Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Epson EH-TW3200 vs. Mitsubishi HC3200 bra och dåligt?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mitsubishi HC3200 (Projektorer) 1 8,92 (12) Inga priser
Epson EH-TW3200 (Projektorer) 6 8,65 (109) Inga priser
34 relaterade trådar
* Officiell tråd - Epson EH-TW3200 * (2454 inlägg) 5 år sedan
Överföra bilden trådlöst från Tv-spel och dator till projektorn? (7 inlägg) 5 år sedan
Försäkrings ärende Byta Epson 3200 mot Epson 6700. (2 inlägg) 6 år sedan
Epson tw 3200 begagnad eller en ny Epson tw 6100? (43 inlägg) 7 år sedan
Benq W1300 eller Epson EH-TW3200 (2 inlägg) 9 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 9 år sedan
Benq w1070 vs. Epson EH-TW3200 (56 inlägg) 10 år sedan
Är hög kontrast bortkastat i ljust vardagrum? (15 inlägg) 10 år sedan
Epson TW3200, kan man koppla in ljud på nåt sätt? (9 inlägg) 10 år sedan
Visning av projektor - Örebro, Karlstad & Västerås (6 inlägg) 10 år sedan
Epson EH-TW3200 VS Epson EH-TW3600? (9 inlägg) 10 år sedan
3D glasögon alternativ till Epson tw5900/tw6000 (52 inlägg) 10 år sedan
Skärm eller duk/proj, Hjälp. (2 inlägg) 10 år sedan
Vilka projektorer i 10.000 kronorsklassen skall jag börja kolla på? (8 inlägg) 11 år sedan
TW-3200 kommer att ersättas! (26 inlägg) 11 år sedan
Over scans gyllene medelväg? (11 inlägg) 11 år sedan
Hjälp vid köp av första projektorn (54 inlägg) 11 år sedan
Sony VW 50 vs EPSON Tw3200 (0 inlägg) 11 år sedan
Röd prick i bilden på Epson EH-TW3200 (28 inlägg) 12 år sedan
Sanyo PLV-Z800 VS Epson EH-TW3200 (11 inlägg) 12 år sedan
Dam i nöd ! (14 inlägg) 12 år sedan
Projektorköp (1 inlägg) 12 år sedan
Mitsubishi HC3200 (65 inlägg) 13 år sedan
Tips på projektor ~10k (19 inlägg) 13 år sedan
TW3600 vs TW3200 (14 inlägg) 13 år sedan
Inget blacker-than-black (18 inlägg) 13 år sedan
Val av 1080-projektor (21 inlägg) 13 år sedan
Epson tw-2900 vs tw3200 (3 inlägg) 13 år sedan
Epson EH-TW3200, EH-TW3600 eller Panasonic AE 4000 (45 inlägg) 13 år sedan
Köpråd (4 inlägg) 13 år sedan
Full HD Projektor i 10,000krs klassen? (58 inlägg) 13 år sedan
Intryck Mitsubishi HC3200 (18 inlägg) 13 år sedan
tips på butik i sthlm (3 inlägg) 13 år sedan
Mitsubishi hc3200 (8 inlägg) 13 år sedan

#1

Postad 29 december 2010 - 18:04

dattuz
  • dattuz
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag söker en projektor i 10000kr klassen som är mest "bang for the buck".
Nu har jag surfat runt i ca en månads tid och kan säga att det står mellan två projektorer enligt mitt tycke:

Epson EH-TW3200 och Mitsubishi HC3200.

Varför skriver jag då en tråd?
JO! för jag kan inte välja vilken jag vill ha!

Det jag har kunnat luska ut såhär långt, angående vad som är bra och dåligt när det gäller de båda projektorerna:

Epson EH-TW3200:
+ Tyst, bra färger, lätt att ställa in, två HDMI-ingångar
- Stor, inte lika skarp som Mitsubishi HC3200,

Mitsubishi HC3200:
+ Förhållandevis högljudd, bra färger, bra skärpa
- Lite lurig att ställa in, bara en HDMI-ingång, regnbågar/blixtar

Om jag nu ska utvärdera dessa projektorer från mina ovanstående lärdomar och jämföra det med vad jag accepterar och inte accepterar hos en projektor så uppkommer följande frågor:

Det som ska kopplas in i projektorn är Dator & Xbox via HDMI, går detta att lösa på något sätt utan att skifta sladd hela tiden, om man nu har en Mitsubishi HC3200?

Hur mycket skiljer det egentligen i skärpa mellan de båda projektorerna? Är det märkbart? Är det någon som sett dem bredvid varandra eller har någon form av bakgrund att dela med sig av?

Jag bryr mig nog inte så mycket om hur mycket de båda låter, kan tänka mig att jag kopplar bort det när filmen väl är igång. så det är inga problem för mig, det är inte heller några problem för mig att det tar lång tid att installera projektorn på plats, om detta nu skulle vara bökigt. Jag märkte inte heller av några blixtar när jag var och kollade på en Optoma HD20, så jag tror inte jag lär märka dem i en Mitsubishi HC3200 heller.

För mig lutar det alltså ganska mycket åt Mitsubishi HC3200, men problemet är ju som sagt att den bara har EN HDMI-ingång. Om den hade haft två hade saken varit biff.
Men om skärpan inte skiljer så mycket att man kan märka det mellan de båda projektorerna, så kan jag ju lika gärna välja Epson EH-TW3200.

Kom gärna med era funderingar och förslag.

#2

Postad 29 december 2010 - 18:15

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Jag tror inte mitsun är svårare att ställa in, snarare att installera. :)

#3

Postad 29 december 2010 - 18:20

dattuz
  • dattuz
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Jag tror inte mitsun är svårare att ställa in, snarare att installera. :)


Vilken tur att du finns, så du kan förklara för andra hur jag egentligen menar, för jag tror ärligt talat att INGEN i hela världen hade förstått att jag menade "installera" när jag skrev "ställa in". *IRONI*

Snälla, stay OT.

#4

Postad 29 december 2010 - 18:25

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Det var ju det jag gjorde :)
Många kan ju inte ha mitsun pga den kraftiga offseten, men det kanske inte du har några problem med.

#5

Postad 29 december 2010 - 18:34

dattuz
  • dattuz
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Jag har för mig att det finns någon sida som heter typ Mitsucalc, där man kan räkna ut om man klarar av att ha en mitsu-projje i rummet och jag ska ju bara ha 90", så jag skulle klara mig alldeles galant märkte jag.

Men mina problem kvarstår, och frågorna obesvarade, läs gärna igenom mitt inlägg och kom med några kreativa kommentarer och lösningar.

#6

Postad 29 december 2010 - 19:30

Dafve
  • Dafve
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Har du en receiver med HDMI kan du dra flera HDMI in och en ut till projektorn.

#7

Postad 29 december 2010 - 19:36

dattuz
  • dattuz
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0

Har du en receiver med HDMI kan du dra flera HDMI in och en ut till projektorn.


Tack! Bra lösning!
Någon som har någon åsikt angående skärpan mellan Epsonen och Mitsun? Är den så pass mycket bättre på Mitsun?

#8

Postad 29 december 2010 - 19:37

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Jag har för mig att det finns någon sida som heter typ Mitsucalc, där man kan räkna ut om man klarar av att ha en mitsu-projje i rummet och jag ska ju bara ha 90", så jag skulle klara mig alldeles galant märkte jag.

Men mina problem kvarstår, och frågorna obesvarade, läs gärna igenom mitt inlägg och kom med några kreativa kommentarer och lösningar.



Varför är det så svårt att googla :) http://global.mitsub...c.html?p=hc3200

min åsikt är svärtan är bättre på 3200 och DLP i allmänhet, med risk för at få alla Epson fans emot mig

#9

Postad 29 december 2010 - 20:19

Dafve
  • Dafve
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Tack! Bra lösning!
Någon som har någon åsikt angående skärpan mellan Epsonen och Mitsun? Är den så pass mycket bättre på Mitsun?


Jag kan inte uttala mig om skärpan angående mitsun men däremot epsonen. Den allmänna skärpan är i överlag bra med tydlig pixelstruktur och en faktisk upplösning som förmodligen är nära 2mpixel. Optiken är dock inte av toppklass utan uppvisar en del av kromatisk aberration, vilket syns i skarpa övergångar, främst mellan svart och vitt. Detta har dock ingen större betydelse vid filmvisning, ev att man kan se det vid undertexter. Som alla 3panels-projektorer lider 3200an av en del konvergensfel vilket innebär att de tre panelerna inte är perfekt alignade. På mitt exemplar ligger den blå panelen ca 0.75 rader över den gröna. Se bild. Andra personer har angett betydligt större konvergensfel vilket inte är acceptabelt.

Bilden är tagen med extremt kort skärpedjup (jag var för lat för att dra fram stativet) med bländrare 1.4 vilket gör att vissa områden är litet suddiga. Man ser litet kromatisk aberration vid det vita strecket.

Det ska tilläggas att jag kör på med ganska mycket vertikalt lens shift vilket gör att man använder ytterområdena av optiken i större utsträckning. Detta kan medföra att brister i optiken blir mer uppenbara. Trots det är jag nöjd med den allmänna skärpan och jag är normalt sett väldigt kräsen då jag har enskild optik till kameran som kostar mer än projektorn. :)

Bifogad fil  IMG_8761a.jpg   27,42K   31 Antal nerladdningar

#10

Postad 29 december 2010 - 20:39

Dafve
  • Dafve
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0
Ytterligare en bild på ett screenshot tagen från ett hörn där optiska fel är mest uppenbara. Texten ser litet utsmetad pga kromatisk aberration ut och även konvergensfelet bidrar med sitt. Här letar jag dock fel och det är inget man normalt lägger märke till. Titta även på pixelstrukturen och detaljåtergivningen på själva ikonen. Skärpan är bra och man uppfattar minsta detalj i bilden.

Bifogad fil  IMG_8762a.jpg   34,13K   11 Antal nerladdningar

#11

Postad 29 december 2010 - 21:01

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
Mitsubishi 3800 går att få för 9000 med frakt från Tyskland. HC3800 är iallafall avsevärt bättre än HC3200.
Epson 3200 har jag inte sett live men jag har svårt att tro att den klår Mitsubishi HC3800.

Beställde själv en idag från http://www.beamer-discount.de/.

Har du inga betänkligheter med att beställa från Tyskland är det ett riktigt fynd.

edit: Såg att de hade höjt den med 50 euro efter att jag beställt men det blir trots det billigt.

Redigerat av Unregistered14ba2107, 29 december 2010 - 21:14.


#12

Postad 29 december 2010 - 21:51

dattuz
  • dattuz
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Intressanta bilder Dafve!
Men som sagt, det ser ju ut som att det är en otrolig skärpa ändå, hur nära är du på de båda bilderna när du tar kortet, eller du kanske zoomar ganska bra eller?

Det jag är ute efter är att jag fortfarande ska få lite WOW!-effekt när man slänger på tex ice age 3 i 1080p.
Jag hade en 40" Samsung LE40A676 innan som verkligen visade skärpa när jag slängde på den filmen.

Har bara fått en känsla av att skärpan är en del bättre i Mitsun. Är du nöjd med skärpan över lag Dafve? Känner du att den är i klass med en bra LCD-tv?

Vad är det enligt dig peo.h som skiljer så pass mycket på HC3200 och HC3800? Vad jag har läst så ska det bara vara en aning mer regnbågar i HC3200.. Annars skulle det väl inte skilja så värst mycket vad jag förstår..

Återkom gärna med svar.

#13

Postad 29 december 2010 - 22:36

Dafve
  • Dafve
  • Användare

  • 202 inlägg
  • 0

Intressanta bilder Dafve!
Men som sagt, det ser ju ut som att det är en otrolig skärpa ändå, hur nära är du på de båda bilderna när du tar kortet, eller du kanske zoomar ganska bra eller?

Det jag är ute efter är att jag fortfarande ska få lite WOW!-effekt när man slänger på tex ice age 3 i 1080p.
Jag hade en 40" Samsung LE40A676 innan som verkligen visade skärpa när jag slängde på den filmen.

Har bara fått en känsla av att skärpan är en del bättre i Mitsun. Är du nöjd med skärpan över lag Dafve? Känner du att den är i klass med en bra LCD-tv?


Bredden på bilden är ca 2m då det är en 90" duk så varje pixel är runt en mm. Så det är bara att översätta en pixel = 1 mm. Så bilderna är tagna relativt nära och utcroppade. Överlag är jag nöjd med skärpan, jag had en en 720p-proj tidigare (Z4) som hyllades för sin skärpa, och sett per pixel var Z4ans skärpa något bättre. Framförallt var den nästan perfekt konvergensmässigt och led av liten kromatisk aberration. Men den totala upplösningen är mycket bättre än 720p och jag uppskattar den är nära faktiskt 1080p-upplösning. Jag ska studera skärpan litet mer ingående vid senare tillfälle vad den faktiska upplösningen är. Återkommer ev med resultatet av detta.

Bilden som man får från en tw3200 kan nog liknas vid en gigantisk full-hd LCD-tv. Den punkt som jag är mest missnöjd med är vardagsrummeta vita väggar och tak som får många scener i filmer att se urvattnade ut. Så på denna punkt är den sämre än TV. Dock beror det ju mest på rummets färg och inte på projektorn. Trådar på andra forum specar ansi-kontrast (vitt och svart mönster) på under 100:1 i ljust rum och detta är nog realiteten för många som inte har tillgång till en "batcave". Så man ska nog se till att fixa mörka väggar/tak, alterntivt vara beredd på att hosta upp mycket slantar för högkontrastduk innan man köper dyrare proj än tw3200/hc3200. :)

#14

Postad 29 december 2010 - 23:36

dattuz
  • dattuz
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 0
Bättre skärpa över lag då vad jag förstår!
nej det är som du säger, det är inte alla dagar man har tillgång till en batcave. För min del är det bara när jag ska ut och jaga brottslingar. :lol:

Det låter ju väldigt bra, eftersom det låter på dig att du är ganska kritisk, men är ändå nöjd på något sätt, så känns det som att man står ännu mer i valet och kvalet när det verkar som att alla säger att mitsun är skarpare, men som sagt installation och lensshift är talande för epsonen..

Synd att du inte har någon erfarenhet av Mitsun.. :unsure: :)

#15

Postad 30 december 2010 - 00:45

Unregistered14ba2107
  • Unregistered14ba2107
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
HC3800 är ljusstarkare än HC3200. 1300 mot 1100.
HC3800 har högre kontrast. 3300 mot 2900.

Hur stor skillnaden blir kan du nog bara avgöra genom att se dem bredvid varandra.
Jag tror nog att WOW-effekten är större på 3800. Lite mera tryck och lite bättre skärpa.

Då priset var i princip samma blev det 3800 för mig.

Om du inte lider av regnbågseffekterna är jag övertygad att Mitsubishi-projektorerna ger en bättre bild
med bättre svärta och skärpa.

#16

Postad 01 mars 2011 - 07:23

mrowkoob
  • mrowkoob
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Jag har jämfört de två i test. Jag tyckte helt klart Mitsubishin hade en bättre bild. Men men min fru blev tokig av blixtar och regnbågar från DLP´n så det blev Epson som vann. Innan du beställer en DLP så kolla så du inte har problem med regnbågar och blixtar.

#17

Postad 01 mars 2011 - 07:56

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Varför är det så svårt att googla :) http://global.mitsub...c.html?p=hc3200

min åsikt är svärtan är bättre på 3200 och DLP i allmänhet, med risk för at få alla Epson fans emot mig


Varför ha ett forum där man ska ställa frågor? Då kan ju alla googla?

Hur dött vore inte forum då?

#18

Postad 01 mars 2011 - 13:43

andrease89
  • andrease89
  • Rookie

  • 4 inlägg
  • 0
När jag var inne och kikade runt innan jag skulle köpa projektor stod jag i ungefär samma val som du.
Valde mellan TW3600 och HC3600.
Jag anser att mitsun vann den kampen ganska överlägset. Betydligt bättre tryck i bilden och mer "bio känsla" medan epsonen kändes mer som en stor datorskärm på något sätt. Så är du ute efter bang for the bucks är valet, enligt mig, gansak lätt.

Sen är det inte så svårt att installera en DLP projektor. Jag hade aldrig gjort det förr och efter ett par minuters mätande var den på plats(på rätt plats dessutom).
Lycka till

#19

Postad 10 november 2011 - 21:42

Skankkk
  • Skankkk
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Varför är det så svårt att googla :) http://global.mitsub...c.html?p=hc3200

min åsikt är svärtan är bättre på 3200 och DLP i allmänhet, med risk för at få alla Epson fans emot mig


Tack för den länken, men jag är ganska ny på det här med projektorer och står oxå och väger mellan just dessa två projektorer.

Jag förstår inte helt beräkningssidan. Mitt avstånd mellan lins och duk är 340 cm. Höjden är 270 cm golv till tak, och jag vill montera den så högt upp som möjligt, i princip dikt mot tak. Betyder det då att överkant bild visas 31 cm från taket när projektorn är helt vågrät?

Jag skulle vilja få ner överkant bild 60 cm från taket. Om jag vinklar hc3200 förstår jag det som att jag kan korrigera med keystone med bildförlust som resultat. Hur mycket fokusfel blir det på en sådan vinkling längst ner på bilden? Knappt märkbar eller är det markant synligt/suddigt längst ner?

Även om jag helst vill ha HC3200 väger det nog mest nu åt TW3200 pga som jag förstår det kan jag då lätt få ner bilden utan bildförlust med keystone och fokus tack vare epsons generösa lenshift?! Hjälp mig, är jag inne på rätt spår med mina förutsättningar?

#20

Postad 10 november 2011 - 23:40

Andreas266
  • Andreas266
  • Lärjunge

  • 275 inlägg
  • 0

Jag förstår inte helt beräkningssidan. Mitt avstånd mellan lins och duk är 340 cm. Höjden är 270 cm golv till tak, och jag vill montera den så högt upp som möjligt, i princip dikt mot tak. Betyder det då att överkant bild visas 31 cm från taket när projektorn är helt vågrät?

Jag skulle vilja få ner överkant bild 60 cm från taket.


Sätter du projektorn direkt mot din tak som är 270cm högt hamnar ovandelen av bilden 51cm längre ner. Ett kort takfäste på det och du bör bara i hamn om du siktar på 60cm från taket



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.