Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bluray filmers prislappar

31 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Heat (1995) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,52 (47) 98:-
1 relaterade trådar
HEAT (9 inlägg) 14 år sedan

#1

Postad 05 januari 2011 - 16:11

IlluminatiSpy89
  • IlluminatiSpy89
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Hej alla!

Jag har en tv som är HD- ready, 720p och tänkte att jag ska börja utnyttja det så jag köpte lite Bluray filmer.
Jag minns när DVD kom och dom var dyrare än VHS filmer och nu kom Bluray och är dyrare än DVD.
Vad är anledningen till detta. Är licensen att använda Bluray skivor för dom som väljer att trycka filmen på Blueray dyrt (med tanke på ny teknik)? Är det för att film bolagen har fått köpa in HD kameror och liknande? För själva tillverkningen av en Blueray film kan ju inte var så dyr.
Eller är det helt enkelt för att det är nytt och filmbolagen kan punga ut mer pengar va det pga av det.
Det är ju en sinnessjuk skillnad på DVD och Bluray så jag tar varenda rea jag kan komma över XD.

Fred och kärlek!

#2

Postad 05 januari 2011 - 16:31

DB9
  • DB9
  • Forumräv

  • 616 inlägg
  • 0
Det är nog en kombination.
De har köpt ny teknik för att kunna göra BD.
Man får göra en ny (bättre ) transfer med andra ljudformat.
Å andra sidan kan man faktiskt komma undan med en enda utgåva för hela världen (med alla textningar och ett gäng dubbningar).
Kanske får de betala lite mer för att få använda Dolby och DTS HD format.
Sedan är säkert "går det att ta mer betalt så går det" en faktor...

#3

Postad 05 januari 2011 - 16:58

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0
min första dvd film jag köpte var en region import för 349! Sen kan jag minnas att DVD filmer var grymt dyra även när dom kom.. så priserna kommer gå ner när efterfrågan blir större.. Spelarna har sjunkit som en rysk ubåt i ett kärnvapen krig dom senaste åren.. Kolla bara på MM som säljer ut nya filmer för 149-199kr!

#4

Postad 05 januari 2011 - 19:13

klarinettmeister
  • klarinettmeister
  • Beroende

  • 1 058 inlägg
  • 0
Håller med föregående talare.

Bluray är faktiskt inte dyrare än DVD var när det var nytt, snarare tvärtom. Jag minns att jag köpte Mummy Returns på DVD som kostade 299:- när den släpptes.
Alien Legacy Box kostade 1095:- på DVD när den släpptes. Det kan jämföras med Alien Anthology för 599:- på BD.

Och det finns filmer som kostar 49:-. Har sett "the Perfect Storm" på Elgiganten på BD innan jul.

#5

Postad 05 januari 2011 - 20:14

HD-Ready
  • HD-Ready
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Blir nästan chockad när jag kollar vad jag gett för gamla DVD-utgåvor, typ Gladiator för 395 spänn! Tacka vet jag billiga blu-ray... :P

#6

Postad 05 januari 2011 - 20:39

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Importera allt från England så sparar du både pengar och får bättre utgåvor.
Nu priserna på väg ned faktiskt medan USA försöker hålla priserna uppe mer nu sedan HD-DVD försvann.

#7

Postad 05 januari 2011 - 22:28

sulfhydryl
  • sulfhydryl
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
Håller med inlägget ovan. Priserna på blu-ray i Sverige är löjligt höga. Enda landet som är dyrare är nog Japan, men de har åtminstone färre skit-utgåvor än vi :P

Redigerat av sulfhydryl, 05 januari 2011 - 22:29.


#8

Postad 05 januari 2011 - 22:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Nja tycker inte det är ngn större skillnad. Med tanke på att DVD inte går att titta på på en stor skärm så har man inget val ändå :P

#9

Postad 05 januari 2011 - 23:13

IlluminatiSpy89
  • IlluminatiSpy89
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Ja det var intressanta svar det blev. Trodde inte dom var så nya när dom var nya... Jag var ju bara typ 10 när dom började komma men så dyra trodde jag icke som var, då antar jag att man inte ska klaga.

Fred och kärlek!

#10

Postad 06 januari 2011 - 00:50

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Det är väl mer att man vant sig vid att hitta DVD för dryga 50-lappen, jag kommer ihåg när jag började köpa filmer (DVD) från dvdboxoffice och tyckte det var galet billigt att få hem filmerna för under 200:/styck. Sen var det ju en bonus att Sverige fortfarande var ett "sent på bio"-land, så en del filmer kunde man köpa innan de slutat gå på bio (ibland innan de ens gått upp).

Men visst, man försöker ju fynda så gott det går på katalogtitlar, om jag bara lyckas köpa på mig tillräckligt många filmer att se så kan jag undvika att "behöva" köpa nya filmer precis när de kommer ut så känns BD inte på något sätt orimligt dyrt, även om jag gärna sett Redbox ($1,50 för att hyra en BD) i Sverige också för de filmer jag inte tror jag kommer vilja se mer än en gång.

#11

Postad 09 januari 2011 - 11:15

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
1,50 USD för o hyra en BD är ju svårt o slå, men Lovefilm i Sverige tar t ex 99 kr för fyra BD filmer under en månad. Jag hyr själv därifrån och tycker att det fungerar rätt bra, de mest populära filmerna kan ta tid att få hem men man hinner se mycket som man kanske inte nödvändigtvis vill köpa på BD. Jag köper bara mina favoriter, mest katalogtitlar som jag vet att jag kommer o se många gånger framöver.

#12

Postad 09 januari 2011 - 11:40

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

  • 5 090 inlägg
  • 0
Jag köper nästan bara filmer på Discshop nu för tiden och då i deras "max 99 kr"-kampanj för blu-ray. Den fylls på hela tiden med nygamla klassiker. Splitternya filmer köper jag nästan aldrig. Anser att det är på tok för dyrt. Om det inte är någon speciell film så exempelvis en samlingsbox för Star Wars.

#13

Postad 10 januari 2011 - 09:45

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag försöker alltid att leta fram den bästa utgåvan på Blu. Riktigt irriterad blir jag när bildkvaliteten skiljer sig, eller att man tar bort kommentatorspår som jag fortfarande anser vara den allra bästa "feature" man kan få. Axelmusic borde få pris för att de ofta har en bild på baksidan av omslaget där extramterial och annat smått och gott står. Så borde ALLA internetbutiker göra.

Men jag saknar att kunna åka till en butik där de bara har filmer. Ibland när suget kommer inser jag längre att det inte är 1999 längre. :(

#14

Postad 10 januari 2011 - 10:53

Binks
  • Binks
  • Forumräv

  • 739 inlägg
  • 0

Men jag saknar att kunna åka till en butik där de bara har filmer. Ibland när suget kommer inser jag längre att det inte är 1999 längre. :(


Halvt arbetslös som man är hade jag för något år sedan en fundering om man inte skulle starta en ren filmbutik, eftersom de inte finns nu längre.

Men de känns väldigt tveksamt i dagens läge när man får tag på allt möjligt på nätet utan att betala en spänn.
Iofs är de mycket sämre kvalitet, men vanliga människor bryr sig inte om sådant.

Har än idag fundering på de, men de känns fortfarande väldigt tveksamt.

#15

Postad 10 januari 2011 - 11:49

Majorglenn
  • Majorglenn
  • Mästare

  • 3 071 inlägg
  • 0

Halvt arbetslös som man är hade jag för något år sedan en fundering om man inte skulle starta en ren filmbutik, eftersom de inte finns nu längre.

Men de känns väldigt tveksamt i dagens läge när man får tag på allt möjligt på nätet utan att betala en spänn.
Iofs är de mycket sämre kvalitet, men vanliga människor bryr sig inte om sådant.

Har än idag fundering på de, men de känns fortfarande väldigt tveksamt.


med en tendens att gå lite OT.. Jag jobbade tidigare i en Skivbutik som till en början gick tokbra och hade ett tag 2 butiker på samma gata. Men sen började folk ladda ner skivor och cd-skivans hardcore fanns är inte så många, så på slutet gick ägaren så mycke back att han fick stänga butiken!

#16

Postad 10 januari 2011 - 12:24

Mollerstrom
  • Mollerstrom
  • Användare

  • 142 inlägg
  • 0

Halvt arbetslös som man är hade jag för något år sedan en fundering om man inte skulle starta en ren filmbutik, eftersom de inte finns nu längre.


Videobutiker som Hemmakväll får väl ändå räknas som renodlade filmbutiker, eller?

#17

Postad 10 januari 2011 - 12:48

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Videobutiker som Hemmakväll får väl ändå räknas som renodlade filmbutiker, eller?


Jag tror att de liksom biograferna huvudsakligen tjänar på försäljning av onyttigheter. Filmerna är bara ett sätt att få in folk i butiken...

#18

Postad 10 januari 2011 - 17:15

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

med en tendens att gå lite OT.. Jag jobbade tidigare i en Skivbutik som till en början gick tokbra och hade ett tag 2 butiker på samma gata. Men sen började folk ladda ner skivor och cd-skivans hardcore fanns är inte så många, så på slutet gick ägaren så mycke back att han fick stänga butiken!

Det är egentligen inte ägaren till butikens fel. Mer att industrin inte klarade att anpassa sig.
Man lyckades ju några ggr tidigare i samma veva som man gick från stenkaka till kassettband till cd skiva.
Ägarna till butikerna borde naturligtvis fokusera på anpassa sitt utbud i samma stund, men har man som målsättning att bara sälja cd-skivor kan det vara svårt.
Sen ändrade sig musikindustrin ganska mycket runt 96 och får väl skylla sig för sin plågsamma självdöd. Fokus på Brittney och andra omusikaliska konsumeringsprodukter har ju inget framtidsvärde.

Redigerat av Unregistered577c6879, 10 januari 2011 - 17:15.


#19

Postad 10 januari 2011 - 19:44

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

  • 889 inlägg
  • 0
Nu kommer jag långt "Off Topic" men...

Jag tror att musikindustrin gjorde ett oavsiktligt misstag när de gick över från gamla hederliga LP-skivan (också kallad vinyl) till CD. Det var väl i början på 80-talet som jag minns, de datorer som fanns då var rätt primitiva o kunde inte kopiera en CD digitalt rakt av som alla datorer kan idag. Med internet o snabbt bredband kom så möjligheten att dela perfekta digitala kopior med vem som helst i världen.

På LP-skivans tid gjordes det förvisso också kopior, ett tag övervägde man t o m förbjuda försäljningen av tomkasetter om jag minns rätt. Det krävdes dock mkt dyrbar bandspelarutrustning för att komma nära den ljudkvalitet som LP ofta hade, o det var ganska omständigt.

#20

Postad 10 januari 2011 - 20:30

mikaels
  • mikaels
  • Beroende

  • 1 496 inlägg
  • 0
Musikindustrin (=skivbolagen) har alltid skyllt på andra orsaker än sin egen oförmåga att följa marknaden, minns bara denna kampanj: http://sv.wikipedia....s_Killing_Music
Postad bild

Skivbolagen har bara sig själva att skylla, de vill stoppa ny teknik och hålls med DRM, Antipiratbyrån och drar tonåringar inför domstol, medan Apple visar (med iTunes) att det visst går att tjäna pengar när tekniken ändrar marknaden.

Skivbolagen är som ludditerna som slog sönder vävmaskinerna på 1800-talet, och kommer att sluta som de gjorde (de förlorade, och försvann).

#21

Postad 10 januari 2011 - 20:59

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Nu kommer jag långt "Off Topic" men...

Jag tror att musikindustrin gjorde ett oavsiktligt misstag när de gick över från gamla hederliga LP-skivan (också kallad vinyl) till CD. Det var väl i början på 80-talet som jag minns, de datorer som fanns då var rätt primitiva o kunde inte kopiera en CD digitalt rakt av som alla datorer kan idag. Med internet o snabbt bredband kom så möjligheten att dela perfekta digitala kopior med vem som helst i världen.

Det var inte förrän sent mot 1998-1999 som fildelning överhuvudtaget kom i närheten av vanliga människor. Att påstå att digitaliseringen utgjorde ett hot mot mediaindustrin innan och under den tiden stämmer inte. Först och främst att överföra information motsvarande en cd-skiva kunde ta en hel dag och var inget folk gjorde på modem annat än de med flatrate-linor. En telefon räkning på några tusenlappar var inte populärt bland föräldrar =)
Därför komprimerades precis allt ned hårt i musik och film till grafik inne i spel.
Det var framförallt ryska och kinesiska piratmarknaden som tjänade grova summor på att sälja fysiska skivor. Ofta crackades spel och gavs ut på samlingsskivor. Medan musik och filmer har kopierats oavsett format sedan sovjettiden. Fildelning bidrog tvärtemot att folk slutade köpa sina kopior från Ryssland, Kina och numera Thailandsresor.

#22

Postad 10 januari 2011 - 21:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

  • 7 392 inlägg
  • 0

Nu kommer jag långt "Off Topic" men...

Jag tror att musikindustrin gjorde ett oavsiktligt misstag när de gick över från gamla hederliga LP-skivan (också kallad vinyl) till CD. Det var väl i början på 80-talet som jag minns, de datorer som fanns då var rätt primitiva o kunde inte kopiera en CD digitalt rakt av som alla datorer kan idag. Med internet o snabbt bredband kom så möjligheten att dela perfekta digitala kopior med vem som helst i världen.

På LP-skivans tid gjordes det förvisso också kopior, ett tag övervägde man t o m förbjuda försäljningen av tomkasetter om jag minns rätt. Det krävdes dock mkt dyrbar bandspelarutrustning för att komma nära den ljudkvalitet som LP ofta hade, o det var ganska omständigt.


Det som gjorde att cd-skivan vann över vinylen är väl ganska uppenbart, ljudet, hanterbarheten och livslängden. Spelade man en vinyl på en vanlig skivspelare så tog det inte särskilt många spelningar innan ljudet försämrades, tappade man lpn i golvet så blev det lätt en repa som tydligt märktes. Cdn är inte oförstörbar som man trodde i slutet på 80-talet men tämligen okänslig för repor och slits inte alls om du spelar den 100ggr.

Vad beträffar priset på bd så är det nere på en klart rimlig nivå om man inte köper filmen samma dag som den släpps, nya dvdfilmer kostar också en del i början men reas lite fortare än bd. När dvd kom i slutet på 90-talet så kostade en film 250-300kr idag kostar en ny bd-film 250-300kr vilket reellt sett är mindre än när dvd kostade lika mycket pga att löner idag ligger högre mm, det tog ett bra tag innan man kunde köpa en dvd för under 100kr precis som det gjorde med bd, men redan idag har jag köpt 2 bd-filmer för 89kr vilket tog flera år för dvdn att komma ner till.

När dvd kom så var fortfarande hyrfilm det vanligaste sättet att konsumera film på, när bd kom så var försäljningen före uthyrarna.

#23

Postad 11 januari 2011 - 11:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Som sagt om man undviker att köpa BD när de är helt nya så kan man få dem ganska billigt efter ett par månader.

#24

Postad 11 januari 2011 - 11:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför folk fortfarande tror att BD skulle vara dyrt? Det finns ju från 49 kr numera. Hur mångs som helst titlar finns ju för runt 99 kr hos tex CDON. Nya titlar ligger ofta på 199, samma som många nya DVD i butik, så vad är problemet?

#25

Postad 11 januari 2011 - 12:04

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför folk fortfarande tror att BD skulle vara dyrt? Det finns ju från 49 kr numera. Hur mångs som helst titlar finns ju för runt 99 kr hos tex CDON. Nya titlar ligger ofta på 199, samma som många nya DVD i butik, så vad är problemet?

Snittpriset på en ny BD i USA är 137 kr och UK är det 160-180. Faller inom några månader till 99 kr oftast.
I Sverige är det enbart Media Markt vad jag sett som prissatt i sammband med mellandagsrean några nya titlar för 149kr. Tittar man på tiden för att en svensk titel ska nå 99kr har den blivit kortare sista månaderna men det är fortfarande längre tid än England. 49kr titlarna är ju oftast de där gamla katalogtitlarna som ska reas ut och är utan hd-ljud eller har fruktansvärda svenska mastrar.
I övrigt är det ganska stor kvalitesskillnad samt digital copy eller combo som skiljer mellan releaserna så det är inte samma valuta för pengarna alla gånger heller.
Är det rimligt att vi ska betala mer för en utgåva i Sverige när de tar bort extramaterial eller använder i övrigt samma transfer? Om något borde de sänka priserna i och med att det inte går att kringgå kopieringspärrarna för privat kopiering. Man kan inte motivera att skatt går till Copyswede när man inte kan kringgå skydd som Cinavia eller AACS utan att förlita sig på olagliga program.

Redigerat av Unregistered577c6879, 11 januari 2011 - 12:22.


#26

Postad 11 januari 2011 - 12:30

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

  • 658 inlägg
  • 0
Svenska priserna är skandalösa!
Det är import som gäller, oavsett vad varan är. Allt är billigare utomlands.
Vi Svenskar måste vara rätt blåsta som går på att lurendrejeri.

#27

Postad 11 januari 2011 - 12:35

Unregistered76725b1e
  • Unregistered76725b1e
  • Lärjunge

  • 472 inlägg
  • 0

Svenska priserna är skandalösa!
Det är import som gäller, oavsett vad varan är. Allt är billigare utomlands.
Vi Svenskar måste vara rätt blåsta som går på att lurendrejeri.


Går på och går på... Jag tror de flesta är rätt medvetna om att det går att tjäna ett par kronor om man handlar utomlands. Problemet som jag ser det är om det händer någonting med varan eller om det blivit något fel i transporten eller liknande, då börjar det jobbiga med att ta kontakt med utländska företag etc. Jag värdesätter att få service och kontakt på svenska och betalar därför gärna lite mer för det, gör det mig blåst? Nej.

#28

Postad 11 januari 2011 - 12:46

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Svenska priserna är skandalösa!
Det är import som gäller, oavsett vad varan är. Allt är billigare utomlands.
Vi Svenskar måste vara rätt blåsta som går på att lurendrejeri.

Jag jämför inte med vad motsvarande titel kostar utomlands utan vad samma film kostar som dvd i Sverige. Det är ju det som gemene man jämför med, eller hur? Då har jag svårt att se priset som ett motiv att inte gå över till BD och släppa dvd helt.

#29

Postad 11 januari 2011 - 13:18

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

  • 3 271 inlägg
  • 0
Såg härom dagen att t.o.m. Willys börjat sälja BD för typ 89-99:-

#30

Postad 11 januari 2011 - 13:42

Grizzly
  • Grizzly
  • Amatör

  • 86 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med om att standardpriset för nysläppta filmer ofta är för högt (konstigt nog mestadels på onlinebutikerna som tar 249:- när samma nya filmer alltid kostar 199:- på MediaMarkt). Men på det stora hela tycker jag inte alls att Blu-ray är dyrt. Av de närmare 90 filmerna jag köpt senaste 15 månaderna så har jag nog bara köpt 10-15 stycken för fullpris (199:- eller mer). Resten har legat i prisklassen 50-150:-, majoriteten av dem kostade 99:-.

Ta en film som Seven till exempel, som kom nu i höstas. Förbeställde den för 99 kronor. På Amazon.com kostar den $26.49 plus frakt, vilket ändå är mycket mer än vad den kostar i Sverige trots att dollarn är svag. Saving Private Ryan, 99 kronor. Amazon.com tar $20.99 plus frakt. I Sverige kan du köpa Pulp Fiction för 99 kronor. Den finns inte ens släppt i USA eller England.

Men det klart att det beror på vad för filmer man köper också. Köper man mestadels nygjorda filmer så kanske 199-249:- är dyrt gentemot andra länder. Själv köper jag sällan nya filmer om det inte är något jag bara måste ha dagen den släpps.. Annars kan man lugnt vänta, priset går ner fortare än vad det gjorde med DVD.

#31

Postad 11 januari 2011 - 13:42

Unregistered1452
  • Unregistered1452
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Köpte två BD på Ginza igår och jag tycker att 99:-/styck är OK att pröjsa!
HEAT och Inglorius Basterds.


Redigerat av Unregistered1452, 11 januari 2011 - 13:51.


#32

Postad 13 januari 2011 - 14:53

Unregistered08fc33f7
  • Unregistered08fc33f7
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

med en tendens att gå lite OT.. Jag jobbade tidigare i en Skivbutik som till en början gick tokbra och hade ett tag 2 butiker på samma gata. Men sen började folk ladda ner skivor och cd-skivans hardcore fanns är inte så många, så på slutet gick ägaren så mycke back att han fick stänga butiken!


För många år sen cyklade det omkring gubbar till gårdarna i Sverige och slipade knivar o saxar.
Tiderna förändrades och folk skaffade elektriska knivslipar i hemmen. Så detta ädla yrke försvann,
men folk slippar fortfarande knivar.

För många år sen fanns det skivaffärer runt om i Sverige där folk kunde köpa skivor.
Tiderna förändrades och folk skaffade hemdatorer med internet uppkoppling i hemmen.
Så detta ädla yrke försvann, men folk lyssnar fortfarande på musik.

Evolution i biologisk mening är den process varigenom levande organismer förändras från en form till en annan från generation till generation.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.