 20 december 2010 - 23:01

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Hum smaken är verkligen som baken, själv föredrar jag stora bländare just för att få så soft bakgrund som möjligt. Och att få fokus på det aktuella objektet.

Jag inhandlade i våras Sigma 18-50 2,8 och har verkligen fått mersmak, i sommras köpte jag en analog systemkamera med tillhörande 50mm f1,9 och mjukheten i bilderna är strålande.

Så skall faktiskt och titta på två sigma 30mm 1,4 i veckan, och jag tror att det blir ett köp faktiskt.

Angående blixt så ja det fungerar men det är klumpigt och omständigt, jag äger själv en SB600 och har haft den med till krogen ett par gången men man vill inte lossa av tjugo ljuskaskader med andra människor runt om.

Dessutom så blir aldrig färgerna riktigt så naturliga som när man skjuter med ett ljusstarkt objektiv.

Mvh

#15

Postad 21 december 2010 - 07:13

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Hum smaken är verkligen som baken, själv föredrar jag stora bländare just för att få så soft bakgrund som möjligt. Och att få fokus på det aktuella objektet.

Jag inhandlade i våras Sigma 18-50 2,8 och har verkligen fått mersmak, i sommras köpte jag en analog systemkamera med tillhörande 50mm f1,9 och mjukheten i bilderna är strålande.

Så skall faktiskt och titta på två sigma 30mm 1,4 i veckan, och jag tror att det blir ett köp faktiskt.

Angående blixt så ja det fungerar men det är klumpigt och omständigt, jag äger själv en SB600 och har haft den med till krogen ett par gången men man vill inte lossa av tjugo ljuskaskader med andra människor runt om.

Dessutom så blir aldrig färgerna riktigt så naturliga som när man skjuter med ett ljusstarkt objektiv.

Mvh


Övning ger färdighet :)

#16

Postad 21 december 2010 - 07:19

Johanpixels
  • Johanpixels
  • Forumräv

  • 760 inlägg
  • 0

Det tror jag med i och för sig. Jag använder sällan mitt 18-55mm, inte ens utomhus. Då är det oftast 55-250mm eller mitt fasta 50mm som åker på. Använder visserligen 18-55mm för landskapsbilder då och då. Men tror att 30mm skulle kunna ersätta det.


Jag använder ganska ofta största bländaren på mitt fasta 50 och är ganska nöjd med kvaliteten på de bilderna. Möjligt att Sigman är lite sämre dock(?).


Hmm.. tror att det lutar åt en blixt i alla fall. Men det utesluter inte ett objektiv. :) Får spara ihop lite bara. I helgen var jag hos några vänner som hade namngiviningsfest för deras son och de bad mig ta lite bilder på tillställningen. Körde mest 50mm då det var i deras lägenhet och ganska taskiga ljusförhållanden. Vissa av bilderna blev bra men det var inte alltid det korta skärpedjupet var önskvärt, många personer hamnade ur fokus vilket är lite trist.
Ett par exempelbilder på detta (båda med inbyggda blixten och stor bländare):

Bifogad fil  IMG_8339s.jpg   114,79K   2 Antal nerladdningar


Möjligt att jag skulle kunnat ta med lite mindre bländare än 2,0 men om jag körde med mindre bländare blev personerna visserligen ljusa men bakgrunden alldeles för mörk och skuggorna alltför framträdande. Trista helt enkelt.

Jag är ganska okunnig vad gäller blixtar, hur mycket måste man sätta sig in i en extern blixt?. Är det bara plug&play som gäller, dvs sätta på och börja fota. Eller finns det en massa inställningar man måste sätta sig in i och bemästra för att kunna ta bra bilder?


Är detta taget i göteborg? Snubben i fokus ser väldans bekant ut :)

#17

Postad 21 december 2010 - 13:35

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0

Är detta taget i göteborg? Snubben i fokus ser väldans bekant ut ;)

Nix, bilden är tagen i Vasastan i Stockholm. Han är inte Göteborgare utan från en förort till Stockholm.

#18

Postad 21 december 2010 - 17:31

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0

Övning ger färdighet ;)


Syftar du på att fota med blixt?

#19

Postad 24 december 2010 - 22:05

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Man har tydligen varit snäll i år för jag fick en Speedlite 430EX II i julklapp. :) Äntligen kan man använda kit-gluggen inomhus på kvällen. Lägger upp lite testbilder vid tillfälle, har inte riktigt fått kläm på den ännu men snart så...

Blir nog även ett nytt objektiv inom kort.. :P

Redigerat av knobloch, 24 december 2010 - 22:06.


#20

Postad 25 december 2010 - 21:31

knobloch
  • knobloch
  • Guru

  • 4 023 inlägg
  • 0
Någon som har erfarenhet av Canon EF 28/1,8 USM förresten? Tittar på lite alternativ till Sigman.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.